Hyväosaisten köyhäilyruokaketju
Ankeita ohjeita köyhille sataa tällä palstalla. Aina jos joku rahaton kysyy ruokaohjeita niin eiköhän ensimmäisenä ehdotuksena ole hernekeitto. Yleensä ilman lihaa tai soijarouheesta. Mainitaan, että siitä syö viikon. Moniko teistä, joilla oikeasti on rahaa söisi sitä monena päivänä peräkkäin? Ei, te syötte sitä vain työpaikkaruokalassa torstaisin jälkiruokanaan pannari hillolla. Tottakai se täyttää vatsan, ilmavaivojakin tulee. Muitakin ankeita ohjeita on. Aina ehdotetaan itse tehdyt sämpylät tai leipä. Kumista pesäpallotavaraa, joka on seuraavana päivänä jo kuivaa kittanaa. Parempaa leipää saa leipäjonostakin.
Sinä hyväosainen, laitapa tähän ketjuun nyt oma köyhäilyruokasi. Sellainen, jota oikeasti olisit valmis syömään jos YT-nakki napsahtaa sinun kohdallesi. Hinta on ensimmäinen kriteeri, ravintoarvo tietenkin toinen. Mutta moni köyhä joutuu siitä tinkimään. Esim. suositellaan, että pitäisi syödä kalaa kahdesti viikossa. Tykkäisin lohesta, mutta sitä ei todellakaan ole varaa ostaa. Kalapuikkoihin riittää rahat just ja just.
Kommentit (23)
Kaalikeitto ja laatikko, mutta muu perhe ei suostu symään niitä.
Vierailija kirjoitti:
Linssimuhennos. Padan tai kattilan pohjalle ruokaöljyä tai muuta ruokarasvaa, jossa kuulotat sipulin kevyesti. Lisää pataan huuhdotut linssit ja linssipaketin keitto-ohjeen mukainen määrä vettä. Mausta suolalla/liemikuutiolla. Lisää makua saat lisäämällä ketsuppia, tomaattia tai vaikka pekonin jämät. Keitä kypsäksi.
Ruoka on ravinteikasta ja yllättävän hyvää.
Tuohon kun laittaa kokonaisen purkillisen tomaattimurskaa ja kookosmaitoa/kasviskermaa/kermaa jonkun verran niin sitä viitsii syödäkin. Pelkät linssit ja sipulit ketsupilla, ei kiitos.
Olen hyvätuloinen, mutta ruokakulut ovat pienet. Käytän paljon kauden kasviksia ja tarjouslihaa/kalaa/kanaa. Suosikkejani ovat kaalilaatikko ja keitot (kasvissose, maa-artisokka, jauheliha jne). Myös simppelin pastan tekee edullisesti. Teen usein myös uunijuureksia tai höyrytettyjä kasviksia (mitä edullisesti saa). Siihen kylkeen esim. itse maustettuja broilerinkoipia tai uuniseitä.
Pizza. Sellainen uunipellillinen. Siitä saa erittäin monipuolista ja hyvää ruokaa.
Peruspohja tulee varsin halvaksi tehdä (jauhoja, kuivahiivaa, suolaa, vettä, tilkka öljyä), ensimmäiseksi pohjalle tulevan tomaattimurskan saa myös todella edullisesti tölkkikamana.
Sitten voikin laittaa täytteeksi sitä, mitä kaapeista löytyy ja mistä tykkää. Itse vegenä pistän pizzaan mm. seuraavia täytteitä: nyhtökauraa, tuoretta tomaattia, artisokansydämiä, parsakaalia, herkkusieniä (tuoretta tai tölkkikamaa), fetajuustoa, grillattua paprikaa, oliiveja, kaprista, sinihomejuustoa... En tietenkään kaikkea kerralla, mutta näitä voi yhdistellä aika vapaasti. Päälle juustoraastetta. Tölkkiainekset ovat muuten siitä hyviä, että ne säilyvät avaamattomina. Joten jos jossain on hyvä tarjous (esim. Lidlissä oli kuukausi sitten herkkusieniä lasipurkissa halvalla), niitä voi ostaa kaappiin seuraavaakin kertaa odottamaan.
Yhdestä pellillisestä pizzaa tulee ruokaa muutamaksi päiväksi. Palaset voi myös mainiosti pakastaa.
