Tuo prisman kyyneliin nöyryytys...
Valaiskaa nyt, oon yrittänyt nyt lukea missä se nöyryytys tapahtui? Asiakas halusi ostaa kengät, henkilökunnalla oli väärä ohjeistus että yli ei saa mennä ja tyyppi itkee (ymmärtääkseni harmista ja pettymyksestä).
Mutta mikä hiton nöyryytys on tapahtunut, josta nyt joka paikassa lukee?
Eihän siellä alattu kiljuun mitään negatiivista maksutavasta tai muustakaan, vai huudeltiinko kun nyt niin nöyryytys on tapahtunut?
Vai sekö oli nöyryyttävää että ei saanutkaan paljon odottamaansa tavaraa? Sellaista tapahtuu varmasti kaupassa harva se päivä ja ei niistä itkuista tehdä uutista.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja virheellinen ohjeistus saatiin somekohun ansiosta korjattua, olipa huono juttu? Niille jotka eivät osanneet jaksaneet tutustua ko. uutiseen tiedoksi, että henkilö oli koko talven odottanut maksusitoumusta talvikengille, hänellä oli vain aamutossut talvikengiksi. Henkilöllä oli 70€:n maksusitoumus, mutta kengät maksoivat 74€ ja rapiat jonka ko. henkilö olisi halunnut maksaa rahalla, mutta siihen ei väärän ohjeistuksen takia suostuttu.
Lisäksi henkilö oli pyörätuolissa oleva invalidi.
Toivon koko sydämestäni täällä sydämettömästi kommentoineille samaa elämäntilannetta, josko se edes opettaisi kivisydämille jotakin elämästä.Minä olen jo samassa elämäntilanteessa eli minimituella. Ostin eilen 100 euron kengät ihan omista rahoistani ja kohta hae kaupungilta vaatteita noin 70 eurolla ja illalla syön pihviä punaviinikastikkeella. Välillä voi hemmotella itseään kun ei tuhlaa rahojaan ties mihin roskaan, että ei ole edes kenkiä varaa ostaa.
Mitä sillä on merkitystä, että oliko kyseessä invalidi vai huippu-urheilija?
Samassa tilanteessa?
Istutko pyörätuolissa ja mahdollisesti elämäsi pyörii monien lääkkeiden ja terapioiden parissa?
Minulla on pyörätuoli alaraaja halvauksen vuoksi. Ikinä en kävele mutta lihaksia pitää vahvistaa ja terapiassa käydä. Tämän päälle minulla on reuma ja lievä aivovamma joka saa puheeni takkuamaan ja unohtelemaan asioita.
Luuletko että minä tienaan saman verran kuin sinä?
Minulla on vaatteita mutta ei minun ostamia. Sisarukset ostavat minulle koska minulla ei rahat vain riitä.
Älä sinä kerro miten toiset raha asiansa hoitavat ja mikä on heidän todellinen tilanne että maksusitoomuksilla joutuu kenkänsä ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelman ydin oli se, että mies olisi maksanut maksusitoumuksen yli menevän summan (4,5 e) rahalla, mihin ei Prismassa suostuttu. Äärettömän typerää ja pikkumaista.
Yleensä kaupasta saa rahalla tavaraa. Aika ihmeellistä pitää asiakasta kuin jonain rikollisena, kun yrittää vain ostaa itselleen kengät.
Ongelma on siinä kun kone ei anna pilkkoa yhtä ostosta mitenkään osiin, jotta sen ylimenevän osuuden voisi maksaa erikseen.
Aijaa, no miten sitten on mahdollista, että mä olen montakin kertaa maksanut jonkun yhden ostoksen osittain kortilla ja osittain käteisellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan väsynyt omaan tilanteeseensa ja köyhänä olemiseensa. Osti maksusitoomuksella jonka myöntämistä odottanut kauan ( jutussa luki että jalassa vain aamutossut). Nöyryyttävä tilanne ja vielä nöyryytetään lisää. Kaikki joutuu anomaan että edes jotain saa...
Tilanne varmasti tuntui isolta pettymykseltä ja olo varmasti nololta, mutta ei se ole edelleenkään nöyryyttämistä.
Mä siis oikeesti haen sitä mitä lehdet puhuu kaupan kyyneliin nöyryyttämisellä. Mitä muuta ne teki, kun kieltäytyi antamasta tuotetta, koska heillä oli väärä ohjeistuis sen maksumahdollisuuksista? Loukkas? Ilkkui? Väheksyi?
