Kannatan salaa 50- luvun käsityksiä naisen roolista
Niin, en tästä huutele mutta minusta nainen kuuluu kotiin hoitamaan lapsia ja kotia. Olen siis kotiäiti. Haluan varmistaa perheeni viihtyvän kotonaan sillä, että meillä on aina siistiä ja leppoisaa, mies saa rentoutua työpäivän päätteeksi. Pidän ruuanlaitosta, kotitöistä ja näen naisen roolin siten, että meillä naisilla on vastuu paitsi perheen hyvinvoinnista, myös toimia tukena ja kannustajana miehelle joka tuo leivän pöytään.
Naisten työssäkäynti on nähdäkseni johtanut ikäviin asioihin: vanhemmilla ei ole aikaa lapsilleen, perheen arki kärsii, on tullut jopa avioeroja. Kautta historian on ollut luonnollista, että nainen hoitaa kodin eikä syyttä. Siinä ei ole mitään vähempiarvoista, päinvastoin. Se on aivan yhtä tärkeää kuin miehen työ.
Itse olen naimisissa, mutta tätä palstaa seuranneena sinkkunaisten suurin ongelma on "itseisyys" ja "ura". Mitäpä mies voisi tarjota naiselle, joka ei anna miehen toimia luonnollisella tavalla perheen päänä, naisen turvana, suojelijana ja puolustajana niin henkisesti kuin fyysisesti - kun nainen on päättänyt "pärjätä omillaan". Ei se luonnollinen järjestys toteudu, syntyy riitoja ja lopulta eroja ja katkeruutta, pettymyksiä.
Näitä asioita vaan ei suomalaisessa kulttuurissa saisi sanoa ääneen. Minäkin joudun vaikenemaan. Suomesta puuttuu naisten yhteisöllisyys: se, miten sukulaisnaiset auttavat toisiaan, äitejä itsekin. Voidaan laittaa ruokaa yhdessä lasten leikkiessä, vaihtaa kuulumisia, elämä on hyvin sosiaalista ja on myös aikuista juttuseuraa lasten lisäksi päivisin. Ketään ei jää ulkopuolelle, on tiivis perhe ja suku johon kuuluu. Tätä suomalaiset naiset ovat vailla, yksin pitää "vain pärjätä", mikä on surullista etenkin yksinhuoltajien kohdalla kun ei ole miestä huolehtimassa eikä välttämättä sukua läsnä.
Toivottavasti näistä puhutaan enemmän ja yhä useampi uskaltaa rohkeasti jäädä kotiin antamaan perheelle arvokasta aikaansa, se on paras työ jota nainen voi koskaan tehdä.
Kommentit (117)
Itse tiedän kyllä muutamia pariskuntia, joille tuo naisen kotiäidiksi jääminen on ollut ihan sovittu juttu. Itse en kovin helposti luottaisi kehenkään niin paljoa, että olivin vaömis riskeeraamaan oman ammattitaitoni kehittymisen miehen mahdollisten päähänpistojen vuoksi. Mutta en minä valittaisi, jos miehelle ura olisi tärkeä asia ja hän haluaisi minun jäävän kotiin :) Tietysti miehen tulotason pitää olla sellainen, että oma työssäkäyntini olisi rikka rokassa. Eli hyötysuhde olisi heikko.
Itse asiassa olin tälläisessä suhteessa jonkin aikaa. Mies kuitenkin riidan tullen veti esiin kortin "kuka tämän on maksanut" ja muutama kerta tätä korttia oli minulle liikaa. Eli miehenkin pitää tuossa tilanteessa ymmärtää vastuunsa. Pitää myös olla valmis puhumaan asioista mahdollisen suhteen kariutumisen suhteen. Naisen kannattaa varmistaa että eron tullessa osa yhteisesti hoidetusta omaisuudesta jää hänelle.
