Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle
Minä aloitan:
1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.
2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.
3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.
4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.
5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.
6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.
Jatkakaa...
Kommentit (1383)
Vierailija kirjoitti:
laihdutusainetta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkällä puurolla ei pitkälle pötki.
Laihduttaahan se. Puuro on niin inhottavaa, että yököttää, sama, mitä puuroa. Olen jopa yrittänyt niin, että suljen silmät siinä vaiheessa, kun nostan lusikan lautaselta: ei auttanut. Hyi saa..na.
Mitä puuroa sinä oikein syöt?
En tiedä, mitä puuroa edellinen keitteli, mutta täytyy tunnustaa, että pitää olla pari päivää syömättä, ennen kuin puuro uppoaa meikäläisellekään. Olen syönyt mieluummin viikkotolkulla perunaa pelkän suolan kanssa, sekin täyttää hyvin vatsan, eikä ole kallista.
On sullakin varmaan joku ruoka, josta et pidä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikö sen köyhän ennemminkin kannattaisi kuunnella meitä rikkaita, eikä toisia köyhiä...
Kun ei teillä ole mitään sanottavaa. Köyhä ei voi luopua turhasta kulutuksesta, kun hänellä ei ole sellaiseen koskaan ollut varaa. Esimerkiksi huvituksista luopuminen tuo nolla euroa säästöä.
Köyhä osaa tosiaan vinkata halvimmat leivät ja saippuat, joilla pysyy juuri ja juuri hengissä, mutta jos haluaa rikastua, kannattaa kuunnella rikasta.
Useimpien varallisuun on perittyä, ja sitä sitten sijoitetaan.
Tunnen vain kaksi self-made miljonääriä. Toinen aloitti autobisneksellä, toinen asuntobisneksellä.
Mistäpä sinä tiedät että kuka on miljonääri.
Minä asun keskiluokkaisella pientaloalueella espoossa, ajan 8 vuotta vanhalla c-segmentin autolla, ei edes saksalainen, pukeudun lidln vaatteisiin. Käyn kaupassa lidl:ssä ja prismassa. Olen köyhästä perheestä.
SILTI olen "self-made" miljonääri, ja varallisuuteni olen tehnyt työllä JA sijoittamisella.
Tämä ja miljonääriä on yllättävän paljon meillä jotka elävät kuin köyhyysloukussa.
Meidän sukulaismies kuoli hiljattain omaisuuden arvon ollessa noin 5 miljoonaa.
Eli koko elämänsä kuin köyhä poikamies eikä edes kaupasta ruokaa raaskinut kunnolla ostaa.
Osakkeita osti kaikella rahalla ja yhtään ei hautaan niitä saanut mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo ikinä tajunnut syödä noita vitamiineja. Enkä ikinä sairasta. Enkä edes syö mitenkään erityisen tervellisesti. Mutta ulkoilen kyllä joka päivä valoisan aikaan.
Monet ei siihen pysty. Puolet vuodesta on pimeää kun menen töihin ja on pimeää kun pääsen töistä. Tuskin kesän d-vitamiinilla koko vuotta pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikö sen köyhän ennemminkin kannattaisi kuunnella meitä rikkaita, eikä toisia köyhiä...
Ei, jos puhutaan nimenomaan säästövinkeistä, jotka ovat tämän ketjun aihe. Rikkaiden säästövinkit olisivat, että älä osta ihan joka päivä noutolattea, tee välillä kiva Euroopan-reissu kaukomatkojen sijaan ja karsi 30 lehtitilauksesta ja suoratoistopalvelusta muutama pois.
Jos on vinkkejä, miten kuka tahansa voi kasvattaa tulojaan, niin siitä vain, mutta niille oma ketju.
Tuo on aika yleistävä oletus. Vähän sama kuin väittäisi, että köyhät ovat köyhiä siksi, että käyttävät kaikki rahansa holtittomasti mielitekoihin. Monet ovat hyvävaraisia juuri siksi, että osaavat suunnitella talouttaan ja laskea.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys köyhille:
En ole itsekään varakas, mitta pirun säästeliäs,.Onko törkeää tarjota ihmiselle, joka aina valittaa rauhattomuuttaan "eikä oo mitään perintöastioita myytäväksi" itselle kertyneitä koriste-esineitä ym suht hyvää "kirpparikamaa". Jotain Nuutajärven maljakoita ja Muurlan kippoja ym myytäväksi ajatuksella "saat pitää jokaisen euron minkä näillä tienaat"?
