Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle
Minä aloitan:
1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.
2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.
3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.
4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.
5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.
6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.
Jatkakaa...
Kommentit (1383)
Vierailija kirjoitti:
Eikö köyhän kannattaisi ottaa säästövinkkejä ja rahantienaamisvinkkejä pikemminkin varakkailta? Ethän sä laihdutusvinkkejäkään todennäköisesti ota siltä sun kaikista ylipainoisimmalta kaverilta.
Vain siinä tapauksessa, että ne varakkaat ovat olleet pitkään köyhinä ja vaurastuneet sitten samoista lähtökohdista ilman lottovoittoa tai hyväpalkkaisen puolison löytämistä.
Laihdutusvinkkejä kannattaa ottaa vain niiltä, jotka ovat olleet ylipainoisia, mutta eivät ole sitä enää. Muutama vuosi sitten tälläkin palstalla rähistiin kovasti jostakusta himourheilija-fitnesstoimittajasta, joka lihotti itsensä ja laihdutti sen jälkeen näyttääkseen, miten laihdutetaan. Tulokset olivat tietenkin hienot, koska kyseessä oli kaikkea liikuntaa ja ravintoasioita rakastava ihminen, jolle lihominen oli työn ja tuskan takana ja laihtuminen ihanaa elämää. Hyvin moni ei tätä tajunnut, ei tuo ihminen itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa tähän väliin, että minäkin tein kirpparilta edullisia löytöjä, kunnes sain sieltä kotiini vaatekoit. Monta vuotta piti tapella sen ongelman kanssa ja paljon piti heittää roskiin. Vasta nyt tilanne näyttää rauhoittuneen. Suosittelen olemaan hyvin varovainen kankaisten yms. ostosten kanssa.
Kun ostan kirpparilta vaatteen, laitan sen omaan muovipussiinsa eikä mitään muuta sinne. Kotona suoraan kylppäriin ja laitan pesukoneeseen pyörimään. Kassin taitan ja laitan toiseen pussiin ja heti ulos roskikseen.
Silitysrauta on hyvä, kyllä sillä silitellen tai höyrytellen pöpöt lähtee.
Taloyhtiön koneeseen suoraan voi viedä kierrätys vaatteet ne onnekkaat joiden taloyhtiössä on pesutupa.
Ei liity aiheeseen, mutta älkää nyt h**ä siirtäkö koko taloyhtiön murheeksi teidän ötökkäongelmia!!
Vierailija kirjoitti:
Eikö köyhän kannattaisi ottaa säästövinkkejä ja rahantienaamisvinkkejä pikemminkin varakkailta? Ethän sä laihdutusvinkkejäkään todennäköisesti ota siltä sun kaikista ylipainoisimmalta kaverilta.
Usein rikkaat ovat olleet nuoresta lähtien rikkaita. Heidän ei ole tarvinnut millään tavalla säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikö sen köyhän ennemminkin kannattaisi kuunnella meitä rikkaita, eikä toisia köyhiä...
Kun ei teillä ole mitään sanottavaa. Köyhä ei voi luopua turhasta kulutuksesta, kun hänellä ei ole sellaiseen koskaan ollut varaa. Esimerkiksi huvituksista luopuminen tuo nolla euroa säästöä.
Köyhä osaa tosiaan vinkata halvimmat leivät ja saippuat, joilla pysyy juuri ja juuri hengissä, mutta jos haluaa rikastua, kannattaa kuunnella rikasta.
Useimpien varallisuun on perittyä, ja sitä sitten sijoitetaan.
Tunnen vain kaksi self-made miljonääriä. Toinen aloitti autobisneksellä, toinen asuntobisneksellä.
Mistäpä sinä tiedät että kuka on miljonääri.
Minä asun keskiluokkaisella pientaloalueella espoossa, ajan 8 vuotta vanhalla c-segmentin autolla, ei edes saksalainen, pukeudun lidln vaatteisiin. Käyn kaupassa lidl:ssä ja prismassa. Olen köyhästä perheestä.
SILTI olen "self-made" miljonääri, ja varallisuuteni olen tehnyt työllä JA sijoittamisella.