Uskon että harvassa ovat oikeasti asiaa loppuun saakka miettineet pariskunnat ja sellaiset, joissa mies tienaa riittävästi rahaa yksinään. Ajattelisin että vajaa kymppitonni nettina/kk voisi tälläiseen elämään jo riittää. Sinänsä ei mahdoton palkkatulo vaikkei kaikkein yleisin. Jos tälläinen pariskunta löytyy, toivotan onnea ja myönnän olevani positiivisessa mielessä pikkuisen kateellinen :) Ap:n kanssa siis osin samoilla linjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n kirjoitus lienee niitä hyvin harvoja täällä vauvalla, missä on järkeä alusta loppuun.
Naisen paikka on kotona, ei äänestämässä, ei vastuunalaisissa työtehtävissä ekä muutenkaan leikkimässä femakkoleikkejä joissa itse vielä kuvittelee olevansa Einsteinia paljon älykkäämpi.
Miehet jotka arvostavat oikeasti opiskellutta naista ovat todella pieni vähemmistö, tiedän kyllä että vain harva tämän kertoo naisille suoraan, mutta asia onkin aivan eri kun juttelemme miesporukoissa, joissa totuus onkin sitten tarua ihmeellisempi.
Jostain syystä kotiäiti saa kaikilta miehiltä arvostuksensa ja ansaitusti.No vihervasemmistolaisuus on kuolonkorinoissaan koko maailmassa, ainoastaan hinta minkä tästä hörhöilystä joudumme maksamaan on hirveä, mutta sen jälkeen realiteetit tulevat palaamaan kaikkialle.
Eli myönnät itsekin että aloittaja niitä hyvin harvoja jotka tuollaista sontaa suoltavat, mutta silti ennustat aloittajan rykäisyn perusteella vallankumousta koko maailmaan. Einstein.
Kiitos nimityksestä.
Valitettavasti vaan oma kykysi ymmärtää kirjoitettua ei anna minulle mahdollisuutta verrata sinua keneenkään intellektuelliin. Olen pahoillani.Tuo voi hyvinkin olla huonoin vastaus AV:n historiassa. Hiekkalaatikolla kuulee fiksumpia. Jäi koulut sitten käymättä?
Totuus satuttaa ja voi olla ruma, olen pahoillani kun pahoitit mielesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoon kuuluu, että naisilla on valinnan mahdollisuus. Jos teidän perheessä haluatte toimia noin, se on teidän asianne. Ongelmakohtina näen äidin taloudellisen turvan ja itsenäisyyden, eläkekertymästä huolehtimisen sekä sen, miten annatte kotihengettären roolisi vaikuttaa lastesi asenteisiin. Ethän opeta tyttärillesi, että tytön paikka on kotona passaamassa muita, ja päästä poikiasi kuin koira veräjästä, mitä esimerkiksi kotitöihin tulee?
T. Työorientoitunut äiti, jolla on 3 nyt jo opiskeluikäistä lasta
Voisiko ap vastata, miten heillä kasvatetaan lapset. Ohjataanko tytöt lempeästi mutta lujasti talouskouluun ja passaajan rooliin, ja poikia rohkaistaan opiskelemaan, töihin ja odottamaan kotona tohveleita, piippua, sanomalehteä ja maittavaa illallista sievästi pukeutuneen vaimon tarjoamana?
Miksi tuohon pitäisi vastata? Lapsia kasvatetaan esimerkillä ja aloittaja on kertonut, millaisen esimerkin hän antaa.