Rahaa en enää halua antaa.Siis tutulle, joka on "terve ja työkykyinen" mutta mielestäni lähinnä "työhaluton" (aina löytyy joku syy miksei voi edes hakea jtn työtä, tyyliin "en nyt voi kun lapsella alkaa kohta koulu".
Mä sain vuosia näitö. Varmaan 10 v on oikea sana.
Eka kirppis oli hvä, silloin kauppa kävi tosi hyvin, mun entinen luokkakaveri oli siellä töissä.
Sain provikkapaikan. Hinnoittelin ja vein tavarat, mulla oli myös sivussa myymätöntä tavaraa. Jos myin 100 eurolla, sain ottaa 75 e myynnissä olevaa.
Kirppiksellä myytiin myös pesuaineita, keksejä, wc paperia jne.
Tää mun luokkakaveri otti mulle aina, saldon mukaan, sivuun mm Iittalaa, Arabiaa, kultakoruja, ompelulankaa, lapsille kaverisynttärilahjoja.
Esim kun ex.n appivanhemmat tyhjensivät kesämökin, vein järkyttövät määröt hyvää tavaraa.
Nyt on ollut vuosia kirppispaikka kaukana.
Tää omistaja haki monelta 1-2 krt vuodessa 10 banaanilaatikkoa kerralla.
Hänen poika ajaa rekkaa ja on napannut ohikulkiessa kuormaan.
Tavara on tullut eniten vaihtokauppoina. Oon ollut lastenvahtina ja oon saanut siinä kirppistavaraa. Jos palkkio on ollut pelkkää soopaa, en oo mennyt toiste.
Isoin kuorma tuli nyt. Tutustuin yhteen kauppiaaseen, tai pariskuntaan.
Heillä on 3 aikuista lasta. Iso omakotitalo.
Koskaan ei oltu mitään heitetty pois.
He alkoi raivaamaan ja joka kk tuli mun luo pakettiautollinen, tammi-helmikuun.
Siellä oli mm pelejä, joissa ei ollut kaikkia osia, laseja, jotka oli riki, vaatteita, jotja eivät tulleet puhtaiksi.
Älyttömästi meni aikaa ja vielä karsimisen, paikkaamisen ja pakkaamisen jälkeen mun piti viedä laatikot ison tien varteen, josta ne meni rekan kyytiin.
Jos vein 60 laatikollista ja pulkkaan meni 3 laatikkoa kerralla, sai aika monta krt mennä.
Urakka on ohi, en enää tee tätä.
Kirppisprojektissa aikaa menee paljon ja enää ei hirveesti tienaa. Mutta se vaatii oikeanlaisen ihmisen.
Tällä hetkellä karsin miesystäväni kotia, mutta täällä enemmän karsittava menee roskiin, esim paperit
Kaupan hedelmien muovipussit voi käyttää kotona uudelleen. Poimimme marjat, lakat, vadelmat, mustikat, puolukat, karpalot luonnosta. Kantarellit, mustatorvisienet ja suppikset. Itse kasvimaassa peruna, porkkana, sipuli, avomaankurkku, tomaatti. Lisäksi luumut, kirsikat, viinimarjat. Keitämme mielellään mm. Puuroja kun kahden asutaan. Halpa ja hyvää. Kahvit tarjouksesta kun on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei teillä ole mitään sanottavaa. Köyhä ei voi luopua turhasta kulutuksesta, kun hänellä ei ole sellaiseen koskaan ollut varaa. Esimerkiksi huvituksista luopuminen tuo nolla euroa säästöä.
Köyhä osaa tosiaan vinkata halvimmat leivät ja saippuat, joilla pysyy juuri ja juuri hengissä, mutta jos haluaa rikastua, kannattaa kuunnella rikasta.
Useimpien varallisuun on perittyä, ja sitä sitten sijoitetaan.
Tunnen vain kaksi self-made miljonääriä. Toinen aloitti autobisneksellä, toinen asuntobisneksellä.
Useimpien varallisuus perustuu siihen, että on opiskellut ja hankkinut osaamista, jota työmarkkinoille tarvitaan ja siihen, että osaa suunnitella rahankäyttöön. 99,9% meistä ei ole miljonäärejä, mutta ei kai se ole mikään hyvän elämän edellytys? Sen sijaan vinkit, joilla voi parantaa omaa elintasoaan köyhyydestä edes hieman parempaan, ovat varmaan monelle hyödyllisiä?
