Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle

Vierailija
25.02.2017 |

Minä aloitan:

1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.

2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.

3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.

4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.

5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.

6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.

Jatkakaa...

Kommentit (1383)

Vierailija
1001/1383 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvin juominen on kyllä kummallista. Kuppikaupalla menee ihmisillä päivittäin. Aina ku kaverin näkee tai joku tulee kylään, pitää juoda. Heti ku herää ja ruuan päälle.

Itse en koskaan alkanut juoda, joten kahvipakettitarjoukset, kahvin tai maidon loppuminen, ei oo muodostuneet kynnyskysymykseksi.

"Mutta ku mä tarviin, et herään!" Etkä tarvii, eihän lapsetkaan tarvii. Joko sun elintavoissa on jotain väärin, tai sitten oot vaan kehosi opettanut kofeiinin saamiseen.

Ehdottoman hyvä paikka säästää rahaa. Mitäköhän siitä tulee vuodessa.

ihmisille opetetaan ja totutetaan kaikenlaisia tarpeita,

itse en ole juonu kahvia 35 vuoteen, siitä tuli rytmihäiriöitä, teen kanssa vähän sama juttu,

mehua ja vettä juon, eräs kaveri kysyi, miten pysyn hereillä, ihan hyvin,

maidon, tupakan ja viinan kanssa sama juttu, enpä ole niitäkään nuoruuden jälkeen kaivannu,

joku tietysti kysyy, missä säästyneet rahat,

niin, kai ne jossain on, oma asunto, kaks autoo, kaks moottorivenettä, traileri, viis haitaria,

ym kaikenlaisia raha ym kokoelmia,

rahaa pankissa jne

1002/1383 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvin ja paras irtopuuteri: Maizena.

Kokeilkaa ja yllättykää.

Itse en käytä enää muuta. Ei hajusteita eikä ihoa ärsyttäviä aineita, ja iho pysyy mattana iltaan asti.

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1383 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "neuvot" eivät ole köyhille. Köyhillä ei ole varaa ylimääräiseen tavaraan. Esim. neuvo, että heittää turhat vaatteet pois. Köyhällä ei ole turhia vaatteita heittää pois.

Vierailija
1004/1383 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koske kaikkia, mutta joillain on huomaamattakin kodeissaan kiinni paljon rahaa ylimääräisen tavaran muodossa, joten kannattaa käydä koko koti kunnolla läpi.

Pois kaikki vaatteet, mitä ei ole vuoteen käyttänyt, mitä ei muista olevankaan, mitkä on epäsopivat ym. tai mitä ei muuten tule käytettyä oikesti

(pl. juhlavaatteet joita harvoin käytetään, mutta on silloin tarpeen).

Varastoissa säilötään myös kaikkea hääpuvuista mattoihin ja tauluihin, mitkä ei enää sovi nykyiseen kotiin. Kannattaa käydä ajatuksella läpi kaikki ja surutta luopua turhasta.

Jos on olemassa astiastot jouluaattoa tai vieraita varten, heivaa ne mäkeen. Kenelläkään tuskin käy sellaisia vieraita, joita varten tarvitsee parempaa astiastoa pöytään.

Kahvi maistuu ihan samalta niistä jokapäiväisistä käyttöastioistakin.

Lahjoiksi saadut maljakot ja kynttilänjalat ym. joille ei käyttöä -pois vaan.

Ylipäänsä kaikki oikeasti tarpeeton omaisuus, ne on maksettu jo kerran ja jos niillä ei oikeasti ole käyttöä ja tarvetta, niin turha maksaa neliöistä niiden säilyttämistä varten.

Kirpputorit, tori.fi on hyviä paikkoja.

Ei kannata liikaa miettiä saako niistä riittävästi tuottoa, ei ne tarpeettomat tavarat tuota sitäkään vähää kaapeissa ja kellareissa hapertumassa.

