Mieheni exän hautajaisten muistotilaisuus
Suku on päätänyt pitää mieheni ex puolison hautajaisten muistotilaisuuden meillä ( on tämän kahden lapsen koti) aikuiset lapset asuvat omillaan. Asia oli lähinnä ilmoitusluontoinen. Enkä sinänsä ole sitä vastaan koska tilaisuus on mieheni tyttärelle tärkeä. Mutta minun oletetaan keittävän kahvit ja kattamaan pöydät ja tekemään tarjottavat. Itse olin suunitellut että häivyn hautajaisten ajaksi. Vaikka periaatteessa minun ei tavitsisi kotoani lähteä, mutta en kyllä ajatellut että järjestelyt jäävät minulle.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
miehelläni ei ole ketään piikoja ketä voisi paikalle hoitaa, ei hänkään ole tilanteesta innoissaan. tyttären takia tässä joustetaan. mutta ei kumpikaan älytty että kuvittelevat meidän hoitavan bileet
Eihän tämä kuulu kummallekaan teistä,ei mitään nykyistä suhdetta vainajaan.Hoitakoon omaiset.
Ilmoita kohteliaasti, että et ole paikalla ja saavat hoitaa jonkun muun sinne kahvinkeittoon. Olis minustakin tosi kiusallista olla miehen exän muistotilaisuudessa vaikka vain keittämässä kahvia.
Höpö höpö.
Asia lienee olevan selkokielellä niin, että riitelet ukkosi kanssa, meneekö hän exänsä hautajaisiin vai ei. Eikö vaan??
Vierailija kirjoitti:
Suku on päätänyt pitää mieheni ex puolison hautajaisten muistotilaisuuden meillä ( on tämän kahden lapsen koti) aikuiset lapset asuvat omillaan. Asia oli lähinnä ilmoitusluontoinen. Enkä sinänsä ole sitä vastaan koska tilaisuus on mieheni tyttärelle tärkeä. Mutta minun oletetaan keittävän kahvit ja kattamaan pöydät ja tekemään tarjottavat. Itse olin suunitellut että häivyn hautajaisten ajaksi. Vaikka periaatteessa minun ei tavitsisi kotoani lähteä, mutta en kyllä ajatellut että järjestelyt jäävät minulle.
Ilmoitat ettei koti ole käytettävissä ja ohjaat seurakunnan tiloihin. Eivät ne voi sun ohi kävellä, eivät ole sun sukuasi ne exän sukulaiset. Tuollainen ei ole ilmoitusasia.
Toivottavasti joku muu kuin ukkosi järjesti hautajaiskustannukset sossun kanssa, sillä se piruparka joutuu perunkirjoitusvastuuseen. Toivottavasti ositussopimus avioeron jälkeen on tallessa ja tehtynä.
Nyt oikeasti, aikuiset ihmiset. Ihminen on kuollut. Miten pohjaton suunnaton vaiva voi olla järjestää yksinkertainen pienimuotoinen muistotilaisuus kodissaan?! "Leipokoon tytär pullaa pakastimeen!", sen äiti on kuollut!! "Hoitakoon ukko hommat", sen lasten äiti on kuollut!! Voisiko ap vain nätisti hoitaa tilaisuuden, asianosaisemmat saisivat pikkuisen rauhaa ja apua suruun (vaikka suhde edesmenneeseen olisi käytännössä ollut millä tolalla vaan). Sitten eikun elämässä eteenpäin, kaikilla on pikkuisen helpompaa ja parempi mieli...
Sen verran tullut tolkkua että suku tuo tarjottavia, tarkkaa vierasmäärää en pyynnöistä huolimatta ole saanut. Olen lainannut sukulaiseltani kahvikupit 22 :lle toivotaan että riittää. Mutta kahvinkeittohommat ym. on jäämässä mulle. Ajattelin että laitan kaiken valmiiksi ja keittimen päälle ja lähden ulos kun mies soittaa että ovat lähteneet kappelilta. Kaatakoot itse kahvinsa.
Miksi ap:n pitää häipyä paikalta?
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisten tarjoilut kuuluu kustantaa kuolinpesän varoista. Niin yksinkertaista se on. Jollakin pesän osakkaalla on käyttöoikeus vainajan tiliin josta voi maksaa ainoastaan kuolemaan liittyviä kuluja. Miehesi ottaa nyt selvää kuka tämä henkilö on ja tilaatte tarjottavat ja tarjoilijat pitopalvelusta. Jos se on miehen tytär niin no problem. Ja sinä voit häipyä paikalta.
Mikä jäi sulle epäselväksi?
Mitään varoja tuskin alkoholistilla on ja sossu maksoi hautajaisetkin.
Huh huh, ap kuulostaa järkyttävältä haahkalta. Hänen miehensa lasten äiti on kuollut ja ap murehtii vain ettei joudu tekemään mitään ylimääräistä. :o
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap:n pitää häipyä paikalta?
