Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle
Minä aloitan:
1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.
2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.
3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.
4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.
5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.
6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.
Jatkakaa...
Kommentit (1383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pystyy vuoden olla ilman vaatehankintoja. Helposti.
Totta. Ja vaikka kaksikin vuotta. Meikäläisen vanhin vaate, luultavasti, on äitini mulle postimyynnistä tilaama ulkoilupusero. 30 vuotta sitten, milloin asuin vielä äidin kanssa ja armeijaan menokin oli vielä edessä, se hankittiin. Siihen kuului verkkahousutkin, mutta ne hajosivat jo yli 20 vuotta sitten. Vanhaa on muutkin rätit ja lumput. Monta vaatetta, joiden uutena ostosta on kulunut aikaa pitkälle jo toista kymmentä vuotta. Sitten on monta vuotta sitten ostettua vaatetta ja kierrätyskeskuskamaa. Olin kierrätyskeskuksella vuoden palkkatukityössä, niin sieltä sai ottaa ilmaiseksi työtakkia ym. työvaatetta. Farkkuja ja paitoja tuli ostettua 50 prosentin työntekijäalella eli parilla eurolla.
Pari talvea oon nyt kulkenut ilmaiseksi saamallani takilla, niin olen välttynyt toppatakin ostolta. Köyhällä työttömällä ei ole varaa ostaa uutta.Minne ne rahat jotka tienasit töissä ollessasi on joutuneet,,,,
Hmmm... elämiseen, asumiseen, ruokaan yms pieneen? Hmm...? En ole ap, mutta ihmettelen tällaista kommenttia.
Tuo "yms pieneen" on juuri se menokohta, jonka takia niin moni palkkatyötä tekevä on ikuisesti PA.
Vierailija kirjoitti:
Suunnittele tarkasti rahan käyttösi.
Kirjaa kaikki kulusi vihkoon.
Ennakoi.
Itseä helpottaa ku tietää mihin rahat kuluu.Paljonko menee kuukaudessa /vuodessa
pakollisiin vakuutuksiin,
lainan lyhennykseen,
ruokaan,
kiinteistöveroon,
lapsiin,
vaatteisiin,
auton ylläpito,-vakuutuksiin ja veroon,
puhelinlaskuun,
vesilaskun,
sähkölaskuun,
jätelaskuun,
tienhoitomaksuun jne.
Miksi asiat pitäisi kirjoittaa vihkoon, kun käytössä kuitenkin on tietokone ja älypuhelin?
Mielestäni vihkoon kirjoitettuna vaan hahmottaa asiat ja luvut paremmin kuin jostain pienestä kännykän ruudusta.
Sitäpaitsi minulla köyhällä ei ole älykännykkää, halvin nokialainen.
29,95 maksoi ja hyvin on pelannut.
Tabletti on ainoa älylaite, mutta kätevin on kuitenkin vihko tms. Siihen voi kirjoittaa muitakin asioita ja lisäillä sekä poistaa.
Muutenkin kannattaa ihan oman pään kannalta joskus kirjoittaa käsin normaalisti.
Käsiala säilyy ja käsin kirjoittaminen vaatii aivoilta enemmän kuin näpytellä älylaitteella. Myös rauhoittaa ja on mukavaa ajankulua.
Jos pyyhkii pyllyn pyyhkeellä niin ei tarvitse ostaa wc paperia
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vihkoon kirjoitettuna vaan hahmottaa asiat ja luvut paremmin kuin jostain pienestä kännykän ruudusta.
Sitäpaitsi minulla köyhällä ei ole älykännykkää, halvin nokialainen.
29,95 maksoi ja hyvin on pelannut.
Tabletti on ainoa älylaite, mutta kätevin on kuitenkin vihko tms. Siihen voi kirjoittaa muitakin asioita ja lisäillä sekä poistaa.
Muutenkin kannattaa ihan oman pään kannalta joskus kirjoittaa käsin normaalisti.
