Miten pilata häät?
Moikka! Nainen, joka piinasi ja kiusasi mua koko yläasteen ajan ja teki elämästäni helvettiä, on menossa naimisiin. Kohtuullinen kosto on pilata sen ämmän onni ja "elämän paras päivä". Luonnollisestikkaan mua ei ole kutsuttu, mutta miten voisin pilata hääpäivän?
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taitaa olla paljon koulukiusaajia kun niin moni on sitä mieltä että pitäisi vaan unohtaa vanhat jutut. Jos antaa vain olla ja unohtaa, se on hiljainen hyväksyntä kiusaajan teoille.
Ja kostaminenko saa vanhat teot tekemättömiksi? Menneet on menneitä eikä niitä voi muuttaa vaikka kuinka tahtoisi. Kostamalla se kiusattu vain pahentaa omaa tilannettaan. Kiusaaminen on aina väärin. Kostaminen on kiusaamista siinä missä muukin, joten myös se on väärin.
Minuakin on kiusattu ja olen sen takia käynyt terapiassa. Juuri avun kautta ymmärsin, miten typeriä ja hyödyttömiä kostotoimet olisivat. Niillä alistuisin samalle tasolle kuin kiusaajat ja niin alas en halua vajota.
Kostamatta jättäminen on alistumista. Jos yhteiskunnassa kaikki vääryydet annettaisiin anteeksi ja unohdettaisiin, maailma olisi aika turvaton paikka elää. Kostamatta jättäminen antaa myös potentiaalisille kiusaajille hiljaisen hyväksynnän kun kiusata saa ilman että siitä tulee mitään seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos antaisit olla, kostamalla et voita yhtään mitään
Onpa täällä paljon tekopyhää porukkaa. Jos on pilannut monta vuotta toisen elämästä ansaitsee kärsiä. Ei ole olemassa mitään karmaa joka antaa pahoillani sen mitä kuuluu, se pitää hoitaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et lähetä sulhaselle sähköpostia, jossa nimellä kerrot kuka olet ja mitä olet kokenut? Mukaan puhelinnumero niin voi soittaakin. Hän ei välttämättä tiedä että tuleva vaimo on koulukiusaaja.
Alapeukuttajat kiusaajia? Jokainen normaali ihminen haluaa tietää, jos on viattomana menossa liittoon tuollaisen olion kanssa.
Eipä nyt mene ihan noin. Monilla ihmisillä on tapana kasvaa aikuiseksi ja lapselliset kiusaushommat unohtuvat ja jäävät sinne kouluaikoihin. Minua on kiusattu koulussa, mutta silti minua ei kiinnostaisi pätkääkään, onko mieheni ollut vuosia sitten kiusaaja. Olennaisinta minulle on se, millainen hän on nyt. En minäkään ole samanlainen kuin olin ala-asteella. Miksi siis miehenikään olisi? Toki on ihmisiä, jotka eivät koskaan kasva aikuisiksi, mutta sen kyllä huomaa jo ennen hääpäivää eikä ota sellaista ihmistä elämäänsä.
Niin, yksi päivä hänen elämästään olisi ehkä "pilalla" kun joku häiriintynyt sen pilaisi. Mutta hänhän silti voittaa kun saa mennä naimisiin, hänellä on selkeästi häntä rakastava mies ja ystäviä/sukulaisia sen verran että ihan hääjuhliin asti tulossa vieraita.
Kasva aikuiseksi ja anna olla. Menneille ei voi mitään, ainoastaan voit muuttaa omaa suhtautumistasi.
On minuakin kiusattu vuosia koulussa mutta jos kuluttaisin edelleen noiden henkilöiden vihaamiseen aikaani, en olisi saanut varmaan mitään aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi antaa olla? Onko oikein että kiusaaja nauttii hääpäivästään ja onnestaan, kun taas minä ja sen muut uhrit kannetaan seurauksia kaikesta tapahtuneesta joka päivä, jotkut ehkä loppuelämämme? Yksi tämän naisen uhreista käy vieläkin terapiassa. Uskomattoman sairas narsisti se nainen on, eikä ansaitse todellakaan hienoja ja upeita häitä.
