Lopetanko? (Henkilökohtainen avustaja)
Olen nuori nainen, jolla on vanhempi avustettava. Joka avustuskerralla avustettavalla on jotain valitettavaa (paitsi jos aviomiehensä on kuulemassa, mikä on hyvin harvoin, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa). Avustettava on korkeakoulutettu, mutta ei voi tehdä enää alansa töitä. Ilmeisesti hän pitää minua tyhmänä, sillä hän "neuvoo" minua yksinkertaisissa asioissa ja kirjaimellisesti pyörittelee silmiään, jos sanon jotain. Ja jos pesen peilit, ei peiliin saa jäädä viirun viirua. Jos pesen lattiat, ei moppiin saa jäädä likaa, vaan minun 'pitää imuroida paremmin'. Moppi ei myöskään saa olla märkä, ei edes nihkeä, vaan minun pitää raaputtaa pinttyneet kohdat pois rätillä imuroinnin ja moppaamisen jälkeen. Joka IKINEN kerta jotain. Mitä ihmettä teen?! Olen töissä henkilökohtaisena avustajana yrityksen kautta, joten lopettaminen ei ole niin helppo vaihtoehto, mutta mitä muutakaan tässä voi tehdä?
Kommentit (104)
Täällä itseään kuvaamia asennevammasia ei pitäisi päästää öähellekää vaikeavammaista tai vaikeasti sairasta ihmistä, joita jokainen henkilökohtaisen avun päätöksen saanut on. Ootko tullut ajatelleeksi, että esim. vaatimus mopin nihkeydestä saattaa johtua siitä, että parketti ei yksinkertaisesti kestä vettä, avustettava joutuu maksamaan onasta pussistaan avustajan aiheuttamat vahingot. Jos kaikkeen suhtautuu negatiivisesti ja kritisoiden, on kivinen tie edessä. Jos koet, että sinua henkilökohtaisesti aiheetta solvataan, on aika vaihtaa paikkaa, mutta jos vain pahoitat mielesi työohjeista ja siitä, että palkan vastineeksi vaaditaan suoritusta niin ryhdistäydy. Voit myös kysyä miksi avustettava haluaa homman kuvatulla tavoin tehdyksi, vadtaus voi olla avartava. Toivon sinulle suvaitsevaisuutta ja onnea avustajan urallasi. Työ on parhaimmillaan antoisaa ja palkitsevaa ja voi johtaa elinikäiseen ystävyyteen.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä avustajien valituksia työnkuvasta. Minusta pitäisi olla niin, että avustaja tekee kaikkea, mitä avustettava haluaa. Siinä pitäisi myydä vain aikaansa. Mitä väliä sillä on, jos siinä silittelee sen puomisonkin alkkarit?
Ilmeisesti avustajat ovat jotenkin kateellisia avustettavalle. Tai kokevat nöyryyttäväksi palvella toista, kun nykyään kaikki saavat saman peruskoulun. Ennen vanhaan oli helpompi saada palkattua kunnollinen työteliäs palvelija, joka teki kaikkia töitä.
Ja selvä se on, että jos avustettavalla on yliopistotutkinto, niin hän ei jaksaisi kovin paljon itseään tyhmempää avustajaa, kun on tottunut toimimaan akateemisissa piireissä. Avustajiksi ei vaan hakeudu niitä älykkäimpiä.
Avustajina on muuten paljon yliopisto-opiskelijoita.
Tekee kaikkea, mitä avustettava haluaa? Ok. Omassa työssäni (kauan sitten) se olisi ollut esim. ettei saa käyttää suojakäsineitä pyyhittäessä vessakeikan jälkeen (isommankaan hädän) eikä saa jäädä pesemään käsiä. ”Koska mä haluan täältä pois nyt!”
Käsineitä ei siis saanut käyttää, vaikka olisin tuonut niitä ilman kustannuksia.
”En mä oo niin inhottava, että pitää kumihanskoilla tehdä!”
Ihan oikeasti olet sitä mieltä, että näin tän pitää mennä?
Seuraava avustettava oli ihana. Mutta tää eka kyllä käsittämätön, katkera kiukuttelija.
