Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle
Minä aloitan:
1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.
2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.
3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.
4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.
5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.
6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.
Jatkakaa...
Kommentit (1383)
Jos on jonkun bonuskorttisysteemin jäsen, silloin kannattaa pullonpalautuskuitit pyytää käteisellä loppusummasta hyvittämisen sijaan -> Palautussumma ei silloin miinustu bonusostoista.
Jos tyhjiä pulloja syntyy vain pari kuukaudessa, ei välttämättä maksa vaivaa, mutta vaikka koko kuukauden saunaoluista alkaa jo kertyä euroja kohti bonustasoja.
Ei koske kaikkia, mutta joillain on huomaamattakin kodeissaan kiinni paljon rahaa ylimääräisen tavaran muodossa, joten kannattaa käydä koko koti kunnolla läpi.
Pois kaikki vaatteet, mitä ei ole vuoteen käyttänyt, mitä ei muista olevankaan, mitkä on epäsopivat ym. tai mitä ei muuten tule käytettyä oikesti
(pl. juhlavaatteet joita harvoin käytetään, mutta on silloin tarpeen).
Varastoissa säilötään myös kaikkea hääpuvuista mattoihin ja tauluihin, mitkä ei enää sovi nykyiseen kotiin. Kannattaa käydä ajatuksella läpi kaikki ja surutta luopua turhasta.
Jos on olemassa astiastot jouluaattoa tai vieraita varten, heivaa ne mäkeen. Kenelläkään tuskin käy sellaisia vieraita, joita varten tarvitsee parempaa astiastoa pöytään.
Kahvi maistuu ihan samalta niistä jokapäiväisistä käyttöastioistakin.
Lahjoiksi saadut maljakot ja kynttilänjalat ym. joille ei käyttöä -pois vaan.
Ylipäänsä kaikki oikeasti tarpeeton omaisuus, ne on maksettu jo kerran ja jos niillä ei oikeasti ole käyttöä ja tarvetta, niin turha maksaa neliöistä niiden säilyttämistä varten.
Kirpputorit, tori.fi on hyviä paikkoja.
Ei kannata liikaa miettiä saako niistä riittävästi tuottoa, ei ne tarpeettomat tavarat tuota sitäkään vähää kaapeissa ja kellareissa hapertumassa.
Monesti ihmiset tarvii asunnossa tilaa enemmän niille tavaroilleen, joten ehkä jopa pienempään asuntoon muuttaminen onnistuu sen jälkeen kun kaikki oikeasti turha on heivattu mäkeen.
Omat asunnot ja mökit kannattaa laittaa rahoiksi viimeistään siinä vaiheessa kun lapset on omillaan, ja esim. perheellisiä.
Se on iso palvelus perillisille, koska kuoleman koittaessa noista jää lähes aina muille pelkkää riesaa perintöveroineen ym.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pystyy vuoden olla ilman vaatehankintoja. Helposti.
Totta. Ja vaikka kaksikin vuotta. Meikäläisen vanhin vaate, luultavasti, on äitini mulle postimyynnistä tilaama ulkoilupusero. 30 vuotta sitten, milloin asuin vielä äidin kanssa ja armeijaan menokin oli vielä edessä, se hankittiin. Siihen kuului verkkahousutkin, mutta ne hajosivat jo yli 20 vuotta sitten. Vanhaa on muutkin rätit ja lumput. Monta vaatetta, joiden uutena ostosta on kulunut aikaa pitkälle jo toista kymmentä vuotta. Sitten on monta vuotta sitten ostettua vaatetta ja kierrätyskeskuskamaa. Olin kierrätyskeskuksella vuoden palkkatukityössä, niin sieltä sai ottaa ilmaiseksi työtakkia ym. työvaatetta. Farkkuja ja paitoja tuli ostettua 50 prosentin työntekijäalella eli parilla eurolla.
Pari talvea oon nyt kulkenut ilmaiseksi saamallani takilla, niin olen välttynyt toppatakin ostolta. Köyhällä työttömällä ei ole varaa ostaa uutta.