AP
Pyydä muita mukaan? Saatte kaikki yhdessä kostonne joka auttaa jatkamaan eteenpäin.
Nämä muita terrorisoivat unohtavat olevansa pahoja ja kuvittelevat ansaitsevan onnen. Käykää muistuttamassa mikä paska hän on ja pitäkää huoli että mies myös saa tietää millaisen ihmisen kuvatuksen on naimissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taitaa olla paljon koulukiusaajia kun niin moni on sitä mieltä että pitäisi vaan unohtaa vanhat jutut. Jos antaa vain olla ja unohtaa, se on hiljainen hyväksyntä kiusaajan teoille.
Ja kostaminenko saa vanhat teot tekemättömiksi? Menneet on menneitä eikä niitä voi muuttaa vaikka kuinka tahtoisi. Kostamalla se kiusattu vain pahentaa omaa tilannettaan. Kiusaaminen on aina väärin. Kostaminen on kiusaamista siinä missä muukin, joten myös se on väärin.
Minuakin on kiusattu ja olen sen takia käynyt terapiassa. Juuri avun kautta ymmärsin, miten typeriä ja hyödyttömiä kostotoimet olisivat. Niillä alistuisin samalle tasolle kuin kiusaajat ja niin alas en halua vajota.
Kostamatta jättäminen on alistumista. Jos yhteiskunnassa kaikki vääryydet annettaisiin anteeksi ja unohdettaisiin, maailma olisi aika turvaton paikka elää. Kostamatta jättäminen antaa myös potentiaalisille kiusaajille hiljaisen hyväksynnän kun kiusata saa ilman että siitä tulee mitään seuraamuksia.
Eli kaikki, joiden läheinen on pahoinpidelty, raiskattu tai vaikka tapettu, alkavat itse pahoinpitelijöiksi, raiskaajiksi tai murhaajiksi? Koska aina pitää kostaa tai muuten teko on hyväksyttävä? Lisäisi juu tosi paljon turvallisuutta tuollainen malli...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos antaisit olla, kostamalla et voita yhtään mitään
Onpa täällä paljon tekopyhää porukkaa. Jos on pilannut monta vuotta toisen elämästä ansaitsee kärsiä. Ei ole olemassa mitään karmaa joka antaa pahoillani sen mitä kuuluu, se pitää hoitaa itse.
Jep, jep. Tottakai kannattaa hakata toinen, jos hän on hakannut sinut. Kannattaa sen takia hankkia itselleen vaikeuksia sakkojen ja rikosrekisterin muodossa. Valoja päälle nyt näihin juttuihin!
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyisit häiden pilaamisesta? Tekisit pahanmielen paitsi tuolle kiusaajallesi myös asiaan osattomalle sulhaselle sekä heidän läheisilleen. Olisit siis vain pahempi kiusaaja kuin tuo nainen aikanaan. Sotkisit viattomia sinun pahanolosi purkamiseen. Ja entäpä sitten jos kuvitteellisesti saisit pilattua häät? Nainen surisi jonkin aikaa, mutta saattaisi olla niin aikuinen, että menisi elämässä eteenpäin. Tapaisi kenties uuden miehen ja taas olisi häät vuorossa. Menisitkö nekin pilaamaan? Onnea vaan loppuelämään jos tuolle linjalle lähdet. Takaan, että sillä et tule ikinä paranemaan vaan sairastut entistä pahemmin.
Tapauksessani ei ole kyse koulukiusaamisesta, ihan toinen juttu mutta pilasi elämäni moneksi vuodeksi. Yli auttoi pääsemään kun sain vierestä katsoa miten pahantekijä joutui sairaalakuntoon.
Jatka elämääsi lässytystä harrastavat ne jotka eivät voi yhden ihmisen aiheuttamaa pitkä aikaista traumaa ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi antaa olla? Onko oikein että kiusaaja nauttii hääpäivästään ja onnestaan, kun taas minä ja sen muut uhrit kannetaan seurauksia kaikesta tapahtuneesta joka päivä, jotkut ehkä loppuelämämme? Yksi tämän naisen uhreista käy vieläkin terapiassa. Uskomattoman sairas narsisti se nainen on, eikä ansaitse todellakaan hienoja ja upeita häitä.