Monesti ihmiset tarvii asunnossa tilaa enemmän niille tavaroilleen, joten ehkä jopa pienempään asuntoon muuttaminen onnistuu sen jälkeen kun kaikki oikeasti turha on heivattu mäkeen.

Omat asunnot ja mökit kannattaa laittaa rahoiksi viimeistään siinä vaiheessa kun lapset on omillaan, ja esim. perheellisiä.

Se on iso palvelus perillisille, koska kuoleman koittaessa noista jää lähes aina muille pelkkää riesaa perintöveroineen ym.

turha maksaa neliöistä niiden säilyttämistä varten.

Tämä toimii vain, jos vuokraat isomman tilan tavaroita varten.

Meillä kirppistavarat ovat kellarissa. Ei kenenkään tiellä.

Vierailija
1005/1383 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko nämä oli täällä:

- Olin 25 vuotta polttamatta tupakkaa. Sitten aloin polttamaan pikkusikaaria. En montaakaan omasta mielestäni; 3-4-5 sikaaria/päivässä. Laitoin aina tyhjän rasian ikkunalaudalle jemmaan. Vuodessa kertyi 72 rasiaa a' 15 euroa -=> 1080 € savuna ilmaan. Lopetin tupakoinnin tarpeettomana toisen vuoden aikana. 

- Yli 12 vuotta kuljin töihin polkupyörällä enkä omistanut autoa -> ei käyttömaksuja, ei vakuutuksia, ei veroja, ei bensakuluja, ei rengaskuluja, ei huoltoja, ei korjauksia eikä varsinkaan peltiin sitoutunutta pääomaa.

- Käytän työpaikan työkenkiä myös vapaa-ajalla. Omia "siviili"kenkiä olen ostanut n. 5 vuotta sitten, liki uudet buutsit kirppikseltä 50 €.

Vierailija
1006/1383 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko nämä oli täällä:

- Yli 12 vuotta kuljin töihin polkupyörällä enkä omistanut autoa -> ei käyttömaksuja, ei vakuutuksia, ei veroja, ei bensakuluja, ei rengaskuluja, ei huoltoja, ei korjauksia eikä varsinkaan peltiin sitoutunutta pääomaa.

- Käytän työpaikan työkenkiä myös vapaa-ajalla. Omia "siviili"kenkiä olen ostanut n. 5 vuotta sitten, liki uudet buutsit kirppikseltä 50 €.

Ja kärsin mielenterveysongelmista elämäni loppuun, koska en koskaan ottanut omaa mukavuudenhaluani huomioon. Kyllä kannatti!

Vierailija
1007/1383 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika huonoja vaateostoksia tehty jos ei vaatekaapissa ole hyväkuntoisia vaatteita vaan pelkkiä rikkinäisiä rytkyjä joiden kanssa ei kehtaa ovesta ulos lähteä. 

Tyhmän ja köyhän tunnistaa siitä että aina löytyy joku avaruusselitys siitä miksi on jatkuvasti ostettava jotakin. Mä en ole vuoteen ostanut yhtään vaatetta, en käynyt kampaajalla enkä "nautiskellut" ylimääräisillä herkuilla. Hiustenhoito ja hygienia onnistuu halvimmilla markettituotteilla, ei niitä tarvitse joka kuukausi ostaa uusia.. Ekstreemisti päätin luopua myös maskarasta jota käyttänyt 14 vuotiaasta asti päivittäin. En käytä muuta meikkiä. Kukaan ei ole kysynyt olenko köyhä. Saan toki jatkuvasti vastata tekstiviesteihin että vippaatko että en vippaa. 

Mun aika menee suurimmaksi osaksi töiden tekoon ja perheen arkeen. Ei ehdi miettimään ostoksia ja herkkuja. Oli sitäpaitsi hauskaa kun teinityttäret tasoittivat mun hiuksia ja minä tasoitin heidän hiukset. Miehen hiuksia leikattiin enemmän. Ei se elämä oo kiinni ostamisista ja tuhlailuista. Jokainen järkevä tajuaa tämän. 