Tämä ja miljonääriä on yllättävän paljon meillä jotka elävät kuin köyhyysloukussa.
Meidän sukulaismies kuoli hiljattain omaisuuden arvon ollessa noin 5 miljoonaa.
Eli koko elämänsä kuin köyhä poikamies eikä edes kaupasta ruokaa raaskinut kunnolla ostaa.
Osakkeita osti kaikella rahalla ja yhtään ei hautaan niitä saanut mukanaan.Tuo on aina niin hassu lause, mikä jotenkin minulle kuulostaa aivan järkyttävältä vainajan elämän mollaamiselta, ettei "yhtään niitä osakkeita saanut hautaan mukaan" -- ei kai kukaan niin luulekaan?
Onko tullut mieleen, että tuon sukulaisen elämänarvot olivat "kuluta vain se mitä aidosti tarvitset" - olisiko hänellä mielestäsi ollut parempi/arvokkaampi/ihailtavampi elämä jos hän olisi osakkeiden sijaan ostanut vaikkapa autoja, kaviaaria, pattayanmatkoja tai ottanut koko rahalla tatuointeja ???Itse en ola mikään minimalisti kitupiikki, mutta paljon enemmän tyydytystä minulle tuo sijoittaa rahaa kuin tuhlata sitä johonkin kiinapskaan.
+ olen oman isovanhempani ja appivanhempieni "perintöaarteet" päässyt tyhjentämään, enkä todellakaan halua vastaavaa jälkeeni jättää. Varmaan kaiken sen tavaran hankkiminen on tuonut heille turvaa ja tyydytystä - mutta melkoinen työ oli kaupata eteenpäin kaikki kalusteet, maljakot, seinälautaset, itämaiset matot, turkikset jnejne (siis iso osa ei meinannut mennä edes ilmaiseksi, ja jonkin verran sitten meni vaan kaatopaikallekin, tietenkin).Olkaa iloisia ihan jokainen, jonka sukulaiset ovat niin "hölmöjä" että vaan ostelevat osakkeita!
Mutta mitä järkeä elää sairaalloisen pihisti ja jättää muille sitten tuhlattavaksi ne rahat? Minua ei kuolinvuoteella lämmittäisi ajatus, että jäipä läjä osakkeita muille. Jos ylimääräistä on paljon niin sitten vaikka hyväntekeväisyyteen itse määrittelemiin asioihin. Palveluiden käyttäminen työllistää, ei rahalla tarvi ostaa mitään turhaa tavaraa.
Juurikin näin ja minä olen tuo jonka sukulainen kupsahti miljonäärinä.
Hän ei eläessään mm. raaskinut ostaa piimää vaikka tykkäsi siitä, kun vedelläkin pärjää...
Oli tehnyt melko epäreilun testamentin jossa meni välit sukulaisten kesken.
Jostain syystä oli jättänyt häntä eniten elämänsä aikana auttaneet huomioimatta.
Itse en koskaan edes kuvitellut saavani osuutta perinnöstä, mutta harmittaa silti epäreilusti tehty testamentti.
Hän jätti omaisuuden jo valmiiksi varakkaille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikö sen köyhän ennemminkin kannattaisi kuunnella meitä rikkaita, eikä toisia köyhiä...
Kun ei teillä ole mitään sanottavaa. Köyhä ei voi luopua turhasta kulutuksesta, kun hänellä ei ole sellaiseen koskaan ollut varaa. Esimerkiksi huvituksista luopuminen tuo nolla euroa säästöä.
Köyhä osaa tosiaan vinkata halvimmat leivät ja saippuat, joilla pysyy juuri ja juuri hengissä, mutta jos haluaa rikastua, kannattaa kuunnella rikasta.
Tunnen vain kaksi self-made miljonääriä. Toinen aloitti autobisneksellä, toinen asuntobisneksellä.
Mistäpä sinä tiedät että kuka on miljonääri.
Minä asun keskiluokkaisella pientaloalueella espoossa, ajan 8 vuotta vanhalla c-segmentin autolla, ei edes saksalainen, pukeudun lidln vaatteisiin. Käyn kaupassa lidl:ssä ja prismassa. Olen köyhästä perheestä.
