Tuo prisman kyyneliin nöyryytys...
Valaiskaa nyt, oon yrittänyt nyt lukea missä se nöyryytys tapahtui? Asiakas halusi ostaa kengät, henkilökunnalla oli väärä ohjeistus että yli ei saa mennä ja tyyppi itkee (ymmärtääkseni harmista ja pettymyksestä).
Mutta mikä hiton nöyryytys on tapahtunut, josta nyt joka paikassa lukee?
Eihän siellä alattu kiljuun mitään negatiivista maksutavasta tai muustakaan, vai huudeltiinko kun nyt niin nöyryytys on tapahtunut?
Vai sekö oli nöyryyttävää että ei saanutkaan paljon odottamaansa tavaraa? Sellaista tapahtuu varmasti kaupassa harva se päivä ja ei niistä itkuista tehdä uutista.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan väsynyt omaan tilanteeseensa ja köyhänä olemiseensa. Osti maksusitoomuksella jonka myöntämistä odottanut kauan ( jutussa luki että jalassa vain aamutossut). Nöyryyttävä tilanne ja vielä nöyryytetään lisää. Kaikki joutuu anomaan että edes jotain saa...
Tilanne varmasti tuntui isolta pettymykseltä ja olo varmasti nololta, mutta ei se ole edelleenkään nöyryyttämistä.
Mä siis oikeesti haen sitä mitä lehdet puhuu kaupan kyyneliin nöyryyttämisellä. Mitä muuta ne teki, kun kieltäytyi antamasta tuotetta, koska heillä oli väärä ohjeistuis sen maksumahdollisuuksista? Loukkas? Ilkkui? Väheksyi?
Vai oikeesti, onko se nöyryyttämistä ettei myy paperittomalle nuoren näköiselle ihmiselle alkoholia, onhan ohjeistettu että ne paperit tarttee vaikka olisikin täysi-ikäinen. Tuntuu ehkä nöyryyttävältä ettei saa niitä kaljojaan vaikka onkan laillisesti siihen oikeis, mutta se myymisestä kyseisessä tilanteessa ei ole silti kaupan puolelta nöyryyttävää toimintaa, vaan ohjeenmukaista.
Ap
Siinä kassalta puuttui vaan täydellisesti pelisilmä ja luuli olevansa oikeassa. Olisi kannattanut kassan kysyä asiaa esimieheltään. Kyllähän jokaisen kaupan alalla työskentelevän pitäisi sen verran ymmärtää bisneksestä, että jos talo saa myydyksi jotain niin se on hyvä homma.
Siis tämä. Asiasta kirjoitetuissa artikkeleissa on ihan selkeällä suomen kielellä lukenut, että kassa kutsui vuorovastaavan paikalle auttamaan asiassa. Kassa ei lähde sooloilemaan ja käyttämään omaa "pelisilmäänsä", koska siinä saattaa olla työpaikka uhattuna. Hän tuskin sitä haluaa menettää yhtään kenenkään takia, ja tämä ei tarkoita sitä että häneltä puuttuisi empatiaa tai olisi typerä, niinkuin varmasti kaikki ymmärtävät. Työskentelin ennen opiskelemaan pääsyäni kassalla (ja siivoojana, toinen aliarvostettu ammatti), ja mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta alkaa huutelemaan yhtään mistään jos ei itse siinä kassalla ole istunut. No, tiedänpähän mistä graduni kirjoitan.
Vierailija kirjoitti:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005089589.html
""
– Myyjä sanoi kassalla, ettei hän voi myydä maksusitoumuksen ylittäviä ostoksia. Minä sanoin, että mies voi maksaa maksusitoumuksella 70 euroa ja itse puuttuvat 4,50 euroa. Kassassa on nappula, mitä voi käyttää, jos tulee tenkkapoo tai pitää käyttää maalaisjärkeä, Nevajärvi päivittelee 40 vuoden kassatyön kokemuksella.
Kassalle soitettiin vastaava paikalle. Syrjäytyneen näköisellä miehellä oli sylissään papereita, kirjekuoria ja passi. Jono miehen takana piteni pitenemistään. Nevajärven mukaan myös kassavastaava toisteli, että ”ei onnistu”. Mies istui Nevajärven mukaan murheellisena hiljaa pyörätuolissaan ja itki.