Älä osta matkailuautoa- tai vaunua velaksi.
Sanomalehti kelpaa moneen mihin nykyään käytetään talouspaperia .
Sitä paitsi tulee parempi tulos myös sanomalehdellä.
Esim. hellan pinnat voi hyvin puhdistaa , ensin rasvanpoistoainetta, sitten sanomalehtä ja taas huuhtelun jälkeen sanomalehtä. Lopulta voi käyttää vaikkapa vanhan lakanan palasen kuivaamiseen.
Turha talouspaperin käyttäminen on mennyt liian pitkälle.
Samoin huulirasva. Miksi ostaa kalliita puikkoja jotka eivät kestä ja on tehottomia. Ostaa apteekista suojarasvan tuubissa.Sen voi jakaa perheen kesken , kun pieniä meikkipurkkeja irtaantuu . Sinne vaan ja hyvä tuli.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Esim. hellan pinnat voi hyvin puhdistaa , ensin rasvanpoistoainetta, sitten sanomalehtä ja taas huuhtelun jälkeen sanomalehtä. Lopulta voi käyttää vaikkapa vanhan lakanan palasen kuivaamiseen.
Samoin huulirasva. Miksi ostaa kalliita puikkoja jotka eivät kestä ja on tehottomia. Ostaa apteekista suojarasvan tuubissa.Sen voi jakaa perheen kesken , kun pieniä meikkipurkkeja irtaantuu . Sinne vaan ja hyvä tuli.
Mihin unohtui neuvo korvata wc-paperi sanomalehdellä tai froteepyyhkeellä? WC- ja talouspapereihin ei montaa euroa vuodessa kulu, enemmän säästöä tulee vaikka lopettamalla huoltoasemakahvien ostelu.
Myy toinen asuntosi ja kesämökkisi.
Kanarialla ei tarvitse käydä 4 kertaa vuodessa, 2 riittää
Yksinhuoltajaäitinä säästin eniten kun lapsella oli oma huone ja itse nukuin olohuoneessa. Säästö oli huomattava. Monet säästää ihan triviaaleissa asioissa, ja lopputulos ei näy oikein missään. Suurimmista kuluista voi säästää eniten ja kai se asuminen on useimmille se suurin pakollinen kulu. Ainakin suurimmissa opiskelukaupungeissa voi löytää keväällä edullisia vuokra-asuntoja kun opiskelijat muuttaa pois kaupungista. Silloin kannattaa vaihtaa edullisempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on jonkun bonuskorttisysteemin jäsen, silloin kannattaa pullonpalautuskuitit pyytää käteisellä loppusummasta hyvittämisen sijaan -> Palautussumma ei silloin miinustu bonusostoista.
Jos tyhjiä pulloja syntyy vain pari kuukaudessa, ei välttämättä maksa vaivaa, mutta vaikka koko kuukauden saunaoluista alkaa jo kertyä euroja kohti bonustasoja.
Ja tämä selittääkin täysin miksi olette köyhiä. Rahat menee viinaan ja tupakkaan kuten monesti todistettu. Jos sijoittaisitte nämä viina/tupakkirahat fiksusti ette enää kauaa olisi köyhiä.
Just noin!
Pienillä palkoilla olen lähes tyhjästä aloittanut. Nykyään palkkani on jo varsin kohtuullinen, riittää hyvin elämiseen, asumiseen ja asuntolainan lyhennyksiin. Sekä osakesijoituksiin, joihin on rahaa kertynyt muutama kymppitonni. Silti vieläkään minulla "ei ole varaa" ostaa omaa autoa, vaan esim. töihin kuljen junalla ja kauppaan kävelen. En tupakoi. Baarit ja yökerhot ei ole enää vuosikausiin houkuttaneet. Jos haluan ottaa alkoholia, maistelen kotonani tai kavereiden kanssa mökkeillessä. Tuhlaaminen ei tuota minkäänlaista tyydytystä, mukavampi seurata vähitellen tapahtuvaa vaurastumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pystyy vuoden olla ilman vaatehankintoja. Helposti.