Käsiala säilyy ja käsin kirjoittaminen vaatii aivoilta enemmän kuin näpytellä älylaitteella. Myös rauhoittaa ja on mukavaa ajankulua.
Sillä samalla laitteella, jolla tänne kirjoitat pystyisit varmaankin käyttämään exceliä ja wordia tai niiden ilmaisversiota. Ainakin itse teen taloussuunitelmani excelissä, niin ei tarvitse erikseen ynnäillä hankintojen kuluja ym. Mutta kukin toki tavallaan, pääasia että talous pysyy tasapainossa.
Vierailija kirjoitti:
Omat asunnot ja mökit kannattaa laittaa rahoiksi viimeistään siinä vaiheessa kun lapset on omillaan, ja esim. perheellisiä.
Se on iso palvelus perillisille, koska kuoleman koittaessa noista jää lähes aina muille pelkkää riesaa perintöveroineen ym.
siis mitä helv.... mökkiäkö ei saisi pitää enää siinä vaiheessa kun lapset ovat muuttaneet omilleen? Ei kai kukaan hanki mökkiä lapsilleen lapsuudenviihdykkeeksi vaan ihan itselleen jos siitä mökkeilystä sattuu pitämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko nämä oli täällä:
- Yli 12 vuotta kuljin töihin polkupyörällä enkä omistanut autoa -> ei käyttömaksuja, ei vakuutuksia, ei veroja, ei bensakuluja, ei rengaskuluja, ei huoltoja, ei korjauksia eikä varsinkaan peltiin sitoutunutta pääomaa.
- Käytän työpaikan työkenkiä myös vapaa-ajalla. Omia "siviili"kenkiä olen ostanut n. 5 vuotta sitten, liki uudet buutsit kirppikseltä 50 €.
Ja kärsin mielenterveysongelmista elämäni loppuun, koska en koskaan ottanut omaa mukavuudenhaluani huomioon. Kyllä kannatti!
Liikunta hoitaa kehoa ja mielenterveyttä. Liikunta on sijoitus, jonka vaikutukset näkyvät vielä vanhuudessakin.
Liikunta hoitaa ja ylläpitää tervettä psyykettä, mutta rikkinäiselle mielelle se on pelkkä laastari oireiden päälle eikä hoida oireiden juurisyytä. Masentuneet ja skitsofreenikot eivät parannu lenkkeilemällä ja salilla pumppaamalla, vaikka se väliaikaisesti heidän hyvinvointiaan lisäisikin. Parasta hyvän hoitotasapainon kannalta on yhdistää liikunta ja kullekin sopiva hoitotasapaino terapioineen ja lääkkeineen.
Olen miettinyt jospa laittisin kaikki kuitit kirjekuoreen ja siten saisin tarkemman kontrollin esim ruokamenoista.
Turhaan osan uutta kun vanhakin on syömättä.
Terkkari sentään! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ehkäisyn suhteen suosittelen todella lämpimästi kuparikierukkaa, vaikka lääkärit ei niitä mielellään mainosta. On hormoniton, halpa ja sivuoireet vähäiset hormoniehkäisyyn verrattuna. Omani hinta oli n. 150 € ja kestää jopa 7 vuotta.
Minulla on hormonikierukka, hinta suunnilleen samaa luokkaa kuin tuo sinun kierukkasi, ja kestää 7 vuotta. Ei mene rahaa kuukautissuojiin.
Kuparikierukka lisää vuodon määrää, lisää raudanpuutetta, jne.
Hormonikierukka ei sovi kaikille, kuten ei e-pilleritkään.
Mutta jos on valmis kokeilemaan kierukkaa niin joissain kunnissa saa ensimmäisen kierukan ilmaiseksi. Itse kokeilin kuparikierukkaa muutaman vuoden todetakseni, ettei se sovi minulle. Kierukka lähti ja kivut jäivät, joten ilmaisen kierukan hintana on nyt särkylääkekulut 😅
Lääkärit yrittävät tyrkyttää kipuihin ja vuotoihin hormonikierukkaa, ja ilmeisesti nyt kun ilmainen kierukka on käytetty voisin saada hormonikierukasta KELA-korvauksen, kun se määrättäisiin sairauden hoitoon.
