Tyttö tuli eilen kännissä kotiin wanhojen jatkoilta...
Mun kiltti pieni tyttö, jonka ei koskaan pitänyt juoda, tuli sitten kotiin ihan kiitettävässä kuosissa eilen kolmen aikaan. On 17-vuotias, en ajatellut mitään rangaistusta antaa, mutta kunnon puhuttelut kyllä pidin. Toivottavasti ei ainakaan noin paljoa toiste juo.
Miten teidän muiden lasten jatkot menivät, tuliko otettua liikaa?
Kommentit (91)
Itse jouduin 16-vuotiaan lapseni kanssa lastensuojeluviranomaisten tapaamiseen poliisien pysäytettyä lapseni ystävineen. Poliisi epäili osan nuorista olevan humalassa. Reput tarkastettiin ja nuoret puhallutettiin. Lapseni ei ollut päihtynyt,mutta 2 repusta löytynyttä olutta myönsi omikseen. Poliisit soittivat ja selittivät tilanteen. Toivat nuoren kotiin ja ilmoittivat, että täällä Espoossa tehdään näissä tilanteissa aina lasu. Niinpä lasusta soitettiin heti viikonlopun jälkeen ja varattiin aika keskustelulle. keskustelussa päätettiin, ettei johda jatkotutkimuksiin, mutta oltiin kovin huolissani lapsestani viikonloppuihin kuuluvan alkoholin takia. Tämä jätti jatkuvan "pelon" itselleni ja nyt varaudun joka vknloppu uuteen yhteydenottoon. Lapseni noudattaa kotiintuloaikoja ja on muutoinkin normi nuori ja meillä hyvät välit, mutta silti....luottamuspula lyö kiilaa välillemme :(
Tämä vain teille vanhemmille tiedoksi. Ei tule olemaan mukava kokemus tämä poliisin soitto ja siitä seuraava lasu tapaaminen.
Kunhan ei dokaa niinpaljon, että joutuu vaaraan.
Mun mielestä 17v. voi ottaa pikku siiderit, maltilla. Mitä väliä sillä on, mitä siinä lakikirjassa sanotaan.
Onhan valehtelukin kielletty, ja suuri osa aikuisista valehtelee ja petkuttaa kuin siat.
Alkoholi ei muuten ollut ainoa asia, jota otti sisäänsä tuona iltana.
Mielestäni on huvittavaa, että lasta opetetaan kaikissa asioissa, mutta alkoholinkäyttöä ei opeteta lainkaan. Minä aloitin juomisen kotona pieninä maistiaisina varmaan jo ala-asteella. Olen saanut kokeilla miltä juomat maistuvat ja myös sen, että miten ne vaikuttavat. On valistettu samalla, että liikaa ei saa juoda. Siinä vaiheessa kun kaverit alkoivat ryyppäämään, niin äiti osti minulle juomat matkaan. Tällöin hän tiesi paljonko minulla on juomia ja, että niitä on turvallista juoda. En nähnyt tarpeelliseksi alkaa etsimään mistä saan lisää juomia, koska minulla kuitenkin oli juomia.
Monet kaverit vetivät itsensä pahaan kuntoon, mutta minä olin jo tottunut ja osasin juoda järkevästi ja välillä vähän toppuutella muitakin. Koskaan en ole eläessäni juonut liikaa ja olen huomannut, että ne vetävät keskimäärin pahimmat kännit, joiden perheissä alkoholi on ollut kokonaan kiellettyä. Toki heti alkkisperheiden lasten jälkeen.
Pyydä mua tytön kaveriks, olen absolutistinen ja trolli ja ikis ja syöpää yhteiskunnalle.
Mokasin lukiossa äidinkielen yo kokeen jo kerran. Mikä voisi mennä pieleen?
Olen melkein 19v ja en tunne ketään ja hyvin yksinäinen otus olen. Tämmönen mies uudeltamaalta parasta ennen päiväystä en oo nähnykkää... Kai voisin ottaa pillerini taas.
Ketjuni:
http://www.vauva.fi/keskustelu/2781969/mies-alkoi-vihaamaan-minua?page=1
Vierailija kirjoitti:
On se jännää, miten vanhempi polvi niin monesti unohtaa oman nuoruuden kohellukset lastensa kanssa. Samaa se on sukupolvesta toiseen. Ennen ripille pääsy 15-v. oli naimalupa.
Tiedätkä mitä se naimalupa tarkoittaa? Jos kirkossa haluaa naimisiin, pitää olla rippikoulukäytynä. Se ripillepääsyn naimalupa ei siis ole panolupa vaan lupa mennä (kirkossa) naimisiin. :) Toki pitää olla myös täysikäinen jne.
Olisit ap iloinen, että lapsesi selvisi kotiin ilman että joutui jonkun mamun raiskaamaksi ekalla kännillään...
En olisi vihainen vaan tyytyväinen, että lapsi uskalsi tulla kotiin, kännistä huolimatta, eikä joutunut minkään rikoksen uhriksi.
Relaa vähän- tyttäresi on jo melkein täysi-ikäinen.
Ole onnellinen, että uskalsi tulla kotiin.