Totta. Ja vaikka kaksikin vuotta. Meikäläisen vanhin vaate, luultavasti, on äitini mulle postimyynnistä tilaama ulkoilupusero. 30 vuotta sitten, milloin asuin vielä äidin kanssa ja armeijaan menokin oli vielä edessä, se hankittiin. Siihen kuului verkkahousutkin, mutta ne hajosivat jo yli 20 vuotta sitten. Vanhaa on muutkin rätit ja lumput. Monta vaatetta, joiden uutena ostosta on kulunut aikaa pitkälle jo toista kymmentä vuotta. Sitten on monta vuotta sitten ostettua vaatetta ja kierrätyskeskuskamaa. Olin kierrätyskeskuksella vuoden palkkatukityössä, niin sieltä sai ottaa ilmaiseksi työtakkia ym. työvaatetta. Farkkuja ja paitoja tuli ostettua 50 prosentin työntekijäalella eli parilla eurolla.
Pari talvea oon nyt kulkenut ilmaiseksi saamallani takilla, niin olen välttynyt toppatakin ostolta. Köyhällä työttömällä ei ole varaa ostaa uutta.
Minne ne rahat jotka tienasit töissä ollessasi on joutuneet,,,,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ehkäisyn suhteen suosittelen todella lämpimästi kuparikierukkaa, vaikka lääkärit ei niitä mielellään mainosta. On hormoniton, halpa ja sivuoireet vähäiset hormoniehkäisyyn verrattuna. Omani hinta oli n. 150 € ja kestää jopa 7 vuotta.
Minulla on hormonikierukka, hinta suunnilleen samaa luokkaa kuin tuo sinun kierukkasi, ja kestää 7 vuotta. Ei mene rahaa kuukautissuojiin.
Kuparikierukka lisää vuodon määrää, lisää raudanpuutetta, jne.
Hormonikierukka ei sovi kaikille, kuten ei e-pilleritkään.
Mutta jos on valmis kokeilemaan kierukkaa niin joissain kunnissa saa ensimmäisen kierukan ilmaiseksi. Itse kokeilin kuparikierukkaa muutaman vuoden todetakseni, ettei se sovi minulle. Kierukka lähti ja kivut jäivät, joten ilmaisen kierukan hintana on nyt särkylääkekulut 😅
Lääkärit yrittävät tyrkyttää kipuihin ja vuotoihin hormonikierukkaa, ja ilmeisesti nyt kun ilmainen kierukka on käytetty voisin saada hormonikierukasta KELA-korvauksen, kun se määrättäisiin sairauden hoitoon.
Et saa korvausta. Mulle on mirena määrätty kuukautiskipujen hoitoon enkä saanut korvausta. Kela kuulemma olettaa, että terveydenhuolto antaa sen kierukan asennuksen yhteydessä ilmaiseksi. Siksi eivät anna korvausta. Terkkari taas ei anna kierukkaa vaan vaatii että asiakas käy sen itse hakemassa apteekista.
No eikö tämä ratkea sillä, että kierukasta on resepti ja se on määrätty sairauden hoitoon?
Ei ratkea, kela kun ei anna korvausta. Ei vaikka se on määrätty sairauden hoitoon. Johan just kerroin miten asia omalta kohdaltani meni. Kela ei korvaa kierukasta senttiäkään, oli sen laiton syy mikä tahansa.
Mulla mirena laitetaan keskussairaalassa gynekäynnin yhteydessä. Käynti on 42 e joka toinen vuosi. Nyt ku oon sossun asiakas niin sossu maksaa lääkärimaksut.
Keskussairaalasta sen saakin käynnin ohessa ilmaiseksi. Olen itsekin sanut ekan Mirenan näin. Mutta terveysasemat vaatii, että kierukka on itse haettava apteekista ja tuotava mukana. Eivät anna kierukkaa vaikka Kelan mukaan näin olis toimittava. Kela sitten vetoaa tuohon eikä korvaa sitä apteekista haettavaa kierukkaa. Apteekissakin mulle pahoittelivat tätä ja sanoivat että ei se asiakkaan kannalta oikein mene. Mutta tää on kaupungin tapa säästää. Maksatetaan asiakkaalla se kierukka.
