Suomalainen muslimiäiti vastaa asiallisiin kysymyksiin 20min
Kommentit (27)
sehän on Jumalalle ensisijaisesti, ei ihmisille. Sen voi myös sanoa todistajan/kahden todistajan läsnäollessa " virallistaakseen" asian, vaikka netissä, tai puhelimessa, ihan miten haluaa.
Minä en juurikaan käy moskeijassa, vietän aika aktiivista elämää, opiskelen, käyn töissä ja teen ajoittain vapaaehtoistyötä -lopun ajan mielelläni olen ihan kotona, tai tapaan ystäviä kotosalla.
Olen pitänyt yhteyttä lapsuudenystäviin, ja työn ja opiskelun kautta minulla on aika paljon ei-muslimituttavia, joiden kanssa tapaan myös velvollisuuksien ulkopuolella. Yhteistä historiaa ja kokemuksia kun tietysti kertyy...
Kyllä minä televisiota joskus katson, aika paljon tulee tehtyä kaikenlaista muuta, mutta yleensä seuraan kyllä dokumentteja lähinnä. Ja yhtä höpöhöpö sarjaa, tunnustan;)
Vierailija:
Miten se siten tapahtuisi? Täytyisikö minun tulla Helsinkiin asti? siis niitä kahta todistajaa ajatellen.. Teitähän on aika paljon siellä..? Onko teillä yhteisiä tapaamisia jne..? Onko sinulla enää yhtään vanhaa ei-muslimi ystävää? Käytkö useinkin moskeijassa? vai riittääkö sinulle kotona rukoilu? Ja iahan mielenkiinnosta.. Katsotko tv:tä? Siis ihan kaikki leffat ja sarjat..?? koska kuulin ettei se olisi hyväksyttävää. Mutta esim. mieheni perhe viettää vapaa-aikansa tv:tä katselemalla....Ja vielä musiikista niin uleva anoppini sanoi minulle että hän uskoo että niin kauniiin asian on pakko olla lähtöisin Jumalalta. tiedään ettei tuo soveltaminen ole óikei, vaan islam on sitä mitä koraani ja perimätieto sanoo. Mutta tällä hetkellä luulen että jos joskus käännyn myös minusta tulee tuollainen " soveltaja" mikä sitten in väärin..Argh kuinka sekavaa!!
Ei kukaan meistä.
Mutta eihän se saa estää meitä tekemästä parastamme?
Mistä saisi ne pesun ohjeet? ja rukoilun... Ja se että olen niin yksin asian kanssa pelottaa. Siis tottahan toki jokaikinen joka minut tuntee tietää elämänkatsomukseni, mutta rukoilun jne opiskulun minun täytyy tehdä aivan yksin.
Sen tiedän ettei kukaan tule edes yrittämällä täydelliseksi, mutta entä jos ei ole edes halua..? siis haluan olla muslimi ja palvoa vain ja ainoastaan yhtä Jumalaa, mutta ajatus mahrameista, moniavioisuudesta, huivin käytöstä, musiikin kielto jne häiritsee minua. Ne ovat rakastamani uskon säännöt,mutta minulla ei ole halua niitä noudattaa..
Menee jo vähän jankkaamisen puolelle ;)
englanniksi löytyy ainakin kun hakee vain muslim prayer guide.
Jos haluat jatkaa keskustelua, niin voisimme tietysti jatkaa myöhemmin joskus. Jos sinulla on esim anonyymiä e-mailia?
Jos päätät valita islamin, tulet varmasti tapaamaan kaikenlaisia ihmisiä, eivätkä kaikki heistä varmasti ole mukavia. Se on kuitenkin aivan varmaa, että muslimina et koskaan ole yksin.
omaan anonyymin meilin, elikkäs smint@suomi24.fi Olisi tosi mahtavaa jos vielä jaksaisit minua kuunnella ja olisi oikeastaan tosi kiva ihan " tutustuakin" :)
Vielä kerran todella iso kiitos sinulle,että jaksoit minua kuunnella ja auttaa.. Jonain päivänä saan rohkeuden kääntää elämäni suunnan!
Hyvää yötä!
oli mukava tavata, laitan sinulle postia vaikka huomenissa, minustakin olisi ihan mukava tutustua.
mutta tää varottaa koko ajan linkittämisestä vaikken tosiaan ole mitään linkittänyt.. Ja sitten poistaa jo kirjoittamani viestin :/