Lopetanko? (Henkilökohtainen avustaja)
Olen nuori nainen, jolla on vanhempi avustettava. Joka avustuskerralla avustettavalla on jotain valitettavaa (paitsi jos aviomiehensä on kuulemassa, mikä on hyvin harvoin, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa). Avustettava on korkeakoulutettu, mutta ei voi tehdä enää alansa töitä. Ilmeisesti hän pitää minua tyhmänä, sillä hän "neuvoo" minua yksinkertaisissa asioissa ja kirjaimellisesti pyörittelee silmiään, jos sanon jotain. Ja jos pesen peilit, ei peiliin saa jäädä viirun viirua. Jos pesen lattiat, ei moppiin saa jäädä likaa, vaan minun 'pitää imuroida paremmin'. Moppi ei myöskään saa olla märkä, ei edes nihkeä, vaan minun pitää raaputtaa pinttyneet kohdat pois rätillä imuroinnin ja moppaamisen jälkeen. Joka IKINEN kerta jotain. Mitä ihmettä teen?! Olen töissä henkilökohtaisena avustajana yrityksen kautta, joten lopettaminen ei ole niin helppo vaihtoehto, mutta mitä muutakaan tässä voi tehdä?
Kommentit (104)
" Siivousfirman työntekijä siivoaa avustettavan kämpän hintaan 30e/h.
Miksi ihmeessä henkilökohtaisen avustajan pitäisi sillä kympin tuntipalkalla siivota jotain pinttynyttä paskaa avustettavan herjausten saattelemana?[/quote]
Tätä moni ihmettelee.
Tähän moni suostuu.
Vierailija kirjoitti:
Lopetan! Mutta mitä voin sanoa syyksi esimiehelleni, jos haluan kuitenkin jatkaa toisen avustettavan kanssa? Ap
Sanot niinkuin asia on, eli sinua kyykytetään vaikka haluat vain tehdä työsi.
Ellet saa vaihdettua avustettavaa otat työsuojeluun yhteyttä välittömästi.
Henkilökohtainen avustaja avustaa vammaista kodin askareissa ja muissa toimissa, mutta ei tee puolesta mitään. Puolison, jos sellainen on, kuuluu tehdä kodin hommista vähintään puolet ja huolehtia omista toimistaan.
Siivousta varten pitää hankkia siivousyritys, avustaja ainoastaan avustaa pienissä järjestelyissä.
Näihin on ihan selkeät säännöt ja ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtainen avustaja avustaa vammaista kodin askareissa ja muissa toimissa, mutta ei tee puolesta mitään. Puolison, jos sellainen on, kuuluu tehdä kodin hommista vähintään puolet ja huolehtia omista toimistaan.
Siivousta varten pitää hankkia siivousyritys, avustaja ainoastaan avustaa pienissä järjestelyissä.
Näihin on ihan selkeät säännöt ja ohjeet.
Juuri näin. Ottakaa selvää asioista. Palvelusuunnitelmaan pistetään ne toimet, joita halutaan tehtäväksi. Mitään ylimääräisiä hommia ei tarvitse eikä pidä ruveta tekemään. Myöskään vittuilun kuuntelu ei kuulu avustajan työnkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsele jos löytyisi joku toinen avustettava, eihän tuollaista jaksa. Jotkut on kuulemma hankalia, jotkut tosi kivoja.
Tosiaan, minulla on kaksi avustettavaa, joista toinen on aivan ihana, ja toinen juuri se, kenestä loin keskustelun. Mietin, että mitä voinkaan sanoa lopettamisen syyksi toisen avustettavan kohdalla? Yritys on iso, ymmärtääkö esimies, että haluan lopettaa avustamisen toisen kohdalla? Mitä voin tarjota selitykseksi? Ap
Minäkin olin aikoinaan henk koht avustajana firman kautta (Citywork). Sain valita avustettavat. Yhdestäkin minulle sanottiin etukäteen, että 'tyyppi on vähän erikoinen, kaikki eivät tykkää/pärjää hänen kanssaan'. Menin kokeeksi ja tulimme hyvin toimeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin on ihan selkeät säännöt ja ohjeet.Juuri näin. Ottakaa selvää asioista. Palvelusuunnitelmaan pistetään ne toimet, joita halutaan tehtäväksi. Mitään ylimääräisiä hommia ei tarvitse eikä pidä ruveta tekemään. Myöskään vittuilun kuuntelu ei kuulu avustajan työnkuvaan.
