Miltä pettäminen tuntuu?
Miltä sen jälkeen tuntuu? Yllättävän pahalta? Olen kuullut, että moni haluaisi tehdyn tekemättömäksi. Olen myös kuullut ettei tunnontuskia tule.
Suurin kysymys: Pystyitkö etukäteen tietämään miltä jälkikäteen tuntuu?
Toivottavasti ehdin saada muutaman asiallisen vastauksen ennen kuin tämäkin ketju menee riitelyksi :)
Kommentit (82)
Hyvältä. Mies oli koko suhteen ajan vertaillut minua eksäänsä ja ikävöinyt hänen peräänsä. Olimme kaukosuhteessa ja mies oli puhunut yhteisestä tulevaisuudesta. Hän oli luvannut muuttaa asumaani kaupunkiini mutta mitään tekoja ei ikinä nähty. Tai nähtiin, hän toi tavaransa minun asuntooni sillä halusi laittaa omansa vuokralle. Itse hän päätti lähteä puoleksi vuodeksi maailmalle. Kuitenkin selvisi, että hän ei olisi matkan jälkeen minun luokse muuttamassa. Eli hän halusi tavaransa vain ilmaiseen säilytykseen. Myös muita tempauksia oli paljon, joita en jaksa nyt tähän listata.
Olin nuori ja sinisilmäinen kun kestin tätä kaikkea hyväksikäyttöä. Mies oli taitava puhumaan. Halusin monta kertaa erota, mutta aina vain hän sai minut puhuttua takaisin. Olin aivan hänen koukussaan.
Kun olin kasvattanut selkärankaa ja olin tarpeeksi kypsä miehen lukemattomiin tempauksiin, lähdin ystävän kanssa baariin ja nappasin ensimmäisen vastaan tulevan miehen. Erittäin lapsellista, mutta en voi sanoa katuvani. Sain suurta mielihyvää saadessani kostaa kaiken henkisen väkivallan, jota olin suhteessa kohdannut.
Nyt minulla on maailman ihanin mies. Ampuisin ennemmin jalkaani kuin pettäisin häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te, jotka petätte, ette kykene sen vertaa ajattelemaan sitä olemassaolevaa kumppanianne, että sanoisitte suoraan haluavanne erota . Miksi te sen tuskan lisäksi minkä toiselle aiheutatte , sysäätte sen erovastuun myös hänelle ? Nimenomaan ihmiset, jotka hankkivat sen sivusuhteen?
Minä olen eronnut yhdestä niin, että toinen ilmoitti haluavansa erota. Juu sekin koski, mutta se tuska ei ollut millään mittarilla verrattavissa siihen kun hyvin pitkän liiton jälkeen paljastui toisella sivusuhde.
Miksi sinä oletat, että pettavä haluaisi erota?
Tämä! Eivät todellakaan halua erota, vaan syödä ja säästää kakun. Narsisteja; hyväksikäyttävät _kaikkia_.
Typerää yleistämistä. Ei ole yhtä tyypillistä pettäjää. Joku on narsisti, useimmat eivät. Joku hyväksikäyttäjä, useimmat eivät.
Pettäminen voi seurata monenlaisista tilanteista, mutta ei se tosiaankaan aina tarkoita, että ennalta olisi ollut jo halu erota. Pettämiseen voi liukua huomaamattaan, ilman että aktiivisesti sitä suunnittelee ja ajattelee. Pettämään voi päätyä tiedostamattaan, pikkujouluissa kännissä, hyvä jos muistaakaan tekojaan. Tuskin niissä hetkissä on ensimmäinen aie käydä pikaisesti eroamassa puolisostaan ja jatkaa sitten siitä, mihin jäätiin. Shittiä vaan tapahtuu.
Ei toki tapahdu jos itse niin valitsee. Samoin ”suhde” valitaan joka kerta - ei siihen kukaan ajaudu. Kyllä luonne on narsistinen vahvasti jos itsensä näistä tilanteista löytää. Ei shittiä ”tapahdu” - se valitaan ja toteutetaan. Narsistiset, libidovetoiset liskoaivot.