AP
Pyydä muita mukaan? Saatte kaikki yhdessä kostonne joka auttaa jatkamaan eteenpäin.
Nämä muita terrorisoivat unohtavat olevansa pahoja ja kuvittelevat ansaitsevan onnen. Käykää muistuttamassa mikä paska hän on ja pitäkää huoli että mies myös saa tietää millaisen ihmisen kuvatuksen on naimissa.
Kyllä. On todella kannattavaa ja fiksua mennä ihan yhteisvoimin tekemään itsensä naurunalaiseksi ja osoittamaan, että ei ole kyennyt kasvamaan aikuiseksi. Siinäpä vasta hieno suunnitelma. No, ainakin saisivat ikimuistoiset häät kun nauraisivat kippurassa lapsellisille kostotoimille. "Mieti nyt, se muistelee vieläkin jotain vuosien takaista juttua. Itse olin jo unohtanut koko asian. Ei mene silläkään hyvin, kun pitää menneitä vatvoa. Hankkisi elämän ja kasvaisi aikuiseksi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että ottaisin yhteyttä tuon naisen johonkin toiseen uhriin, ja kysyisin mielipidettä asiaan ja mahdollista apua, kun tuntee tilanteen ja henkilön hyvin.
AP
Kysy mieluummin ulkopuolista apua. Toinen uhri voi olla liian sisällä tilanteessa niin kuin sinäkin. Sen sijaan, että saisit oikeasti apua, teitä olisi pian kaksi suunnittelemassa jotain järjettömiä kostotoimia ja tilanne olisi tuplasti pahempi. Esimerkiksi kiusattujen tukiryhmissä on kiusaamisen uhreja, jotka ovat päässet elämässä eteenpäin. Heiltä saa hyvää näkemystä tilanteeseen ilman henkilökohtaisten tunteiden sokaisevaa vaikutusta.
Uhrit menköön tukiryhmä, tekijä jatkakoon niin kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Eli haluat alentua hänen tasolleen? Naurettavaa. Jatka elämääsi. Voit myös olla naiseen yhteydessä ja kertoa kuinka hän sinua satutti käytöksellään. Moni on lapsena/nuorena kypsymätön eikä ymmärrä kiusaamisen vaikutuksia toiseen ihmiseen. Hänellä on voinut myös olla surkeat kotiolot tms. jotka vaikuttavat käytökseen. Ole sinä aikuinen äläkä kakara joka kostaa. Ymmärrän että kiukuttaa ja olet katkera, minuakin on kiusattu. Kosto ei paranna elämääsi eikä tee sinua vahvaksi.
Mikään. Toistan EI MIKÄÄN oikeuta toisen ihmisen kiusaamista!
Olen saanut katsoa tarpeeksi monia kiusaamistapauksia ja naurattaa nämä "mitä jos sillä itsellään on kurjaa" jutut. Mulkkuja ne kiusaajat on piste. Ja sitten heitä koitetaan ymmärtää ja paijataan päätä ja jätetään uhri sivuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että ottaisin yhteyttä tuon naisen johonkin toiseen uhriin, ja kysyisin mielipidettä asiaan ja mahdollista apua, kun tuntee tilanteen ja henkilön hyvin.
AP
Kysy mieluummin ulkopuolista apua. Toinen uhri voi olla liian sisällä tilanteessa niin kuin sinäkin. Sen sijaan, että saisit oikeasti apua, teitä olisi pian kaksi suunnittelemassa jotain järjettömiä kostotoimia ja tilanne olisi tuplasti pahempi. Esimerkiksi kiusattujen tukiryhmissä on kiusaamisen uhreja, jotka ovat päässet elämässä eteenpäin. Heiltä saa hyvää näkemystä tilanteeseen ilman henkilökohtaisten tunteiden sokaisevaa vaikutusta.
