Miten pilata häät?
Moikka! Nainen, joka piinasi ja kiusasi mua koko yläasteen ajan ja teki elämästäni helvettiä, on menossa naimisiin. Kohtuullinen kosto on pilata sen ämmän onni ja "elämän paras päivä". Luonnollisestikkaan mua ei ole kutsuttu, mutta miten voisin pilata hääpäivän?
Kommentit (224)
Miksi sun pitää sille sulhasellekin kostaa pilaamalla häät?
Vierailija kirjoitti:
Täällä taitaa olla paljon koulukiusaajia kun niin moni on sitä mieltä että pitäisi vaan unohtaa vanhat jutut. Jos antaa vain olla ja unohtaa, se on hiljainen hyväksyntä kiusaajan teoille.
Minua kiusattiin 13 vuotta koulussa ja lukiossa ja lisäksi minua on rankasti pahoinpidelty parisuhteessa... tästä huolimatta en näe ap:n touhussa mitään mieltä. Paras keino olisi puhua kiusaajalle - tai vaikka kirjoittaa - miten paljon hallaa hän aiheutti.
Netflixissä on Black Mirror -sarjan 3. kauden jaksoissa Nosedive -niminen jakso. Katso siitä miten toimia.
Ymmärrän sua, AP, muakin on kiusattu koulussa. Koko ala- ja yläaste oli yhtä helvettiä kun lähes koko luokka oli kimpussa ja loput olivat vain hiljaa.
Mitä narsistiin tulee, narsku on kuin alkoholisti: ei muutu ennen kuin myöntää olevansa sairas ja tarvitsevansa apua. Olin 15,5v naimisissa narsistin kanssa.
Mietin, että ottaisin yhteyttä tuon naisen johonkin toiseen uhriin, ja kysyisin mielipidettä asiaan ja mahdollista apua, kun tuntee tilanteen ja henkilön hyvin.
AP
Laita mieluummin sille kiusaajalle vaikka viesti missä kerrot miten paskalta toi tuntuu edelleen ja että hän on pilannut osan elämästäsi ja katso miten vastaa (pyytääkö anteeksi, ehdottaako tapaamista että voitte keskustella) toi häiden pilaaminen on tosi radikaali teko ja niinkuin joku täälä jo ilmoitti niin teet myös viattomille ihmiselle pahan mielen siinä sivussa, jos nyt haluat välttämättä kostaa niin kosta ees tuolle morsiamelle yksisteen eikä samalla kaikille muille.
Miksi et lähetä sulhaselle sähköpostia, jossa nimellä kerrot kuka olet ja mitä olet kokenut? Mukaan puhelinnumero niin voi soittaakin. Hän ei välttämättä tiedä että tuleva vaimo on koulukiusaaja.
Pane sen miestä ja kuvaa se, lähetä kuvat hääpäivän aamuna sille muijalle.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että ottaisin yhteyttä tuon naisen johonkin toiseen uhriin, ja kysyisin mielipidettä asiaan ja mahdollista apua, kun tuntee tilanteen ja henkilön hyvin.
AP
Kysy mieluummin ulkopuolista apua. Toinen uhri voi olla liian sisällä tilanteessa niin kuin sinäkin. Sen sijaan, että saisit oikeasti apua, teitä olisi pian kaksi suunnittelemassa jotain järjettömiä kostotoimia ja tilanne olisi tuplasti pahempi. Esimerkiksi kiusattujen tukiryhmissä on kiusaamisen uhreja, jotka ovat päässet elämässä eteenpäin. Heiltä saa hyvää näkemystä tilanteeseen ilman henkilökohtaisten tunteiden sokaisevaa vaikutusta.
Vaikka kuinka olis masennusta ja teiniangstia, et voi pilata toisten onnea. Musta tuntuu, että sun kiusaamiselle ja niille juoruille oli hyvä syy.
Mutta onko se kosto tälle miehelle oikein? Tai mitä pahaa tämä mies on tehnyt sulle, että haluat pilata myös hänen hääpäivänsä? Häät eivät ole iso juttu pelkästään naisille...
Eli haluat alentua hänen tasolleen? Naurettavaa. Jatka elämääsi. Voit myös olla naiseen yhteydessä ja kertoa kuinka hän sinua satutti käytöksellään. Moni on lapsena/nuorena kypsymätön eikä ymmärrä kiusaamisen vaikutuksia toiseen ihmiseen. Hänellä on voinut myös olla surkeat kotiolot tms. jotka vaikuttavat käytökseen. Ole sinä aikuinen äläkä kakara joka kostaa. Ymmärrän että kiukuttaa ja olet katkera, minuakin on kiusattu. Kosto ei paranna elämääsi eikä tee sinua vahvaksi.