Vai oikeesti, onko se nöyryyttämistä ettei myy paperittomalle nuoren näköiselle ihmiselle alkoholia, onhan ohjeistettu että ne paperit tarttee vaikka olisikin täysi-ikäinen. Tuntuu ehkä nöyryyttävältä ettei saa niitä kaljojaan vaikka onkan laillisesti siihen oikeis, mutta se myymisestä kyseisessä tilanteessa ei ole silti kaupan puolelta nöyryyttävää toimintaa, vaan ohjeenmukaista.
Ap
Minusta on tosi noloa tulla aukomaan päätään siitä, ettei ymmärrä mikä tuossa oli nöyryyttävää. Tottakai tuo on tosi nöyryyttävää, että kohdellaan toista tuolla tavalla. Asiakas oli valmis maksamaan loppuosan eikä siitä huolimatta saanut haluamansa tuotetta ilman että toisen piti se koko summa maksaa, vaikka periaatteessa olisi pitänyt. Myyjällä ei ollut lainkaan maalaisjärkeä päässä, eikä sen surkean ohjeen tekijällä riittävää suomen kielen taitoa. Ala-arvoista kohtelua asiakas saanut.
Siis voisitko lukea ketjua oikeasti aivot päällä?
Enpä täällä auo päätäni, esitin kysymyksen. Ja koita nyt hyvä ihminen jo oikeasti ymmärtää, että on eri asia tuntea tulleensa nöyryytetyksi kuin oikeasti nöyryyttä jotakin.Ja ymmärrä nyt tämäkin, että vaikka olisi kuinka maalaisjärkeä päässä, kassa EI SAA ylittää valtuuksiaan, jos ohjeistus on, että näin tulee tulee toimia tietynlaisissa tilanteissa, hänen on sen mukaan toimittava jos haluaa pitää työnsä. Useimmat meistä haluaa.
En ole kassalla, mutta minunkin työssäni on ohjeistuksia joiden mukaan tulee tietyissä tilanteissa toimia ja jos oikein ikävästi käy, vaikka kuinka parhaani yrittäisin, luotani lähtisi hyvin pettynyt ja vihainen ihminen. Enkä voisi asialle mitään, vaikka kuinka haluaisin toisin.
Ap
Sä et siis ap pysty millään muotoa kuvittelemaan tilannetta, jossa tuo tilanne olisi jotenkin voitu ratkaista helpohkosti toisin? Et millään? En ihmettele, että osa porukasta jämähtää siihen kassalle loppuelämäksi. Tietty myös omasta halustaan, koska ei haluta ajatella, ottaa vastuuta tai ajatella mitenkään muuten kuin miten ohjeessa sanotaan.
Tässäkin ketju
ssa on ollut monta ehdotusta, miten tuo olisi voitu ratkaista. Kassahenkilö on ihan syytön, mutta siinä oli jo esimieskin paikalla. Esimies olisi voinut ottaa tilanteen haltuun, ohjata asiakkaan kanssaan sivuun ja vaikka soittaa tälle mielensäpahoittaneelle Mirva-johtajalle, että mites nyt. Kun asiakas kuitenkin oli tässä kerrankin oikeassa - hänen olisi pitänyt saada maksaa se summa rahana ja Mirvakin sen myöntää ja haluaa antaa lohtulahjan miespoloiselle jos vaan hänet jostain löytää. Ehkä Mirva olis voinut siinä puhelimessa neuvoa, että ota kuule se 4,50 € käteisenä ja pohditaan myöhemmin miten se lyödään kassaan. Hänellä olisi tähän varmasti ollut valtuus. Kassalla ei ollut tietenkään. Kassa toimi oikein, esimies ryssi koko tilanteen.
Ja joo, olen ollut kassalla. Ongelmatilanteissa pyydettiin paikalle esimies, joka ratkaisi tilanteen ja kassatyö jatkui.
Jos haluaa urallaan edetä, niin pitää toimia työtehtävässä siten, kuten siinä tulee toimia. Eli ei aleta sooloilemaan, vaan toimitaan ohjeiden mukaan. Olen aika varma, että miestä on ohjeistettu menemään info-tiskille, mutta ei ole sitä jostain syystä tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja virheellinen ohjeistus saatiin somekohun ansiosta korjattua, olipa huono juttu? Niille jotka eivät osanneet jaksaneet tutustua ko. uutiseen tiedoksi, että henkilö oli koko talven odottanut maksusitoumusta talvikengille, hänellä oli vain aamutossut talvikengiksi. Henkilöllä oli 70€:n maksusitoumus, mutta kengät maksoivat 74€ ja rapiat jonka ko. henkilö olisi halunnut maksaa rahalla, mutta siihen ei väärän ohjeistuksen takia suostuttu.