Tiedä, tehdäänkö tässä enää muuta kuin riidellään, mutta muutamia vinkkejä
Tulojen maksimointi ja omaisuuden hankkiminen
Älä mene naimisiin, ole paperilla yksinhuoltaja. Älköö olko kumppanin kanssa kirjoilla samassa asunnossa. Älä tunnusta lapsia. Näin saat yksinhuoltajakorotukset eri tukiin, ja valtio maksaa jokaiselle lapselle vielä elatustuen, joka on yli tuplasti lapsilisän verran ja nousee vuosittain.
Jos valtio tukee runsaskäätisesti eroamista ja au-lapsia, miksi et antaisi sille, mitä se haluaa? Valtio ei toimi moraalisesti, joten miksi toimisit sinäkään valtiota kohtaan?
Poikkeus voivat joskus olla työttömyysturvan lapsikorotukset, mutta ne kannattaa suhteuttaa lapsilisän menetettyihin yh-korotuksiin ja asumistukeen.
Yritä hankkia osaomistusasunto tai asunto, jonka hinnasta mahdollisimman suuri määrä on yhtiölaiaa. Kun saat näin jalan ovenväliin, asumistukea saa rahoitusvastikkeeseen. On järkevämpää ostaa asunto pienellä lainalla, lyhentää sitä ja maksattaa vastikkeita asumituesta kuin maksaa pelkkää vuokraa. Lisäksi lainasumma ei nouse inflaation mukana toisin kuin vuokrat, vaan päinvastoin vähenee. Jos pääset tähän kiinni, et lopulta enää ole köyhä. Itse onnistuin tässä n. 1400 e/kk perheen tuloilla, kun sain halvan asunnon itä-helsingistä. Lainanlyhennys + vastike oli n. 900 e/kk ja vastikkeeseen sai parisataa asumistukea. Lopulta minulla oli 100 000 euron velaton asunto. Tällöin asumismenotkin putoavat pelkään vastikkeeseen. Tiukointa on alun pari vuotta, kun inflaatio ja palkankorotukset eivät ole vielä pienentäneet lainanlyhennyksen reaaliarvoa.
Sen jälkeen sijoita ylijäävät tulot rahastoihin. Rahastosijoitukset eivät vaikuta asumistukeen, koska niistä ei ole säännöllistä tuloa, sillä rahastot sijoittavat voitot eteenpäin tulottamatta niitä sinulle.
Talousmenot
Varmista, että lähellä on ruokakauppa. Käytä julkisia liikennevälineitä tai polkupyörää. Jos lähellä on runkolinjoja, niissä ei tarkasteta kortti, kun astut sisään keskiovesta. Laita lapset hoitamaan asioita kun ovat alle 15 v, he eivät maksa tarkastusmaksua. Muista myös, että lastenvaunujen kansa pääsee ilmaiseksi.
Pidä huoli, että lapset syövät päiväkodissa / koulussa.
Älä käytä työpaikkaruokaloita. Käytä eväitä. Jos haluat vaihtelua hyödynnä pikaruokakejujen tarjouksia. Älä osta aterioita, vaan esimerkiksi yksittäinen tarjoushampurilainen. Pidä itse juomaa mukana.
Valmista ruokaa isoja annoksia. Osta punalaputettua ja tarjouksia, käytä pakastinta.
Käy monessa kaupassa. Jotkut tuotteet ovat tarjouksessa yhdessä, toiset toisessa, kaupan omat merkit ovat eri ketjuissa eri.
Älä osta halpaketjujen polyesterivaatteita. Osta täyspuuvillaa ja kestäviä vaatteita. Osta alennusmyynneistä. Voit silti pukeutua aivan tyylikkäästi. Esim. Dressman, Halonen Jesper Junior myyvät vanhaa mallistoa jopa -70%. Hyödynnä ketjujen omia mallistoja. Osta vaatteet kun kausi loppuu, ei kauden alussa, niin säätät paljon. Käytä lisäksi kirpputoreja. Ystäviltä ja sukulaisilta saa lahjoituksina ilmaista.