Toinen näkökulma on semmoinen, että teet annettavat työt tuntiesi puitteissa ja sillä selvä. Otat työn työnä, sama raha siitä tulee.
Mulla oli samankaltainen tilanne. Pyysin esimieheltä voinko vaihtaa avustettavaa ja onneksi se onnistui. Lopetin kyllä myöhemmin henk.koht.avustajan hommat kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yli 10 vuoden kokemus avustajana. Sinun ei tosiaan tarvitse suostua siihen, miten kuvasit työtäsi. Minulla on avustettavia sekä firman kautta että työnantajamallin kautta. Firman kautta tulevat asiakkaat on lähinnä sellaisia, jotka eivät työnantajamallissa pärjää. Usein juuri sen takia, että heillä ei avustajat pysy syystä ja toisesta ja lopulta kaupunki ostaa avustajapalvelut ostopalveluna vammaiselle.
Meillä firmassa "hankalat" jaetaan usealle avustajalle, jotta kukaan ei kuormitu liikaa. Pelisäännöt sovitaan yhdessä esim. siivous mitä se pitää sisällään ( esim. suursiivoukset on ostettava siivousfirmasta), alusvaatteita ei silitetä yms. Eli jokainen avustaja noudattaa samoja sääntöjä. Ongelmista soitetaan esimiehelle ja esimies selventää pelisääntöjä, jos ei muu auta. Homma toimii yllättävän hyvin ja hankalien asiakkaiden luonakin on kivoja päiviä. koska eivät hekään jaksa vängätä päivästä toiseen, kun ei saa tahtoa läpi ja toisaalta tietävät, ettei yksittäinen työntekijä voi muuttaa sääntöjä.
Sinun ongelmasi taitaa olla enemmän pätevän lähiesimiehen ja työyhteisön puuttuminen. Kerro rehellisesti esimiehelle, mikä kaikki paikassa mättää. Olet oikeasti joutunut kohtuuttomaan tilanteeseen. Ei kukaan jaksa jatkuvaa moittimista. Työnkuvaakin pitäisi oikeasti miettiä, mitä avustajalle kuuluu, mikä ei.
Henkilökohtaisen avun sisällön ja toteutustavan määrittelee vaikeavammainen, ei ostopalveluyritys. Jos vaikeavammaiselle on myönnetty henkilökohtaista apua kodin siisteydestä ja pyykkihuollosta suoriutumiseen, niin vaikeavammainen päättää itse, mitkä vaatekappaleet silitetään ja mitkä ei, ja pestäänkö lattiat vai imuroidaanko ne. Jne.
Miksi tämä on alapeukutettu?! Näinhän se menee. Vammainen päättää itse, mitä henk koht apu käytännössä hänelle tarkoittaa. Toki se pitää kertoa työntekijälle/ostopalvelusopimuksessa.
Vammaispalvelulaki on onneksi asiakaslähtöinen.
Eri asia on, jos avustettava nipottaa tai on kärttyinen. 😁
Minä ainakin yritin olla ymmärtäväinen, ei ole helppoa olla täysin toisten varassa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yli 10 vuoden kokemus avustajana. Sinun ei tosiaan tarvitse suostua siihen, miten kuvasit työtäsi. Minulla on avustettavia sekä firman kautta että työnantajamallin kautta. Firman kautta tulevat asiakkaat on lähinnä sellaisia, jotka eivät työnantajamallissa pärjää. Usein juuri sen takia, että heillä ei avustajat pysy syystä ja toisesta ja lopulta kaupunki ostaa avustajapalvelut ostopalveluna vammaiselle.
Meillä firmassa "hankalat" jaetaan usealle avustajalle, jotta kukaan ei kuormitu liikaa. Pelisäännöt sovitaan yhdessä esim. siivous mitä se pitää sisällään ( esim. suursiivoukset on ostettava siivousfirmasta), alusvaatteita ei silitetä yms. Eli jokainen avustaja noudattaa samoja sääntöjä. Ongelmista soitetaan esimiehelle ja esimies selventää pelisääntöjä, jos ei muu auta. Homma toimii yllättävän hyvin ja hankalien asiakkaiden luonakin on kivoja päiviä. koska eivät hekään jaksa vängätä päivästä toiseen, kun ei saa tahtoa läpi ja toisaalta tietävät, ettei yksittäinen työntekijä voi muuttaa sääntöjä.