Et taida olla kovin esteettinen, kauneutta elämääsi kaipaava ihminen?

Esteettisyyttä ja kaunetta saa vähälläkin rahalla, kun on sille jotain silmää.

Meikki ei aina ole esteettistä ja kaunista, päinvastoinkin usein.

Kirpputorilta ostetut vaatteet tai omat vanhat vaatteet ei poissulje esteettisyyttä ja kauneutta.

Sama kodin sisustuksen ym. suhteen.

Kampaajaa tarvitsee vain jos on tietynlaiset hiukset tai malli, moni ei sitäkään esteettisyyteen tarvitse. Luonnollisuus on usein kauniimpaa ja esteettisempää kauneusasioissa.

Halvat markettituotteet hygieniassa ei juurikaan eroa kalliista, samaa tavaraa lähestulkoon. Niistä tietoa löytyy pilvinpimein, jos kiinnostaa jotakin :)

Olet oikeassa, kauniisti voi pukeutua pienemmälläkin rahalla, varsinkin jos on sitä esteettistä silmää. Juuri siksi olen onnistunutkin näyttämään ihan ookoolta vähävaraisenakin. Mutta haluaisin pukeutua vielä paremmin ja nimenomaan oman tyylini mukaisesti, niin että aidosti viihdyn vaatteissani ja tunnen oloni niissä ”kotoisaksi”. Etten vain osta pakosta jotain, mistä en oikeastaan edes pidä (kun jotain vaatetta nyt on välillä ostettava).

Olen aina ostanut kirppareilta ja second hand shopeista paljon, koska niistä olen löytänyt nimenomaan jotain persoonallisempaa ja mielenkiintoisempaa. Mutta viime vuosina olen todennut, että yhä harvemmin löydän niistä mitään enää. Ja jos löydän, niin vaate on liian pieni tai joskus myös liian iso. Sama koskee kenkiä.

Vielä joskus kymmenisen vuotta sitten olisin esim. jokaisella UFF:n reissulla voinut ostaa kahdet, kolmet kivat kengät ja kokonaisen pinon haluamiani vaatteita (ja joskus niin teinkin). Ihania juttuja tosi halvalla. Nykyään tulen melkein aina tyhjin käsin pois.

Mitä tulee uutena ostamiseen, niin joskus aikoinaan (en ole ihan parikymppinen enää:)) ostin paljon vaatteita Indiskasta. Sieltä löytyi paljon juuri minun tyylisiäni paitoja, mekkoja ja tunikoita, hinnatkin olivat kohtuullisia. Mutta enää vuosikausiin siellä ei ole ollut yhtään mitään minulle. Samaa massaa muiden ketjujen kanssa.

Jos olen tilannut netistä halvalla, niin tuote on ollut melkein aina pettymys, kun olen sen käsiini saanut.

Eli jos tyyli on lähinnä boheemi, naisellinen, romanttinen, niin mistä saa vaatteita edullisesti? Onko kellään antaa vinkkejä?

Tätä moni selittää. Kirppiksiltä saa mielenkiintoisempaa ja persoonallisempaa.

Minne ne on sinne tulleet ? Taivaastako ?

Vierailija
1008/1383 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika huonoja vaateostoksia tehty jos ei vaatekaapissa ole hyväkuntoisia vaatteita vaan pelkkiä rikkinäisiä rytkyjä joiden kanssa ei kehtaa ovesta ulos lähteä. 

Tyhmän ja köyhän tunnistaa siitä että aina löytyy joku avaruusselitys siitä miksi on jatkuvasti ostettava jotakin. Mä en ole vuoteen ostanut yhtään vaatetta, en käynyt kampaajalla enkä "nautiskellut" ylimääräisillä herkuilla. Hiustenhoito ja hygienia onnistuu halvimmilla markettituotteilla, ei niitä tarvitse joka kuukausi ostaa uusia.. Ekstreemisti päätin luopua myös maskarasta jota käyttänyt 14 vuotiaasta asti päivittäin. En käytä muuta meikkiä. Kukaan ei ole kysynyt olenko köyhä. Saan toki jatkuvasti vastata tekstiviesteihin että vippaatko että en vippaa. 

