Miten pilata häät?
Moikka! Nainen, joka piinasi ja kiusasi mua koko yläasteen ajan ja teki elämästäni helvettiä, on menossa naimisiin. Kohtuullinen kosto on pilata sen ämmän onni ja "elämän paras päivä". Luonnollisestikkaan mua ei ole kutsuttu, mutta miten voisin pilata hääpäivän?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka olis masennusta ja teiniangstia, et voi pilata toisten onnea. Musta tuntuu, että sun kiusaamiselle ja niille juoruille oli hyvä syy.
Öö, ap ei siis ollut ainoa tän idarin uhri. Joo, ne kaikki kiusatut sai ansionsa mukaan ja tää queen teki vaan ison palveluksen. Jepjep. Näissä kasvualustoissa kiusaaminen muhii ja voi hyvin jatkossakin. Uhrihan on syyllinen tottakai.
Ratkaisusta en tiedä, mutta kyllä kiukku kiehahtaa näitä lukiessa.
Toki jos voi antaa mennä ja antaa karman korjata, itselle helpointa. Siihen kyllä uskon. Vaatii pientä kurinalaisuutta ohjata ajatukset oman elämän rakentamiseen. Ääliöitä riittää, niiltä ei voi kokonaan välttyä, mutta väistelytaitojaan voi kehittää.
Vierailija kirjoitti:
Laittamalla viestin häitä edeltävänä iltana tyyliin "nauti miehestäsi, oli muuten upea pano silloin pari kk sitten!" Prepaidista tai jostain.
Kannatan!
t: ei ap
Kerro aapee sitten miten meni ja mitä vastas !
Vierailija kirjoitti:
Päätin neuvojenne perusteella ensin ottaa yhteyttä siihen kiusaajanaiseen, ja kertoa miltä minusta tuntuu. Jos hän osoittaa oikeasti olevansa pahoillaan, jätän asian sikseen. Jos hän ei vastaa tai vastaa ilkeästi, niin sittenpähän tiedän että ainakin ansaitsee häiden pilaamisen.
AP
Muistuta että teitä oli myös muita. Ehkä hän haluaa pyytää anteeksi ja näin autat myös muita uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittamalla viestin häitä edeltävänä iltana tyyliin "nauti miehestäsi, oli muuten upea pano silloin pari kk sitten!" Prepaidista tai jostain.
Kannatan!
t: ei ap
Hmm tollee teinit tekevät?
Tässä tyylikkyydellesi sopiva ehdotus:
Väännä nororipulit hääkakkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli haluat alentua hänen tasolleen? Naurettavaa. Jatka elämääsi. Voit myös olla naiseen yhteydessä ja kertoa kuinka hän sinua satutti käytöksellään. Moni on lapsena/nuorena kypsymätön eikä ymmärrä kiusaamisen vaikutuksia toiseen ihmiseen. Hänellä on voinut myös olla surkeat kotiolot tms. jotka vaikuttavat käytökseen. Ole sinä aikuinen äläkä kakara joka kostaa. Ymmärrän että kiukuttaa ja olet katkera, minuakin on kiusattu. Kosto ei paranna elämääsi eikä tee sinua vahvaksi.
Mikään. Toistan EI MIKÄÄN oikeuta toisen ihmisen kiusaamista!
Olen saanut katsoa tarpeeksi monia kiusaamistapauksia ja naurattaa nämä "mitä jos sillä itsellään on kurjaa" jutut. Mulkkuja ne kiusaajat on piste. Ja sitten heitä koitetaan ymmärtää ja paijataan päätä ja jätetään uhri sivuun.Täysin samaa mieltä siitä, että mikään ei oikeuta kiusaamiseen. Ei edes uhrin kostomieli. Jos uhri kostaa kiusaamisensa, hänestä tulee itsestään kiusaaja. Eli sinun sanojasi mukaillen mulkku-kiusaaja.