Esimerkin tiedämme, mutta vanhemmat tekevät todella ison karhunpalveluksen lapsille ja vielä isomman lasten potentiaalisille kumppaneille, jos aktiivisesti jättävät tasa-arvon periaatteet opettamatta. Lapsillakin ON oikeus valita, mutta jos kotona on 20 vuotta annettu esimerkkiä siitä, että nainen on kotiorja eikä kykene työhön, on pirun vaikea avartaa ajattelutapaansa myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä asioita ei saa suomalaisessa kulttuurissa ääneen sanoa, mutta minä halveksin sydämeni pohjasta aloittajan kaltaisia ihmisiä. Pelkkiä robotteja, joista ei ole mitään väliä ovatko olemassa. Eivät itsekään tajua olevansa olemassa. Puurtavat vain elämää eteenpäin, ilmeettöminä ja mieli tyhjänä. Kun tuollainen ihminen aikanaan kuolee, ketään ei kiinnosta. Ei kiinnostanut silloinkaan, kun eli. Siksi tuollaisen mitättömän ihmisen pitää tehdä itsensä tärkeäksi passaamalla ja paapomalla muita. Ja samalla myös huutavat suureen ääneen, miten he tekevät kaikkensa perheensä eteen. Sitä eivät huuda ääneen, että perhe on hänelle koko elämänsä velkaa kun hän on keittänyt perunoita heille 20 vuotta. Mutta näin ne ajattelevat. Jos sitä ajatteluksi voi sanoa. Sitten nuo turhakkeet roikkuvat perheessään ilman mitään omaa elämää, jatkuvasti syyllistäen ja kerjäten.
Mutta tätähän ei saa sanoa ääneen.
Millainen ihminen sinusta on arvostettava? Sellainen jota jäädään kaipaamaan ja oli ja on tärkeä?
Sellainen on arvostettava, joka ei elä kuin koira.
Ei nyt vedetä muslimeja tähän.
Vierailija kirjoitti:
Antaa mennä vain ap, jos olet tyytyväinen. Kai kuitenkin olet miettinyt mitä teet jos elämä yllättää? Mies kuolee. Mies vammautuu. Miehen mielenterveys pettää. Mies pettää ja jättää. Toivottavasti sinulla on jokin takaportti, esim ammatti, johon mennä jos sinä oletkin se, jonka täytyy perhe elättää.
Sekä maailmalta että Suomesta löytyy kotirouvia, jotka ovat antaneet kaikkensa perhe-elämälle, ja jotka on jätetty kun lapset on kasvatettu. Mies etsii nuoremman ja kauniimman. Näissä tilanteissa on nainen se, joka jää tyhjän päälle jos tähän ei ole varautunut.
Ja niille nillittäjille jotka on sitä mieltä että suhteessa ei pidä varautua jätetyksi tulemiseen, niin mitä haittaa taloudellisesta turvasta on? Voihan sen sitten vanhana käyttää laadukkaaseen vanhuuteen yhdessä, jos yhdessä pysyy.
No mutta mitenkäs sitten kaukomailta tulleet kahdeksan lapsen "yksinhuoltaja"äidit? Kovin paksusti he näyttävät pärjäävän vaikka eivät ole tehneet päivääkään töitä kodin ulkopuolella, eikä ole miestä elättämässä.
Miksi eivät suomalaisäidit pärjäisi?
Huhhuh, mä olisin aivan surkea kotiäiti. Äiti olen kyllä mutta onneksi nykyaikana on ok että saa toteuttaa sitä omalla tavallaan.
Olen samaa ja eri mieltä. Hoitovapaalla ollessani nautin kotona olosta, eikä kenelläkään ollut kiirettä. Iltaisin ehdin urheilla ja harrastaa. Elämäni onnellisinta aikaa. Kun palasin töihin kotivuosien jälkeen, alkoi tuskainen arki. Lapset hoitoon liian aikaisin, kiireinen päivä töissä, lapset kiireessä päiväkodista pois. Sitten ruokaa, pyykkiä, siivousta, kauppaa ja lasten kasvettua vielä harrastukset päälle. Itse ei enää ehtinyt harrastamaan lainkaan ja huolehtimaan omasta hyvinvoinnista. Koko perhe voi hyvin minun ollessa hoitovapaalla, ja olisin mieluusti jatkanut niin. Itseään voi kehittää ja älyään käyttää vaikka ei töissä kävisi.
