Lopetanko? (Henkilökohtainen avustaja)
Olen nuori nainen, jolla on vanhempi avustettava. Joka avustuskerralla avustettavalla on jotain valitettavaa (paitsi jos aviomiehensä on kuulemassa, mikä on hyvin harvoin, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa). Avustettava on korkeakoulutettu, mutta ei voi tehdä enää alansa töitä. Ilmeisesti hän pitää minua tyhmänä, sillä hän "neuvoo" minua yksinkertaisissa asioissa ja kirjaimellisesti pyörittelee silmiään, jos sanon jotain. Ja jos pesen peilit, ei peiliin saa jäädä viirun viirua. Jos pesen lattiat, ei moppiin saa jäädä likaa, vaan minun 'pitää imuroida paremmin'. Moppi ei myöskään saa olla märkä, ei edes nihkeä, vaan minun pitää raaputtaa pinttyneet kohdat pois rätillä imuroinnin ja moppaamisen jälkeen. Joka IKINEN kerta jotain. Mitä ihmettä teen?! Olen töissä henkilökohtaisena avustajana yrityksen kautta, joten lopettaminen ei ole niin helppo vaihtoehto, mutta mitä muutakaan tässä voi tehdä?
Kommentit (104)
Älkää menkö näihin henk.koht.avustajien töihin. Samat vaikeat henkilöt hakevat jatkuvasti avustajia. Hullun työtä, kuka näitä sekopäitä jaksaa passata? Mol.fi:ssä aina samat hakevat uusia avustajia orjapalkalla. Varokaa näitä aina uusia avustajia hakevia.
Vierailija kirjoitti:
Älkää menkö näihin henk.koht.avustajien töihin. Samat vaikeat henkilöt hakevat jatkuvasti avustajia. Hullun työtä, kuka näitä sekopäitä jaksaa passata? Mol.fi:ssä aina samat hakevat uusia avustajia orjapalkalla. Varokaa näitä aina uusia avustajia hakevia.
- osa-aikainen työ
Kun työntekijä onnistuu jostain saamaan kokopäivätyön, hän lopettaa avustajan työt, ja hänen tilalleen joudutaan etsimään uusi työntekijä.
- ei koulutusvaatimuksia
Tämä houkuttelee yrittämään avustajana, vaikka kyvyt eivät riitä eivätkä ole riittäneet minkäänlaisen ammatitutkinnon suorittamiseen. Tällaisten tilalle tullaan sitten etsimään uudet avustajat.
- työntekijöiden laatu
Vuosia työttömän maannut lähiölehmä päättää ryhtyä avustajaksi, kun ei ole muutakaan työtä saanut. On sitten aikansa, ja hänen tilalleen tullaan ennemmin tai myöhemmin hakemaan uutta työntekijää.
- opiskelijat
Opiskelijat tekevät opiskeluaikanaan avustajan töitä. Valmistuttuaan lopettavat, ja heidän tilalleen etsitään uudet opiskelijat. Heidän valmistuttuaan taas uudet. Heidän valmistuttuaan taas uudet. Heidän valmistuttuaan taas uudet.
Ei minulla ole sinulle enempää rautalankaa.
Täysin ulkopuolisena tulee mieleen, että voisi olla järkevää maksaa näille erikseen siivooja, ja henkkoht avustaja auttaisi sitten muussa kuin kotitöissä. Se voisi vähentää näitä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Täysin ulkopuolisena tulee mieleen, että voisi olla järkevää maksaa näille erikseen siivooja, ja henkkoht avustaja auttaisi sitten muussa kuin kotitöissä. Se voisi vähentää näitä ongelmia.
Miksi ihmeessä? Jokainen siivoaa ja laittaa ruokaa kotonaan. Miksi henkilökohtaisen avustajan töihin pitäisi kuulua näistä kahdesta esimerkkitoimesta vain ruoanlaitto mutta ei siivoaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Jokainen siivoaa ja laittaa ruokaa kotonaan. Miksi henkilökohtaisen avustajan töihin pitäisi kuulua näistä kahdesta esimerkkitoimesta vain ruoanlaitto mutta ei siivoaminen?