Lidlissä on aika ajoin myynnissä ompelutarvikesetti (muistaakseni hinta noin 6e), jossa on toistakymmentä eri väristä lankarullaa ja ompelukoneen puolia sekä ompelukoneen neuloja. Siitä on ollut minulle iso säästö vaatteiden korjaamisessa. Eilen korjasin takasaumasta puhki kuluneet farkut ja jatkoin minulle liian lyhyen paidan hihoja resorilla, josta maksoin 3e. Nyt vaatteet ovat taas siistit eivätkä liian lyhyet hihat ärsytä. En ole kummoinen ompelija, mutta setissä on niin paljon vaihtoehtoja että sopiva sävy löytyy eivätkä ompeleet eivät näy kankaasta. Yksittäin ostetut lankarullat ovat huomattavasti kalliimpia.
Teenjuojille myös vinkkinä: jos tykkää tietystä teelaadusta, kannattaa tilata suoraan tehtaalta. Esimerkiksi Forsmanilla myydään verkkokaupassa 1,6kg suurpakkauksia, jotka tulevat huomattavasti halvemmaksi kuin pienten 60g pussukoiden ostaminen ja tee on myös paljon parempaa, koska se on tuoretta. Samoin xylitolipastillit kannattaa tilata isoissa säkeissä ksylitolikaupasta. Niinä vuosina kun olen pystynyt xylitolia hommaamaan, ei ole tarvinnut paikata reikiä hampaissa. Bruksismin takia en saa syödä purkkaa, ja pastillit ovat kaupassa tosi kalliita.
Leivän ja vihannekset ostan hävikkipusseissa, K-marketin leipäkassi 2e (5-6 leipää joista osan pakastan) ja Lidlin hevilaatikko 2e. Siinä joutuu opettelemaan milloin laatikoita ja kasseja on yleensä tarjolla. Täällä päin Resq on lähinnä ravintolan lounasannoksia, ei ruokakasseja.
En tykkää perunasta, mutta siitä saa hyvää leikkaamalla ihan ohuita siivuja. Sitten lorautan vähän öljyä kulhon pohjalle ja sekoitan marinadin suolasta, mustapippurista ja paprikajauheesta. Öljy tekee siitä myös täyttävämpää. Sitten uuniin, annan paistua rapsakaksi. Ohuissa siivuissa ei kestä kauaa.
Kierrätyskeskuksesta ja kirpputoreilta etsin mummojen lakanoita, joissa on käsin kirjaillut nimikirjaimet. Ne ovat huomattavasti paksumpaa puuvillaa kuin nykyajan lakanat ja kestävät pitkään. Tuntuvat myös ihanilta, ja minulle on arjen luksusta nukkua lakanoissa joissa on käsinommellut pitsit.
Vierailija kirjoitti:
1. Työsuhdeauto, kone ja puhelin! Muista vaatia työnantajalta internet.
2. Ravintoloissa voi säästää helposti, esim. salaatti voi olla alle 20 euroa, kun pihvi taas 30 euroa. Jälkiruoat usein kalliita, kahvi riittää.
3. Hyvä personal trainer on tärkeä, mutta vastavalmistuneiden tuntihinnat hieman alempia ja sarjakortteja saa halvemmalla. Esim. Kokenut pt 10*45min voi olla 700 euroa, kun juuri valmistuneella sama 500 euroa. Sama hierojilla!
4. Seminaari- ja työmatkoilla kannattaa hyödyntää laajasti työnantajan edut, vaadi paras hotelli. Hotelleista usein saa business-matkustaja kanta-asiakasohjelman kautta joskus sviitin, kun yöpyy usein ja henkilökunta tuttua. Hotellissa yöpyessä säästää aamupalan ja lounaan hinnan, usein tarjoilun saa huoneeseen. Minibaarien julmat kalliita!
5. Kampaajakäyntien määrää voi harventaa kuukausittaiseen, ihonhoitoa/kasvohierontaa ei kannata harventaa, vikojen korjailu kallista myöhemmin.
6. Kannattaa liittyä erilaisiin etuasiakasohjelmiin, mm. Stockmann, finnair....
7. Omaa osaamista voi kehittää kursseilla ja yksilövalmennuksilla. Näissä voi säästää paljon kontaktien avulla.
8. Eläinten vakuutukset kalliita, esimerkiksi omien pienten koirien vakuutuksissa voi säästää satasia vuodessa vertailemalla. Tuttu hoitaja ottaa vähemmän hoitomaksua esim. työmatkojen aikana.