Toisekseen: Joskus niillä kiusaajilla on oikeasti itsellään niin paha olo, että purkavat sen viattomiin. Se ei oikeuta kiusaamista ja kiusaaminen on väärin siitä huolimatta. Ymmärtää voi silti ja yrittää auttaa myös sitä kiusaajaa. Ei päätä paijaamalla, vaan asioita käsittelemällä. Kun pahan olon aiheuttaja poistuu, poistuu suurella todennäköisyydellä myös kiusaaminen. Näin asia ei pitkity ja uhrikin saa helpotuksen. Riittävän ajoissa puututtuna kiusaamistilannetta ei edes pääse syntymään ja uhriakaan ei tule.
Asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia kuin sisältäkäsin näyttää. Ainut mikä on aina mustavalkoista eikä muuksi muutu on se, että kiusaaminen on aina väärin ja siihen pitää aina puuttua kunnolla.
Selittämällä kiusaajalle miksi tämä teki niin kuin teki oikeutat ne teot, silloin niille oli syy tai niin kiusaaja alkaa ajatella (etenkin jos on lapsista kyse). Muihin ihmisiin oman kurjuutensa purkaa ne joilla on puutteellinen empatiakyky. Tätä pitäisi käsitellä sairautena eikä oikeutuksena kaltoinkohdella muita.
Ap, oot vastuussa omista teioistasi sitten jos sen aiot tehdä oikeasti kaikki muutkin ketkä niihin osallistuvat, ja älä tekojesi jälkeen herää "ahaa" elämykseen kun täällä on moni varoittanut mitä kostamisen jälkeen voi aiheuttaa kuten saisit paskan maineen ja itse olet SE kiusaaja! Jos siitä tulee isompi juttu niin sulle tässä sattuisi huonoite kuin entiselle koulukiusaajallesi. Kukaan ei silloin ajattele että "hyvä että kostit ex kiusaajalle" ehei ne kattovat sormien läpi sun toimintaa ja halveksuvat sun tekoa TYPERÄSTI tehtynä. Ajattele nyt ensin mitä teet...
Jos tämä häiden pilaaminen auttaa sinua elämässä parempaan huomiseen niin sittenhän se on tehtävä. Elät täällä vain pienen ajan joten tee elämästäsi paras mahdollinen. Jos kosto on ainut tapa päästä yli menneistä niin turha miettiä lapsellisuutta ja kiusaajan oloa ennen omaa hyvinvointia. Anteeksianto kuulostaisi paremmalta vaihtoehdolta mutta hyvä se taas täältä on sanoa, itseäni ei ole pahemmin kiusattu. Oletko varma ettei olo vain pahenisi tästä tempusta? Tällainen juttu kun pitäisi tehdä kaikessa hiljaisuudessa eikä kertoa koskaan kenellekkään. Syyllisyydentunteesta saattaisi avautua jollekkin eikä noin mehevä juttu vaan yksinkertaisesti voi olla leviämättä. Harkitse tarkkaan vaihtoehdot ja mieti auttaako se todella sinua? Mieti syyt ja seuraukset ja ynnää mitä viivan päälle jää. Mutta jos tämä on sinun paras tapasi selvitä nuoruuden vihasta niin vastaukseni on että kosta ja tee elämänlaadustasi parempaa! Itselläni mielessä ollut aina että kaikilla teoilla on seuraukset ja paha saa aina jossain vaiheessa ja jollain tavalla palkkansa. Kysymys kuuluukin onko morsian paha jolle palkka myönnetään vai oletko se sinä joka jää teon jälkeen odottamaan tilitystä..
Laitoin tälläisen viestin Facebookin kautta:
"Moi (nimi)! En tiedä miten hyvin muistat mua, mutta me käytiin samaa yläastetta. Halusin kirjoittaa sulle, koska itse en ole ikinä pystynyt unohtamaan sua. Olit mulle aina tosi ilkeä ja kiusasit mua epäinhimillisellä tavalla, enkä ollut edes ainut. Levitit musta juoruja ja vittuilit päin naamaa julkisella paikalla, se tuntui nöyryyttävältä. Kaikkein pahin muisto susta on se, kun uskottelit että pääsen mukaan teidän bileisiin, mutta kukaan ei koskaan tullut hakemaan mua niin kuin sovittiin eikä kukaan vastannut mulle enää viesteihin. Se tuntui pahalta, koska sillon vielä jollain tasolla ihailin sua ja sun kavereita (nyt en tajua miksi).