Ihan vaikka siksi, että ei yhdellä ihmisellä ole taitoa kaikkeen. Vaikka laittaa kotonaan ruokaa, se ei tarkoita, että osaa laittaa sitä oikeasti kunnolla. Tai vaikka siivoaa kotonaan, se ei tarkoita, että osaa tehdä sitä ammattitasoisesti.
Kun tehtävänimike on avustaja, se ainakin minusta tarkoittaa henkilöä, joka ei oikeastaan ole mikään ammattilainen mutta on paikalla ojentamassa lattialle pudonnutta kirjaa tai pystyy lämmittämään valmiin ruoka-annoksen mikrossa.
Siivous ei kuulu henkilökohtaisen avustajan tehtäviin! Sen tekee siivooja! Ottakaa selvää asioista älkääkä suostu ihan mihin tahansa pompotukseen!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaikka siksi, että ei yhdellä ihmisellä ole taitoa kaikkeen. Vaikka laittaa kotonaan ruokaa, se ei tarkoita, että osaa laittaa sitä oikeasti kunnolla. Tai vaikka siivoaa kotonaan, se ei tarkoita, että osaa tehdä sitä ammattitasoisesti.
Kun tehtävänimike on avustaja, se ainakin minusta tarkoittaa henkilöä, joka ei oikeastaan ole mikään ammattilainen mutta on paikalla ojentamassa lattialle pudonnutta kirjaa tai pystyy lämmittämään valmiin ruoka-annoksen mikrossa.
Kyllä. Siinä on vammaispalvelulain hengessä määritelty henkilökohtaisen avustajan työtehtävät. Nostaa lattialle pudonneen kirjan ja lämmittää eineksiä mikrossa. Kirjan nostelulta ja mikron kilauttelulta yli jäävällä avustusajalla vammaisen tulisi pitää avustajalle kivasti seuraa ja vaikkapa kahvitella avustajan kanssa. Ammattilaiskokin, ammattilaispesulatyöntekijän ja ammattilaissiivoojan hääriessä taustalla. Ammattilaiskampaaja voisi samalla tehdä vammaiselle (ja mikseipä avustajallekin!) juhlakampauksen siskontytön ristiäisiin.
Mulla oli samanlainen tilanne ja lopetin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö firma ole sitä varten, että se tavallaan turvaa selustasi? Ainakin siinä firmassa, missä minä työskentelen, valitaan avustaja avustettavalle persoonan ja aikataulujen perusteella. Olen kyllä itse joskus yhdelle palveluesimiehelle maininnut jostain avustettavasta, että "katsotaan nyt, toimiiko homma, kun ollaan eri aaltopituudella", mutta siinä tilanteessa asialle ei tehty mitään, toivotettiin vain onnea... Mutta on helpompaa, kun voi puhua esimiehelle. Jos et olisi firmassa töissä, olisi hankalampaa lähteä mainitsemaltasi asiakkaalta. Kysy firmalta, voisitko vaihtaa johonkuhun toiseen.
En tiedä onko sama firma kyseessä, mutta yrityksessä on hyvin vaikeaa saada esimiestä kiinni. Hänelle ei ole esimerkiksi suoraa puhelinnumeroa, ja voi mennä päiviä, ennen kuin hänelle voi puhua. Haluaisin vaihtaa toiseen, ja yritinkin saada lisää avustattevia, mutta homma meni puihin - firman mokasta! (En voi enempää kertoa, sillä minulla on vaitiolovelvollisuus). Tämän tapahtuman jälkeen en ole edes yrittänyt.
Ap
Itse en kuuntele ja jos on vaikea tapaus esim,että en viihdy niin en kirjoita siitä palstalle vaan irtisanon itseni. Taidat oikeasti olla vähän vajaa jos tuota tarvii täällä selittää. Sen lisäksi sinua sitoo kovennettu vaitiolovelvollisuus avustajana. Vaihda duunia itellä on xx henkilöä ja saman verran olen dropannut pois kun ei oo kemiat kohdanneet.