Kyllä mielestäni normaali siivous kuuluu avustajan tehtäviin (olen avustaja), mutta hämmästelen sitä kyllä että miksikään juuri avustajia käyttävillä on viikkosiivous usein kahdesti viikossa. Tuntuu jotenkin typerältä pyyhkiä pölyt, imuroida ja mopata siistiä yksiötä kahdesti viikossa. Eli toinen siivousväli vaan 3 päivää.
Ja sekin tuntuu olevan yleistä pariskunnissa että ilmeisesti se avustettava on aikaisemmin hoitanut kaikki kodinhoitotehtävät.
Työni on ihan ok mutta välillä olo on kun kotiapulaisella. Esim. avustettavan tarpeisiin menisi sen 2 tuntia. Kolme muuta tuntia teet viikkosiivousta taloudessa jossa toinen täysin terve ihminen. Ja valtio kustantaa.
Saako ns. avustettava ja hänen puoliso haukkua ja moittia toisia avustajia (siellä useampi avustaja) . Mies on avustettava ja vaimo hänen omaishoitaja ja ei kyllä tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mielestäni normaali siivous kuuluu avustajan tehtäviin (olen avustaja), mutta hämmästelen sitä kyllä että miksikään juuri avustajia käyttävillä on viikkosiivous usein kahdesti viikossa. Tuntuu jotenkin typerältä pyyhkiä pölyt, imuroida ja mopata siistiä yksiötä kahdesti viikossa. Eli toinen siivousväli vaan 3 päivää.
Ja sekin tuntuu olevan yleistä pariskunnissa että ilmeisesti se avustettava on aikaisemmin hoitanut kaikki kodinhoitotehtävät.
Työni on ihan ok mutta välillä olo on kun kotiapulaisella. Esim. avustettavan tarpeisiin menisi sen 2 tuntia. Kolme muuta tuntia teet viikkosiivousta taloudessa jossa toinen täysin terve ihminen. Ja valtio kustantaa.
Ei, ei ja ei! Avustaja EI ole kotiapulainen, eikä missään tapauksessa tee yksin siivouksia. Tottakai avustettavan terve puoliso hoitaa vähintään puolet kodinhoitotöistä.
Avustaja on avustettavan henkilökohtainen avustaja; johan sen sanoo nimikekin.
Sitäpaitsi, myös avustettava osallistuu kotitöihin kykynsä mukaan ja avustaja vain avustaa, ei tee puolesta mitään.
Miksi moni avustaja suostuu piiaksi koko taloudelle? Vammaista vartenhan hän on palkattu.
Siis hetkinen ei avustaja ole roska kori johon saa heittää kaikki lika kun huvittaa. Meillä työpaikalla sanotaan että jos avustettava alkaa hankalaksi ja alkaa haukkumaan työn tekijää se on asia johon puututaan heti. Kenenkään ei tarvitse sietää ilkeää kohtelua. Koska se ennen pitkää kuluttaa ihmisen psyyken hajalle. Työntekijällä on oikeus vaihtaa avustettavaa jos ei saa asiallista kohtelua. Kannattaa kokeilla kiertävää avustusta nii jaksaa paremmin. Joka päivä eri ihminen. Koti palvelussa avustaja mm. Siivoaa ja käyttää kaupassa, auttaa asioinnissa vie roskat ja laittaa ruokaa. Kaikkia ei tarvitse alkaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää menkö näihin henk.koht.avustajien töihin. Samat vaikeat henkilöt hakevat jatkuvasti avustajia. Hullun työtä, kuka näitä sekopäitä jaksaa passata? Mol.fi:ssä aina samat hakevat uusia avustajia orjapalkalla. Varokaa näitä aina uusia avustajia hakevia.
Kusista työtä. Hullut asiakkaat. Itse äärirajoilla työskentelen vielä. Palkka heikko. Hyvä,että saan vuokran ja ruuan.
Juuri tämä. Pari vuotta jaksaa kuunnella sitä,että vammainen YRITTÄÄ purkaa oloaan ja saada avustajan vittuuntumaan. Siitä se suuttuu vielä enemmän,kun avustajaan ei uppoa se kiukku. Itse ajattelen vaan,että tämä on työ ja tästä saa palkan. Kaikki muu menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Kyllähän se avustettavan perse on oksettava ja vessassa auttaminen on ällöttävää. Siitä ei pääse mihinkään. Kyllä käsineitä pitää käyttää. Sitä se toisarvoinen olento ei voi kieltää.