Pettäjillä on aina narsistista problematiikkaa.
Maailman parhaalta idealta etukäteen, kuumalta ja kiihkeältä teon aikana ja ihan paskalta jälkeenpäin. En suosittele kenellekään.
”Ajauduin maksullisiin Thaikuissa.”
”Tapahtui suhde työkaveriin”
”Shittiä vaan tapahtuu mulle.”
Jep-jep, narskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te, jotka petätte, ette kykene sen vertaa ajattelemaan sitä olemassaolevaa kumppanianne, että sanoisitte suoraan haluavanne erota . Miksi te sen tuskan lisäksi minkä toiselle aiheutatte , sysäätte sen erovastuun myös hänelle ? Nimenomaan ihmiset, jotka hankkivat sen sivusuhteen?
Minä olen eronnut yhdestä niin, että toinen ilmoitti haluavansa erota. Juu sekin koski, mutta se tuska ei ollut millään mittarilla verrattavissa siihen kun hyvin pitkän liiton jälkeen paljastui toisella sivusuhde.
Miksi sinä oletat, että pettavä haluaisi erota?
Tämä! Eivät todellakaan halua erota, vaan syödä ja säästää kakun. Narsisteja; hyväksikäyttävät _kaikkia_.
Typerää yleistämistä. Ei ole yhtä tyypillistä pettäjää. Joku on narsisti, useimmat eivät. Joku hyväksikäyttäjä, useimmat eivät.
Pettäminen voi seurata monenlaisista tilanteista, mutta ei se tosiaankaan aina tarkoita, että ennalta olisi ollut jo halu erota. Pettämiseen voi liukua huomaamattaan, ilman että aktiivisesti sitä suunnittelee ja ajattelee. Pettämään voi päätyä tiedostamattaan, pikkujouluissa kännissä, hyvä jos muistaakaan tekojaan. Tuskin niissä hetkissä on ensimmäinen aie käydä pikaisesti eroamassa puolisostaan ja jatkaa sitten siitä, mihin jäätiin. Shittiä vaan tapahtuu.
Ei toki tapahdu jos itse niin valitsee. Samoin ”suhde” valitaan joka kerta - ei siihen kukaan ajaudu. Kyllä luonne on narsistinen vahvasti jos itsensä näistä tilanteista löytää. Ei shittiä ”tapahdu” - se valitaan ja toteutetaan. Narsistiset, libidovetoiset liskoaivot.
maaninen narsistijankutuksesi ei ole mikään argumentti. Narsismi voi johtaa pettämiseen muttei ole mikään yleisselitys, eikä edes välttämättä johda. Ei-narsisti voi pettää yhtä lailla ja kuka tahansa voi myös ajautua siihen olosuhteiden ollessa otolliset. Usein, jos ei useimmiten, pettäminen ei ole mikään jo kotoa lähtiessä harkittu tietoinen valinta. Vain silloin, jos on jo salasuhde tai aikoo raisk ata.
Näin se oma vaimokultakin selitteli pari vuotta kestänyttä seksisuhdetta työkaveriin; ei tarkoitus koskaan loukata minua ja molemmat oli liikkeellä periaatteella "perheitä ei rikota".
Tuohon johti pikkulapsiaika, jolloin omat lähestymiseni torjuttiin 95%:sti, ja parin vuoden aikana opin välttämään lähestymisiä kun ainoa seuraus hyväilyistä oli vaimon nukahtaminen tyytyväisenä ja minun kärvistely. Vaimo antoi luvan vieraisiin kun huomasi kärvistelyni, mutta se tuntui mahdottomalta omaan ajatusmaailmaani enkä edes harkinnut asiaa. Kun lapset oli ohi pikkulapsi-iän vaimon hormonit palasivat, niin se aloitti suhteen työkaverin kanssa. Ensin "vahinkona" pikkujouluissa, ja sitten pari vuotta tunteita sisältänyttä sivusuhdetta. Tuo paljastetttiin minulle vasta nyt 10 v jälkeen, kun hän on nyt huomannut minun olevan se oikea ja nauttii yhdessäolostamme. Kesällä tuli 30 v täyteen yhdessäoloa.