Kun jättää tattirisotosta valkoviinin pois ja laittaa kasvislientä tilalle tulee kuitenkin kelpo risotto.
Tatit voi poimia itse eikä ostaa Dalla Vallelta, siinä säästää kuulkaa pitkän pennin. Sienimetsään mars. Se masennuskin kuulkaa kaikkoaa kun reippailee Nuuksiossa tovin.
Säästöbudjetilla ollessani tein ja teen myös makaronilaatikkoa. Yhdestä Myllyn paras -pussillisesta tulee 6 puolen litran alumiinifoliorasiallista. Koska olen vege, pistän jauhelihan sijasta sekaan (maustettua) soijarouhetta tai pieniä maustettuja tofukuutioita. Taas kerran: helposti pakastettava ruoka, ja foliovuoat ovat käteviä kerta-annoksia. /5
Köyhäilyruokaa? Ja "hyväosaiset" (ihan kuin sen hyväosausuuden olisi arpajaisissa voittanut. Omalla ahkeruudella ja fiksuilla valinnoilla ei tietenkään ole mitään tekemistä asian kanssa.) syövät vain filettä?
Meidän "hyväosaisen" perheen "köyhäilyruokaa" on mm. lihamakaronilaatikko, perunalaatikko (perunasiivuja, jauhelihaa + mausteliemi), kaalilaatikko, itsetehty hernekeitto, erilaiset keitot ylipäätään, uunipuurot, munakkaat, pataruuat, uunijuurekset, kiusaukset (itse viipaloidut perunat ja porkkanat)...jne. Meidän perheessä näitä kutsutaan kyllä ihan vain perinteisiksi kotiruuiksi.
Ei mitään ruokakermoja. Ne on kalliita litrahinnaltaan ja lihottavia. Jos on punaisella lapulla tarjouksessa, niin sitten ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen, mutta ruokakulut ovat pienet. Käytän paljon kauden kasviksia ja tarjouslihaa/kalaa/kanaa. Suosikkejani ovat kaalilaatikko ja keitot (kasvissose, maa-artisokka, jauheliha jne). Myös simppelin pastan tekee edullisesti. Teen usein myös uunijuureksia tai höyrytettyjä kasviksia (mitä edullisesti saa). Siihen kylkeen esim. itse maustettuja broilerinkoipia tai uuniseitä.
Sama täällä.Nettotulot ovat ihan kivat mutta pyrimme pitämään ruokakulut pieninä samalla tavalla. Emme käytä eineksiä, emme tupakoi emmekä juo olutta. Kaikki mahdollinen ruoka ostetaan tarjouksesta tai käyttöpäiväalennuksista. Teemme suuria annoksia suoraan pakastimeen, joten hävikki on lähinnä kasvisten kuoria yms. Säännöllisin väliajoin tyhjennämme pakastinta jolloin kaupasta haetaan vaan tuotteita, jotka todella puuttuvat kaapista. Silloin kuukauden kauppalasku voi jäädä pariinsataan euroon.
Ei mitään käsitystä, koska kysymys on täysin epärelevantti. Toisaaalta en ole besserwisseröinyt myöskään mitään mukamaittavia neuvoja köyhille.
Köyhä tai rikas, ruoka-aineyliherkkyydet antavat rankat reunaehdot.
Keitot on halpoja ja hyviä. Linsseistä saa myös halvalla vaikka sitä muhennosta. Menee ilman kermaakin. Ja lihapadat on myös edullisia. Paljon kasviksia sekaan.
LIDListä saa muuten hyvän lohipalan jo vähän yli kympillä. Sen kun paistaa n. puolituntia sähkögrillissä shieman suolattuna ja sitruunapippuria päälle ripoteltuna,niin siitä riittä syötävää kolmeksi päiväksi. Loput kolmantena päivänä sitten vaikka voileipänä sopivasti salaatti,paprikamajoneesi päällä tomaattiviipale. (ehkä vielä maun vuoksi n. puoli teelusikkaa 'sweet thai chili'-kastiketta.
Alle kahdellakympillä saat kaiken tämän ja majoneesista ja kastikkeesta riittää vielä moniksi kerroiksi. Tätä kutsun 'viikonloppuloheksi'. Palanpainikkeeksi maun mukaan mehua,mineraalivettä tai olutta.