Et saa korvausta. Mulle on mirena määrätty kuukautiskipujen hoitoon enkä saanut korvausta. Kela kuulemma olettaa, että terveydenhuolto antaa sen kierukan asennuksen yhteydessä ilmaiseksi. Siksi eivät anna korvausta. Terkkari taas ei anna kierukkaa vaan vaatii että asiakas käy sen itse hakemassa apteekista.
No eikö tämä ratkea sillä, että kierukasta on resepti ja se on määrätty sairauden hoitoon?
Ei ratkea, kela kun ei anna korvausta. Ei vaikka se on määrätty sairauden hoitoon. Johan just kerroin miten asia omalta kohdaltani meni. Kela ei korvaa kierukasta senttiäkään, oli sen laiton syy mikä tahansa.
Mulla mirena laitetaan keskussairaalassa gynekäynnin yhteydessä. Käynti on 42 e joka toinen vuosi. Nyt ku oon sossun asiakas niin sossu maksaa lääkärimaksut.
Keskussairaalasta sen saakin käynnin ohessa ilmaiseksi. Olen itsekin sanut ekan Mirenan näin. Mutta terveysasemat vaatii, että kierukka on itse haettava apteekista ja tuotava mukana. Eivät anna kierukkaa vaikka Kelan mukaan näin olis toimittava. Kela sitten vetoaa tuohon eikä korvaa sitä apteekista haettavaa kierukkaa. Apteekissakin mulle pahoittelivat tätä ja sanoivat että ei se asiakkaan kannalta oikein mene. Mutta tää on kaupungin tapa säästää. Maksatetaan asiakkaalla se kierukka.
Jos Kelan mukaan kuuluu terkkarin laittaa, eikä ne laita pitää tehdä ( ilmainen) ilmoitus paikalliseen Aviin. Sen jälkeen terkkari laittaa ilmaiseksi ja moni säästää.
Miksi minun pitäisi maksaa sinun seksiharrastukseni/ ehkäisysi verorahoillani? Maksa vaan itse kierukkasi!
Ei Kela ole mikään pohjaton kaivo mistä ammentaa, jostain ne rahat sinnekin on saatava.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Olen miettinyt jospa laittisin kaikki kuitit kirjekuoreen ja siten saisin tarkemman kontrollin esim ruokamenoista.
Turhaan osan uutta kun vanhakin on syömättä.
Hyvä idea!
Suosittelisin jokaista rahapulasta valittavaa pitämään vuoden kirjaa kaikista menoistaan. Olen tehnyt näin aina välillä 1980- luvulta lähtien, ja joka kerta tulee yllätyksiä.
Pienistä menoista kertyy yllättävän suuria summia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat asunnot ja mökit kannattaa laittaa rahoiksi viimeistään siinä vaiheessa kun lapset on omillaan, ja esim. perheellisiä.
Se on iso palvelus perillisille, koska kuoleman koittaessa noista jää lähes aina muille pelkkää riesaa perintöveroineen ym.siis mitä helv.... mökkiäkö ei saisi pitää enää siinä vaiheessa kun lapset ovat muuttaneet omilleen? Ei kai kukaan hanki mökkiä lapsilleen lapsuudenviihdykkeeksi vaan ihan itselleen jos siitä mökkeilystä sattuu pitämään.
No tuon kirjoittaja on näitä ihmisiä, joiden mukaan pitää vain ajatella perillisiä ja lapsia. Lienee yksi niistä perillisistä ja lapsista, jotka kieli pitkällä laskeskelevat saamisiaan (tulevia) ja pelkäävät, että vanhukset tuhlaavat LIIKAA hänen perintöään..