– Vastaava sanoi, että tilatkaa uusi maksusitoumus 75 eurolle. Minä kysyin, onko näitä saappaita vielä juhannuksena? Näitä maksusitoumuksia saa nykyään odottaa niin kauan. Olin niin kiukkuinen. Sitten otin korttini ja maksoin saappaat. Pinnani on pitkä, mutta kun se palaa, niin se myös palaa, Nevajärvi sanoo.
Kaksikko suuntasi pois kaupasta kahville. He keskustelivat siitä, millaiseen asemaan köyhät on ajettu Suomessa. Nevajärven mukaan monet köyhät valittelevat, että maksusitoumukset siirtyivät vuoden alussa kuntien sosiaalitoimistoilta Kelaan, jolloin käsittelyajat ovat heidän mukaansa pidentyneet."
Johtaja:
"– He (kassan henkilökunta) ovat pitäneet ohjeista kiinni, kuten kuuluu. Se ohjeistus on kuitenkin ollut vajaa. Kassoilla ja infossa ohjeistuksessa sanotaan, että maksusitoumuksissa ostossummia ei saa ylittää. Siinä on tapahtunut virhe", Neva-aho-Simonsen sanoo.
Eli miten tämä nyt oli ap:n mielestä asiakkaan vika? Ohjeessa oli virhe ja se virhe olisi helposti voitu korjata puhelinsoitolla Neva-aho Simonssenille, koska tämä välittömästi tiesi homman olevan väärin. Kaiken saatavissa olevan infon perusteella juttu tapahtui siinä kassalla, eikä asiakasta ohjattu muualle,
Kukaan ei kai ole väittänyt kassan olleen syyllinen? Kassan esimies taas oli törkeän huono, kun ei edes viitsinyt selvittää asiaa.
Aika paljon kuule täälläkin on sanottu et kassan vika, olisi pitänyt käyttää maalaisjärkeä eli ohittaa annetut ohjeet. Ja vuorovastaavallekin on annetut ohjeet, jonka perusteella hänkin toimi. Ei hän ole kaupan pomo, ei hän voi sooloilla omiaan. Yhteyttä olisi pitänyt ottaa, jälkiviisaus on varmasti se paras viisaus, mutta se ei siinä tilanteessa auta.
Se miksi asiakasta ei ohjattu syrjemmälle hoitamaan asiaa, en tiedä, en ollut tilanteessa. Sinäkö olit?
Ja missä me edelleenkään oon väittänyt että olisi asiakkaan vika?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
""
– Myyjä sanoi kassalla, ettei hän voi myydä maksusitoumuksen ylittäviä ostoksia. Minä sanoin, että mies voi maksaa maksusitoumuksella 70 euroa ja itse puuttuvat 4,50 euroa. Kassassa on nappula, mitä voi käyttää, jos tulee tenkkapoo tai pitää käyttää maalaisjärkeä, Nevajärvi päivittelee 40 vuoden kassatyön kokemuksella.
Kassalle soitettiin vastaava paikalle. Syrjäytyneen näköisellä miehellä oli sylissään papereita, kirjekuoria ja passi. Jono miehen takana piteni pitenemistään. Nevajärven mukaan myös kassavastaava toisteli, että ”ei onnistu”. Mies istui Nevajärven mukaan murheellisena hiljaa pyörätuolissaan ja itki.
– Vastaava sanoi, että tilatkaa uusi maksusitoumus 75 eurolle. Minä kysyin, onko näitä saappaita vielä juhannuksena? Näitä maksusitoumuksia saa nykyään odottaa niin kauan. Olin niin kiukkuinen. Sitten otin korttini ja maksoin saappaat. Pinnani on pitkä, mutta kun se palaa, niin se myös palaa, Nevajärvi sanoo.