Minulla oli mahdollisuus jäädä kotiin ja irtisanoutua. Mies ehdottikin sitä. En uskaltanut. Kotiin jääneen naisen asema voi olla hyvin heikko eron tullessa tai puolison kuollessa. Myöskään eläke ei kerry. Niin siinä kävikin, että vuodet vierivät ja miehellä tuli kuvioihin toiset naiset ja idyllinen perhe-elämä hajosi. En tiedä ajoiko meidät eroon kiireinen arki vai muut syyt. Niin kuitenkin kävi, ja onneksi en jäänyt yksin tyhjän päälle.
Jos toimeentulo olisi turvattu, olisin mielelläni kotirouva. Kenenkään armoilla en eläisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa olin tälläisessä suhteessa jonkin aikaa. Mies kuitenkin riidan tullen veti esiin kortin "kuka tämän on maksanut" ja muutama kerta tätä korttia oli minulle liikaa.
Näin. Jos taloudessa vain toinen tienaa niin tienaaja on automaattisesti niskan päällä vaikka kuinka yritettäisiin teeskennellä ettei taloudellisella epäsuhdalla ole mitään merkitystä. Poikkeuksen voi tehdä vain jos nainen on täysi psykopaatti tai sosiopaatti ja opportunisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa olin tälläisessä suhteessa jonkin aikaa. Mies kuitenkin riidan tullen veti esiin kortin "kuka tämän on maksanut" ja muutama kerta tätä korttia oli minulle liikaa.
Näin. Jos taloudessa vain toinen tienaa niin tienaaja on automaattisesti niskan päällä vaikka kuinka yritettäisiin teeskennellä ettei taloudellisella epäsuhdalla ole mitään merkitystä. Poikkeuksen voi tehdä vain jos nainen on täysi psykopaatti tai sosiopaatti ja opportunisti.
Voisi minusta homma mennä toisinkin. Niin, että mies arvostaisi muita asioita. Kuten sitä, että nainen pitää itsensä huipputikissä ja on kaunis. En kokisi olevani esineellistetty. Jos pidän itsekin miestä viehättävänä, teen kaikkeni (mielelläni) olemalla nänenkin mielestään seksuaalisesti puoleensavetävä.
Ja titetenkin mies voisi arvostaa sitä, että nainen osaa kasvattaa lapset. On monipuolisesti sivistynyt ja tartuttaa aidon elämänilon ja terveen kunnianhimon perillisiin. Tässä voittaa mieskin. Harva mies on tarpeeksi "kypsä" arvioidakseen asiaa tältä kantilta.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta huolehdithan eläkkeesi kertymisestä, ja siitä ettet jää tyhjän päälle jos mies ei syystä tai toisesta olisi sinua elättämässä. Itse en uskaltaisi moiseen ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap saa ihan hyvin omassa perheessään toimia niin kuin tykkää.
Missä menee pieleen on se, että hän sanoo ja kuvittelee määräävänsä, mikä on naisten rooli muissa perheissä.
Hän myös kuvittelee, että muissa perheissä ei ole aikaa lapsille ha niitä ei kasvateta.
Mulla on 3 teini-ikäistä poikaa, kaikki halaavat mua päivittäin sekä aamulla herätessään, että nukkumaan mennessään. Kaikki puhuvat avoimesti asioistaan. Kaikkua kehutaan hyvin kasvatetuiksi. Kaikkien kanssa on vietetty aikaa sekä perheenä että kaksin.
Minä olen juuri ja juuri kestänyt äitiyslomat kotona. En ole mikään kodin hengetär, inhoan siivoamista ja ruokaa laitan, mutta siitäkään en nyt erityisesti pidä. Tein aikoinaan lyhennettyä työviikkoa. Lapset olivat 4 pv viikossa hoidossa 7 tuntia päivässä. Minä vein ja mies haki.
Olen erittäin hyvä työssäni it-alan asiantuntijana. Nautin sen tarjoamista älyllisistä haasteista. Tienään 1500 euroa enemmän kuussa kuin mieheni, joka hänkin tienaa miehen keskiansiota enemmän.