Ainahan ne haukkuu vammaiset avustajia ja avustettavan omaiset haukkuu myös. Heillä ei ilmeisesti ole vapaa aikanakaan mitään tekemistä tai omaa elämää. Mutta pitää olla kova. Minä en vapaa aikana edes ajattele noita kakkosluokan kansalaisia🙄🤣ps nytkin olen töissä.
Teeppä niin,että vittuilet takas. Niin kauan että avustettava on hiljaa tai kyllästyy. Minä ainakin sanon aina takas ja jatkossakin.
Minä lopetin,koska alkoi inhottaa koko ihminen.
Jos on toimintakykyinen puoliso niin ei kyllä pitäisi saada mitään avustajaa
Vaikka mitä vetoa, että nämä, joiden mielestä avustajan kuuluu olla täysin orja, ovat samoja jotka melskaavat "menkää töihin"
Vierailija kirjoitti:
Tuo h.kohtaisen avustajan homma on juuri tuollaista. Sairastunut purkaa pahaa oloaan sinuun eikä se tule loppumaan. Yksi vaihtoehto on sanoa, että jos jatkuva vittuilu lopu niin lähdet. Itse en tuota hommaa kestäisi päivääkään. Olen itse sairaalassa työssä ja kyllähän sielläkin sontaa niskaan tulee mutta potilaat onneksi vaihtuu.
Juurikin näin. Ei avustaja ole roskaämpäri eikä terapeutti eikä psykiatri. Olen sanonut suoraan,että minä en vapaa aikana mieti tätä . Eikä minun elämä mene huonoksi,vaikka yrittää purkaa pahaa oloa minuun. Eikä ole minun vika ,että vammainen on vammainen.
K kirjoitti:
K kirjoitti:
K kirjoitti:
1,5vuotta ollut avustajana samalla henkilöllä. 40h/vko ja mitä tästä ite oon saanut? Masennuksen ja selän rikki, koska avustettava ei suostu ottamaan käyttöön mitään apuvälineitä!
Mä olen avustaja, enkä mikään helvetin terapeutti, jonka niskaan voi kaataa kaiken paskan. Työpaikan vaihto onnistuu vasta alkuvuodesta aikaisintaan ja mä olen niii loppu tähän!
Miten voi liikuntarajoitteinen ihminen olla niin täynnä itseään, kateellinen muille, negatiivinen kaikesta, kaikkitietäväinen (ainakin omasta mielestään), itsesääliä hakeva ja alkoholisoitunut!Täältä kun pääsen pois, niin ei ikinä enää tälläistä työtä!
Ja tähän vielä lisätäkseni, että avustaja pärjäisi hyvin yksinkin, koska pää ja kädet pelittää. Ihmettelen suuresti miten hänelle on myönnetty 8h/pv ma-pe avustaja.
AvustettavaJoo mullakin meni terveys ja mielenterveys,samankaltainen tilanne ja katkera avustettava. Onneksi kohta loppuu sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Täällä itseään kuvaamia asennevammasia ei pitäisi päästää öähellekää vaikeavammaista tai vaikeasti sairasta ihmistä, joita jokainen henkilökohtaisen avun päätöksen saanut on. Ootko tullut ajatelleeksi, että esim. vaatimus mopin nihkeydestä saattaa johtua siitä, että parketti ei yksinkertaisesti kestä vettä, avustettava joutuu maksamaan onasta pussistaan avustajan aiheuttamat vahingot. Jos kaikkeen suhtautuu negatiivisesti ja kritisoiden, on kivinen tie edessä. Jos koet, että sinua henkilökohtaisesti aiheetta solvataan, on aika vaihtaa paikkaa, mutta jos vain pahoitat mielesi työohjeista ja siitä, että palkan vastineeksi vaaditaan suoritusta niin ryhdistäydy. Voit myös kysyä miksi avustettava haluaa homman kuvatulla tavoin tehdyksi, vadtaus voi olla avartava. Toivon sinulle suvaitsevaisuutta ja onnea avustajan urallasi. Työ on parhaimmillaan antoisaa ja palkitsevaa ja voi johtaa elinikäiseen ystävyyteen.
Olet valittava katkera vammainen.
Siis AVUSTETTAVA pärjäisi yksin hyvin aamutoimien jälkeen! Ei osaa kirjoittaa, ku on niin täynnä vihaa tätä työtä kohtaan! :D