Kaksikko suuntasi pois kaupasta kahville. He keskustelivat siitä, millaiseen asemaan köyhät on ajettu Suomessa. Nevajärven mukaan monet köyhät valittelevat, että maksusitoumukset siirtyivät vuoden alussa kuntien sosiaalitoimistoilta Kelaan, jolloin käsittelyajat ovat heidän mukaansa pidentyneet."
Johtaja:
"– He (kassan henkilökunta) ovat pitäneet ohjeista kiinni, kuten kuuluu. Se ohjeistus on kuitenkin ollut vajaa. Kassoilla ja infossa ohjeistuksessa sanotaan, että maksusitoumuksissa ostossummia ei saa ylittää. Siinä on tapahtunut virhe", Neva-aho-Simonsen sanoo.
Eli miten tämä nyt oli ap:n mielestä asiakkaan vika? Ohjeessa oli virhe ja se virhe olisi helposti voitu korjata puhelinsoitolla Neva-aho Simonssenille, koska tämä välittömästi tiesi homman olevan väärin. Kaiken saatavissa olevan infon perusteella juttu tapahtui siinä kassalla, eikä asiakasta ohjattu muualle,
Kukaan ei kai ole väittänyt kassan olleen syyllinen? Kassan esimies taas oli törkeän huono, kun ei edes viitsinyt selvittää asiaa.
Aika paljon kuule täälläkin on sanottu et kassan vika, olisi pitänyt käyttää maalaisjärkeä eli ohittaa annetut ohjeet. Ja vuorovastaavallekin on annetut ohjeet, jonka perusteella hänkin toimi. Ei hän ole kaupan pomo, ei hän voi sooloilla omiaan. Yhteyttä olisi pitänyt ottaa, jälkiviisaus on varmasti se paras viisaus, mutta se ei siinä tilanteessa auta.
Se miksi asiakasta ei ohjattu syrjemmälle hoitamaan asiaa, en tiedä, en ollut tilanteessa. Sinäkö olit?
Ap
Korjataankos äkkiä ennen kuin alat yleistään joidenkin mielipiteitä mun omaksi. Missä MÄ edelleenkään oon väittänyt, että olisi asiakkaan vika.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveät itkupotkuraivarit täällä menossa. Omistaja-asiakkaatko näin mielensä pahoittaneet? Tämä ei ole ensimmäinen, eikä taatusti viimeinen moka, jonka ko. pulju tekee, joten älkää kaikkia energioita tähän käyttäkö.
Ei käytetä energioita, ei. En ole ollut S-kaupan asiakas enää vuosiin näissä hehtaarihalleissa (Prisma) ja mieleni pahoitan ainoastaan siitä, että vanhaa IHMISTÄ kohdellaan ala-arvoisesti ja hänestä tehdään sossun ja myymälän välinen byrokratian heittopussi. Tällaista menettelyä en tule hyväksymään koskaan, jotain inhimillisyyttä ja ihmisyyttä tässä yhteiskunnassa nimeltä Suomi pitää säilyttää. Olkoonkin, että täällä on kaikki päin p....ttä, vähäosaisilta viedään viimeinenkin ja terrorismi tunkee salakavalasti joukkoomme. Hyvä, että tämä tapauksen silminnäkijä teki jutusta julkisen, minäkin olisin tehnyt samoin. Ehkä olisin maksanut ne talvikengät kokonaan jos olisin ollut tapahtumapaikalla, vaikkei itsellänikään ole liikoja rahoja. Tulen taistelemaan aina tällaisten ihmisten puolesta, aamen.
Mikä terrorismi? Siis missä muodossa, et oo tosissas että nyt asiakasta jo terrorisoidaan kaupan taholta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveät itkupotkuraivarit täällä menossa. Omistaja-asiakkaatko näin mielensä pahoittaneet? Tämä ei ole ensimmäinen, eikä taatusti viimeinen moka, jonka ko. pulju tekee, joten älkää kaikkia energioita tähän käyttäkö.