Toivon koko sydämestäni täällä sydämettömästi kommentoineille samaa elämäntilannetta, josko se edes opettaisi kivisydämille jotakin elämästä.Minä olen jo samassa elämäntilanteessa eli minimituella. Ostin eilen 100 euron kengät ihan omista rahoistani ja kohta hae kaupungilta vaatteita noin 70 eurolla ja illalla syön pihviä punaviinikastikkeella. Välillä voi hemmotella itseään kun ei tuhlaa rahojaan ties mihin roskaan, että ei ole edes kenkiä varaa ostaa.
Samassa tilanteessa?
Istutko pyörätuolissa ja mahdollisesti elämäsi pyörii monien lääkkeiden ja terapioiden parissa?
Minulla on pyörätuoli alaraaja halvauksen vuoksi. Ikinä en kävele mutta lihaksia pitää vahvistaa ja terapiassa käydä. Tämän päälle minulla on reuma ja lievä aivovamma joka saa puheeni takkuamaan ja unohtelemaan asioita.
Minulla on vaatteita mutta ei minun ostamia. Sisarukset ostavat minulle koska minulla ei rahat vain riitä.
Älä sinä kerro miten toiset raha asiansa hoitavat ja mikä on heidän todellinen tilanne että maksusitoomuksilla joutuu kenkänsä ostamaan.
Ihan sama istutko pyörätuolissa vai et, koska se ei vaikuta mitenkään siihen, että kuinka paljon saat toimeentulotukea, joka on pienin mahdollinen rahamäärä, jolla Suomessa joutuu elämään. Jos nuo kuntoutukset ovat sinulle välttämättömiä, niin toimeentulotuesta ne korvataan. Ei sinun tarvitse niitä itse maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan väsynyt omaan tilanteeseensa ja köyhänä olemiseensa. Osti maksusitoomuksella jonka myöntämistä odottanut kauan ( jutussa luki että jalassa vain aamutossut). Nöyryyttävä tilanne ja vielä nöyryytetään lisää. Kaikki joutuu anomaan että edes jotain saa...
Tilanne varmasti tuntui isolta pettymykseltä ja olo varmasti nololta, mutta ei se ole edelleenkään nöyryyttämistä.
Mä siis oikeesti haen sitä mitä lehdet puhuu kaupan kyyneliin nöyryyttämisellä. Mitä muuta ne teki, kun kieltäytyi antamasta tuotetta, koska heillä oli väärä ohjeistuis sen maksumahdollisuuksista? Loukkas? Ilkkui? Väheksyi?
Vai oikeesti, onko se nöyryyttämistä ettei myy paperittomalle nuoren näköiselle ihmiselle alkoholia, onhan ohjeistettu että ne paperit tarttee vaikka olisikin täysi-ikäinen. Tuntuu ehkä nöyryyttävältä ettei saa niitä kaljojaan vaikka onkan laillisesti siihen oikeis, mutta se myymisestä kyseisessä tilanteessa ei ole silti kaupan puolelta nöyryyttävää toimintaa, vaan ohjeenmukaista.
Ap
Minusta on tosi noloa tulla aukomaan päätään siitä, ettei ymmärrä mikä tuossa oli nöyryyttävää. Tottakai tuo on tosi nöyryyttävää, että kohdellaan toista tuolla tavalla. Asiakas oli valmis maksamaan loppuosan eikä siitä huolimatta saanut haluamansa tuotetta ilman että toisen piti se koko summa maksaa, vaikka periaatteessa olisi pitänyt. Myyjällä ei ollut lainkaan maalaisjärkeä päässä, eikä sen surkean ohjeen tekijällä riittävää suomen kielen taitoa. Ala-arvoista kohtelua asiakas saanut.
Siis voisitko lukea ketjua oikeasti aivot päällä?
Enpä täällä auo päätäni, esitin kysymyksen. Ja koita nyt hyvä ihminen jo oikeasti ymmärtää, että on eri asia tuntea tulleensa nöyryytetyksi kuin oikeasti nöyryyttä jotakin.Ja ymmärrä nyt tämäkin, että vaikka olisi kuinka maalaisjärkeä päässä, kassa EI SAA ylittää valtuuksiaan, jos ohjeistus on, että näin tulee tulee toimia tietynlaisissa tilanteissa, hänen on sen mukaan toimittava jos haluaa pitää työnsä. Useimmat meistä haluaa.
En ole kassalla, mutta minunkin työssäni on ohjeistuksia joiden mukaan tulee tietyissä tilanteissa toimia ja jos oikein ikävästi käy, vaikka kuinka parhaani yrittäisin, luotani lähtisi hyvin pettynyt ja vihainen ihminen. Enkä voisi asialle mitään, vaikka kuinka haluaisin toisin.