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tota vitamiinien ostelua(paitsi lasten d-vitamiinit).
Minä olen niin pienikokoinen ja kulutan vähän energiaa, että lihoisin jos söisin suositusten mukaan. Olen kokeillut Finelin ruokapäiväkirjan avulla vaikka minkälaisia yhdistelmiä, enkä ole saanut niistä sellaista, jossa olisi jokainen tarvimani vitamiininsaanti 100%.
Finelin ruokapäiväkirja näyttää, että saako ikäänsä nähden riittävästi vitamiineja ja hivenaineita. Minulla ongelmana on matala peruskulutus eli en voi syödä mitään 2000 kilokaloria päivässä lihomatta.
Mistä saa noita sanomalehtiä, mitä neuvotaan käyttämään joka paikassa? Minulla ei ole vara tilata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
p4n0miez kirjoitti:
Aloita tarkastelemalla, minne rahaa kuluu eniten.
Esim. sanotaan että töissäkäyvä henkilö käyttää 9,50 joka päivä lounaalla käymiseen, ja ehkä 3 € kahvipullaan iltapäivästä. Tämä tarkoittaa n. 260€ kuussa. Mieti, onko mahdollista tuoda omat eväät töihin, ja jättää se pulla ostamatta, tai lopettaa kokonaan kahvin juonti.
Osta ruokatermos. Valmista iso pata lemppariruokaasi sunnuntaina. Lämmitä aamuisin, pakkaa mukaan. Säästö on ainakin 1000€ vuodessa.
Tämä on myös oiva keino eristäytyä muusta työyhteisöstä, kun lounaan tullen voikin aina sanoa "mulla on omat eväät", ja jäädä mussuttamaan niitä autoon/toimistoon/whatever.
Hus toiseen ketjuun siitä! Yksikään köyhä ei käytä 9,50 työpaikkalounaaseen, 3 euron pullasta puhumattakaan. Hitto te ootte vieraantuneet todellisuudesta.
Työkaverini käyvät syömässä n. 10 euron lounaan päivittäin, ja shoppailujen yhteydessä käydään juomassa capuccinot tai muut ökykahvit jossain kivassa paikassa sekä pari kertaa kuussa ellei viikottain istuta brunssilla (lähtien 25 euroa per henkilö) ja sitten toki illallisella kultamussukan kanssa ja perheen kanssa toki myös joskus, että lapset tottuvat ravintolassa syömiseen ja joskus on kiva vaan hakea pitsat perheelle tai mitä jos tilattais mätöt kotiin ja katottais elokuva!
TUOHON ne rahat menevät.
Niin. Työkaverisi erivät siis ole köyhiä, joita varten tässä ketjussa kerätään vinkkejä vieläkin enempiin säästöihin. Nämä kommentit ovat ihan turhia, että miten kukakin rikas tuhlaa rahansa (ja päätyy sitten ns. "köyhäksi", koska tuhlaa)!
Köyhä ei tuhlaa koskaan mihinkään, ja silti on vieläkin vain kiristettävä vyötä, jotta rahat riittävät edes johonkin... :/
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Sanomalehti kelpaa moneen mihin nykyään käytetään talouspaperia .
Sitä paitsi tulee parempi tulos myös sanomalehdellä.
Esim. hellan pinnat voi hyvin puhdistaa , ensin rasvanpoistoainetta, sitten sanomalehtä ja taas huuhtelun jälkeen sanomalehtä. Lopulta voi käyttää vaikkapa vanhan lakanan palasen kuivaamiseen.
Turha talouspaperin käyttäminen on mennyt liian pitkälle.
Samoin huulirasva. Miksi ostaa kalliita puikkoja jotka eivät kestä ja on tehottomia. Ostaa apteekista suojarasvan tuubissa.Sen voi jakaa perheen kesken , kun pieniä meikkipurkkeja irtaantuu . Sinne vaan ja hyvä tuli.