Ei käytetä energioita, ei. En ole ollut S-kaupan asiakas enää vuosiin näissä hehtaarihalleissa (Prisma) ja mieleni pahoitan ainoastaan siitä, että vanhaa IHMISTÄ kohdellaan ala-arvoisesti ja hänestä tehdään sossun ja myymälän välinen byrokratian heittopussi. Tällaista menettelyä en tule hyväksymään koskaan, jotain inhimillisyyttä ja ihmisyyttä tässä yhteiskunnassa nimeltä Suomi pitää säilyttää. Olkoonkin, että täällä on kaikki päin p....ttä, vähäosaisilta viedään viimeinenkin ja terrorismi tunkee salakavalasti joukkoomme. Hyvä, että tämä tapauksen silminnäkijä teki jutusta julkisen, minäkin olisin tehnyt samoin. Ehkä olisin maksanut ne talvikengät kokonaan jos olisin ollut tapahtumapaikalla, vaikkei itsellänikään ole liikoja rahoja. Tulen taistelemaan aina tällaisten ihmisten puolesta, aamen.
Mikä terrorismi? Siis missä muodossa, et oo tosissas että nyt asiakasta jo terrorisoidaan kaupan taholta?
Kah, tosta jäi ap lopusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja virheellinen ohjeistus saatiin somekohun ansiosta korjattua, olipa huono juttu? Niille jotka eivät osanneet jaksaneet tutustua ko. uutiseen tiedoksi, että henkilö oli koko talven odottanut maksusitoumusta talvikengille, hänellä oli vain aamutossut talvikengiksi. Henkilöllä oli 70€:n maksusitoumus, mutta kengät maksoivat 74€ ja rapiat jonka ko. henkilö olisi halunnut maksaa rahalla, mutta siihen ei väärän ohjeistuksen takia suostuttu.
Lisäksi henkilö oli pyörätuolissa oleva invalidi.
Toivon koko sydämestäni täällä sydämettömästi kommentoineille samaa elämäntilannetta, josko se edes opettaisi kivisydämille jotakin elämästä.Minä olen jo samassa elämäntilanteessa eli minimituella. Ostin eilen 100 euron kengät ihan omista rahoistani ja kohta hae kaupungilta vaatteita noin 70 eurolla ja illalla syön pihviä punaviinikastikkeella. Välillä voi hemmotella itseään kun ei tuhlaa rahojaan ties mihin roskaan, että ei ole edes kenkiä varaa ostaa.
Mitä sillä on merkitystä, että oliko kyseessä invalidi vai huippu-urheilija?
Samassa tilanteessa?
Istutko pyörätuolissa ja mahdollisesti elämäsi pyörii monien lääkkeiden ja terapioiden parissa?
Minulla on pyörätuoli alaraaja halvauksen vuoksi. Ikinä en kävele mutta lihaksia pitää vahvistaa ja terapiassa käydä. Tämän päälle minulla on reuma ja lievä aivovamma joka saa puheeni takkuamaan ja unohtelemaan asioita.
Luuletko että minä tienaan saman verran kuin sinä?
Minulla on vaatteita mutta ei minun ostamia. Sisarukset ostavat minulle koska minulla ei rahat vain riitä.
Älä sinä kerro miten toiset raha asiansa hoitavat ja mikä on heidän todellinen tilanne että maksusitoomuksilla joutuu kenkänsä ostamaan.Ihan sama istutko pyörätuolissa vai et, koska se ei vaikuta mitenkään siihen, että kuinka paljon saat toimeentulotukea, joka on pienin mahdollinen rahamäärä, jolla Suomessa joutuu elämään. Jos nuo kuntoutukset ovat sinulle välttämättömiä, niin toimeentulotuesta ne korvataan. Ei sinun tarvitse niitä itse maksaa.
Lääkkeissä on aina omavastuu osuus joka on asiakkaan maksettava kunnes katto tulee vastaan. Kuntoutusvälineet maksavat eikä kaikkea saa ilmaiseksi lainaan.
Näitä kulueriä ei ole terveillä minimi toimeentulon asiakkailla joilla he voivat ostaa kenkänsä. Summa on sama mutta menot ovat eritasoa.
Kovin on lyhyt näkö sinulla asioihin.
Lääkkeissä ei todellakaan ole omavastuuosuutta jos saat toimeentulotukea. Olen kantantanut laskut lääkkeistäni sossuun ja kaikki on maksettu ensimmäisestä lähtien. Miksi valehtelet?