Eiköhän se mies tunne tulevan vaimonsa. Meillä ainakin mies tietää minun kouluajoistani.
Neuvoni on, että anna olla. Kasva ihmisenä sen verran, että pääset eteenpäin elämässä. Kasvaminen tekee kipeää.
Jos taas haluat oikeasti pilata häät laita miehelle viesti tuntemattomasta numerosta, että nainen on pettänyt. Toki mies tässä murtunee, mutta onko se kostosi arvoista? Mieti itse.
Tyhmiä on yleensä kiusaajien mielestä hauskaa kiusata, ehkä näin oli sun tapauksessa. Olet uskomattoman lapsellinen.
En ihmettele että sua on kiusattu...
Vierailija kirjoitti:
Laita mieluummin sille kiusaajalle vaikka viesti missä kerrot miten paskalta toi tuntuu edelleen ja että hän on pilannut osan elämästäsi ja katso miten vastaa (pyytääkö anteeksi, ehdottaako tapaamista että voitte keskustella) toi häiden pilaaminen on tosi radikaali teko ja niinkuin joku täälä jo ilmoitti niin teet myös viattomille ihmiselle pahan mielen siinä sivussa, jos nyt haluat välttämättä kostaa niin kosta ees tuolle morsiamelle yksisteen eikä samalla kaikille muille.
Tämä on oikeasti hyvä ajatus. Siskoni teki kiusaajalleen juuri noin. Kirjoitti rehellisen, mutta provosointivapaan kirjeen, jossa kertoi kokemuksistaan ja tunteistaan. Kiusaaja oli vuosien saatossa jo unohtanut kouluaikaiset tapahtumat, koska ei silloin ollut ymmärtänyt tekojensa vaikutusta. Kirjeen jälkeen kiusaaja soitti siskolleni ja he tapasivatkin. He saivat puhuttua asiat halki ja kiusaaja pyysi aidosti anteeksi tekojaan. Tuota ennen vuosia asiaa vatvottuaan siskoni ei ollut päässyt asiasta yli. Anteeksipyyntö ja -anto muuttivat tilanteen ja siskoni alkoi vihdoin toipua kokemuksistaan. Nyt tuosta on viisi vuotta ja siskoni on saanut työpaikan (ei ollut töissä aiemmin koska oli masentunut ym) ja päässyt muutenkin jaloilleen. Katkerat ajatukset unohtuivat kiusaajan tapaamisen myötä, koska asiat saatiin käsiteltyä. He eivät ole enää uudestaan tavanneet kiusaajan kanssa, mutta sillä ei ole väliä. Tärkeintä on, että asia saatiin käsiteltyä ja siskoni pääsi aloittamaan oikean paranemisen.
Mistäs tiedät, vaikka sulhanen on joku narsisti psykopaatti, josta kiusaajasi saa riesan loppuelämäkseen? Eli hääpäivä ei olekaan mikään onnenpäivä.
Ei aina itse tarvi kostaa, kyllä elämä siitä huolen pitää itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et lähetä sulhaselle sähköpostia, jossa nimellä kerrot kuka olet ja mitä olet kokenut? Mukaan puhelinnumero niin voi soittaakin. Hän ei välttämättä tiedä että tuleva vaimo on koulukiusaaja.
Alapeukuttajat kiusaajia? Jokainen normaali ihminen haluaa tietää, jos on viattomana menossa liittoon tuollaisen olion kanssa.
Ilmoitus, että kirkon alla on pommi? Tai että häissä käytetään huumeita?
Ja kostaminenko saa vanhat teot tekemättömiksi? Menneet on menneitä eikä niitä voi muuttaa vaikka kuinka tahtoisi. Kostamalla se kiusattu vain pahentaa omaa tilannettaan. Kiusaaminen on aina väärin. Kostaminen on kiusaamista siinä missä muukin, joten myös se on väärin.
Minuakin on kiusattu ja olen sen takia käynyt terapiassa. Juuri avun kautta ymmärsin, miten typeriä ja hyödyttömiä kostotoimet olisivat. Niillä alistuisin samalle tasolle kuin kiusaajat ja niin alas en halua vajota.