Sen verran satutti että viime viikolla koin itse saman pettämisen huuman henkilön kanssa, jonka kanssa annoin itselleni luvan edetä ja joka saa pitkästä aikaa tuntemaan huumaa ja ihastumisen oireita. Saa nähdä mitä tästä seuraa, ero vai ei mutta en vaan jaksanut olla enää täydellinen. Taitaa olla iän tuomaa asenteen muutosta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tuntuisiko pettäminen pahalta nyt. Mies on haukkunut ja käyttänyt henkistä väkivaltaa, kontrolloi koko ajan samaan aikaan muita naisia kuolaten ja kehuen että naisia hän sais vaikka kuinka. Voin sanoa että houkutus on nyt suuri kun suuri ihastus vuosien takaa yrittää vokotella ja kehuu maasta taivaisiin..
Eroa. Petin vastaavanlaisessa tilanteessa, eikä se mitenkään hyvältä tuntunut, ei tullut mitään voimaannuttavaa fiilistä vaan pelkkä p_aska olo siitä kokonaistilanteesta. Se suhde oli huono eikä pettäminen mitään muuttanut tai ratkaissut. Mies ei vieläkään tiedä, eikä tule koskaan tietämään. Ilmoitin hänelle pari viikkoa pettämisen jälkeen, että tämä oli nyt tässä. Mielestäni olisi ollut liian lapsellista alkaa loukkamaan pettämisellä, vaikka mies moneen kertaan vihjaili muista naisista, viipotti ties missä öitä, kerskui kenet hän saisi ja ketä oli yrittänyt ja viestitteli muille kun oltiin yhdessä.
Aina useampi suhde kirjoitti:
Mitä nainen loppujen lopuksi siinä menettää, jos mies harrastaa toisen kanssa seksiä kondomia käyttäen ja haluja riittää omallekin eikä asiasta kerro?
Miksi suhde on suomalaisnaisille jonkinlainen kirjoittamaton sopimus seksillä kiristämisestä?
Ei se käytössä kulu.
Ei kulu, mutta saastuu.
Vierailija kirjoitti:
Aina useampi suhde kirjoitti:
Mitä nainen loppujen lopuksi siinä menettää, jos mies harrastaa toisen kanssa seksiä kondomia käyttäen ja haluja riittää omallekin eikä asiasta kerro?
Miksi suhde on suomalaisnaisille jonkinlainen kirjoittamaton sopimus seksillä kiristämisestä?
Ei se käytössä kulu.
Ei kulu, mutta saastuu.
Ihan yhtä lailla se saastuu toisinkin päin.