Mistä kuntoutusvälineistä puhut? Jostain kuminauhoista, jotka maksavat ehkä kympin? Nuokin aivan varmasti korvataan jos ovat välttämättömiä, kun itselleni korvattiin pääsykoekirjat, jotka varmasti ovat paljon vähemmän välttämättömiä kuin kuntoutusvälineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei se vaan ostanut halvempia kenkiä? Eihän sen kengät edes kulu, jos se liikkuu pyörätuolilla?
Jos lukisitte joskus ajatuksen kanssa leipätekstin (journalistista ammattikieltä vink vink)
Mies oli sovittanut/yrittänyt sovittaa useita pareja ja nämä olivat ainoat, jotka hän sai itse jalkaan heikentyneillä käsivoimillaan.
Selkis?
Olisihan tuokin asia tietysti sen kassan pitänyt tietää. Se mies olisi voinut kysyä kenkäosastolta, voiko hän maksaa sen erotuksen käteisellä. Tai kelan olisi pitänyt sitä maksusitoumusta antaessaan selventää ohjeet(kun nyt tässä draamassa kaikki mahdollisuudet pitää tonkia, että jos ja jos ja kun jne
Onhan ihan järkeen käypää, että kela ei voi jaella 50 euron maksuosoituksia esim jos asiakas haluaa ostaa 100 euron takin, vaikka se asiakas voisi itse ostaa sen 50 euron takin, niin kuin moni töissä käyväkin ostaa. Siinä mielessä tuo on järkevä prisman sääntö on järkevä. No tällä miehellä sitten oli inhimilliset perusteet ostaa kalliimmat kengät, mutta jossain se raja on, eikä kassaa voi laittaa kuulustelemaan ja päättämään, tarvitseeko maksusitoumusasiakas todella sen 100 euron takin jostain invalidiussyistä, kyllä se pitää jossain muualla tehdä. Mielestäni se päätös tehdään kelassa, ja varmaan olisivat ne tarvittavat eurot voineet maksaakin harkinnanvaraisesti.
Kyllä tälläkin forumilla noita sosiaalitukien väärinkäyttäjiä arvostellaan, mutta sitten todellisen yksittäistapauksen takia revitään järjetön kalabaliikki.
Niin. Yhä edelleen tämä asia on ohjeistettu Kelan toimesta, että asiakas voi maksaa ylimenevän osan itse. Se on kerrottu ihan Kelan sivuilla. Miksi asiakas kyselisi tätä "kenkäosastolla" joltain näkymättömältä myyjältä? Kun se on ihan kerrottu hyvin selkeästi ohjeissa, että voi maksaa erotuksen itse.
Ilmeisesti hyvin tyypillinen tilanne on, että Kela antaa maksusitoumuksen vaikka 150 € pesukoneen ostoon, mutta koska sillä ei saa pesukonetta, asiakas maksaa erotuksen itse.
En ole toimeentulotukiasiakas, mutta osaan lukea. Tässä tapauksessa Prisma oli keksinyt oman sääntönsä vastoin Kelan ohjetta. Syytä siihen emme tiedä. Mutta asiakas ei ollut tässä syyllinen. Ei myöskään kassa, vaan johtaja joka säännön keksi.
Uskokaa nyt jo että Kela ei anna maksareita kenkiin tai pesukoneisiin vaan sossu, koska nämä ovat harkinnanvaraista tukea. Hirveästi asiavirheitä tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
""
Johtaja:
Ap
Korjataankos äkkiä ennen kuin alat yleistään joidenkin mielipiteitä mun omaksi. Missä MÄ edelleenkään oon väittänyt, että olisi asiakkaan vika.
Ap
Palstan sosiopaatti todistaa tässä komppaavansa itseään 🙄
Tätä kun lukee, niin olen niin iloinen, että asioin hyvää joulumieltä keräyksen lahjakortilla Lidlissä, enkä Prismassa. Ylimenevän summan maksoin erikseen eikä tarvinnut huudella esimiehiä tai muita apuun. Koko tilanne oli muutenkin "nolo" omasta mielestä.