SILTI olen "self-made" miljonääri, ja varallisuuteni olen tehnyt työllä JA sijoittamisella.
Tämä ja miljonääriä on yllättävän paljon meillä jotka elävät kuin köyhyysloukussa.
Meidän sukulaismies kuoli hiljattain omaisuuden arvon ollessa noin 5 miljoonaa.
Eli koko elämänsä kuin köyhä poikamies eikä edes kaupasta ruokaa raaskinut kunnolla ostaa.
Osakkeita osti kaikella rahalla ja yhtään ei hautaan niitä saanut mukanaan.Tuo on aina niin hassu lause, mikä jotenkin minulle kuulostaa aivan järkyttävältä vainajan elämän mollaamiselta, ettei "yhtään niitä osakkeita saanut hautaan mukaan" -- ei kai kukaan niin luulekaan?
Onko tullut mieleen, että tuon sukulaisen elämänarvot olivat "kuluta vain se mitä aidosti tarvitset" - olisiko hänellä mielestäsi ollut parempi/arvokkaampi/ihailtavampi elämä jos hän olisi osakkeiden sijaan ostanut vaikkapa autoja, kaviaaria, pattayanmatkoja tai ottanut koko rahalla tatuointeja ???Itse en ola mikään minimalisti kitupiikki, mutta paljon enemmän tyydytystä minulle tuo sijoittaa rahaa kuin tuhlata sitä johonkin kiinapskaan.
+ olen oman isovanhempani ja appivanhempieni "perintöaarteet" päässyt tyhjentämään, enkä todellakaan halua vastaavaa jälkeeni jättää. Varmaan kaiken sen tavaran hankkiminen on tuonut heille turvaa ja tyydytystä - mutta melkoinen työ oli kaupata eteenpäin kaikki kalusteet, maljakot, seinälautaset, itämaiset matot, turkikset jnejne (siis iso osa ei meinannut mennä edes ilmaiseksi, ja jonkin verran sitten meni vaan kaatopaikallekin, tietenkin).Olkaa iloisia ihan jokainen, jonka sukulaiset ovat niin "hölmöjä" että vaan ostelevat osakkeita!
Mutta mitä järkeä elää sairaalloisen pihisti ja jättää muille sitten tuhlattavaksi ne rahat? Minua ei kuolinvuoteella lämmittäisi ajatus, että jäipä läjä osakkeita muille. Jos ylimääräistä on paljon niin sitten vaikka hyväntekeväisyyteen itse määrittelemiin asioihin. Palveluiden käyttäminen työllistää, ei rahalla tarvi ostaa mitään turhaa tavaraa.
Juurikin näin ja minä olen tuo jonka sukulainen kupsahti miljonäärinä.
Hän ei eläessään mm. raaskinut ostaa piimää vaikka tykkäsi siitä, kun vedelläkin pärjää...
Oli tehnyt melko epäreilun testamentin jossa meni välit sukulaisten kesken.
Jostain syystä oli jättänyt häntä eniten elämänsä aikana auttaneet huomioimatta.
Itse en koskaan edes kuvitellut saavani osuutta perinnöstä, mutta harmittaa silti epäreilusti tehty testamentti.
Hän jätti omaisuuden jo valmiiksi varakkaille ihmisille.
Ehkä hän ajatteli, että perintö säilyy paremmin kun osaavat jp omaakin varallisuutta säilöä?
Osa köyhistä kiistatta on sellaisia, että kaikki raha on heti käytettävä kun sitä kerran on. Tosin moni voisi suuresti hyötyä edes 5000€ summasta niin pääsisi pois kädestä-suuhun elämästä ja aloittaa sen oman varallisuuden keräämistä.
Jossain tonnikalavertailussa suositeltiin K-menu tonnikalapaloja. Hinta vain 1,35 euroa purkki tällä hetkellä ja laatu vastaa helposti kahden euron purkin tonnikaloja. Tämä säilyke on niin hyvää että siitä saa vaikka hyvän pastakastikkeen. Mutta Huom. tuote on tonnikalapala. Saman merkin tonnikalahiutale on kuvottavaa mössöä.