Pyydä mua tytön kaveriks, olen absolutistinen ja trolli ja ikis ja syöpää yhteiskunnalle.
Mokasin lukiossa äidinkielen yo kokeen jo kerran. Mikä voisi mennä pieleen?
Olen melkein 19v ja en tunne ketään ja hyvin yksinäinen otus olen. Tämmönen mies uudeltamaalta parasta ennen päiväystä en oo nähnykkää... Kai voisin ottaa toisen limu pullon auki ja lisää pullaaa.
Ketjuni:
http://www.vauva.fi/keskustelu/2781969/mies-alkoi-vihaamaan-minua
Jos vaikka joinkin teininä, niin eihän se oikeuta omien lasten kännäämistä. Ihan typerää kysellä, että millos itse joit.
Mä myös varastin autoja teininä.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka joinkin teininä, niin eihän se oikeuta omien lasten kännäämistä. Ihan typerää kysellä, että millos itse joit.
Mä myös varastin autoja teininä.
En ole yhtään yllättynyt. Näkee palstalla vallitsevista mielipiteistä, että kaltaistasi roskaväkeä on täällä paljon.
No huhhuh. Omissa vanhoissa olin just 18. Ihan laillisesti sain siis alkoholia kitata.
Join tuollloin niin kovat kännit että pissasin housuuni. Ikinä elämässä ei oo hävettäny niin paljon ja musta kasvo ihan fiksu nuori. Tuosta on nyt 5vuotta ja vieläkin muistan sen kuin eilisen. En enää ikinä vetäny tollasia kännejä.
Nykyään käytän hyvinkin vähän alkoholia, ei oo aikaa krapulalle.
Lapseni kertoi että ainakin heillä vanhojen jatkot oli suorastaan sikailua, mitä "ihailtavaa" siinä on että ensin tanssitaan ykköset päällä ja saadaan joku prinsessaolo ja vanhemmilla silmät hohtaa ylpeinä (miksi? koska selvisivät läpi 1. luokiovuoden ja opettelivat pari tanssiaskelta?) ..
Ja sitten illalla nää teinit vetää hirveet sikailukännit "koska se kuuluu asiaan" (miksi?) ja vanhemmat kuskaa alaikäisiään sitten viiden aikaan aamulla oksentelemaan.
Hieno perinne, toden totta
Mä olin itse asiassa lukiossa vähän kateellinen kavereilleni, joiden vanhemmat oli kiinnostuneita siitä, missä niiden nuoret menee. Mun äiti muutti pois kun olin 17, ja isää ei kiinnostanu missä menin ja miten kännissä.
No hui kamala jos joku vähän alkomahoolia maistaa. Itse tuli vedettyä sairaalareissukännit 13 vuotiaana.
Mites jos ei olisi tullut ollenkaan kotiin? Olisitko sitten tyytyväinen?
Vierailija kirjoitti:
Siis luuleeko joku oikeasti, että seksiin olisi ikärajana 18 vuotta?
Sinänsä en edes ymmärrä, miten seksi liittyy tähän keskusteluun. Muuten kuin ehkä siten, että kaikkein ahdasmielisimmät vanhemmat haluavat kieltää nuoriltaan molemmat.
Ei siinä ole mitään ahdasmielistä, jos ei tue alaikäisen lapsen alkoholinkäyttöä. Seksi on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina sitä, miksi suuri osa ihmisistä pitää alaikäisten kännäämistä normaalina, vaikka jo laki kieltää sen. Minulla on neljä jo aikuista lasta, joista yksikään ei juonut alaikäisenä. Joka ilta ovat tulleet kotiin, joten tiedän asian. Kaksi heistä on absolutisteja ja kaksi osaa käyttää alkoholia fiksusti. Itse olen koko ikäni ollut absolutisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis luuleeko joku oikeasti, että seksiin olisi ikärajana 18 vuotta?
Sinänsä en edes ymmärrä, miten seksi liittyy tähän keskusteluun. Muuten kuin ehkä siten, että kaikkein ahdasmielisimmät vanhemmat haluavat kieltää nuoriltaan molemmat.
Ei siinä ole mitään ahdasmielistä, jos ei tue alaikäisen lapsen alkoholinkäyttöä. Seksi on eri asia.
Kyllä se minusta on aika ahdasmielistä. Eihän sitä tarvitse tukea, mutta se tulee hyväksyä. Jos olet ok asian kanssa, niin lapsi myös kuuntelee sinua paljon paremmin ja voit neuvoa häntä. Jos vain kiellät häntä juomasta, niin lapsi tekee aivan mitä lystää. Parempi siis sanoa, että moni käyttää alkoholia, mutta se on haitallista keholle ja jos sitä kuitenkin päättää käyttää, niin sitä tulee käyttää vastuullisesti. Pitää juoda rauhalliseen tahtiin ja muistaa juoda vettä välillä ja muistaa syödä hyvin ennen juomista. Pitää muistaa pitää huoli ensisijaisesti itsestään, mutta myös kavereistaan siinä määrin kuin se on järkevää.
Mun poika aikanaan tuli aamuyöstä selvinpäin vanhojentansseista.