9. Suosi merkkivaatteita. Kestävät paremmin kuin edulliset ja rahaa säästyy. Usein kalliit merkit ajattomia, ei tarvetta hankkia uusia vaatteita joka kuukausi. Hyödynnä pukeutumisneuvojaa.
10. Viineistä keskihintaisissakin on yllättävän hyviä
Ai vitsi kun sä olet niihin hauska ja älykäs. Muista, että sinun tapauksessasi ei sovi säästää psykiatri kuluissa. Vaikka ei ne rahallakaan ihmeisiin pysty.
pienituloisimmat tupakoivat suhteessa enemmän, käyttävät suhteessa enemmän alkoholia, uhkapelaavat enemmän, heillä on enemmän tatuointeja....[/quote]
Niin juuri ja usein vetävät rikkaita pataan. Nähdään illalla!
Mulla on niin paljon arkivinkkejä.
Otan tölkit aina, kun tulee vastaan.
Viikossa n euro. Vien ne seuraavalla kauppakerralla, en säilyttele.
Käyn säännöllisesti hammaslääkörissä
Käytän kaikki shampoot, naamavoiteet jne loppuun.
Leikkaan purkin auki, laitan tyhjään pulloon vettä jne. Mikö sopii tarkoitukseen.
En shoppaile.
Irtaimisto karsittu minimiin. Kaikille oma paikka, kaikille käyttöä. Esim katson vanhoja valokuvia, kun ovat kansiossa. En tätä ennen tehnyt
Siirry käteiseen eläkä osta mitään osamaksulla.
Pian huomaat että kuukauden jälkeen rupeaa pikku hiljaa jäämään jo ylimääräistä. Lauta se het pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Siirry käteiseen eläkä osta mitään osamaksulla.
Pian huomaat että kuukauden jälkeen rupeaa pikku hiljaa jäämään jo ylimääräistä. Lauta se het pankkiin.
Monella ns köyhällä kuitenkin pankkikortti jonka vuosikulut 300-400 euroa.
S-pankilla taisi kulut olla 0 euroo.
Vierailija kirjoitti:
1. Työsuhdeauto, kone ja puhelin! Muista vaatia työnantajalta internet.
2. Ravintoloissa voi säästää helposti, esim. salaatti voi olla alle 20 euroa, kun pihvi taas 30 euroa. Jälkiruoat usein kalliita, kahvi riittää.
3. Hyvä personal trainer on tärkeä, mutta vastavalmistuneiden tuntihinnat hieman alempia ja sarjakortteja saa halvemmalla. Esim. Kokenut pt 10*45min voi olla 700 euroa, kun juuri valmistuneella sama 500 euroa. Sama hierojilla!
4. Seminaari- ja työmatkoilla kannattaa hyödyntää laajasti työnantajan edut, vaadi paras hotelli. Hotelleista usein saa business-matkustaja kanta-asiakasohjelman kautta joskus sviitin, kun yöpyy usein ja henkilökunta tuttua. Hotellissa yöpyessä säästää aamupalan ja lounaan hinnan, usein tarjoilun saa huoneeseen. Minibaarien julmat kalliita!
5. Kampaajakäyntien määrää voi harventaa kuukausittaiseen, ihonhoitoa/kasvohierontaa ei kannata harventaa, vikojen korjailu kallista myöhemmin.
6. Kannattaa liittyä erilaisiin etuasiakasohjelmiin, mm. Stockmann, finnair....
7. Omaa osaamista voi kehittää kursseilla ja yksilövalmennuksilla. Näissä voi säästää paljon kontaktien avulla.
8. Eläinten vakuutukset kalliita, esimerkiksi omien pienten koirien vakuutuksissa voi säästää satasia vuodessa vertailemalla. Tuttu hoitaja ottaa vähemmän hoitomaksua esim. työmatkojen aikana.
9. Suosi merkkivaatteita. Kestävät paremmin kuin edulliset ja rahaa säästyy. Usein kalliit merkit ajattomia, ei tarvetta hankkia uusia vaatteita joka kuukausi. Hyödynnä pukeutumisneuvojaa.
10. Viineistä keskihintaisissakin on yllättävän hyviä
Pari lisää vielä. Lentopisteillä saa ilmaisia lentoja ja niillä voi ostaa tuotteita. Kannattaa lentää bisnesluokassa, niin pisteitä tulee enemmän. Jos on prole, pitää ainakin pitää huolta, että liput ovat vähintään ylemmässä fare bucketissa, josta saa jopa 4x pisteitä halvimpiin verraten.