Olen huomannut että kaikista edullisin "herkku" on digestivekeksit. Niiden maku muuttuu heti kun päälle laittaa hilloa ja on ne hyviä ilmankin. Vadelmahillo tai luumusose ainakin sopii hyvin ja jos haluaa oikein leivosmaista herkkua, laittaa hillon lisäksi päälle vähän kermavaahtoa tai tuorejuustoa. Silloin maku vastaa muropohjaista leivosta.
Harmi kun Knorrin snack pot tuotteiden hinta on noussut. Ne on yllättävän hyviä kunhan lisättävä vesi on poreilevan kuumaa. Ei tule tiskiä ja pakkaus on täysin kierrätettävä. Kun irrottaa pakkauksesta päällä olevan pahvin pitkin katkoviivaa, sen saa laitettua pahvinkeräykseen, itse kipon muovikeräykseen ja foliokannen metallinkeräykseen.
Olisi paljon helpompaa miettiä porukalla tavallisia keinoja miten saadaan normaalihintaista sähköä, kuin miettiä olemattomia säästövinkkejä. Ei kukaan pysty pimeässä, kylmässä istumaan kotonaan. Vesi maksaa myös osalle paljon, ellei joku ole huomannut.
Helpoiten vaurastuu, kun lisää tuloja, ei osta asuntoa pienempää velalla ja vähentää kulutusta.
Meillä koti on hyvin perattu, mutta anoppi tuo usein kirppistavaraa.
Samoin mieheni perhe. Heillä on pieniä lapsia ja tuovat minulle myyntiin heiltä pieneksi jääneet.
Teen pari pakettia vuodessa ja saan yleensä n 50 e.
Ostan näillä mm vessapaperisäkin, makaronia, tonnikalasäilykkeitä, suihkusaippuaa, tomaattimurskaa jne.
Ylitöitä on harvoin, keskimäärin pari tuntia kk. Pitkässä juoksussa niistäkin tulee rahaa
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä34671 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo ikinä tajunnut syödä noita vitamiineja. Enkä ikinä sairasta. Enkä edes syö mitenkään erityisen tervellisesti. Mutta ulkoilen kyllä joka päivä valoisan aikaan.
Monet ei siihen pysty. Puolet vuodesta on pimeää kun menen töihin ja on pimeää kun pääsen töistä. Tuskin kesän d-vitamiinilla koko vuotta pärjää.
ei pärjää, lokakuusta purkista D-vitamiinia, ellei syö sitten lohta 2-3 kertaa viikossa lohi, kuha, kananmuna, purkki ei paljon maksa deetä ja jättää sen viikoittaisen makeissipsilimsat kauppaan
Ei se varmaan paljon maksakaan, mutta tässä taas joku ei-niin-köyhä neuvomassa muita. Millä h-tin rahalla sä luulet, että köyhä ostaa viikottaisia makeissipsilimsoja?? Aivan oikein, köyhä ei niitä osta!
Minun herkkuni on pussillinen nuudeleita mausteineen ja siihen lisätty tl rypsiöljyä sekä tl chilitahnaa yhdistettynä pussilliseen hernemaissipaprikapussilliseen. Saan siitä kaksi ateriaa. Toki siihen olisi hyvä saada proteiinia, mutta kiireessä ei ehdi keitellä soijarouhetta chilitahnan kanssa.
Muuten kyllä olisi kaikin puolin järkevää keittää ja valuttaa soijarouhetta valmiiksi ja pakastaa sitä desin annoksina pusseissa. Siten mitään ei jäisi yli kun ottaisi pakastimesta sen verran kuin tarvii. Soijarouheesta saa hyvää kun käyttää misotahnaa kasvis- tai lihaliemikuutioiden sijasta ja laittaa pippuria ja Pan-suolaa makunsa mukaan.
Omaa terveyttä ajatellen on tärkeää muistaa, ettei teollisuussuolassa ole yleensä jodia. Jos vielä kotona käytettävässäkään suolassa ei ole jodia niin voi sairastua jodinpuutokseen, jota harvemmin testataan edes endokrinologin lähetteellä.