Viikolla voi syödä sitten niitä halvempia kasvishernekeittoja ,papuja tai esim. ns. kasvispihvejä riisin kanssa. Oikeasti alle viidelläkympillä viikossa ei saa syödyksi kunnolla eikä riittävästi energiaa antavasti ja saaden.
Siinä ap., olen kanssasi samaa mieltä, että ne kahdella eurolla /päivä syömisensä halpuudella täällä kehujat
( ja niitä kehujaan ja omaa erinomaisuuttaan vielä halpuuden ihmettelijöille sillä tehostaen että :"minulla vain ei kulu enempää"...) ovat jotain jo valmiiksi syömishäiriöisiä anorektikoiksi valmistautuvia ja harjoittelijoita,tai sitten paastolla olevia keskiluokkaisia 'downshiftaajia' tms. 'cheapskate'-porukkaa (joilla kaikilla ihan oikeasti olisi kyllä varaa syödä hyvinkin. )
Kunhan konstailevat siis. Voivat oikeasti lopettaa sen milloin haluavat.
Työtön taas ei välttämättä nyky-Suomessa voi lopettaa työttömyyttään milloin tahansa. Siinä ero.
Työttömällä ei ole niin varaa sairastella, eli syötävä on ja hyvin,eli terveellisesti ja riittävästi.
SE ei käytännössä näillä nykyhinnoilla ,tällä tuonti- ja kustannusindeksillä tässä ilmastossa ja näillä leveysasteilla yksinkertaistaisesti ole mahdollista ,että kahdella eurolla ja jatkuvasti vaibn sen rahan edestä syöden voisi pärjätä terveenä kovin pitkään. Leikkikööt ja köyhäilkööt vain alle kehitysmaiden keskimääräisten kansalaistulojen ne jotka haluavat terveydellään leikkiä ja joilla on varaa siihen.
Mutta ottakoot myös huomioon sen missä ilmastossa ja millaisen kasvillisuuspaljouden ja tyleensä luonnon runsauden alueilla kehitysmaat (suurimmaksi osaksi niistä) sijaitsevat ja ettei siellä ole taloissa mitään lämmityskuluja (tai sellaisia rakennuskustannuksiakaan) jne. Eli kyllä Intiassa varmaan onnistuu matkailijankin pärjätä päivä vaikka sillä kahdella eurolla, eli sitä vastaavalla summalla sikäläistä rahaa,mutta täällä tosiaankaan ei.
Edullista ruokapuntarointia... kirjoitti:
LIDListä saa muuten hyvän lohipalan jo vähän yli kympillä. Sen kun paistaa n. puolituntia sähkögrillissä shieman suolattuna ja sitruunapippuria päälle ripoteltuna,niin siitä riittä syötävää kolmeksi päiväksi. Loput kolmantena päivänä sitten vaikka voileipänä sopivasti salaatti,paprikamajoneesi päällä tomaattiviipale. (ehkä vielä maun vuoksi n. puoli teelusikkaa 'sweet thai chili'-kastiketta.
Alle kahdellakympillä saat kaiken tämän ja majoneesista ja kastikkeesta riittää vielä moniksi kerroiksi. Tätä kutsun 'viikonloppuloheksi'. Palanpainikkeeksi maun mukaan mehua,mineraalivettä tai olutta.
Viikolla voi syödä sitten niitä halvempia kasvishernekeittoja ,papuja tai esim. ns. kasvispihvejä riisin kanssa. Oikeasti alle viidelläkympillä viikossa ei saa syödyksi kunnolla eikä riittävästi energiaa antavasti ja saaden.
Siinä ap., olen kanssasi samaa mieltä, että ne kahdella eurolla /päivä syömisensä halpuudella täällä kehujat
( ja niitä kehujaan ja omaa erinomaisuuttaan vielä halpuuden ihmettelijöille sillä tehostaen että :"minulla vain ei kulu enempää"...) ovat jotain jo valmiiksi syömishäiriöisiä anorektikoiksi valmistautuvia ja harjoittelijoita,tai sitten paastolla olevia keskiluokkaisia 'downshiftaajia' tms. 'cheapskate'-porukkaa (joilla kaikilla ihan oikeasti olisi kyllä varaa syödä hyvinkin. )
Kunhan konstailevat siis. Voivat oikeasti lopettaa sen milloin haluavat.