Sinun ongelmasi taitaa olla enemmän pätevän lähiesimiehen ja työyhteisön puuttuminen. Kerro rehellisesti esimiehelle, mikä kaikki paikassa mättää. Olet oikeasti joutunut kohtuuttomaan tilanteeseen. Ei kukaan jaksa jatkuvaa moittimista. Työnkuvaakin pitäisi oikeasti miettiä, mitä avustajalle kuuluu, mikä ei.
Henkilökohtaisen avun sisällön ja toteutustavan määrittelee vaikeavammainen, ei ostopalveluyritys. Jos vaikeavammaiselle on myönnetty henkilökohtaista apua kodin siisteydestä ja pyykkihuollosta suoriutumiseen, niin vaikeavammainen päättää itse, mitkä vaatekappaleet silitetään ja mitkä ei, ja pestäänkö lattiat vai imuroidaanko ne. Jne.
Miksi tämä on alapeukutettu?! Näinhän se menee. Vammainen päättää itse, mitä henk koht apu käytännössä hänelle tarkoittaa. Toki se pitää kertoa työntekijälle/ostopalvelusopimuksessa.
Vammaispalvelulaki on onneksi asiakaslähtöinen.
Eri asia on, jos avustettava nipottaa tai on kärttyinen. 😁
Minä ainakin yritin olla ymmärtäväinen, ei ole helppoa olla täysin toisten varassa.
-eri
Henkilökohtaista avustajaa ei myönnetä pelkkään siivoukseen ja pyykkiin. Silloin saatetaan myöntää kotisiivoojan apua (n. 3h/kk), mutta siitä pitää maksaa jotain. Tai sitten pitää tilata siivouspalvelu itse. Mikäli henkilö kykenee tekemään kaiken muun itse, mutta siivousta ei, niin hän ei ole oikeutettu henkilökoht. avustajaan.
Vierailija kirjoitti:
" Siivousfirman työntekijä siivoaa avustettavan kämpän hintaan 30e/h.
Miksi ihmeessä henkilökohtaisen avustajan pitäisi sillä kympin tuntipalkalla siivota jotain pinttynyttä paskaa avustettavan herjausten saattelemana?
Tätä moni ihmettelee.
Tähän moni suostuu.
Ei siivoojat saa 30e/h palkkaa. Luuleeko joku oikeasti että palveluntarjoajalle maksettava raha menee suoraan työntekijän tilille? Tuosta rahasta menee verot, yrityksen pyörittämisen maksut, työnantajamaksut ym. Siivoojalle itselleen tuleva palkka on paljon pienempi, ehkä sitä kympin luokkaa. Ja siitä vielä siivoojan omat verot.
Vierailija kirjoitti:
Lopetan! Mutta mitä voin sanoa syyksi esimiehelleni, jos haluan kuitenkin jatkaa toisen avustettavan kanssa? Ap
Puhu hänen kanssaan avoimesti tilanteesta.
Ihme, ettei ole kysynyt sinulta, miten sujuu tämän avustettavan kanssa.
Onko avustettavalla ollut aiemmin avustaja. Jos on miksi hän lopetti? Onhan mahdollista, että häneellä niin sanotusti "ovi käy".
Ja kerrot myös, että tuo toinen avustettavasi on ihan aihminen, jonka kanssa työ sujuu.
- Kuulostaa sairaalta tuo tahran hinkkaaminen. Ihme materiaalia lattiat, jos ei kestä normaalia siivousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin on ihan selkeät säännöt ja ohjeet.Juuri näin. Ottakaa selvää asioista. Palvelusuunnitelmaan pistetään ne toimet, joita halutaan tehtäväksi. Mitään ylimääräisiä hommia ei tarvitse eikä pidä ruveta tekemään. Myöskään vittuilun kuuntelu ei kuulu avustajan työnkuvaan.
Toinen näkökulma on semmoinen, että teet annettavat työt tuntiesi puitteissa ja sillä selvä. Otat työn työnä, sama raha siitä tulee.
V-ttuilun kuuntelemisesta ja sitämisestä pitää maksaa v-lisä.
Ohis, mutta minusta ns. suursiivous EI KUULU henkilökohtaiselle avustettavalle.
Normaali päivittäinen siivous kyllä kuuluu.
Ja perustelen tuon sillä, että moni ns. "vajaakuntoinen" joka tapauksessa ostaa sen joulusiivouksen tmv. ulkopuoliselta (jos ei itse kykene/halua/ehdi tehdä). Tuttu tekee siivouskeikkaa juuri joulun alla siksi, että kysyntää on niin paljon. Moni eläkeläinen esim. siivoaa itse/kotisiivooja käy säännöllisesti, mutta joulun alla tilataan isompi siivous erikseen.