Ap
Sä et siis ap pysty millään muotoa kuvittelemaan tilannetta, jossa tuo tilanne olisi jotenkin voitu ratkaista helpohkosti toisin? Et millään? En ihmettele, että osa porukasta jämähtää siihen kassalle loppuelämäksi. Tietty myös omasta halustaan, koska ei haluta ajatella, ottaa vastuuta tai ajatella mitenkään muuten kuin miten ohjeessa sanotaan.
Tässäkin ketju
ssa on ollut monta ehdotusta, miten tuo olisi voitu ratkaista. Kassahenkilö on ihan syytön, mutta siinä oli jo esimieskin paikalla. Esimies olisi voinut ottaa tilanteen haltuun, ohjata asiakkaan kanssaan sivuun ja vaikka soittaa tälle mielensäpahoittaneelle Mirva-johtajalle, että mites nyt. Kun asiakas kuitenkin oli tässä kerrankin oikeassa - hänen olisi pitänyt saada maksaa se summa rahana ja Mirvakin sen myöntää ja haluaa antaa lohtulahjan miespoloiselle jos vaan hänet jostain löytää. Ehkä Mirva olis voinut siinä puhelimessa neuvoa, että ota kuule se 4,50 € käteisenä ja pohditaan myöhemmin miten se lyödään kassaan. Hänellä olisi tähän varmasti ollut valtuus. Kassalla ei ollut tietenkään. Kassa toimi oikein, esimies ryssi koko tilanteen.
Ja joo, olen ollut kassalla. Ongelmatilanteissa pyydettiin paikalle esimies, joka ratkaisi tilanteen ja kassatyö jatkui.
Ja taas näille raiteille menee.....
Väitinkös että tilannetta ei olisi voinut hoitaa toisin? No helekatti vie en niin tekisi, koska ei niin mulla kuin sullakaan oo kunnon tietoa mitä siinä kyseisessä tilanteessa oikeesti tapahtui. Lehden tiedot ovat vähäisiä ja näillänäkymin otsikkokin harhaanjohtava ja panetteleva (koska kauppa ei ketään nöyryyttänyt vaikka tilanne oli asiakkaalle nöyryyttävä).
Että ehkäpä sulla on tosi mahtava mielikuvitus kun pystyt ehdottoman todellisuuden luomaan niillä vähäisil tiedoilla mitä iltikset antoivat, mutta itse tykkään myös niistä faktoista mitä lööpit monesti unohtavat kun halutaan mahdollisimman myyvät otsikot.
Ja en usko sun olleen kassalla, veikkaanpa että olisit hyvin hiljaa niistä vaihtoehtoisista toimintatavoista, kun varmasti tietäisit että kaikki asiakkaat eivät ole ihan yhteistyökykyisiä vaikka kuinka yrittäisit olla yhteistyöhaluinen ja avoin.
Ap
Skemmanen nössö ei kestänä,kun sai saman kohtelun kuin muutkin samanlaisessa tilanteessa. kassa toimi määräysten mukaan
Pappa betalar ja veronmaksaja kiittää
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä yksin komppaa itseään. En usko että Suomessa on niin montaa empatiakyvytöntä sosiopaattia kuin ap antaa ymmärtää 😡
Se mies ei tehnyt mitään väärin, nyöryyttäminen oli Prisman taholta (ne kassalaitteet osaa käsitellä tuollaisen oston, vika on myyjässä tai koulutuksessa jos ei osaa käyttää sitä). Vain sairas ihminen syyttää tuota pyörätuolissa ollutta 👹
Voi silmien pyöritys sun kanssas, nyt oon jo empatiakyvytön sosiopaatti kun en oo samaa mieltä sun kanssa kaikesta. Ja kaikki suomalaiset ovat vaan samaa mieltä kuin sä. No ihan miten vaan sun nenääs kutkuttaa...
+asia ei ollut asiakkaan vika, kertaakaan en niin ole väittänyt. Eikä olisi tullut mieleenkään.
-asia ei ollut kassan vika, hän toimi annettujen ohjeiden mukaan
Mutta kylläkin ohjeistuksessa oli virhe, se oli väärässä. Hyvin valitettavaa, mutta nykytiedon mukaan ei tahallista toimintaa..