Mun aika menee suurimmaksi osaksi töiden tekoon ja perheen arkeen. Ei ehdi miettimään ostoksia ja herkkuja. Oli sitäpaitsi hauskaa kun teinityttäret tasoittivat mun hiuksia ja minä tasoitin heidän hiukset. Miehen hiuksia leikattiin enemmän. Ei se elämä oo kiinni ostamisista ja tuhlailuista. Jokainen järkevä tajuaa tämän. 

Et taida olla kovin esteettinen, kauneutta elämääsi kaipaava ihminen?

Esteettisyyttä ja kaunetta saa vähälläkin rahalla, kun on sille jotain silmää.

Meikki ei aina ole esteettistä ja kaunista, päinvastoinkin usein.

Kirpputorilta ostetut vaatteet tai omat vanhat vaatteet ei poissulje esteettisyyttä ja kauneutta.

Sama kodin sisustuksen ym. suhteen.

Kampaajaa tarvitsee vain jos on tietynlaiset hiukset tai malli, moni ei sitäkään esteettisyyteen tarvitse. Luonnollisuus on usein kauniimpaa ja esteettisempää kauneusasioissa.

Halvat markettituotteet hygieniassa ei juurikaan eroa kalliista, samaa tavaraa lähestulkoon. Niistä tietoa löytyy pilvinpimein, jos kiinnostaa jotakin :)

Olet oikeassa, kauniisti voi pukeutua pienemmälläkin rahalla, varsinkin jos on sitä esteettistä silmää. Juuri siksi olen onnistunutkin näyttämään ihan ookoolta vähävaraisenakin. Mutta haluaisin pukeutua vielä paremmin ja nimenomaan oman tyylini mukaisesti, niin että aidosti viihdyn vaatteissani ja tunnen oloni niissä ”kotoisaksi”. Etten vain osta pakosta jotain, mistä en oikeastaan edes pidä (kun jotain vaatetta nyt on välillä ostettava).

Olen aina ostanut kirppareilta ja second hand shopeista paljon, koska niistä olen löytänyt nimenomaan jotain persoonallisempaa ja mielenkiintoisempaa. Mutta viime vuosina olen todennut, että yhä harvemmin löydän niistä mitään enää. Ja jos löydän, niin vaate on liian pieni tai joskus myös liian iso. Sama koskee kenkiä.

Vielä joskus kymmenisen vuotta sitten olisin esim. jokaisella UFF:n reissulla voinut ostaa kahdet, kolmet kivat kengät ja kokonaisen pinon haluamiani vaatteita (ja joskus niin teinkin). Ihania juttuja tosi halvalla. Nykyään tulen melkein aina tyhjin käsin pois.

Mitä tulee uutena ostamiseen, niin joskus aikoinaan (en ole ihan parikymppinen enää:)) ostin paljon vaatteita Indiskasta. Sieltä löytyi paljon juuri minun tyylisiäni paitoja, mekkoja ja tunikoita, hinnatkin olivat kohtuullisia. Mutta enää vuosikausiin siellä ei ole ollut yhtään mitään minulle. Samaa massaa muiden ketjujen kanssa.

Jos olen tilannut netistä halvalla, niin tuote on ollut melkein aina pettymys, kun olen sen käsiini saanut.

Eli jos tyyli on lähinnä boheemi, naisellinen, romanttinen, niin mistä saa vaatteita edullisesti? Onko kellään antaa vinkkejä?

Tätä moni selittää. Kirppiksiltä saa mielenkiintoisempaa ja persoonallisempaa.

Minne ne on sinne tulleet ? Taivaastako ?