Uhrit menköön tukiryhmä, tekijä jatkakoon niin kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Juuri näin. Tukiryhmissä ja muissa uhrit saavat apua ja sitä kautta hekin voivat jatkaa elämäänsä menneistä huolimatta. Näin se menee oli sitten kyse koulukiusaamisesta, raiskauksesta tai ihan mistä vaan toisen vahingoittamisesta. Jos joku hakkaa sinut pyörätuolikuntoon, et sinä kostamalla siitä tuolista nouse. Jos joku aiheuttaa sinulle traumoja kiusaamalla, et sinä kostamalla niitä traumoja saa hoidettua. Eli ihan omaksi parhaaksi ei kannattaa kostotoimien sijaan keskittyä paranemiseen ja itsensä kuntoon saamiseen. Aivan niin kuin monet fiksut kiusatut täällä ovat omilla esimerkeillään kertoneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli haluat alentua hänen tasolleen? Naurettavaa. Jatka elämääsi. Voit myös olla naiseen yhteydessä ja kertoa kuinka hän sinua satutti käytöksellään. Moni on lapsena/nuorena kypsymätön eikä ymmärrä kiusaamisen vaikutuksia toiseen ihmiseen. Hänellä on voinut myös olla surkeat kotiolot tms. jotka vaikuttavat käytökseen. Ole sinä aikuinen äläkä kakara joka kostaa. Ymmärrän että kiukuttaa ja olet katkera, minuakin on kiusattu. Kosto ei paranna elämääsi eikä tee sinua vahvaksi.
Olen saanut katsoa tarpeeksi monia kiusaamistapauksia ja naurattaa nämä "mitä jos sillä itsellään on kurjaa" jutut. Mulkkuja ne kiusaajat on piste. Ja sitten heitä koitetaan ymmärtää ja paijataan päätä ja jätetään uhri sivuun.
Mikään ei oikeuta kiusaamiseen. Eikö hääpäivän pilaaminen ei ole kiusaamista?
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele että sua on kiusattu...
Nyt täällä alkoi kirjoittelemaan wannabe koulukiusaaja joka kasvottomana netissä luulee olevansa jotain. Kuole pois ei maailmassa tarvita sinun kaltaisia.
Päätin neuvojenne perusteella ensin ottaa yhteyttä siihen kiusaajanaiseen, ja kertoa miltä minusta tuntuu. Jos hän osoittaa oikeasti olevansa pahoillaan, jätän asian sikseen. Jos hän ei vastaa tai vastaa ilkeästi, niin sittenpähän tiedän että ainakin ansaitsee häiden pilaamisen.
AP
Fiksu on se osaa leikin lopettaa ja tyhmä on se joka leikkii jatkaa. Ei kannata sabutoida toisten häitä näyttävästi vaa näytä että olet päässyt elämässäsi eteenpäin.
Traagisinta tässä on se, että sinä ap tuolla vihan ja katkeruuden määrällä elät edelleen siellä menneessä, kun muut jatkavat eteenpäin. Kannattaisi pysähtyä hetkeksi ja miettiä mitä SINÄ haluat OMALTA elämältäsi. Muuten se menee ohi. Ja vielä eläkkeellä täytät elämäsi miettien kostoa ja vihaa. Muut, myös tuo kiusaaja ovat eläneet elämän, sinä jäänyt menneisyyteen ja jättänyt omasi elämästä. Tiedätkö, ettei kosto helpota oloasi yhtään? Sen sijaan se, että kohtaat omat tunteesi, vihasi, mahdollistaa sen et joku päivä annat anteeksi tuolle väärintekijälle, riippumatta siitä mitä hän tekee. Sitten vasta alkaa oma elämäsi. Ikävä kyllä. Jokainen koston ajatus on vain sulta itseltäsi pois. Se että pilaat hänen häänsä ei tuo sulle onnea. Sidot itses vain lujemmin menneisiin vääryyksiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä siitä, että mikään ei oikeuta kiusaamiseen. Ei edes uhrin kostomieli. Jos uhri kostaa kiusaamisensa, hänestä tulee itsestään kiusaaja. Eli sinun sanojasi mukaillen mulkku-kiusaaja.