Työtön taas ei välttämättä nyky-Suomessa voi lopettaa työttömyyttään milloin tahansa. Siinä ero.
Työttömällä ei ole niin varaa sairastella, eli syötävä on ja hyvin,eli terveellisesti ja riittävästi.
SE ei käytännössä näillä nykyhinnoilla ,tällä tuonti- ja kustannusindeksillä tässä ilmastossa ja näillä leveysasteilla yksinkertaistaisesti ole mahdollista ,että kahdella eurolla ja jatkuvasti vaibn sen rahan edestä syöden voisi pärjätä terveenä kovin pitkään. Leikkikööt ja köyhäilkööt vain alle kehitysmaiden keskimääräisten kansalaistulojen ne jotka haluavat terveydellään leikkiä ja joilla on varaa siihen.
Mutta ottakoot myös huomioon sen missä ilmastossa ja millaisen kasvillisuuspaljouden ja tyleensä luonnon runsauden alueilla kehitysmaat (suurimmaksi osaksi niistä) sijaitsevat ja ettei siellä ole taloissa mitään lämmityskuluja (tai sellaisia rakennuskustannuksiakaan) jne. Eli kyllä Intiassa varmaan onnistuu matkailijankin pärjätä päivä vaikka sillä kahdella eurolla, eli sitä vastaavalla summalla sikäläistä rahaa,mutta täällä tosiaankaan ei.
Eikä tämän kommenttini alapeukutuskaan tuo yhtään alennuksia niihin ruokiin siellä kaupassa.
terv. Edellisen kirjoittaja.
-kaali"pata", pannulle voita ja kaalia suikaloituna, paistetaan ja sitten vettä perään. paista jauhelihat, lisää sekaan + sipulia. Hauduta kypsäksi.
-kasvissosekeitto. Paljon juureksia, kermaa sekaan + mausteita.
-jauhelihamössö. Keitä pussi makaronia ja paista paketti jauhelihaa. Sekoita ja syö.
Varaa olis syödä paremminkin mutta kun tykätään yksikertaisesta ruuasta. Lidl on meillä avainsana säästöihin. Tänään 800g broilerin jauhelihaa 4e. Siitä sain broilerpyörykät kahdelle päivälle.
Ap, kalaa on muutakin kuin lohta tai kalapuikkoja.
Ihan jatkuvasti saa tosi edullisesti silakoita ja muikkuja, joista varsinkin jälkimmäiset ovat suurta herkkua.
Keittelen pontikkaa ja kasvatan tupakit itse.
Meillä tänään
Tomaatti papu chilikastike pastalle
Itse tehty jauhelihapizza tai lihapullat huomenna. Laitan lihapullien joukkoon kikhernemassaa
Kaalilaatikko ja itse kerätyt puolukat
Possunniskaa pitkään uunissa haudutettuna
Lihakeitto ja hernekeitto
Syömme aika edullisesti ja hyvin.
Pullat leivottuna itse
Vaikka valmistuttuani olen enemmän rahoissa, syödään miehen kanssa samanlaista arkiruokaa kuin ennenkin.
Soijabolognaise
Papuwokki
Sosekeitto
Shepherd's pie soijarouheella
-Leipomisin karjalanpiirakoita. Nam.
-perunamuussia ja silakkafileet (ruisvehnäjauhoseoksessa ja kananmunassa pyöräytettynä ja voissa paistettuna)
-sienestäisin ja tekisin lihamurekkeen metsäsieni-sipuli-sydämmellä)
-laittaisin leivinuuniin riisipuuroa
-risottoa ja patoja tekisin paljon
-itsetehty hernerokka on oikeasti luksusta!
Linssimuhennos. Padan tai kattilan pohjalle ruokaöljyä tai muuta ruokarasvaa, jossa kuulotat sipulin kevyesti. Lisää pataan huuhdotut linssit ja linssipaketin keitto-ohjeen mukainen määrä vettä. Mausta suolalla/liemikuutiolla. Lisää makua saat lisäämällä ketsuppia, tomaattia tai vaikka pekonin jämät. Keitä kypsäksi.
Ruoka on ravinteikasta ja yllättävän hyvää.