Kirppiksille päätyvät monesti ne jengin heräteostokset joita ei sitten osannutkaan alkaa käyttää, kuten nimenomaan ne mielenkiintoisemmat ja persoonallisemmat kamppeet joilla asiakkaat hankitaan ketjuliikkeisiin, mutta joita ei välttämättä osaakaan käyttää.

Myös osa tavarasta selvästi kuolinpesistä kotoisin, esimerkiksi teryleenimekot ja vastaavat. Olivat aikanaan ihan tavallisia kamppeita, mutta nyt vanhat mallit ja materiaalit käyvät erikoisuuksista.

Vierailija
1009/1383 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko nämä oli täällä:

Ja kärsin mielenterveysongelmista elämäni loppuun, koska en koskaan ottanut omaa mukavuudenhaluani huomioon. Kyllä kannatti!

Ei autottomuus kyllä mielenterveysongelmiin johda. :D

Töihin pyöräilyn sivuvaikutus on todennäköisemmin parempi yleinen terveydentila ja pidempi elämä.

Vierailija
1010/1383 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pystyy vuoden olla ilman vaatehankintoja. Helposti. 

Totta. Ja vaikka kaksikin vuotta. Meikäläisen vanhin vaate, luultavasti, on äitini mulle postimyynnistä tilaama ulkoilupusero. 30 vuotta sitten, milloin asuin vielä äidin kanssa ja armeijaan menokin oli vielä edessä, se hankittiin. Siihen kuului verkkahousutkin, mutta ne hajosivat jo yli 20 vuotta sitten. Vanhaa on muutkin rätit ja lumput. Monta vaatetta, joiden uutena ostosta on kulunut aikaa pitkälle jo toista kymmentä vuotta. Sitten on monta vuotta sitten ostettua vaatetta ja kierrätyskeskuskamaa. Olin kierrätyskeskuksella vuoden palkkatukityössä, niin sieltä sai ottaa ilmaiseksi työtakkia ym. työvaatetta. Farkkuja ja paitoja tuli ostettua 50 prosentin työntekijäalella eli parilla eurolla.

Pari talvea oon nyt kulkenut ilmaiseksi saamallani takilla, niin olen välttynyt toppatakin ostolta. Köyhällä työttömällä ei ole varaa ostaa uutta.

Minne ne rahat jotka tienasit töissä ollessasi on joutuneet,,,,

Hmmm... elämiseen, asumiseen, ruokaan yms pieneen? Hmm...? En ole ap, mutta ihmettelen tällaista kommenttia.

Vierailija
1011/1383 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tota vitamiinien ostelua(paitsi lasten d-vitamiinit).

Kannattaa lukea tutkimuksia mitä esim. d- vitamiimin puutos voi aiheuttaa. Täällä nyt ei vain pimeimpinä kuukausina saa tarpeeksi d- vitamiinia. Yhtä lailla se on tärkeää aikuisille.

Itae syön lisäksi vielä omegaa ym.koska iho on huonossa kunnossa. On auttanut.

Kyllä sitä D-vitamiinia saa ihan ruoastakin kuten kalasta, voista, margariinista, öljystä, maitotuotteista, kananmunasta, sienistä, jne... Myös kaura-, soija-, yms. maitoihin on lisätty D-vitamiinia.

Ei tarvita kalliita D-vitamiinituotteita, kunhan syö monipuolisesti.

Joo saa d-vitamiinia pieniä määriä ruoasta, mutta ei läheskään tarpeeksi täällä pohjoisessa. Luin muutama vuosi sitten artikkelin Suomalaisesta lääkäristä (varmaan vielä löytyy Googlettamalla), joka kertoi, että ei ole koko pitkän uransa aikana ikinä tavannut (mitannut verestä d-vitamiintasoa) Suomalaista ihmistä joka ei ole ottanut purkista d-vitamiiinia, jolla olisi tarpeeksi korkeat d-vitamiiniarvot. Kertoo aika paljon.

Nyt Korona-aikana d-vitamiini on erityisen tärkeä.