Jos Kelan mukaan kuuluu terkkarin laittaa, eikä ne laita pitää tehdä ( ilmainen) ilmoitus paikalliseen Aviin. Sen jälkeen terkkari laittaa ilmaiseksi ja moni säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ehkäisyn suhteen suosittelen todella lämpimästi kuparikierukkaa, vaikka lääkärit ei niitä mielellään mainosta. On hormoniton, halpa ja sivuoireet vähäiset hormoniehkäisyyn verrattuna. Omani hinta oli n. 150 € ja kestää jopa 7 vuotta.
Minulla on hormonikierukka, hinta suunnilleen samaa luokkaa kuin tuo sinun kierukkasi, ja kestää 7 vuotta. Ei mene rahaa kuukautissuojiin.
Kuparikierukka lisää vuodon määrää, lisää raudanpuutetta, jne.
Hormonikierukka ei sovi kaikille, kuten ei e-pilleritkään.
Mutta jos on valmis kokeilemaan kierukkaa niin joissain kunnissa saa ensimmäisen kierukan ilmaiseksi. Itse kokeilin kuparikierukkaa muutaman vuoden todetakseni, ettei se sovi minulle. Kierukka lähti ja kivut jäivät, joten ilmaisen kierukan hintana on nyt särkylääkekulut 😅
Lääkärit yrittävät tyrkyttää kipuihin ja vuotoihin hormonikierukkaa, ja ilmeisesti nyt kun ilmainen kierukka on käytetty voisin saada hormonikierukasta KELA-korvauksen, kun se määrättäisiin sairauden hoitoon.
Et saa korvausta. Mulle on mirena määrätty kuukautiskipujen hoitoon enkä saanut korvausta. Kela kuulemma olettaa, että terveydenhuolto antaa sen kierukan asennuksen yhteydessä ilmaiseksi. Siksi eivät anna korvausta. Terkkari taas ei anna kierukkaa vaan vaatii että asiakas käy sen itse hakemassa apteekista.
No eikö tämä ratkea sillä, että kierukasta on resepti ja se on määrätty sairauden hoitoon?
Ei ratkea, kela kun ei anna korvausta. Ei vaikka se on määrätty sairauden hoitoon. Johan just kerroin miten asia omalta kohdaltani meni. Kela ei korvaa kierukasta senttiäkään, oli sen laiton syy mikä tahansa.
Mulla mirena laitetaan keskussairaalassa gynekäynnin yhteydessä. Käynti on 42 e joka toinen vuosi. Nyt ku oon sossun asiakas niin sossu maksaa lääkärimaksut.
Keskussairaalasta sen saakin käynnin ohessa ilmaiseksi. Olen itsekin sanut ekan Mirenan näin. Mutta terveysasemat vaatii, että kierukka on itse haettava apteekista ja tuotava mukana. Eivät anna kierukkaa vaikka Kelan mukaan näin olis toimittava. Kela sitten vetoaa tuohon eikä korvaa sitä apteekista haettavaa kierukkaa. Apteekissakin mulle pahoittelivat tätä ja sanoivat että ei se asiakkaan kannalta oikein mene. Mutta tää on kaupungin tapa säästää. Maksatetaan asiakkaalla se kierukka.
Jos Kelan mukaan kuuluu terkkarin laittaa, eikä ne laita pitää tehdä ( ilmainen) ilmoitus paikalliseen Aviin. Sen jälkeen terkkari laittaa ilmaiseksi ja moni säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tota vitamiinien ostelua(paitsi lasten d-vitamiinit).
Kannattaa lukea tutkimuksia mitä esim. d- vitamiimin puutos voi aiheuttaa. Täällä nyt ei vain pimeimpinä kuukausina saa tarpeeksi d- vitamiinia. Yhtä lailla se on tärkeää aikuisille.
Itae syön lisäksi vielä omegaa ym.koska iho on huonossa kunnossa. On auttanut.