Lisäksi minusta muutenkin on kyseenalaista että silitellään miehen pyykkejä, normaalissa suhteessa molemmat hoitavat "omat vaatteensa". Ja jos toinen on kipeä/ei vointehdä jotain se toinen ns. paikkaa.
Perheessä muutenkin jaetaan töitä "voimien mukaan", jos toisella ns. pää/kädet pelaa, niin hoitaa esim. tietokoneella paperihommia, pilkkoo salaatin jne. ja se toinen sitten kokkaa ruuan ja vaihtaa talvirenkaat jne.
Ei se niin voi mennä, että henkilökohtainen avustaja hoitaa ns. KAIKKI 2 ihmisen kotityöt, vaikka ne ns. normaaalioloissa tehtäisiin kahdestaan.
Henk. kohta. avustajaa ei todellakaan myönnetä kalsareiden silittämiseen vaan mahdollistamaan avustettavan toimijuus ja osallistuminen yhteiskuntaan.
Sossu olis varmaan riemuissaan kun kuulis mihin kaupungille kalliita tunteja käytetään. Ei ihme että hyviä henkkareita on mahdoton löytää jos osa työnantajista on tollaisia.
Lopeta, töitä kyllä riittää kivemmillakin avustettavilla. Sanot vaan esimiehellesi että koet että et ole oikea avustaja kyseiselle henkilölle ja pyydät toista avustettavaa. Ei se sen kummempaa ole, henkkarit vaihtuu ihan jatkuvasti ja hyvä esimies ymmärtää ja haluaa pitää sut kaikin keinoin firmassa.
Henkilökohtainen avustaja ei valmista esim. ruokaa puolesta vaan avustaa ruoanlaitossa. Mikäli vammainen ei ole täysin sänkyyn sidottu, niin vammaisen oletetaan itse osallistuvan arjen töihin. Avustaja nimenomaan avustaa, ei tee puolesta.
Voisit sanoa pomolle suoraan että tämä toinen avustettava on hyvin vaikea asiakas etkä enää halua tehdä töitå hänen kanssaan koska et vain pysty siihen, mutta kysyt mahdollisuutta jatkaa sen mukavan kanssa ja korostat että hänen kanssa homma toimii loistavasti. Kysymällä se selviää mitä voi tehdä
1,5vuotta ollut avustajana samalla henkilöllä. 40h/vko ja mitä tästä ite oon saanut? Masennuksen ja selän rikki, koska avustettava ei suostu ottamaan käyttöön mitään apuvälineitä!
Mä olen avustaja, enkä mikään helvetin terapeutti, jonka niskaan voi kaataa kaiken paskan. Työpaikan vaihto onnistuu vasta alkuvuodesta aikaisintaan ja mä olen niii loppu tähän!
Miten voi liikuntarajoitteinen ihminen olla niin täynnä itseään, kateellinen muille, negatiivinen kaikesta, kaikkitietäväinen (ainakin omasta mielestään), itsesääliä hakeva ja alkoholisoitunut!
Täältä kun pääsen pois, niin ei ikinä enää tälläistä työtä!
K kirjoitti:
1,5vuotta ollut avustajana samalla henkilöllä. 40h/vko ja mitä tästä ite oon saanut? Masennuksen ja selän rikki, koska avustettava ei suostu ottamaan käyttöön mitään apuvälineitä!
Mä olen avustaja, enkä mikään helvetin terapeutti, jonka niskaan voi kaataa kaiken paskan. Työpaikan vaihto onnistuu vasta alkuvuodesta aikaisintaan ja mä olen niii loppu tähän!
Miten voi liikuntarajoitteinen ihminen olla niin täynnä itseään, kateellinen muille, negatiivinen kaikesta, kaikkitietäväinen (ainakin omasta mielestään), itsesääliä hakeva ja alkoholisoitunut!Täältä kun pääsen pois, niin ei ikinä enää tälläistä työtä!
Ja tähän vielä lisätäkseni, että avustaja pärjäisi hyvin yksinkin, koska pää ja kädet pelittää. Ihmettelen suuresti miten hänelle on myönnetty 8h/pv ma-pe avustaja.
Avustettava ei ikinä halua lähteä minnekään, joten ollaan neljän seinän sisällä AINA! 2x/vko siivouspäivä ja muuten istunkin perse homeessa täällä kaikki päivät ja kuuntelen samoja juttuja päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen.
Et sentään joutunut avustamaan seksu-aali-suuden toteuttamiseen vaadittavissa toimenpiteissä.