Jos haluaa olla varma, niin satsaa siihen verikokeeseen. Itse olen vuosia syönyt ei-suomalaisella määrällä D-vitamiinia (siis paljon enemmän) ja tein testin: olin normaalien arvojen sisällä, silleen sopivasti keskikohdalla. Mikä lienee olisi arvoni jos en söisi "liian isoa annosta"?

Vierailija
1012/1383 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pystyy vuoden olla ilman vaatehankintoja. Helposti. 

Totta. Ja vaikka kaksikin vuotta. Meikäläisen vanhin vaate, luultavasti, on äitini mulle postimyynnistä tilaama ulkoilupusero. 30 vuotta sitten, milloin asuin vielä äidin kanssa ja armeijaan menokin oli vielä edessä, se hankittiin. Siihen kuului verkkahousutkin, mutta ne hajosivat jo yli 20 vuotta sitten. Vanhaa on muutkin rätit ja lumput. Monta vaatetta, joiden uutena ostosta on kulunut aikaa pitkälle jo toista kymmentä vuotta. Sitten on monta vuotta sitten ostettua vaatetta ja kierrätyskeskuskamaa. Olin kierrätyskeskuksella vuoden palkkatukityössä, niin sieltä sai ottaa ilmaiseksi työtakkia ym. työvaatetta. Farkkuja ja paitoja tuli ostettua 50 prosentin työntekijäalella eli parilla eurolla.

Pari talvea oon nyt kulkenut ilmaiseksi saamallani takilla, niin olen välttynyt toppatakin ostolta. Köyhällä työttömällä ei ole varaa ostaa uutta.

Minne ne rahat jotka tienasit töissä ollessasi on joutuneet,,,,

Hmmm... elämiseen, asumiseen, ruokaan yms pieneen? Hmm...? En ole ap, mutta ihmettelen tällaista kommenttia.

Kun on töitä niin siitä pitää AINA ensin laittaa ensin sijoituksiin, sitten vähän pahanpäivän varalle, sitten maksaa kaikki laskut, ja LOPUILLA eletään, ja jos vielä jää jotain yli niin ne voi halutessaan tuhlata.  Minulla jokaisesta nettopalkasta menee ensin vähintään 50% sijoituksiin, laskuihin menee 20%, 20% menee elämiseen ja 10% jää sitten kevytmieliseen tuhlaamiseen.

Eli ne menot pitää mitoittaa siten että sijoituksiinkin jää rahaa. Jos ei jää niin menoja on leikattava kunnes jää.

Vierailija
1013/1383 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talvella saa lumesta vettä kehitettyä. Ei tartte kallista hanavettä käyttää

Sähköhellallako siitä lumesta vettä kehität? Vai muuten vain kulutat talosi lämmitysenergiaa lumen sulattamiseen, jotta et joudu käyttämään "kallista" (0,004€/L) hanavettä?

Lämmittää saunan niin sinne mahtuu monta ämpärillistä lunta sulamaan.

voihan naamapalmu! Siihen saunanlämmittämiseen menee rahassa mitaten enemmän energiaa mitä "veden kehittämisellä" lumesta "säästää".

No eikait sitä saunaa sen lumen vuoksi lämmitetä vaan samalla kun saunoo, laittaa lunta sulamaan saunan lattialle sankoissa :D Voi Luoja! Pienistä puroista kasvaa suuri virta ja ilmiselvästi 99% ihmiskunnasta ei tätä ymmärrä ja ovat aivan liian laiskoja näin edes tekemään.

On siinä einstein, kun luulee lumen sulattamiseen tarvittavan energian syntyvän tyhjästä!

Mihin sitä lumesta sulatettua vettä käytetään?  Sitä ei voi käyttää ruuanlaittoon eikä kahvin keittämiseen.  Tiskaamiseen varmaan voi, jos käsin tiskaa, mutta sitten se on lämmitettävä ensin.  

Pesukoneessa ei voi käyttää muuta kuin putkista tulevaa vettä.