Niin, en minäkään ymmärrä. Eikö ap voisi hyvin keittää kahvia? Minusta ap voisi osallistua muistotilaisuuteenkin miehen ja lasten kanssa. Nyt kaikkien aikuisten järkyttävä käytös satuttaa ap:n miehen alaikäisiä lapsia, jotka tietysti surevat äitiänsä. Jonkun olisi nyt hyvä osoittaa epäitsekkyyttä ja toimia oikein lasten takia kuten järkevä aikuinen. Lapset kuitenkin kuulevat ja aistivat äitinsä hautajaisiin liittyvät riidat ja heidän pitäisi saada surra rauhassa ilman tälläistä. Se, että kuolleen omaiset käyttäytyvät huonosti ei tarkoita, että ap ei voi käyttäytyä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oikeasti, aikuiset ihmiset. Ihminen on kuollut. Miten pohjaton suunnaton vaiva voi olla järjestää yksinkertainen pienimuotoinen muistotilaisuus kodissaan?! "Leipokoon tytär pullaa pakastimeen!", sen äiti on kuollut!! "Hoitakoon ukko hommat", sen lasten äiti on kuollut!! Voisiko ap vain nätisti hoitaa tilaisuuden, asianosaisemmat saisivat pikkuisen rauhaa ja apua suruun (vaikka suhde edesmenneeseen olisi käytännössä ollut millä tolalla vaan). Sitten eikun elämässä eteenpäin, kaikilla on pikkuisen helpompaa ja parempi mieli...
Ostaa vaikka niitä kaupan pakasteallas pullia ja paistaa niitä tai kysyy tytöltä haluaisiko hän yhdessä leipoa äitinsä hautajaisiin.
Kyllä mä jäisin miehen ja tämän lapsen takia kotiin, jos suhde heihin on vähänkään läheinen ja jos ei ole, en edes heidän kanssa asuisi. Parisuhteessa ja perheessä kuuluu pitää yhtä, jos jollain on vaikeaa ja antaa tukensa tälle.
Kustannuksiin en osallistuisi mutta joku kahvinkeitto nyt on ihan yksi ja sama.
Kyse on kunnioituksen ja myötätunnon osoittamisesta vainajan lapsille. Siitä on kyse. Ap:n pitäisi ihan hetki kestää lasten vuoksi. Oli sitten suku miten hössääväistä tahansa ja rasittavaa tuo kahvinkaatelu. Tuohon muistotilaisuuteen kiteytyy vainajan lapsen / lasten loppuiän muistot isän vaimon osoittamasta huomaavaisuudesta lasten menetystä kohtaan. Se, että olet ap avaamassa ovea, sanot tervetuloa. Laitat kynttilän palamaan. Maljakossa on valmiina yksikin kukka. Termari on ok. Olet hiljaa, vastaat, jos kysytään. Sanot ne osanotot. Viet ne kahvikupit tiskiin. Voi tuntua piikomiselta, palvelemiselta, mutta tuollaisena päivänä se on oikeasti hienon ihmisen ylevä teko. Että nouset tilanteen tasalle. Et ajattele itseäsi, et miten jutut meni miehesi kanssa, sen sukukatraan kanssa, miten yleensä. Vaan teet, mitä tarvitsee lasten vuoksi. Yksi tilaisuus. Se on sinun koti ja sinä edustat sen päivän vieraanvaraisuutta ja lämpöä, huomaavaisuutta toisten menetystä kohtaan.
No ostat kerta-astiat, servetit, kynttilän, kaffepaketin, maidot, sokerit, mehut ja häivyt. Ihan vaan niiden lasten vuoksi.
Jätät kaffekeittimen viereen kuitin ja tilinumeron, jos kehtaat.
Vierailija kirjoitti:
No ostat kerta-astiat, servetit, kynttilän, kaffepaketin, maidot, sokerit, mehut ja häivyt. Ihan vaan niiden lasten vuoksi.
Jätät kaffekeittimen viereen kuitin ja tilinumeron, jos kehtaat.
Häpeäisin silmät päästäni jos joku moisen "viestin" olisi jättänyt hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin jo silloin edellisellä kerralla kun kirjoitit asiasta tänne, että joskus elämä heittää eteen tilanteita, joissa täytyy valita tekeekö vain velvollisuutensa vai tekeekö enemmän. Ja sulla on se nyt edessä. Ymmärrän että toisten kyvyttömyys hoitaa ja järjestää asioita ottaa päästä, samoin ilmeinen hyötymisen kohteena oleminen. Mutta ovatpa nyt ainakin saaneet hoidettua hautajaisten kustannukset sossusta, tämä asiahan oli viimeksi ihan auki kuka maksaa ja hoitaa. Kyse on kuitenkin sun tytärpuolen äidistä, vaikka onkin ollut rikkinäinen ja epätäydellinen ihminen. Selvää on, että vainajan omat omaiset eivät ole kykeneviä järjestämään muistotilaisuutta, eivät he muuten noin käyttäytyisi. Koeta sen miehesi tyttären vuoksi nousta tilanteen yläpuolelle. Kyse ei ole sinusta, vaan tästä nuoresta ihmisestä, joka tarvii järkevien aikuisten tukea surussaan. Kyllä hän suree, jos ei varsinaisesti äitiään, niin sitten sitä, ettei koskaan saa vastauksia siihen miksi oma äiti valitsi päihteet hänen sijastaan. Et ole noita moukkamaisia sukulaisia parempi, jos kiukuttelet muistotilaisuudesta ja siitä että sinun täytyy ne järjestää.
Näin juuri.
Mikähän tässä on ongelma.
Lasket kipot ja kerrot kuinka monta puuttuu -> joku sukulainen tuo loput
Voileipäkakun aineksiin n. 75€ + 10,5€h + alv
Täytekakun aineksiin n. 45€+ 10,5€/h + alv
Pikkupurtaviin n. 30€ + 10,5€/h +alv
Lasket yhteen ja lasku sukulaisille.
Kaikkein vähiten sinun sitä tarvitsee maksaa,ulkopuolisena vielä.