Jos sinulla ei vielä ole edustustiliä, tee kaikki työnantajalta laskutettavat hankinnat sellaisen luottokortin avulla, josta saat pisteitä tai cashbackia. Suomen kaltaisessa kommunistimassa näitä on heikosti (ja siksi kannattaakin hankkiutua suhteilla ja jäsenkirjalla töihin valtionhallintoon). Mutta ainakin Finnair ja Norwegian tarjoavat näitä.
Hotelleissa kannattaa ottaa huone, jossa on lisäpalveluna club access. Siellä voi syödä ja juoda ilmaiseksi pitkin päivää. Usein työnantaja ei välitä tällaisesta huoneluokan korotuksesta tai lisäpalvelusta, vaan on määrittänyt vain maksimihinnan huoneelle. Ja kanta-asiakasohjelmaan pisteet tulevat hinnan mukaan. Jos työnantaja on nipo, korotuksen voi nostaa itse rahalla tai pisteillä ja se tulee usein silti halvemmaksi kuin illalliset ja aamiaiset jossain muualla.
Loma- ja työmatkat kannattaa yhdistää. Ja muista ottaa puoliso mukaan, menee ilmaiseksi hotellihuoneessa. Puolison turistiluokan liput voi maksaa alussa pisteillä.
Anna lapsellesi ainakin yksi sama etunimi kuin itselläsi. Jos käy ettet pääse matkalle, voit lahjoittaa lipun lapsellesi. Sama pätee hotellivarauksiin ja muihin palveluihin, jos ne on tehty vain nimellä ilman muita henkilötietoja.
Varatessasi lomamatkoja muista yrityksesi neuvottelemat hinnat. Ei kukaan oikeasti tarkasta, oletko tuömatkalla. Jos sellaista ei ole saatavilla, käytä eläkeläisalennusta. Ei kukaan oikeasti jaksa tarkastaa niitä kortteja, varsinkin jos käytät sähköistä sisäänkirjautumista. Jos yrittää, tee kohtaus ja syytä ahdistelusta.
Kampaaja ym. käynnit kannattaa yhdistää henkilöstökuvauksiin niin voit laskuttaa ne työnantajaltasi. os työnantaja on nipo, kampaajat, meikit ja vaatteet voi vähentää ainakin verotuksessa.
Viimeisenä, muista valittaa kaikesta. Voit saada alennuksia, ilmaisia juomia ym. Vain paras on kyllin hyvää. Kukaan ei nykään vittuile kireälle bisnesnaiselle.
Eikä huono palvelu ansaitse tippiä, vaan sinä ansaitset korvausta siitä.
Terveisin,
Tytti
Kaurahiutaleet ja maitoa hiukan makeuttaen.
Pyhänä perunat pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys köyhille:
En ole itsekään varakas, mitta pirun säästeliäs,.Onko törkeää tarjota ihmiselle, joka aina valittaa rauhattomuuttaan "eikä oo mitään perintöastioita myytäväksi" itselle kertyneitä koriste-esineitä ym suht hyvää "kirpparikamaa". Jotain Nuutajärven maljakoita ja Muurlan kippoja ym myytäväksi ajatuksella "saat pitää jokaisen euron minkä näillä tienaat"?
Rahaa en enää halua antaa.Siis tutulle, joka on "terve ja työkykyinen" mutta mielestäni lähinnä "työhaluton" (aina löytyy joku syy miksei voi edes hakea jtn työtä, tyyliin "en nyt voi kun lapsella alkaa kohta koulu".
Mä sain vuosia näitö. Varmaan 10 v on oikea sana.
Eka kirppis oli hvä, silloin kauppa kävi tosi hyvin, mun entinen luokkakaveri oli siellä töissä.
Sain provikkapaikan. Hinnoittelin ja vein tavarat, mulla oli myös sivussa myymätöntä tavaraa. Jos myin 100 eurolla, sain ottaa 75 e myynnissä olevaa.
Kirppiksellä myytiin myös pesuaineita, keksejä, wc paperia jne.
Tää mun luokkakaveri otti mulle aina, saldon mukaan, sivuun mm Iittalaa, Arabiaa, kultakoruja, ompelulankaa, lapsille kaverisynttärilahjoja.
Esim kun ex.n appivanhemmat tyhjensivät kesämökin, vein järkyttövät määröt hyvää tavaraa.Nyt on ollut vuosia kirppispaikka kaukana.