Kyllä sitä D-vitamiinia saa ihan ruoastakin kuten kalasta, voista, margariinista, öljystä, maitotuotteista, kananmunasta, sienistä, jne... Myös kaura-, soija-, yms. maitoihin on lisätty D-vitamiinia.
Ei tarvita kalliita D-vitamiinituotteita, kunhan syö monipuolisesti.
Joo saa d-vitamiinia pieniä määriä ruoasta, mutta ei läheskään tarpeeksi täällä pohjoisessa. Luin muutama vuosi sitten artikkelin Suomalaisesta lääkäristä (varmaan vielä löytyy Googlettamalla), joka kertoi, että ei ole koko pitkän uransa aikana ikinä tavannut (mitannut verestä d-vitamiintasoa) Suomalaista ihmistä joka ei ole ottanut purkista d-vitamiiinia, jolla olisi tarpeeksi korkeat d-vitamiiniarvot. Kertoo aika paljon.
Nyt Korona-aikana d-vitamiini on erityisen tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Mihin unohtui neuvo korvata wc-paperi sanomalehdellä tai froteepyyhkeellä? WC- ja talouspapereihin ei montaa euroa vuodessa kulu, enemmän säästöä tulee vaikka lopettamalla huoltoasemakahvien ostelu.
Kenen luulet haaskaavan rahojaan huoltoasemakahveihin? Tosi järkevä neuvo nyt taas meille, jotka ollaan jo alettu itse kiillottaa Rolls Roycemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvella saa lumesta vettä kehitettyä. Ei tartte kallista hanavettä käyttää
Sähköhellallako siitä lumesta vettä kehität? Vai muuten vain kulutat talosi lämmitysenergiaa lumen sulattamiseen, jotta et joudu käyttämään "kallista" (0,004€/L) hanavettä?
Lämmittää saunan niin sinne mahtuu monta ämpärillistä lunta sulamaan.
voihan naamapalmu! Siihen saunanlämmittämiseen menee rahassa mitaten enemmän energiaa mitä "veden kehittämisellä" lumesta "säästää".
No eikait sitä saunaa sen lumen vuoksi lämmitetä vaan samalla kun saunoo, laittaa lunta sulamaan saunan lattialle sankoissa :D Voi Luoja! Pienistä puroista kasvaa suuri virta ja ilmiselvästi 99% ihmiskunnasta ei tätä ymmärrä ja ovat aivan liian laiskoja näin edes tekemään.
On siinä einstein, kun luulee lumen sulattamiseen tarvittavan energian syntyvän tyhjästä![/quote
Opettele ymmärtämään lukemasi :D
Toisaalta jos tuhlaa ja ostaa niin ne työntekijät saa siitä palkan ......
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajaäitinä säästin eniten kun lapsella oli oma huone ja itse nukuin olohuoneessa. Säästö oli huomattava. Monet säästää ihan triviaaleissa asioissa, ja lopputulos ei näy oikein missään. Suurimmista kuluista voi säästää eniten ja kai se asuminen on useimmille se suurin pakollinen kulu. Ainakin suurimmissa opiskelukaupungeissa voi löytää keväällä edullisia vuokra-asuntoja kun opiskelijat muuttaa pois kaupungista. Silloin kannattaa vaihtaa edullisempaan.
Kaksiossa vuokralla minäkin asuin lapseni kanssa kunnes sain vakituisemman työn. Ostin sitten kolmion ja saatiin kumpikin omat huoneet. Nyt asunto maksettu ja lapsi asuu omillaan (omassa kolmiossaan hänkin). Halpaa on asuminen, en mistään saisi 200€:lla vuokrattua kolmiota. Työttömänäkin saa runsaasti säästöön rahaa. Eikä tarvitse muuttaa minnekään rahanpuutteen vuoksi, ellei halua.
Mut lunta voi sulattaa puukiukaalla metalli astiassa ja sulaa se huoneen lämmössä sitten keittää vaikka kahvipannu saa grillillä.Siis jos sähköä säästää.
On siinä einstein, kun luulee lumen sulattamiseen tarvittavan energian syntyvän tyhjästä!