-se ei ole nöyryyttämistä, ettei saa ostettua haluamaansa tuotetta, varsinkin jos tuotteen maksutapahtuma ei mene kassajärjestelmässä läpi. Silloin mennään pois kassajonosta, infotiskille selvittämään missä mättää. Syy miksi näin alunperinkin toimittu on epäselvä, lehdet eivät asiaa valaisseet. Ehkäpä kassa ei huomannut ohjeistaa eteenpäin, tai häntä ohjeistettiin, mutta hän ei syystä tai toisesta siirtynyt, estäen näin lopun jonon asioimisen ja on häiriöksi. Mistä tietää, lehti ei kertonut!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelman ydin oli se, että mies olisi maksanut maksusitoumuksen yli menevän summan (4,5 e) rahalla, mihin ei Prismassa suostuttu. Äärettömän typerää ja pikkumaista.
Yleensä kaupasta saa rahalla tavaraa. Aika ihmeellistä pitää asiakasta kuin jonain rikollisena, kun yrittää vain ostaa itselleen kengät.
Ongelma on siinä kun kone ei anna pilkkoa yhtä ostosta mitenkään osiin, jotta sen ylimenevän osuuden voisi maksaa erikseen.
Ostosten pilkkomisesta en tiedä, mutta kummasti tuo sama homma toimii muissa kaupoissa. Eli että voi ostaa maksusitoumuksella+omalla rahalla. Eikä kai tuo prismassakaan ollut se ongelma. Ongelma oli se että myyjillä oli väärä ohjeistus. Kassasysteemi kyllä olis toiminut. Sen kun olis myynyt ne kengät ihan kuten vanhus oli ajatellut. Myyjä ei sitä suostunut tekemään, koska hän oli saanut ohjeet olla niin tekemättä.
Eli tuo itse maksutapahtuma EI ollut ongelma, kuten sä luulet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä yksin komppaa itseään. En usko että Suomessa on niin montaa empatiakyvytöntä sosiopaattia kuin ap antaa ymmärtää 😡
Se mies ei tehnyt mitään väärin, nyöryyttäminen oli Prisman taholta (ne kassalaitteet osaa käsitellä tuollaisen oston, vika on myyjässä tai koulutuksessa jos ei osaa käyttää sitä). Vain sairas ihminen syyttää tuota pyörätuolissa ollutta 👹
Voi silmien pyöritys sun kanssas, nyt oon jo empatiakyvytön sosiopaatti kun en oo samaa mieltä sun kanssa kaikesta. Ja kaikki suomalaiset ovat vaan samaa mieltä kuin sä. No ihan miten vaan sun nenääs kutkuttaa...
+asia ei ollut asiakkaan vika, kertaakaan en niin ole väittänyt. Eikä olisi tullut mieleenkään.
-asia ei ollut kassan vika, hän toimi annettujen ohjeiden mukaanMutta kylläkin ohjeistuksessa oli virhe, se oli väärässä. Hyvin valitettavaa, mutta nykytiedon mukaan ei tahallista toimintaa..
-se ei ole nöyryyttämistä, ettei saa ostettua haluamaansa tuotetta, varsinkin jos tuotteen maksutapahtuma ei mene kassajärjestelmässä läpi. Silloin mennään pois kassajonosta, infotiskille selvittämään missä mättää. Syy miksi näin alunperinkin toimittu on epäselvä, lehdet eivät asiaa valaisseet. Ehkäpä kassa ei huomannut ohjeistaa eteenpäin, tai häntä ohjeistettiin, mutta hän ei syystä tai toisesta siirtynyt, estäen näin lopun jonon asioimisen ja on häiriöksi. Mistä tietää, lehti ei kertonut!
Ap
Tässä tapauksessa kassa olis toiminut. Syy oli yksinomaan ihmisissä, ei kassasysteemissä. Ihmisillä oli väärät ohjeet ja toimivat niiden mukaan. Turha tästä on koneita syyttää. Kyllä se kassa olis sen maksun hoidellut ihan tosta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa tilanteessa?
Älä sinä kerro miten toiset raha asiansa hoitavat ja mikä on heidän todellinen tilanne että maksusitoomuksilla joutuu kenkänsä ostamaan.Ihan sama istutko pyörätuolissa vai et, koska se ei vaikuta mitenkään siihen, että kuinka paljon saat toimeentulotukea, joka on pienin mahdollinen rahamäärä, jolla Suomessa joutuu elämään. Jos nuo kuntoutukset ovat sinulle välttämättömiä, niin toimeentulotuesta ne korvataan. Ei sinun tarvitse niitä itse maksaa.
Lääkkeissä on aina omavastuu osuus joka on asiakkaan maksettava kunnes katto tulee vastaan. Kuntoutusvälineet maksavat eikä kaikkea saa ilmaiseksi lainaan.
Näitä kulueriä ei ole terveillä minimi toimeentulon asiakkailla joilla he voivat ostaa kenkänsä. Summa on sama mutta menot ovat eritasoa.
Kovin on lyhyt näkö sinulla asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pikku Britannian tyyliin: Computer says no!!!