Toisekseen: Joskus niillä kiusaajilla on oikeasti itsellään niin paha olo, että purkavat sen viattomiin. Se ei oikeuta kiusaamista ja kiusaaminen on väärin siitä huolimatta. Ymmärtää voi silti ja yrittää auttaa myös sitä kiusaajaa. Ei päätä paijaamalla, vaan asioita käsittelemällä. Kun pahan olon aiheuttaja poistuu, poistuu suurella todennäköisyydellä myös kiusaaminen. Näin asia ei pitkity ja uhrikin saa helpotuksen. Riittävän ajoissa puututtuna kiusaamistilannetta ei edes pääse syntymään ja uhriakaan ei tule.
Asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia kuin sisältäkäsin näyttää. Ainut mikä on aina mustavalkoista eikä muuksi muutu on se, että kiusaaminen on aina väärin ja siihen pitää aina puuttua kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Päätin neuvojenne perusteella ensin ottaa yhteyttä siihen kiusaajanaiseen, ja kertoa miltä minusta tuntuu. Jos hän osoittaa oikeasti olevansa pahoillaan, jätän asian sikseen. Jos hän ei vastaa tai vastaa ilkeästi, niin sittenpähän tiedän että ainakin ansaitsee häiden pilaamisen.
AP
Tolla asenteella et hyvää aikaa saa. Ihan sama mitkä tavoitteet laittaisit toiselle "jos teet näin käy näin" ei kerro mitään hyvää ja mitä hyötyisit tästä? Katkeruus ja viha niilläkin voi pelata reilullakin tavalla kuin kostamalla, kuten kerrot miltä tuntuu mutta älä uhkaile tai käyttäydy että kostaminen on hyvä asenne. Ole aikuisempi ja ajattele sä purskuttelet eteenpäin vaikka olet vääryttä kokenut. Sä löydän onnesi itsestäsi et toisen vahingoittavasti.. tyhmät ihmiset kostavat
Älä oikeasti tee mitään, AP. Ymmärrän kyllä, että sinusta tuntuu todella pahalta ja kostoajatukset tuntuvat suloisilta: minuakin kiusattiin koko peruskouluajan siihen pisteeseen asti, että harkitsin itsemurhaa 14-vuotiaana. Ja en kiellä, etteikö olisi joskus käynyt mielessä silloin kaikenlaisia fantasioita siitä, kuinka viimein saisin maksettua takaisin ja pilattua minua piinanneiden mulkkujen maineen lopullisesti :P
Mutta suosittelen, ettet mene sanoista tekoihin. Jos morsian on edelleen kiusaajaluonne, hän nimenomaan vain riemastuisi, jos paljastaisit olevasi edelleen katkera ja murtunut hänen takiaan. Sitä paitsi hän varmasti kostaisi sinulle takaisin ja varmaan saisi jopa käännettyä tilanteen hänen voitokseen: totta, hän paljastuisi entiseksi kiusaajaksi, mutta sinä vuorostasi näyttäisit pikkumaiselta ämmältä, joka ei osaa mennä elämässään eteenpäin ja vajoaa niinkin alas, että kohdistaa kostonsa osittain myös täysin viattomaan osapuoleen - sulhaseen. Kiusaajasi ei varmasti jättäisi käyttämättä tilaisuutta levittää tietoa tapahtuneesta - etkä voisi tehdä mitään, koska se juoru olisi täyttä totta.
En halua vähätellä kenenkään kiusaamiskokemuksia: kuten sanoin, itsellänikin on niistä kokemusta. Katkeruudessa vellominen kuitenkin pilaa elämän täysin, ja silloin kiusaajatkin saavat mitä tahtoivat. Onneksi sain luovuttua nuoruuden lapsellisista kostohaaveistani, ja nykyään leikittelen joskus ajatuksella korkeintaan yhdenlaisesta kostosta: ex-kiusaajani etsisi minut Facebookista löytääkseen jotain naureskelun aihetta, mutta ärsyyntyisi sitten havaitessaan, että kaikesta huolimatta olen kasvanut ihan suht koht tasapainoiseksi persoonaksi, minulla on hyviä ystäviä, olen hyvässä parisuhteessa, olen valmistunut haaveammattiini ja olen edelleen avoimesti se nolo videopelaava nörtti, mistä minua kiusattiin.