Onneksi meillä on mahdollisuus valita toisin.
Vai jo pelkästään 1500 euroa "enemmän" (!) Jos miehesi saa siis edes lehdenjakajan palkkaa, niin sinä siis tienaat reilusti jotain yli 2000 euron kuukausipalkkaa (....??!?!)
(ps* tällä av:lläkö siis näin päiväsaikaan toteutat niitä työpaikkasi "älyllisiä haasteita")
Kommentoimasi kirjoittajan mies tienaa "miehen keskiansiota enemmän". Miehen keskiansio Suomessa on reilut 3900 euroa (2013). Mistä sinä tuon lehdenjakajan 500 euron kk-palkan tähän vetäisit?
Olet väärässä. Ei kiinnosta. Ajan mieluummin jotain kivaa autoa ja vietän jännittävää elämää.
Koska miehet ovat kiittäneet naisen työstä tai pitäneet sitä tärkeänä? Miksi naisia kohdellaan paskoina ja tyhminä koirina kun he ovat kotona? Miksi kaikkialla kontrolloidaan naista ja naisen seksuaalisuutta? Miksi miehet nimittävät naisia palvelijoikseen ja spermaämpäreiksi?
Miksi juuri palvomanne sukupuoli on se joka orjuuttaa naista? Kai ymmärrätte että naisen rooli on täyttä paskaa ja se antaa miehille kaiken ylivallan ja päätösvallan?
En koskaan eläisi miehen rahoilla. Miehet vihaavat naisia, hyväksikäyttävät ja sylkevät päälle. Kaikki yhteiskunnat arvostavat miehen työtä enemmän. "Mies rakensi maailman" tarkoittaa että naisen työ ei ole osa ihmisen elämää tai yhteiskuntaa. Te olette niitä jotka annatte miehen sylkeä päälle ja pitää teitä patalappuine. Olette seksinmyyjiä omissa kodeissanne.
Aika harva älykäs jaksaa tehdä paskaduunia ja pyyhkiä pyllyä sekä tepastella miehen mieliksi hameessa. Te olette tyhmiä naisia. Siksi haluatte mahdollisimman yksinkertaisen ja vajaaälyisen työn.
Kumma tosiaan että naisia kohdellaan huonoiten kun he ovat tuossa roolissa. Sitten aletaan kiristämään ja syyttämään sitä etteivät naiset keksi mitään, että naiset vain loisivat ja ovat "pelkkiä synnyttäjiä".
Tuollaiset naiset ottavat ensimmäisinä turpaan. Pidä hauskaa. Miehet eivät koskaan ole olleet niin jaloja että arvostaisivat naisen työtä. Miehesi pettää sinua muuten nytkin.
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla ei ollut kodinkoneita, ja naiset käyttivät 75 tuntia viikossa kotitöihin. Ei ollut jääkaappia, joten kaupassa piti käydä päivittäin hakemassa tuoretuotteita. Ei pyykkikonetta, joten piti nyrkkipyykätä. Asiat, jotka tapahtuvat nykysin nappia painamalla veivät ennen vanhaan koko päivän. Naiset eivät yksinkertaisesti ehtineet käydä töissä.
Pulsaattoripesukoneet tuli Suomessa markkinoille 1953. Ja kyllä 50-luvulla oli jo jääkaappejakin, jos ei ollut, ruoka pidettiin kylmänä jääpalojen avulla tai esim. kaivoon laskemalla. Minun isoäitini olivat syntyneet 1913, saivat kumpikin nuorimmaisensa 50-luvulla, ja kyllä he töissä kävivät 50-luvulla kodin ulkopuolella, toinen metallitehtaassa, toinen tekstiilitehtaassa.
En ole ap. Sinä onneksi osaat, jopa niin että melkein vastasit yhteen kysymykseen :D noo, kahdenlaisten ihmisten kanssa ei kannata väitellä, tyhmien ja uskovaisten. Hyvää päivänjatkoa.