Sulle se saattoi olla vaan viatonta hauskanpitoa tyhmän ja "ruman" tytön kustannuksella, mutta mä kärsin siitä vieläkin. Pari suhdetta on mennyt paskaksi koska en vaan pysty luottamaan ja ystäviä mun on vaikea saada, onneksi niitä on sentään nyt enemmän kuin silloin kun sä olit mun elämässä. Musta tuntuu, että tuun olemaan epävarma ja hajalla koko loppuelämäni, ja ilman sua näin ei olisi.
Ala-asteella mä olin vielä elämäniloinen ja valoisa pikkutyttö, mutta en enää sun käsittelyn jälkeen. Toivon, että tunnet edes pienen piston sydämessäsi, kun luet tätä. Ja toivon että mietit myös sun muita uhreja, mitenköhän heillä menee nykyään? Toivottavasti vastaat tähän, osoita omaavasi edes vähän selkärankaa. Ja mä osoitan sen verran kunnioitusta, että toivotan sulle onnea tulevien häiden johdosta. Sitä tarvitset"
AP
Pätkin tosin vähän viestiä tänne ja poistin tiettyjä muita ihmisiä vahvasti koskevia kohtia, kun muuten joku olisi voinut tunnistaa itsensä tuosta, kun ei näistä tapahtumista älyttömän monta vuotta ole. Tuossa tulee kuitenkin viestin pääkohdat selville.
AP
Hyvä kirjoitus kiusaajalle ja paljon tsemppiä sulle! Tuut varmasti pärjäämään tulevaissudes.
Vierailija kirjoitti:
Pätkin tosin vähän viestiä tänne ja poistin tiettyjä muita ihmisiä vahvasti koskevia kohtia, kun muuten joku olisi voinut tunnistaa itsensä tuosta, kun ei näistä tapahtumista älyttömän monta vuotta ole. Tuossa tulee kuitenkin viestin pääkohdat selville.
AP
Hyvä että kerroit miltä tuntuu, mutta aiotko oikeasti kostaa toiselle? Näyttää siltä pystyisitte jopa järkevästi keskustellakin jos kummatkaa eivät lähde riitelee, mutta tämähän on teidän välinen asia eikä mun.
Hyvä toi kirje.
Itse vastaavassa tilanteessa lähettäisin myös kirjeen ja toivoisin itsekseni räntäsadetta hääpäivälle:D Mikään joka johtaa häiden perumiseen ei ole oikein: aiheuttaa ongelmia juhlapaikalle ja osallistujille esim.pitopaikalle voi tulla taloudellista tappiota. Ja sulhanen syytön kumminkin.
Ei olisi kannattanut laittaa tuota viestiä tänne, koska on aika todennäköistä että morsian tai joku hänen tuttunsa lukee tätä palstaa, ja jos he saavat tietää aikeistasi sabotoida häät niin se on tuskin kamalan hyvä alku sovinnolle.
Jos todella koulukiusaajan FB-seinään pläjähti ap:n kuvailema viesti, vahvaa on. Pelkästään sen tänne laittaminenkin on terapeuttista, muillekin joita on kiusattu.
Ei vaan voi käsittää näitä, jotka ovat tahallisesti ilkeitä muille. Joku sen mainitsikin eli empatian puute on sairautta. Vinksahtaneita. Näitä tulee välillä vastaan, ihan aikuisiakin, jotka ei voi itselleen mitään ja pakko kohdella muita huonosti. Usein itse vielä hyväosaisia, ehkäpä juuri siksi röyhkeitä ja ylimielisiä, feeling entitled.
Toivottavasti noikin lukee ton sun kiusaajalle laitetun viestin jotka on kommentoinu et ei ihme ku on kiusannu ku oot varmasti ite aiheuttanu ku nytki halut vaan kostaa. Kiusaaminen on niin suolesta eikä sitä oikeesti tajuu ne kiusaajat kun vasta aikusena. Kuka keksii oikeasti toimivan keinon kertoa lapsille ja teineille tämän asian? Miksei sitä keinoa vieläkään ole löydetty?