Suolan käyttö on myös tasapainoilua siksi, että ei kannata hankkia itselleen verenpainetautia. Suotta ei suolaa ja sokeria ei kutsuta nimellä valkoinen kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laihdutusainetta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkällä puurolla ei pitkälle pötki.
Laihduttaahan se. Puuro on niin inhottavaa, että yököttää, sama, mitä puuroa. Olen jopa yrittänyt niin, että suljen silmät siinä vaiheessa, kun nostan lusikan lautaselta: ei auttanut. Hyi saa..na.
Olet idiootti.
Eipäs, kun tyypillä ei vielä ole ollut nälkä! Nälän kurniessa oikeest Suomessa, kelpaa vaikka maan matoset...
Lapsena minä odotin jo niinä iltoina aamua kun äiti paistoi edellisen aamun kaurapuuron ja sain laittaa kanelia ja sokerin sekoitusta päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä sitten köyhälle vinkki rikkaalta: osta asunto ja myy se voitolla!
Toi automiljonääri oli vissiin Henry Ford, mutta kuka toi asuntobisnesmiljonääri oli?
Taisi olla Donald Trump? Self made miljonääri, joka aloitti miljardöörinä isukin rahoilla.
Trump oli todennut Tiffanyn jalokiviliikkeen edessä olevasta kerjäläisestä vaimo Marla Maplesille, että kerjäläinen on Trumpin varakkaampi kun Trumpilla oli miljoona toisensa päälle velkaa. Hän pääsi voitolle vasta kun vänälaista rahaa alettiin kierrättää veroparatiisien kautta pönkittämään ukkoa presidentiksi. Operaatio alkoi jo 1990-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Helpoiten vaurastuu, kun lisää tuloja, ei osta asuntoa pienempää velalla ja vähentää kulutusta.
Meillä koti on hyvin perattu, mutta anoppi tuo usein kirppistavaraa.
Samoin mieheni perhe. Heillä on pieniä lapsia ja tuovat minulle myyntiin heiltä pieneksi jääneet.
Teen pari pakettia vuodessa ja saan yleensä n 50 e.
Ostan näillä mm vessapaperisäkin, makaronia, tonnikalasäilykkeitä, suihkusaippuaa, tomaattimurskaa jne.Ylitöitä on harvoin, keskimäärin pari tuntia kk. Pitkässä juoksussa niistäkin tulee rahaa
Sinulla on hyvin erikoinen käsitys vaurastumisesta.
Olin nuorena todella köyhä vanhempien mielenterveysongelmien vuoksi. Enää en ole, mutta köyhyys ei myöskään pelota. Kävin hakemassa EU-apupaketteja, niitä tuli 15 vuotta sitten pienelle paikkakunnalle aivan liikaa. Ylpeät pohjalaiset eivät suostuneet niitä hakemaan. Niitä annettiin ilmaiseksi niin paljon kuin jaksoi kantaa ja meillä olivat kaapit täynnä kaurahiutaleita, maitojauhetta, jauhoja, hernekeittoa... Laitoin vuosia valtavasti kaurakeksejä, kauraleipää, pannaria, maitopohjaista suklaakiisseliä, pullaa... En tiedä, tuleeko niitä paketteja enää kuntiin, mutta silloin kertyi niistä vuosien mittaan todella iso säästö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvaan salaatit juureksilla silloin kun salaatti aineksissa on kalleimmat kilohinnat.
Etenkin jos ajattelee lehtisalaattien hinta-laatusuhdetta, eli paljonko yhdestä 1,49 e tai sitä kalliimmasta lehtisalaatista tulee salaattiaineista ja kuinka vähän ravintoaineita saati makua siinä on, niin ei paljon nappaa niitä ostella.
Salaattiin pitää ostaa halvempia tai ainakin ravintorikkaampia aineksia. Jäävuorisalaatti maksaa kilohinnaltaan n. 2,80 e, kun taas lehtisalaatit jotain 13-20 euroa. Fiksumpaa on tehdä raasteita perinteiseen tapaan. Tai sitten rakentaa salaatti jäävuorisalaattia, johon lisää vaikkapa pikkuisen paistettua palsternakkaa tai punajuurta tms. Lisäksi voi paahtaa kurpitsansiemeniä.