Ei ole vajaata kirjoittaa täällä. On todella tärkeätä tuoda päivänvaloon, kuinka paljon epäloogisesti käyttäytyviä ja kiusaavia työnantajia on.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä avustajien valituksia työnkuvasta. Minusta pitäisi olla niin, että avustaja tekee kaikkea, mitä avustettava haluaa. Siinä pitäisi myydä vain aikaansa. Mitä väliä sillä on, jos siinä silittelee sen puomisonkin alkkarit?
Ilmeisesti avustajat ovat jotenkin kateellisia avustettavalle. Tai kokevat nöyryyttäväksi palvella toista, kun nykyään kaikki saavat saman peruskoulun. Ennen vanhaan oli helpompi saada palkattua kunnollinen työteliäs palvelija, joka teki kaikkia töitä.
Ja selvä se on, että jos avustettavalla on yliopistotutkinto, niin hän ei jaksaisi kovin paljon itseään tyhmempää avustajaa, kun on tottunut toimimaan akateemisissa piireissä. Avustajiksi ei vaan hakeudu niitä älykkäimpiä.
Miksi tämä viesti on saa ut vyöryn alapeukkuja? Minä komppaan täysin kirjoittajaa. Ymmärrän hyvin ap:n avustettavaa, kun turhautuu avustajaansa.
Ilmeisesti aaveellä on paljon näitä "vähemmän älykkäitä", kun kalikka kalahtaa. :D
On paljon työpaikkoja, joilla tehdään paljon turhia asioita ja monta olennaista, työn mielekkyyden ja kaikkien hyvinvoinnin kannalta tärkeää asiaa jää tekemättä. Älykäs työnantaja huolehtii siitä, että turhia asioita karsitaan ja olennaisia asioita priorisoidaan. Työnantajan vastuulla on positiivisesta työilmapiirista huolehtiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ihan vaikka siksi, että sosiaalihuollossa ollaan katsottu, että avustettava pystyy osallistumaan yhteen asiaan, mutta ei toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta. Mä olin nuorena yhden ihmisen orjana eli henk.koht. avustajana. Oli välillä ihan mukavaa, mutta pääasiassa kamalaa. Silitin sen terveen aviomiehen alushousutkin. Siivosin, laitoin ruokaa, passasin sitä miestäkin. Ihan perseestä. Joko sanot sille avustettavalle suoraan että susta tuntuu ettet jaksa työssä, tai sit sanot sen sille firmalle minkä kautta olet töissä.
Koska tähän avustajien hyväksikäyttöön puututaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sairaalassa ja olen tiuskinut joskus harvoin paniikissa viattomille hoitajille. Se ei todellakaan ole tapaistani, mutta siinä oikeesti on aika avuton ja voi käyttäytyä niin kuin ei olis oikein oma itsensä. Jatkuva vittuilu ei tietenkään ole oikein avustettavalta.
Potilaan tiuskiminen hoitajille on alhaista käytöstä. Hoitaja ei työmoraalinsa vuoksi voi vastata samalla mitalla takaisin, vaan joutuu hillitsemään itsensä. Käytät oikeuksiasi potilaana väärin ja unohdat että hoitajakin on ihminen. Mikään avuttomuuden tunne ei oikeuta sinua käyttäytymään huonosti toista ihmistä kohtaan. Tiuskimisesi on kyllä raportoitu eteenpäin ja kirjattu potilastietoihisi, tiedoksi sinua seuraavana hoitaville. Ja sen vielä edestäsi löydät.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä avustajien valituksia työnkuvasta. Minusta pitäisi olla niin, että avustaja tekee kaikkea, mitä avustettava haluaa. Siinä pitäisi myydä vain aikaansa. Mitä väliä sillä on, jos siinä silittelee sen puomisonkin alkkarit?
