Lopetanko? (Henkilökohtainen avustaja)
Olen nuori nainen, jolla on vanhempi avustettava. Joka avustuskerralla avustettavalla on jotain valitettavaa (paitsi jos aviomiehensä on kuulemassa, mikä on hyvin harvoin, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa). Avustettava on korkeakoulutettu, mutta ei voi tehdä enää alansa töitä. Ilmeisesti hän pitää minua tyhmänä, sillä hän "neuvoo" minua yksinkertaisissa asioissa ja kirjaimellisesti pyörittelee silmiään, jos sanon jotain. Ja jos pesen peilit, ei peiliin saa jäädä viirun viirua. Jos pesen lattiat, ei moppiin saa jäädä likaa, vaan minun 'pitää imuroida paremmin'. Moppi ei myöskään saa olla märkä, ei edes nihkeä, vaan minun pitää raaputtaa pinttyneet kohdat pois rätillä imuroinnin ja moppaamisen jälkeen. Joka IKINEN kerta jotain. Mitä ihmettä teen?! Olen töissä henkilökohtaisena avustajana yrityksen kautta, joten lopettaminen ei ole niin helppo vaihtoehto, mutta mitä muutakaan tässä voi tehdä?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Lopetan! Mutta mitä voin sanoa syyksi esimiehelleni, jos haluan kuitenkin jatkaa toisen avustettavan kanssa? Ap
Sano että toisen kanssa kemiat ei kohtaa ja tarvii vaihtaa sen känkkäränkän johonkin toiseen
Minulla on yli 10 vuoden kokemus avustajana. Sinun ei tosiaan tarvitse suostua siihen, miten kuvasit työtäsi. Minulla on avustettavia sekä firman kautta että työnantajamallin kautta. Firman kautta tulevat asiakkaat on lähinnä sellaisia, jotka eivät työnantajamallissa pärjää. Usein juuri sen takia, että heillä ei avustajat pysy syystä ja toisesta ja lopulta kaupunki ostaa avustajapalvelut ostopalveluna vammaiselle.
Meillä firmassa "hankalat" jaetaan usealle avustajalle, jotta kukaan ei kuormitu liikaa. Pelisäännöt sovitaan yhdessä esim. siivous mitä se pitää sisällään ( esim. suursiivoukset on ostettava siivousfirmasta), alusvaatteita ei silitetä yms. Eli jokainen avustaja noudattaa samoja sääntöjä. Ongelmista soitetaan esimiehelle ja esimies selventää pelisääntöjä, jos ei muu auta. Homma toimii yllättävän hyvin ja hankalien asiakkaiden luonakin on kivoja päiviä. koska eivät hekään jaksa vängätä päivästä toiseen, kun ei saa tahtoa läpi ja toisaalta tietävät, ettei yksittäinen työntekijä voi muuttaa sääntöjä.
Sinun ongelmasi taitaa olla enemmän pätevän lähiesimiehen ja työyhteisön puuttuminen. Kerro rehellisesti esimiehelle, mikä kaikki paikassa mättää. Olet oikeasti joutunut kohtuuttomaan tilanteeseen. Ei kukaan jaksa jatkuvaa moittimista. Työnkuvaakin pitäisi oikeasti miettiä, mitä avustajalle kuuluu, mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä avustajien valituksia työnkuvasta. Minusta pitäisi olla niin, että avustaja tekee kaikkea, mitä avustettava haluaa. Siinä pitäisi myydä vain aikaansa. Mitä väliä sillä on, jos siinä silittelee sen puomisonkin alkkarit?
Ilmeisesti avustajat ovat jotenkin kateellisia avustettavalle. Tai kokevat nöyryyttäväksi palvella toista, kun nykyään kaikki saavat saman peruskoulun. Ennen vanhaan oli helpompi saada palkattua kunnollinen työteliäs palvelija, joka teki kaikkia töitä.
Ja selvä se on, että jos avustettavalla on yliopistotutkinto, niin hän ei jaksaisi kovin paljon itseään tyhmempää avustajaa, kun on tottunut toimimaan akateemisissa piireissä. Avustajiksi ei vaan hakeudu niitä älykkäimpiä.
Eipä tuossa edellä ole valitettu työnkuvasta vaan avustettavan p:sta luonteesta tai kuittailusta. Siivousfirman työntekijä siivoaa avustettavan kämpän hintaan 30e/h. Miksi ihmeessä henkilökohtaisen avustajan pitäisi sillä kympin tuntipalkalla siivota jotain pinttynyttä paskaa avustettavan herjausten saattelemana?