Oikeasti, olisihan tuon maksusitoumuksen ja rahan voinut aivan hyvin laittaa sinne kassalootaan. Olisivat vaikka selvitelleet keskenään, miten tilittävät summan. Se ei ole todellakaan asiakkaan ongelma, jolla on käypää valuuttaa maksaa tuote.
Mietin myös ensin, että miksi myyjä ei vain pistänyt sitä 4,50€ syrjään ja seuraava asiakas, kiitos. Jälkeenpäin olisi selvittänyt miten summan saa lyötyä kassaan.
Itse olen töissä pienessä myymälässä ja meillä kassajärjestelmässä on ns. "yleiskoodi", jonne voi hätätapauksessa lyödä tuotteita syystä tai toisesta epäselvissä tapauksissa. Tosin tämä aiheuttaa joka kerta ylemmältä taholta selvityspyyntöjä, että mikä tämä summa täällä on ja miksi ja jälkeenpäin tuote pyritään saamaan omalle koodilleen että kirjanpito pysyy kunnossa ja varastosaldot oikein. Prisman tapaisissa isoissa ketjumyymälöissä en koskaan ole ollut töissä, mutta voin kuvitella, että järjestelmät ja käytännöt siellä on (täytyy olla) jäykempiä, myyjillä ei ehkä oikeasti ole mahdollisuutta tuollaiselle sooloilulle?
Koska myyjä olisi todennäköisesti saanut kirjallisen varoituksen. Koittakaa nyt ymmärtää, että vaikka kassatyöntekijä haluaisi olla inhimillinen ja käyttää maalaisjärkeä, hänen on kuitenkin toimittava yrityksen ohjeistuksen mukaisesti ettei menetä työtään. Isoissa konserneissa säännöt ovat todella tiukat kaikille, ja minkäänlaiselle sooloilulle ei ole tilaa.
Olen itsekin töissä ruokakaupassa (eri ketjulla tosin), ja kaikkeen rahaliikenteeseen suhtaudutaan todella vakavasti. Niitä kuitteja ei todellakaan mennä myöhemmin räpeltämään ja muokkaamaan uusiksi, eikä perus kassatyöntekijöillä ole välttämättä edes mahdollisuutta sellaiseen. Tai jos jotain onnistuukin muuttamaan, niin huomaan pian olevansa johdon puhuttelussa ja epäiltynä ties mistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-asia ei ollut kassan vika, hän toimi annettujen ohjeiden mukaanMutta kylläkin ohjeistuksessa oli virhe, se oli väärässä. Hyvin valitettavaa, mutta nykytiedon mukaan ei tahallista toimintaa..
Ap
Tässä tapauksessa kassa olis toiminut. Syy oli yksinomaan ihmisissä, ei kassasysteemissä. Ihmisillä oli väärät ohjeet ja toimivat niiden mukaan. Turha tästä on koneita syyttää. Kyllä se kassa olis sen maksun hoidellut ihan tosta vaan.
No tarkoitinkin että syy ei ollut kassahenkilössä sanoessani ettei ollut kassan vika. Hän toimi kuten hänen oi käsketty toimiman. Koneesta en puhunut mitään, koska kyseistä järjestelmää tunne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa... ei ole kysymys siitä että myyjä toimi pilkun tarkasti, vaan kun nykylaitteilla (ainakin siinä kassaohjelmassa) sellainen tapahtuma on mahdoton tehdä. Sitä pähkäillyt että kuinka ylimenevän osuuden saisi lyötyä kassaan. Joka perkeleen kassaheitto kun pitää selittää kirjanpitoon ja pahimmassa tapauksessa maksaa itse.
Ettekö te nyt älyä mitään?
Miten on mahdollista, kun vielä samaisena iltapäivän Prisman johtoryhmä antaa tiedotteen julkisuuteen, että heillä jo nyt on käytössä kassajärjestelmä, joka mahdollistaa asiakkaan maksaa maksusitoomuksella ja erotuksen asiakas voi maksaa rahalla tai kortilla.
Kuka tässä valehtelee?
Vai ollaanko Prismassa täysin tietämättömiä omasta liiketoiminnasta ja kassajärjestelmästä, mikä on mahdollista ja mikä ei.
Ja miksi ihmeessä Prisma on tehnyt sopimuksen maksusitoomuksen maksajan kanssa, jos se ei sovellu heidän liiketoimintaansa. Jo Kelan sivulla on mainita, että Kela voi maksaa tuotteen hinnan tai osan siitä.