Sosiopaatti osaa peluuttaa monesti, tiedetään. Moni muukin osaa 🤡
Valittajille: ap todisti jo ekassa viestissään olevansa empatiakyvytön sodiopaaatti, jolta puuttuu kyky ja halu asettua toisen asemaan. Lisäksi syytti pyörätuolissa ollutta kokemastaan (siis tämän miehen kokemasta) nöyryytyksestä. Normaali ihminen ei niin tee. Edes palsta-asperger ei ole niin tunnekylmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän sinä sitten asioit jos et S-kaupoissa? Kenties Lidlissä, jonka liikevaihto on kahdeksankertainen S-ryhmän liikevaihtoon ja jonka pääjohtaja on Saksan rikkain henkilö ja kuulunut maailman 23 rikkaimman joukkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
""
Johtaja:
Ap
Ap
Palstan sosiopaatti todistaa tässä komppaavansa itseään 🙄
Huoh. Koska ikinähän typoja kun ei voi sattua...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sosiopaatti osaa peluuttaa monesti, tiedetään. Moni muukin osaa 🤡
Valittajille: ap todisti jo ekassa viestissään olevansa empatiakyvytön sodiopaaatti, jolta puuttuu kyky ja halu asettua toisen asemaan. Lisäksi syytti pyörätuolissa ollutta kokemastaan (siis tämän miehen kokemasta) nöyryytyksestä. Normaali ihminen ei niin tee. Edes palsta-asperger ei ole niin tunnekylmä.
Ja ihan sulle: kuinka näin? Olen jo monesti, niin monesti kirjoittanut että varmasti asiakas tunsi tilanteen nöyryyttäväksi, mutta se ei silti tee sitä, että kauppa vartavasten häntä olisi nöyryyttänyt? Miten on mahdollista että sä et näe sitä eroa? Ja hänen kokemuksensa on hyvin valitettavaa, mutta on niin turha somessa raivota ilkeästä kaupasta ja ilkeästä kassasta suu vaahdoten.
Mutta ethän sä oikeasti halua sisäistää tätäkään, sä luet vaan mitä haluat, poimit pätkän sieltä, vääristät vähän tuolta ja alat sormi pitkällä haukkumaan sosiopaatiksi, empatiakyvyttömäksi, vaikka oonkin pyrkinyt olemaan hyvin asiallinen ettei kaltaisesi ihmiset saa lisää vettä myllyynsä.
Ps, koita ny päättää oonko sosiopaatti vai sodiopaaatti. Kun kerran typot eivät tapahdu, vaan ainoastaan todistaa jotain.
Ap
Paikalle oli pyydetty infosta hlö, nähtävästi ei sitten viitsinyt soittaa jos täällä kommentoija (Prisman henkilökuntaako kun on tietävinään toimintamallit) väittää että asia olisi ollut helppo selvittää soittamalla jos pyörätuolissa istuva hlö olisi hyppyytetty info tiskille. Virhe ei ollut kassan tosin en tiedä miten hän on käyttäytynyt, eikä kassa tosiaankaan voi antaa alennusta ilman esimiehen lupaa, mutta eihän mitään alennusta pyydettykään vaan asiakas olisi maksanut erotuksen rahalla mihin ei suostuttu. Myymälän esimies olisi voinut tuon verran joustaa hyvin todennäköisesti, joka tapauksessa kauppaketjun ohjeistus oli väärä ja asiakas joutui sen takia noloon tilanteeseen eli asiakas ei ole tässä syylistynyt tässä tapauksessa mihinkään muuhun kuin että erehtyi menemään asiakkaaksi väärään kauppaketjuun.
Jokainen paperiton nuoren näköinen tietää että hänelle ei mahdollisesti myydä alkoholia jos ei pysty todistamaan ikäänsä, eli myynnistä kieltäytyminen ei pitäisi olla hänelle yllätys. Ei liity tähän kenkä tapaukseen mitenkään koska tässä tapauksessa toimittiin odottamattomasti väärin. Maksusitoumus on useimmiten nolo tapa maksaa, ei kukaan yleensä halua tulla korostetuksi ettei hänellä ole varaa ostaa itselleen välttämättömiä kenkiä muutoin kuin sosiaaliavulla.