Ilmeisesti avustajat ovat jotenkin kateellisia avustettavalle. Tai kokevat nöyryyttäväksi palvella toista, kun nykyään kaikki saavat saman peruskoulun. Ennen vanhaan oli helpompi saada palkattua kunnollinen työteliäs palvelija, joka teki kaikkia töitä.
Ja selvä se on, että jos avustettavalla on yliopistotutkinto, niin hän ei jaksaisi kovin paljon itseään tyhmempää avustajaa, kun on tottunut toimimaan akateemisissa piireissä. Avustajiksi ei vaan hakeudu niitä älykkäimpiä.[/quote
Omituinen kirjoitus!
Miten joku voisi olla kateellinen ihmiselle, joka ei rajoitteidensa takia selviä normaalista arjesta?
Avustajissa on muuten paljonkin esim. yliopistossa opiskelevia keikkatyöläisiä. Tiedän jopa yhden väitöskirjaa tekevän, joka hankkii sivutienestiä avustajana.
Periaatteessa kyllä avustettavan on tehtävä sitä, mitä avustaja pyytää. Mutta jokin raja siinäkin tietysti on. Avustajalla on oikeus asialliseen työympäristöön ja mielekkäisiin työtehtäviin siinä missä kaikilla muillakin työllisillä.
Lankesinko provoon? Voiko joku oikeasti olla noin tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä sanotaan työksi, työssä ei ole aina kivaa, ja kun asiakas tai yhteiskunta maksaa työstä, niin sitä pitäisi yrittää tehdä. Jotkut avustettavat ovat todella katkeria ja ilkeitä, mutta ei sitä pidä ottaa itseensä, sääliä vain, että tuollaiseksi on muuttunut.
Olisi ainakin reilua kysyä avustettavalta, että etkö ole minuun tyytyväinen ja yritettäisiinkö vaihtaa. Joskus voi kyseessä olla ihan väärinkäsityskin. Itse ottaisin sen niin, että paskahomma, mutta parempihan on sitten epämieluisan ihmisen kanssa tehdä se työ pois, koska sen kanssa ei tarvitse elää. Tältä forumilta tulevat neuvot ovat monesti tasoa jätä se sika, aina ei ihan niin kuitenkaan kannata tehdä.
Sitä varten se työnantaja on, että voit sille kertoa työolosuhteistasi ja kysyä apua ja neuvoa. Tulevan uran kannalta ei ehkä ole niin lupaavaa, jos vain halua valita rusinat pullasta.
Nimenomaan pitää valita rusinat pullasta. Täällä jaetaan niin paljon ilmaista rahaa, että miksi kenenkään pitäisi nähdä vaivaa sen enempää? Minun puolestani saavat avustettavat istua yksinään kotona vaikka maailman tappiin asti.
Hei olen henkilökohtaisena avustajana ja kysyn että mitä olis järkevint tehdä verotuksen kanssa?Saan firmasta ja sitten Kela maksaa myös työmarkkintukea.
Pelkään että tulee mätkyjä....
Olen sekaisin noiden verotusasioiden kanssa, kertokaa onko kokemuksia
mtaunimaa@kotiposti.net
Jos henkilökohtainen apu on järjestetty työnantajamallilla, avustettava on työnantajasi ja voi siksi määrätä, mitä sinun on ehdittävä tehdä ja millä laatutasolla. Saat potkut perseelle, jos työ ei maistu.
Jos henkilökohtainen apu on järjestetty ostopalvelumallilla tai palvelusetelimallilla, työnantajasi on yksityinen, voiton tavoitteluun pyrkivä yritys. Tässäkin tapauksessa saat potkut perseelle, jos laiskottelet ja teet huonoa jälkeä.
Palvelun järjestämistavasta riippumatta se on aina kunta ja me veronmaksajat, jotka maksamme sinun palkkasi. Sinun, joka laiskottelet ja teet tahallasi huonoa jälkeä. Emme me halua kaltaisesi loisen perseilyä kustantaa.