En tunne Prisman nykyistä kassajärjestelmää. Mutta IHAN OIKEASTI, S-ryhmän kaupoissa Helsingissä on vuosikausia ollut sääntö, ettei sitoumuksen summaa voi ylittää edes maksamalla itse osan. Ja tämä on ollut sossuillakin hyvin tiedossa, samoin muilla sitoumuksia myöntävillä tahoilla sekä vakioasiakkaillaan.
Eli kyllähän Prisman pomo ihan suoraan valehtelee, kun toista väittää.
Joo, mutta silloin se on ollut lainvastainen. Suomen lainsäädäntö menee kaiken yläpuolelle, myös Prisman ja sen henkilökunnan.
Juu, en todellakaan yritä sanoa, etteikö tuo systeemi olisi ollut nimenomaan maksusitoumusasiakasta nöyryyttävä, ja minun mielestäni myös väärin. Mutta miten niin lainvastainen?
Nythän tämä asia tuli julkisuuteen osittain ilmeisesti sen takia, että toimeentulotuki siirtyi Kelaan, ja Kelan ohjeistus eroaa aiemmasta (paikallisesta?) käytännöstä. Mutta pointti oli se, että on ihan puhdasta valehtelua Prisman edustajilta väittää, ettäkö nyt tässä tapauksessa kassa esimiehineen ei vain olisi osannut tulkita ohjeita oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoista jankuttamista ap:lta 😃
Kai sen on pakko jankuttaa kun apinoilta menee pointti ohi. Aloittajalla ei selkeästikään ole vaikeuksia asettua toisen asemaan joten ulina siitä kuinka "sä et nyt osaa ajatella miltä asiakkaasta tuntui senkin psykopaatti" on aivan turhaa ja asian vierestä.
T. Ap :D Pakkohan sun on muokata kommenttejas keskustelun edetessä :D
Ohis
Huoh, en tosiaan ole aloittaja. -.- Ja kuka täällä mitään kommenttejaan on muokannut?
Kato kun eihän hänen kanssaan kukaan voi olla eri mieltä, muuta kuin ap yksin. Luulee varmaan että vietän täällä jokaisen sekunnin naama kiinni ruudussa, vastaillen eri nimillä.
Sille joka kirjoitti apinoista, kiitos päivän naurusta, kun asiaa mietti, niin nää jotka nettiin keuhkoo miten paha paha paikka prisma on, niin nousee mieleen kyllä kuva laumasta kirkuvia apinoita, jotks kiipeilee kiihkossaan pitkin seiniä ja viskoo ulostettaan sokeana ympärilleen.
Ap
Rehellinen kysymys: Ootko sinä (ap) ihan terve? Kannattaisikohan jo vaieta ja mennä päivystykseen, kun tuollaista tekstiä alkaa tulla?
Te, joiden mielestä homma meni oikein ja asiaksta todennäköisesti ohjattiin infoon tai sivuummalle setvimään asioita:
Luuletteko todella, että tämä Prisman johtaja, joka nyt itkee lehdessä kohtuutonta palautemyrskyä, ei olisi lehdistölle seikkaperäisesti selittänyt, että joo, ohjeistus oli pielessä, mutta asiakasta pyrittiin auttamaan kaikin mahdollisin keinoin, mitä siinä tilanteessa pystyttiin tekemään. Että asiaa mm.lähdettiin selvittämään infoon jne. jne.
JOS näin olisi tapahtunut tai näin olisi edes ehdotettu tapahtuvan, johtaja olisi satavarmasti sen kertonut lehdille itkuvirtensä lomassa. Tyyliin "asiakkaalle ehdotettiin, että mennään infoon selvittämään tilanne, mutta hän ei suostunut ja oli pakko kutsua vartijat"
Ei, ei. Miksi tämä nainen olisi lähtenyt perään maksamaan ostoksen? Ei käy järkeen... Prisman johtaja itkee nyt lehdistössä somekohua ja ilmeisesti Prisman henkilökunta on valjastettu someen puolustamaan. Yleensä tällaisissa johto sitten kertoo, mitä todella tapahtui. Onhan tuosta nyt varmasti valvontakameran kuvaa ja kaikkea.
Nyt johtaja vaan etsii miestä antaakseen lohdutuslahjan.
Hirveät itkupotkuraivarit täällä menossa. Omistaja-asiakkaatko näin mielensä pahoittaneet? Tämä ei ole ensimmäinen, eikä taatusti viimeinen moka, jonka ko. pulju tekee, joten älkää kaikkia energioita tähän käyttäkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoista jankuttamista ap:lta 😃
Kai sen on pakko jankuttaa kun apinoilta menee pointti ohi. Aloittajalla ei selkeästikään ole vaikeuksia asettua toisen asemaan joten ulina siitä kuinka "sä et nyt osaa ajatella miltä asiakkaasta tuntui senkin psykopaatti" on aivan turhaa ja asian vierestä.