Mihin unohtui neuvo korvata wc-paperi sanomalehdellä tai froteepyyhkeellä? WC- ja talouspapereihin ei montaa euroa vuodessa kulu, enemmän säästöä tulee vaikka lopettamalla huoltoasemakahvien ostelu.
Minkä huoltoasemakahvien ostelu? :O Kuka köyhä niitä koskaan ostaa? :O
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa noita sanomalehtiä, mitä neuvotaan käyttämään joka paikassa? Minulla ei ole vara tilata
Mainoslehdet? Ilmaisjakelulehdet? Lehtiroskis? :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on iso palvelus perillisille, koska kuoleman koittaessa noista jää lähes aina muille pelkkää riesaa perintöveroineen ym.siis mitä helv.... mökkiäkö ei saisi pitää enää siinä vaiheessa kun lapset ovat muuttaneet omilleen? Ei kai kukaan hanki mökkiä lapsilleen lapsuudenviihdykkeeksi vaan ihan itselleen jos siitä mökkeilystä sattuu pitämään.
Ehkä AP tarkoitti, että myydä ja ostaa itselle uudet pienemmät asunnot ja mökit, jos tarvitsee? Ilmaisi vain huonosti...
Toisaalta, vanhana ei enää yleensä muutenkaan jaksa pitää yllä suurta taloa ja erillistä mökkiä. Ehkä voi myydä ne ja ostaa ympärivuotiseen asumiseen käyvän, esteettömän ja helppopääsyisen mökin? Tai toisinpäin: kodin, joka käy samalla "mökistä", sijainnin ym. suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko nämä oli täällä:
- Yli 12 vuotta kuljin töihin polkupyörällä enkä omistanut autoa -> ei käyttömaksuja, ei vakuutuksia, ei veroja, ei bensakuluja, ei rengaskuluja, ei huoltoja, ei korjauksia eikä varsinkaan peltiin sitoutunutta pääomaa.
- Käytän työpaikan työkenkiä myös vapaa-ajalla. Omia "siviili"kenkiä olen ostanut n. 5 vuotta sitten, liki uudet buutsit kirppikseltä 50 €.
Ja kärsin mielenterveysongelmista elämäni loppuun, koska en koskaan ottanut omaa mukavuudenhaluani huomioon. Kyllä kannatti!
Liikunta hoitaa kehoa ja mielenterveyttä. Liikunta on sijoitus, jonka vaikutukset näkyvät vielä vanhuudessakin.
Liikunta hoitaa ja ylläpitää tervettä psyykettä, mutta rikkinäiselle mielelle se on pelkkä laastari oireiden päälle eikä hoida oireiden juurisyytä. Masentuneet ja skitsofreenikot eivät parannu lenkkeilemällä ja salilla pumppaamalla, vaikka se väliaikaisesti heidän hyvinvointiaan lisäisikin. Parasta hyvän hoitotasapainon kannalta on yhdistää liikunta ja kullekin sopiva hoitotasapaino terapioineen ja lääkkeineen.
Varmasti näin. Mutta alunperin vastattiin kommenttiin, jonka mukaan ”mielenterveysongelmat” johtuivat oman mukavuuden huomiotta jättämisestä, eli autoilun vaihtamisesta pyöräilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko nämä oli täällä:
Ei autottomuus kyllä mielenterveysongelmiin johda. :D
Töihin pyöräilyn sivuvaikutus on todennäköisemmin parempi yleinen terveydentila ja pidempi elämä.
Minulla on "mökki" maalla 100 km päässä. Sinne ei pääse ilman autotta. Nyt köyhänä sanon, että kyllä ottaisi päähän ilman autotta.
ILMAN autoTTA?! :O Eli ILMAN ILMAN autoa? :O Eikös se silloin olisi jo auton kanssa? ;) :D :O :D
- Tuo sanotaan kyllä JOKO "autotta", tai "ilman autoa"! :D