Vierailija kirjoitti:
"Moi (nimi)! En tiedä miten hyvin muistat mua, mutta me käytiin samaa yläastetta. Halusin kirjoittaa sulle, koska itse en ole ikinä pystynyt unohtamaan sua. Olit mulle aina tosi ilkeä ja kiusasit mua epäinhimillisellä tavalla, enkä ollut edes ainut. Levitit musta juoruja ja vittuilit päin naamaa julkisella paikalla, se tuntui nöyryyttävältä. Kaikkein pahin muisto susta on se, kun uskottelit että pääsen mukaan teidän bileisiin, mutta kukaan ei koskaan tullut hakemaan mua niin kuin sovittiin eikä kukaan vastannut mulle enää viesteihin. Se tuntui pahalta, koska sillon vielä jollain tasolla ihailin sua ja sun kavereita (nyt en tajua miksi).
Sulle se saattoi olla vaan viatonta hauskanpitoa tyhmän ja "ruman" tytön kustannuksella, mutta mä kärsin siitä vieläkin. Pari suhdetta on mennyt paskaksi koska en vaan pysty luottamaan ja ystäviä mun on vaikea saada, onneksi niitä on sentään nyt enemmän kuin silloin kun sä olit mun elämässä. Musta tuntuu, että tuun olemaan epävarma ja hajalla koko loppuelämäni, ja ilman sua näin ei olisi.
Ala-asteella mä olin vielä elämäniloinen ja valoisa pikkutyttö, mutta en enää sun käsittelyn jälkeen. Toivon, että tunnet edes pienen piston sydämessäsi, kun luet tätä. Ja toivon että mietit myös sun muita uhreja, mitenköhän heillä menee nykyään? Toivottavasti vastaat tähän, osoita omaavasi edes vähän selkärankaa. Ja mä osoitan sen verran kunnioitusta, että toivotan sulle onnea tulevien häiden johdosta. Sitä tarvitset"
AP
Aika surkea viesti, taidat olla vielä aika nuori? Viestissä kuulostat katkeralta ja sitten paljastat seuraavasi kyseisen kiusaajan elämää, kun tiedät hänen menevän naimisiin. Toivotat onnea tulevien häiden johdosta, kun sitä "tarvitset" eli jos jotain lapsellista sabotointia keksit, niin nyt ainakin paljastit itsesi.
Olisit lähettänyt viestin edes sähköpostilla tai perinteisellä kirjeellä. Facebookissa tuntemattomien viestit menevät Muut-kansioon ja siitä ei ainakaan kännykällä tule mitään ilmoitusta eli todennäköisesti kiusaaja ei edes huomaa viestiäsi eli turha hyppiä pitkin seiniä, jos et mitään vastausta saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Aika surkea viesti, taidat olla vielä aika nuori? Viestissä kuulostat katkeralta ja sitten paljastat seuraavasi kyseisen kiusaajan elämää, kun tiedät hänen menevän naimisiin. Toivotat onnea tulevien häiden johdosta, kun sitä "tarvitset" eli jos jotain lapsellista sabotointia keksit, niin nyt ainakin paljastit itsesi.
Olisit lähettänyt viestin edes sähköpostilla tai perinteisellä kirjeellä. Facebookissa tuntemattomien viestit menevät Muut-kansioon ja siitä ei ainakaan kännykällä tule mitään ilmoitusta eli todennäköisesti kiusaaja ei edes huomaa viestiäsi eli turha hyppiä pitkin seiniä, jos et mitään vastausta saa.
Viesti voi olla sun mielestä miten surkea tahansa, mutta puhun siinä rehellisesti tunteistani. En erityisesti seuraa hänen elämäänsä tai muutenkaan stalkkaa, yläasteelta on jäänyt joitain tuttuja joiden kautta kuulinkin asiasta. Itse ainakin katson muut - kansion usein, mutta jos ei tule vastausta niin koitan löytää jonkun muun keinon.
AP
En siihen ottanut kantaa. Itsekin suosittelen rauhallista yhteydenottoa kuten moni muu tässä ketjussa. Jos ihminen ei ole läpimätä tuntee hän piston ja pyytää anteeksi.
Pahinta monille on se kun kiusaaja unohtaa ja jatkaa niin kuin ei olisi tehnyt mitään. Tämäkään tapaus ei ehkä edes tietäisi miksi häät pilasit jos et kerro.