T. Ap :D Pakkohan sun on muokata kommenttejas keskustelun edetessä :D
Ohis
Huoh, en tosiaan ole aloittaja. -.- Ja kuka täällä mitään kommenttejaan on muokannut?
Kato kun eihän hänen kanssaan kukaan voi olla eri mieltä, muuta kuin ap yksin. Luulee varmaan että vietän täällä jokaisen sekunnin naama kiinni ruudussa, vastaillen eri nimillä.
Sille joka kirjoitti apinoista, kiitos päivän naurusta, kun asiaa mietti, niin nää jotka nettiin keuhkoo miten paha paha paikka prisma on, niin nousee mieleen kyllä kuva laumasta kirkuvia apinoita, jotks kiipeilee kiihkossaan pitkin seiniä ja viskoo ulostettaan sokeana ympärilleen.
Ap
Rehellinen kysymys: Ootko sinä (ap) ihan terve? Kannattaisikohan jo vaieta ja mennä päivystykseen, kun tuollaista tekstiä alkaa tulla?
Oikein terve, kui? Enhän minä aloittanut apinoista puhumaan alunperin, mutta kyllähän tuo mielikuva nousi, ideana on miten jotkut ihmiset omassa kiihkossaan ja tunteissaan hylkäävät kaiken järjen ja itsehillintänsä, uhoavat vaan ympäriinsä.
Ap
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005089589.html
""
– Myyjä sanoi kassalla, ettei hän voi myydä maksusitoumuksen ylittäviä ostoksia. Minä sanoin, että mies voi maksaa maksusitoumuksella 70 euroa ja itse puuttuvat 4,50 euroa. Kassassa on nappula, mitä voi käyttää, jos tulee tenkkapoo tai pitää käyttää maalaisjärkeä, Nevajärvi päivittelee 40 vuoden kassatyön kokemuksella.
Kassalle soitettiin vastaava paikalle. Syrjäytyneen näköisellä miehellä oli sylissään papereita, kirjekuoria ja passi. Jono miehen takana piteni pitenemistään. Nevajärven mukaan myös kassavastaava toisteli, että ”ei onnistu”. Mies istui Nevajärven mukaan murheellisena hiljaa pyörätuolissaan ja itki.
– Vastaava sanoi, että tilatkaa uusi maksusitoumus 75 eurolle. Minä kysyin, onko näitä saappaita vielä juhannuksena? Näitä maksusitoumuksia saa nykyään odottaa niin kauan. Olin niin kiukkuinen. Sitten otin korttini ja maksoin saappaat. Pinnani on pitkä, mutta kun se palaa, niin se myös palaa, Nevajärvi sanoo.
Kaksikko suuntasi pois kaupasta kahville. He keskustelivat siitä, millaiseen asemaan köyhät on ajettu Suomessa. Nevajärven mukaan monet köyhät valittelevat, että maksusitoumukset siirtyivät vuoden alussa kuntien sosiaalitoimistoilta Kelaan, jolloin käsittelyajat ovat heidän mukaansa pidentyneet."
Johtaja:
"– He (kassan henkilökunta) ovat pitäneet ohjeista kiinni, kuten kuuluu. Se ohjeistus on kuitenkin ollut vajaa. Kassoilla ja infossa ohjeistuksessa sanotaan, että maksusitoumuksissa ostossummia ei saa ylittää. Siinä on tapahtunut virhe", Neva-aho-Simonsen sanoo.
Eli miten tämä nyt oli ap:n mielestä asiakkaan vika? Ohjeessa oli virhe ja se virhe olisi helposti voitu korjata puhelinsoitolla Neva-aho Simonssenille, koska tämä välittömästi tiesi homman olevan väärin. Kaiken saatavissa olevan infon perusteella juttu tapahtui siinä kassalla, eikä asiakasta ohjattu muualle,
Kukaan ei kai ole väittänyt kassan olleen syyllinen? Kassan esimies taas oli törkeän huono, kun ei edes viitsinyt selvittää asiaa.
Oletko tosissasi? Kohun kommenttiosiothan ovat täynnä kommentteja siitä kuinka ei aiota enää kaupassa asioida ja kuinka Prismassa ollaan sydämettömiä.
Tosiaan tuo ongelma on varmasti tullut aiemminkin ilmi, eikä sille ole tehty mitään. Siinä taitaa olla kyse ennemminkin laiskuudesta kuin sydämettömyydestä. Aika iso homma muttaa kaikkiin ohjeistuksiin tuo asia, jolla ei käytännön merkitystä ole oikeastaan koskaan.