Kiinankaaliin olen siirtynyt.
Me siirryimme lehtikaaliin.
Pitkällä aikavälillä halvimmaksi tulee se valollinen yrttienkasvatussysteemi. Ostin sellaisen muutama vuosi sitten Sokoksen alennuksesta. Siinä kasvattaa sitten yrttejä pitkin vuotta.
Vaikka netissä peloitellaan poliisien tulevan ratsaamaan kirkasvaloiset kodit niin eivät he kyllä meille ole vielä tulleet, vaikka puutarha on ihan olohuoneen ikkunan luona ja siellä verhot ovat melkein aina auki.
Eivätköhän laittomien aineiden kasvattajat käytä suurimittaisempia kasvatuslaitoksia kuin kotitalouksien yrttien ja salaattien kasvatukseen tarkoitettua systeemiä?
lopeta mainostaminen, Kylmänen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasäilykkeet kannattaa jokaisen käydä ostamassa Kylmäsen tehtaanmyymälästä. Hyviä ja edullisia.
Mikähän mainos se tämä on?
Ei tuonne ole matkaakaan kuin noin 400 km, joten tulee varmaan tosi edulliseksi!
Hyödyllinen tieto niille, jotka kulkevat läheltä ja syövät lihaa. Karkkia, suklaata, dippijauhoja ja sipsejä saa Pandan tehtaanmyymälästä Vaajakoskelta ja Taffelin tehtaanmyymälästä Ahvenanmaalta. Dippejä voi tehdä kermaviilin sijasta ihan maustamattomaan jugurttiin ja dippailla porkkanatikkuja niihin. Itse olen ostanut juuri niitä älyttömän halpoja dippipusseja omaa herkuttelua varten.
Itse olen tottunut elämään pienillä tuloilla. Ottaa päähän anoppi, joka ostaa kaikki pöperönsä kalleimman mukaan, mutta joka viikko syö vain kokki kartanoa, kun voisi järkevästi kokata välillä. Marimekko hypetys on sitä luokkaa, että meille mieluiten nansoa jos on pakko jotain ostaa.silti pitää leipäpussit säästää, jotka leviää käsiin, ja mitä sattuu rättejä kehuu vanhoja vaatteita. Ei uskoisi että monta muutakin juttua on, on muka järkevä .
Karkkia, suklaata , dippijauhoja ja sipsejä - aivan turhaa ruokaa niin köyhälle kuin rikkaallekin!!!!
Sain citymaretista 2kg omenoita eurolla. Näin syysaikaan juurekset ovat halpoja . Kilonpussit lanttua, punajuurta tai porkkanaa noin euron. Näitä tarjouksia tulee uudestaan ennen joulua, kun oletetaan ihmisten valmistavan jouluisia laatikkoruokia. Köyhän kannattaa ostaa tämän tyylin vitamiineja ja syödä ne raakana. SAmalla pysyy myös terveenä ja pirteänä. Tähän rinnalle voit toki ostaa sen tonnikalasi ja makaroonisi niin saat hiilarikaloreita Ja miksi ostaa jonkun toisen leipomaa leipää, kun puuro on halvempaa. Olinpahan unohtaa euron mandariinit. Terveellisiä syyspäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena todella köyhä vanhempien mielenterveysongelmien vuoksi. Enää en ole, mutta köyhyys ei myöskään pelota. Kävin hakemassa EU-apupaketteja, niitä tuli 15 vuotta sitten pienelle paikkakunnalle aivan liikaa. Ylpeät pohjalaiset eivät suostuneet niitä hakemaan. Niitä annettiin ilmaiseksi niin paljon kuin jaksoi kantaa ja meillä olivat kaapit täynnä kaurahiutaleita, maitojauhetta, jauhoja, hernekeittoa... Laitoin vuosia valtavasti kaurakeksejä, kauraleipää, pannaria, maitopohjaista suklaakiisseliä, pullaa... En tiedä, tuleeko niitä paketteja enää kuntiin, mutta silloin kertyi niistä vuosien mittaan todella iso säästö.
Eu-pussien jako on lopetettu suomessa.