Tietääkseni paperittomalle nuorennäköiselle ei anneta maksusitoumuksia kaljan ostoon. Onko AP:lla jotain muuta tietoa kun pitää vertailukelpoisina näitä täysin erilaisia myyntitapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Paikalle oli pyydetty infosta hlö, nähtävästi ei sitten viitsinyt soittaa jos täällä kommentoija (Prisman henkilökuntaako kun on tietävinään toimintamallit) väittää että asia olisi ollut helppo selvittää soittamalla jos pyörätuolissa istuva hlö olisi hyppyytetty info tiskille. Virhe ei ollut kassan tosin en tiedä miten hän on käyttäytynyt, eikä kassa tosiaankaan voi antaa alennusta ilman esimiehen lupaa, mutta eihän mitään alennusta pyydettykään vaan asiakas olisi maksanut erotuksen rahalla mihin ei suostuttu. Myymälän esimies olisi voinut tuon verran joustaa hyvin todennäköisesti, joka tapauksessa kauppaketjun ohjeistus oli väärä ja asiakas joutui sen takia noloon tilanteeseen eli asiakas ei ole tässä syylistynyt tässä tapauksessa mihinkään muuhun kuin että erehtyi menemään asiakkaaksi väärään kauppaketjuun.
Ainoastaan kaksi henkilöä olisi voinut tuon härdellin estää. Henkilö, joka on kirjoittanut väärät toimintaohjeet ja pyörätuolissa istuva asiakas, joka ei poistunut paikalta, kun ei voinut maksaa tuotetta.
Eipä meilläkään voi juuri maksusitoumuksilla maksettavia laskuja maksaa osissa. Jokainen asiakkaani on etukäteen tiennyt tämän ja summan ylittyneet ostokset laitettu eri kuitille. Kuulostaa siltä, että kyseinen kenkien ostaja on käyttänyt maksusitoumuksia aiemminkin. Eli hän on tiennyt, ettei summa saa ylittää maksusitoumuksen lukua.
Nyt hän päätti tulla kokeilemaan, josko saisi neuvoteltua erityisluvan. Ei onnistunut ja vetosi ihmisten tunteisiin. Olihan hän pyörätuolissa ja kyynelehti. Entäpä jos kyseessä olisi ollut selkeästi vaikka humaltunut ja erittäin likaisen näköinen ihminen. Olisiko hänen kenkänsä maksettu? Tai olisiko hänen tapauksessa kuulunut joustaa? Kassoilla on joissakin tilanteissa tarkat ohjeet. Aina ei pystytä joustamaan. Minusta oli väärin sysätä vastuu myyjille. Jokaisella on itsellään vastuu olla varmoja, että saavat maksettua ostokset.
Väärä ohjeistus ei ole tähän selitys. Kenkien ostaja on varmasti aiemmilla kerroilla maksusitoumuksen kanssa osannut toimia ilman valituksia. Nyt vain löytyi kengät jotka eivät sopineetkaan budjettiin.
Miksi annat väärää tietoa? Laskun summa saa ylittää maksusitoumuksen euromäärän jos maksusitoumuksen saanut itse maksaa erotuksen, niinkuin tässä tapauksessa olisi tehnyt mikäli olisi saanut niin tehdä. Tuosta kassa ja infosta tullut kaupan palveluksessa olevan kieltäytyivät (Kelan ohjeistuksen vastaisesti) mutta ilmeisesti syy oli kauppaketjun henkilökunnalleen antama väärä ohjeistus minkä kauppaketju onkin myöntänyt. Asia ei mitenkään voi olla asiakkaan vika jos kauppa toimii väärin. Asiakkaan syyllistäminen ja moittiminen julkisuus hakuisuudesta niinkuin täällä jotkut kommentoijat ovat tehneet lähentelee kunnian loukkaamista. Kaiken lisäksi ko. asiakas ei itse edes nostanut asiaa julkisuuteen, hyvä että sivullinen sen teki.