Siivoukseen?  No kyllä, mutta ei kylmänä sittenkään, eli sitä sulatusvettä pitää jossain säilyttää ja sitten lämmittää.  En nyt katsoisi vaivan arvoiseksi, nykyajassa me sentään maksetaan nimenomaan siitä, että eletään helpommin kuin ennen.

Olen asunut talossa mihin piti kantaa vesi kaivosta.  Se oli kyllä sellainen ruljanssi, että en halua siihen enää ikinä palata.  Lämmintä vettä ei saanut koskaan muuten kuin lämmittämällä se hellalla.  

Ei se saunassa sulatettu lumikaan lämpimänä pysy.  Ja sitä lunta pitää olla jumalattoman paljon, koska joku ämpärillinen lunta sulatettuna on vain pieni liru ämpärin pohjalla.  Me yritettiin silloin siinä talossa yhden kerran sulattaa lunta saunan padassa niin, että pata olisi ollut täynnä.  Ei saakeli kuinka monta kertaa piti hakea lisää lunta ennenkuin se pata oli täynnä vettä.  Ja sitten siinä oli roskia ja vaikka mitä moskaa mukana.  Paljon helpommalla pääsi kun haki sen tietyn verran vettä kaivosta, ei tarvinnut käydä vahtimassa, että paljonko siinä nyt on vettä ja tarviiko vielä hakee lunta.  Ja aina tarvi.

Vierailija
1014/1383 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktaa köyhyydestä

Tilastokeskuksen mukaan köyhyys- tai syrjäytymisriskissä eli 927 000 henkilöä eli 17,3 prosenttia väestöstä. Professori Juho Saaren mukaan Suomessa on 800.000 ainakin tilapäisesti köyhää ja 100.000 ihmistä pitkään jatkuneessa huono-osaisuuden tilassa. Yli 20.000 ihmistä hakee säännöllisesti ruoka-apua leipäjonoista.

Meillä on iäkkäiden ihmisten pysyvästi köyhä ryhmä, kotonaan lapsiaan hoitaneet naiset. Lastenhoidon ohella he hankkivat perheelle leivänlisää pienillä pätkätöillä, siivoamisella jne. Niistä töistä ei juuri työeläkettä kertynyt.

Tilastot kertovat toteutuneesta köyhyydestä, mutta missään ei ole esitetty laskelmia, kuinka paljon nämä tilastoluvut kasvavat hallituksen kaavailemien muutosten toteutuessa.

Kuuluvatko hyvinvointiyhteiskunnan ominaisuuksiin kasvava köyhyys ja pysyvä, pitkään jatkuva huono-osaisuus? Jo helmikuussa Euroopan neuvoston komitea moitti Suomen sosiaaliturvan tasoa liian matalaksi. Sipilän hallitus aikoo leikata sosiaaliturvaa entisestään. Esimerkiksi riittää eläkkeensaajan asumistuen asettaminen yleisen asumistuen tasolle. Monilla vanhoilla ihmisillä tulotaso alenee 100  -150 euroa kuukaudessa. Mieleen nousee huolestunut kysymys: Kuinka ihmiset jatkossa tulevat toimeen?

Sosiaalisissa tulonsiirroissa tehdyt säästöt kuluvat moninkertaisesti lisääntyneinä terveydenhoitokuluina. Onko tässä mitään järkeä?

Toivottavasti tämän sukupolven naiset ovat sitten fiksumpia ja menevät töihin, sen sijaan että oleskelevat kotona vuosikaudet. Itse aiheutettua köyhyyttä, jos kotiin jääminen on syynä.

Yksikin ent. naapurin rouva teki 3 lasta perätäin niin että sai aina edellisestä sen äitiysloman ja 3vuoden hoitovapaan, sitten jo raskaana uudelleen töihin muutamaksi kk ja taas sama putki. ja taas. Se onkin jo liki 10v. poissa työelämästä.