Tää omistaja haki monelta 1-2 krt vuodessa 10 banaanilaatikkoa kerralla.
Hänen poika ajaa rekkaa ja on napannut ohikulkiessa kuormaan.Tavara on tullut eniten vaihtokauppoina. Oon ollut lastenvahtina ja oon saanut siinä kirppistavaraa. Jos palkkio on ollut pelkkää soopaa, en oo mennyt toiste.
Isoin kuorma tuli nyt. Tutustuin yhteen kauppiaaseen, tai pariskuntaan.
Heillä on 3 aikuista lasta. Iso omakotitalo.
Koskaan ei oltu mitään heitetty pois.He alkoi raivaamaan ja joka kk tuli mun luo pakettiautollinen, tammi-helmikuun.
Siellä oli mm pelejä, joissa ei ollut kaikkia osia, laseja, jotka oli riki, vaatteita, jotja eivät tulleet puhtaiksi.Älyttömästi meni aikaa ja vielä karsimisen, paikkaamisen ja pakkaamisen jälkeen mun piti viedä laatikot ison tien varteen, josta ne meni rekan kyytiin.
Jos vein 60 laatikollista ja pulkkaan meni 3 laatikkoa kerralla, sai aika monta krt mennä.Urakka on ohi, en enää tee tätä.
Kirppisprojektissa aikaa menee paljon ja enää ei hirveesti tienaa. Mutta se vaatii oikeanlaisen ihmisen.
Tällä hetkellä karsin miesystäväni kotia, mutta täällä enemmän karsittava menee roskiin, esim paperit
Törkeetä!
"Eka kirppis oli hvä, silloin kauppa kävi tosi hyvin, mun entinen luokkakaveri oli siellä töissä. Tää mun luokkakaveri otti mulle aina, saldon mukaan, sivuun mm Iittalaa, Arabiaa, kultakoruja, ompelulankaa, lapsille kaverisynttärilahjoja."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiusten värjäys ei tule kalliiksi, jos lähellä on Prisma tai S-market. Cameleo-värit maksavat alle 4€/pkt ja väri on tosi kestävä + voimakas! Katsoin eilen, että nyt oli tullut vielä halvempi vaihtoehto hyllyyn, hinta alkoi kakkosella. Pelkästä viitsimisestä siis kiinni tuo homma.
Juu, halpaa on ja tukka näyttää sitten halvalta vappuperuukilta.
Niin, tää on vähän näinkin. Itse lakkasin vaalentamasta tukkaa joskus täytettyäni 35, kun kampaajan hinnat alkoi kirveleen. Nyt on kymmenen vuotta menty omalla värillä, joka paljastui aika kivaksi punertavan ruskeaksi, kun pahin maantienvärinen juurikasvu kasvoi täyteen mittaansa. Lisäksi tukka on tosi kiiltävä ja hyväkuntoinen, koska en myöskään enää föönaa, laita viittä eri muotoilutököttiä pesun jälkeen ja on varaa maksaa hyvästä leikkauksesta noin kolme kertaa vuodessa. Usein kysellään millä värillä värjään.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spotifyn saa kolmeksi kuukaudeksi ilmaiseksi. MUTTA, muista perua tilaus ajoissa, muuten alkaa laskuttaa kuukausimaksua.
Suoratoistoissa oli aikaisemmin kuukauden ilmaisia kokeilujaksoja, tai parilla eurolla kuukaudeksi. Noita kun kierrätti ja kuukaudessa ehti sopivasti katsoa edellisen tilauksen jälkeen tulleet uudet sarjat/leffat. Ja sitten vaihtoon aina tilattu paketti, katsottavaa riitti. Tosin en tiedä onko enää noita samassa määrin saatavilla ilmaiseksi.
Usein sellainen unohtuu katkaista määräajassa ja laskutus jatkuu. Koko juju on siinä.
Minä laitan puhelimeen muistutuksen että katkaisen ajoissa.
Mistäpä sinä tiedät että kuka on miljonääri.
Minä asun keskiluokkaisella pientaloalueella espoossa, ajan 8 vuotta vanhalla c-segmentin autolla, ei edes saksalainen, pukeudun lidln vaatteisiin. Käyn kaupassa lidl:ssä ja prismassa. Olen köyhästä perheestä.
SILTI olen "self-made" miljonääri, ja varallisuuteni olen tehnyt työllä JA sijoittamisella.