Jäi vähän kyseenalaiseksi se, minkä verran kuvittelet siivousfirman työntekijän palkan olevan. Pieni avaus aiheesta lie paikallaan. Kotisiivoojan palkka on pyöreästi kympin korvilla, hänestä aiheutuvat palkkakustannukset noin 17€. Jos firman laskutus on 30€/h, siitä ALV:in osuus on noin 7€, tässä vaiheessa firmalla 6€ tästä tyontekijän taloon tuomasta alkuperäisestä 30€. Tästä kuudesta eurosta yritys maksaa juoksevia kuluja: markkinointi, kirjanpitäjä, palkanlaskija, mahdollisen toimitilan vuokra, sähkö, vesi yms pientä. Tässä kohtaa voi antaa aivojen hiljaa raksuttaa ja tehdä pientä ajatustyötä itsekseen ja pohtia: niin paljonkos se yrittäjä tästä saakaan. Ärsyttää joidenkin ihmisten ymmärtämättömyys näissä-kin asioissa. Aina välillä herääkin kysymys: pitäisikö olla ihan hiljaa välillä.
Vierailija kirjoitti:
Katsele jos löytyisi joku toinen avustettava, eihän tuollaista jaksa. Jotkut on kuulemma hankalia, jotkut tosi kivoja.
Olen huomannut saman...
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yli 10 vuoden kokemus avustajana. Sinun ei tosiaan tarvitse suostua siihen, miten kuvasit työtäsi. Minulla on avustettavia sekä firman kautta että työnantajamallin kautta. Firman kautta tulevat asiakkaat on lähinnä sellaisia, jotka eivät työnantajamallissa pärjää. Usein juuri sen takia, että heillä ei avustajat pysy syystä ja toisesta ja lopulta kaupunki ostaa avustajapalvelut ostopalveluna vammaiselle.
Meillä firmassa "hankalat" jaetaan usealle avustajalle, jotta kukaan ei kuormitu liikaa. Pelisäännöt sovitaan yhdessä esim. siivous mitä se pitää sisällään ( esim. suursiivoukset on ostettava siivousfirmasta), alusvaatteita ei silitetä yms. Eli jokainen avustaja noudattaa samoja sääntöjä. Ongelmista soitetaan esimiehelle ja esimies selventää pelisääntöjä, jos ei muu auta. Homma toimii yllättävän hyvin ja hankalien asiakkaiden luonakin on kivoja päiviä. koska eivät hekään jaksa vängätä päivästä toiseen, kun ei saa tahtoa läpi ja toisaalta tietävät, ettei yksittäinen työntekijä voi muuttaa sääntöjä.
Sinun ongelmasi taitaa olla enemmän pätevän lähiesimiehen ja työyhteisön puuttuminen. Kerro rehellisesti esimiehelle, mikä kaikki paikassa mättää. Olet oikeasti joutunut kohtuuttomaan tilanteeseen. Ei kukaan jaksa jatkuvaa moittimista. Työnkuvaakin pitäisi oikeasti miettiä, mitä avustajalle kuuluu, mikä ei.
Henkilökohtaisen avun sisällön ja toteutustavan määrittelee vaikeavammainen, ei ostopalveluyritys. Jos vaikeavammaiselle on myönnetty henkilökohtaista apua kodin siisteydestä ja pyykkihuollosta suoriutumiseen, niin vaikeavammainen päättää itse, mitkä vaatekappaleet silitetään ja mitkä ei, ja pestäänkö lattiat vai imuroidaanko ne. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Pelisäännöt sovitaan yhdessä esim. siivous mitä se pitää sisällään ( esim. suursiivoukset on ostettava siivousfirmasta), alusvaatteita ei silitetä yms.
Henkilökohtaiseen apuun on oikeus sellaisella henkilöllä, joka ei vammansa/sairautensa takia yksin suoriudu laissa luetelluista toimista vaan tarvitsee niissä toistuvasti toisen henkilön apua. Tällaisiin toimiin kuuluu lain mukaan mm. "päivittäiset toimet". Niihin on siis lain mukaan järjestettävä henkilökohtaista apua, jotta ne tulevat tehtyä.