Ja häviää sitten sen eläkekertymässä.  Ei ole edes mikään pikkusumma, mikä jää saamatta.  

Vierailija
1015/1383 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko nämä oli täällä:

Töihin pyöräilyn sivuvaikutus on todennäköisemmin parempi yleinen terveydentila ja pidempi elämä.

Osa työtehtävistä on sellaisia, että tarvitsee ajokortin/auton. Sitten kun ei saa autottomana työtä, niin voihan se johtaa mielenterveysongelmiin.

-eri

Vierailija
1016/1383 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumesta sulatettu vesi kukkien kasteluun.

Nyt herneenversot itämään, saa vihreyttä jota voi syödä.

Kissa saa vehnänorasta säännöllisesti, ostin syksyll viljelijältä 2 kg vehnänjyviä hintaan 1,5e.

Vierailija
1017/1383 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko nämä oli täällä:

Minulla on "mökki" maalla 100 km päässä. Sinne ei pääse ilman autotta. Nyt köyhänä sanon, että kyllä ottaisi päähän ilman autotta.

Vierailija
1018/1383 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

heh. ainoat järkevät vinkit näköjään saavat massoittain alapeukkuja. 99% taas on täysin turhaa näpertelyä, millä ei ole mitään merkitystä.

Tietää kyllä ketkä eivät pysy köyhinä ja ketkä pysyy... (ne järkevien vinkkien antajat eivät pysy köyhinä, niiden alapeukuttajat ja typerien vinkkien antajat taas pysyy köyhinä).

Vierailija
1019/1383 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko nämä oli täällä:

Minulla on "mökki" maalla 100 km päässä. Sinne ei pääse ilman autotta. Nyt köyhänä sanon, että kyllä ottaisi päähän ilman autotta.

Ilman autotta?  Että siis mitä?

Ilman autottomuutta?   Autotta, autottomuus = ei autoa.

Ilman "ei autoa" -oleminen tarkoittaa, että sinulla siis on auto.   Ja ottaisi kovasti päähän olla auton omistaja.

No, sanojen vääntelemistä, mutta tämä ilmaisu mua aina korpee.  Jossain ilmoituksessakin oli lehdessä, että tilaisuuteen voi tulla ilman rahatta ja hinnatta.  Miksi ei voi kirjoittaa, että ilman rahaa ja hintaa?  Tai sitten jättää se ilman -sana pois.  

No mutta kyllä kirjoittajan viestin ymmärsin ja olen samaa mieltä, että ilman autoa ei köyhäkään aina pärjää.  Pakko tietysti olisi pärjätä, jos sitä autoa ei vain olisi, mutta kyllä moni asia hoituu kätevämmin ja helpommin oman auton kanssa.  Ei julkisilla joka paikkaan pääse.  Muistan minä hyvin mitä se oli, kun menin töihin ja samalla vein lasta päiväkotiin bussilla.  Koululaisbussi oli meidän pysäkille tullessaan jo aivan täynnä eikä istumaan päässyt, pikkulapsi oli jäädä isojen jalkoihin.  

Takaisin kotiin tullessa sama juttu toisinpäin ja bussista poistuttua sitten vielä käveltävä kolmevuotiaan kanssa kaksi kilometriä samalla raahaten painavaa ostoskassia.  Luojan tähden, kai jaksoin kun olin nuori.

Auto ja ajokortti muutti koko elämän helpommaksi.

Vierailija
1020/1383 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittele tarkasti rahan käyttösi.

Kirjaa kaikki kulusi vihkoon.

Ennakoi.

Itseä helpottaa ku tietää mihin rahat kuluu.

Paljonko menee kuukaudessa /vuodessa

pakollisiin vakuutuksiin,

lainan lyhennykseen,

ruokaan,

kiinteistöveroon,

lapsiin,

vaatteisiin,

auton ylläpito,-vakuutuksiin ja veroon,

puhelinlaskuun,

vesilaskun,

sähkölaskuun,

jätelaskuun,