"Päivittäisillä toimilla tarkoitetaan niitä toimintoja, joita ihmiset elämässään tekevät joko joka päivä tai harvemmin mutta kuitenkin toistuvasti tietyin aikavälein. Päivittäiset toimet ovat asioita, jotka kuuluvat yleisesti elämässä tapahtuviin toimintoihin. Päivittäisiä toimia ovat muun muassa liikkuminen, pukeutuminen, henkilökohtaisen hygienian hoito, vaate- ja ruokahuolto, kodin siisteydestä huolehtiminen sekä asiointi." http://finlex.fi/fi/esitykset/he/2008/20080166
Minun on vaikea kuvitella tilannetta, jossa sosiaalityöntekijä olisi palvelutarvetta arvioidessaan arvioinut, että henkilö suoriutuu kyllä yksin suursiivouksesta mutta ei ylläpitosiivouksesta. Vain sellaisessa tapauksessahan henkilökohtaista apua olisi voitu myöntää siten, että sitä saa käyttää ylläpitosiivoukseen mutta ei suursiivoukseen.
Jos sellainen vammainen, joka saa henkilökohtaista apua mm. ylläpitosiivoukseen (ja vaikkapa asiointiin), ei kykene tekemään yksin suursiivouksia, silloin hänelle kuuluu oikeus saada henkilökohtaista apua myös suursiivouksiin. Suursiivoukset kuuluvat yleisesti elämässä tapahtuviin toimintoihin, joita jokaisen kotona toistuvasti tietyin väliajoin on tapana tehdä.
"Suursiivous" on jotenkin affektiivinen termi. Neutraalimpi termi olisi perussiivous tai sitten yksilöidymmin vaikka "saunan pesu", "ikkunoiden pesu", "kattovalaisinten puhdistus".
Mitä väliä ap:llä on, että mitä vaatteita hän silittää ja mitä ei? Jos avustettava haluaa vaatteensilitystä, niin ap silittää. Ap:lle maksetaan käytetyn ajan mukaan.
Kyllä siivous ja vaatehuolto kuuluu avustajan työhön. Mutta kun tulee näitä, jossa avustajan pitää kontata lattialla koko työpäivän ajan etsimässä olemattomia tahroja, koko suku tuo pyykkinsä avustajalle pestäväksi ja silitettäväksi, tai avustaja siivoaa 15 kissan ja 6 koiran jätöksiä pitkin asuntoa tai ilmoitetaan että yksi päivä aikaa siivota koko kämppä ikkunanpesua ja mattojen tamppausta myöten huomisia juhlia varten - niin on oltava jotkut pelisäännöt siitä, mitkä ovat niitä yleisesti elämässä tapahtuvia toimintoja. Se ei ole yksinkertaista. Mutta kuten todettu, firmoille kaupunki ohjaa juuri näitä, joilla ei ole aina realiteetit kohdallaan, mihin kaikkeen avustajan tulee taipua tai mikä on mahdollista. Normaalissa tilanteessa avustettava (eli työnantaja) päättää kokonaan itse työnsisällöstä, ja niin se pitää ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisen avun sisällön ja toteutustavan määrittelee vaikeavammainen, ei ostopalveluyritys. Jos vaikeavammaiselle on myönnetty henkilökohtaista apua kodin siisteydestä ja pyykkihuollosta suoriutumiseen, niin vaikeavammainen päättää itse, mitkä vaatekappaleet silitetään ja mitkä ei, ja pestäänkö lattiat vai imuroidaanko ne. Jne.
Ei se ihan näinkään ole. Kyllä siinä pitää jossain järjen rajoissa kuitenkin mennä. Yhteisistä rahoista se palvelu kuitenkin kustannetaan, niin jotain rajoja täytyy olla ja onhan meillä työsuojelulakikin. Itselläni on pääasiassa ollut oikein järkeviä ja mukavia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuten todettu, firmoille kaupunki ohjaa juuri näitä, joilla ei ole aina realiteetit kohdallaan, mihin kaikkeen avustajan tulee taipua tai mikä on mahdollista. Normaalissa tilanteessa avustettava (eli työnantaja) päättää kokonaan itse työnsisällöstä, ja niin se pitää ollakin.
"Säännökset merkitsevät sitä, että vaikka henkilökohtaista apua järjestettäisiinkin muutoin kuin ns. työnantajamallina on ostopalvelutilanteessa kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, mitä palvelusuunnitelmassa on avun tarpeesta kirjattu ja millä tavoin vammaisen henkilön oikeus päättää ja määrätä tehtävistä työsuoritteista voidaan mahdollisimman hyvin toteuttaa ja turvata." http://www.eduskunta.fi/eoaratkaisut/eoak+4012/2014
Eikö firma ole sitä varten, että se tavallaan turvaa selustasi? Ainakin siinä firmassa, missä minä työskentelen, valitaan avustaja avustettavalle persoonan ja aikataulujen perusteella. Olen kyllä itse joskus yhdelle palveluesimiehelle maininnut jostain avustettavasta, että "katsotaan nyt, toimiiko homma, kun ollaan eri aaltopituudella", mutta siinä tilanteessa asialle ei tehty mitään, toivotettiin vain onnea... Mutta on helpompaa, kun voi puhua esimiehelle. Jos et olisi firmassa töissä, olisi hankalampaa lähteä mainitsemaltasi asiakkaalta. Kysy firmalta, voisitko vaihtaa johonkuhun toiseen.
Toivottavasti saat vaihtaa johonkin toiseen. Tää ala on ihan kamala tragikomedia, koska kunnollinen työnantajasysteemi puuttuu. Noita firmoja näyttää tulevan aika paljon uusia, täytyy toivoa, että niiden myötä tulisi kunnon säännöt ja oikeat ammatti-ihmiset huolehtimaan työsuhteeseen kuuluvista muodollisuuksista yms.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä avustajien valituksia työnkuvasta. Minusta pitäisi olla niin, että avustaja tekee kaikkea, mitä avustettava haluaa. Siinä pitäisi myydä vain aikaansa. Mitä väliä sillä on, jos siinä silittelee sen puomisonkin alkkarit?
Ilmeisesti avustajat ovat jotenkin kateellisia avustettavalle. Tai kokevat nöyryyttäväksi palvella toista, kun nykyään kaikki saavat saman peruskoulun. Ennen vanhaan oli helpompi saada palkattua kunnollinen työteliäs palvelija, joka teki kaikkia töitä.
Ja selvä se on, että jos avustettavalla on yliopistotutkinto, niin hän ei jaksaisi kovin paljon itseään tyhmempää avustajaa, kun on tottunut toimimaan akateemisissa piireissä. Avustajiksi ei vaan hakeudu niitä älykkäimpiä.
Henkilökohtaisen avustajan työ on lattioiden moppaamista ja avustettavan miehen pikkuhousujen silittämistä ja jatkuvaa arvostelun ja närppimisen sietämistä. Sairasja ja avuton siinä vain purkaa itseensä, täytyy ymmärtää.
Henkilökohtainen avustaja tekee nykyään ammattisiivoojan työt.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisen avustajan työ on lattioiden moppaamista ja avustettavan miehen pikkuhousujen silittämistä ja jatkuvaa arvostelun ja närppimisen sietämistä. Sairasja ja avuton siinä vain purkaa itseensä, täytyy ymmärtää.
Kuka sinun kotonasi moppaa lattiat eli tekee ammattisiivoojan työt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan henkilökohtainen avustaja.
Henkilökohtainen (kunnan maksama, ilmainen) avustaja EI ole sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saat vaihtaa johonkin toiseen. Tää ala on ihan kamala tragikomedia, koska kunnollinen työnantajasysteemi puuttuu. Noita firmoja näyttää tulevan aika paljon uusia, täytyy toivoa, että niiden myötä tulisi kunnon säännöt ja oikeat ammatti-ihmiset huolehtimaan työsuhteeseen kuuluvista muodollisuuksista yms.
henk.koht avustaja siivoo halvemmalla kun ammattisiivooja ja hoitaa koirat siihen samaan hintaan ja muut hommat kuten ruoanlaitto, kaupassakäynti, pyykinpesu, nettijutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan henkilökohtainen avustaja.
Henkilökohtainen (kunnan maksama, ilmainen) avustaja EI ole sitä varten.
Kuka sinun kotonasi moppaa lattiat eli tekee ammattisiivoojan työt: sinä itse vai palkkaamasi ammattisiivooja?
Ei tarvitse siivota hyvin, tekee sinnepäin tai sitten niin hitaasti, ettei muuta ehdikään tehdä. Ei avustettava voi määrätä, mitä ehdittävä tehdä ja millä laatutasolla esimerkiksi 6 tunnissa.
Ensin kannattaisi kyllä puhua työnantajan kanssa, että onko esimerkiksi tehty selväksi avustettavalle, mitkä työt kuuluvat tehtäväksi.
Kyllä näitä tapauksia tulee vastaan esim. sairaan- ja vanhustenhoidossa jatkuvasti, ollaan tyytymättömiä ja epäluuloisia, haukutaan ja tehdään aiheettomia valituksia. Niiden ylle vain pitää nousta, eikä ottaa niitä henkilökohtaisesti. Monesti kysymyksessä on sairauden tuoma oire. Tietenkään ei pidä kestää selvää kiusaamista ja komentamista tehdä enemmän kuin on sovittu tehtäväksi. Mutta meillä ainakin on sitä varten työnohjaus.