Kai se pettäminen miehelleni tuntui hyvältä. Minulle ja lapsille ei niin ihanalta. Parin vuoden sivusuhde oman tyttären ikäiseen ammattilaiseen. Joku sanoi, että pettämään vain ajautuu huomaamattomasti. Miten ihmeessä melkein viisikymppinen mies ihan vahingissa menee stippiklubille ja vie sieltä 18-vuotiaan hotellihuoneeseensa? Alkaa maksamaan tälle kuukausirahaa ja samalla valittaa meille liiallisesta rahan tuhlaamisesta ruokaan. Naimisiinkin menivät juhlallisin menoin koko tytön suvun läsnäollessa. Lainaa mies on ottanut noin satatuhatta pankista ja äidiltään noin kuusikymmentätuhatta valehdellen minun ja lasten tuhlaavan liikaa rahaa. Suhteen paljastuttua sain nähdä kuvat sekä häistä että n. kymmenestä rantalomamatkasta. Facebookissa nuorikki hehkutteli onneaan ja postasi kuvia uudesta asunnostaan, skootteristaan, kahdesta iphonesta, sadan ruusun kimpusta täyttäessään yhdeksäntoista, kellosta, läppäristä ja ihanista suutelukuvista mieheni kanssa. Ei naurattanut juu. Eikä naurattanut lapsiakaan. Mies on siis reissutöissä, mutta jälkikäteen pajastui, että mies kuljetti tyttöä mukanaan työreissuilla ja firman sihteeri varasi aina lennot automaattisesti myös tytölle. Nyt sitten maksellaan velkaa vielä vuosia ja kiristetään vyötä entisestään. Suhteen paljastuttua mies vannoi lopettavansa suhteen heti mutta puolisen vuotta myöhemmin selvisi, että suhde on edelleen voimissaan ja rahaa palaa edelleen. Mieheni maksoi jopa abortin tytölle vaikka on itse steriloitu kuopuksemme syntymän jälkeen. Tyttö siis saa oiken luvan kanssa harjoittaa amnattiaan ja mieheni myönsi harjoittavansa suojaamatonta seksiä hänen kanssaan. Varmasti miehestäni tuntuu pettäminen hyvältä. Minulla tai lapsilla ei ole vaihtoehtoja. Kaksi vanhinta onneksi asuvat jo omillaan ja nuoremmat ovat maailmankansalaisia, ei juuria missään. Miehen työn perässä ollaan muutettu maasta toiseen. Suomea kaksi nuorinta eivät oikeastaan muista ollenkaan. Puhua osaavat suomeksi minun ja mieheni kanssa, kotikielenä olen pitänyt suomen ehdottomasti. Kirjoittaa ei yksikään lapsista osaa suomea kunnolla ja keskenään kommunikoivat pääasiassa englanniksi tai joskus ranskaksi. Ero tai Suomeen paluu ei ole mahdollista. Tässä minun kokemukseni pettämisestä. Minun on lasten takia jaksettava tätä tuskaa eläkeikään saakka ja kunnes saan kaikki lapset kunnialla itsenäisesti maailmalle omillaan toimeentuleviksi ja kunnialliseksi kansalaisiksi. Onneksi olen jaksanut kasvattaa ja tukea kaikkia lapsiani isän hölmöilyistä huolimatta. Ja edelleen, minulla on parhaat lapset maailmassa, jotka tukevat ja seisovat takanani kun en välillä meinaa jaksaa mieheni sekoiluja. Pienimmätkin ovat jo aikuisuuden kynnyksellä ja isoja raavaita miehiä fyysisesti. Silti mieheni pettäminen ja se kauhea velkataakka satuttaa myös lapsiani ja minulla on yksin vastuu heidän pärjäämisestään. Lyhyesti, pettäminen vie ihmisarvon ja saa omat lapset vihaamaan pettäjää. Kannattaako?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kamalalta vastata tähän. Olen ollut osallisena pettämiseen. Itse eronnut ja vuosien jälkeen ihastuin ja rakastuin varattuun mieheen. Suhde johti monen kuukauden kuluttua seksiin. Inhotti jälkeen päin ja tunsin itseni likaiseksi. Mies ei sanojensa mukaan katunut. Siihen päättyi se suhde.
Kumman suhde? Teidän vai miehen ja vaimonsa?
Petetyn näkökulma: Mies useaan kertaan kieltää pettäneensä, mutta lopulta myöntää ja samalla kertoo, sen tuntuvan pahalta eikä olisi koskaan halunnut loukata minua. Tätä hän ei tietenkään kyennyt kertomaan kasvotusten vaan kaikki ikävät asiat pystyy sanomaan vain viestissä.
En nukkunut moneen yöhön kun mietin vain missä asennoissa, kuinka pitkään ja miten mieheni on tämän toisen naisen kanssa hikoillut kiihkoissaan. Seksisuhde oli kestänyt useita kuukausia. Mies työskenteli viikot tuolla paikkakunnalla, missä nainen asui ja oli viikonloput kotona.
En pystynyt syömään, työnteko sujui päivän aikana pätkissä ja laihduin 1,5 kuukaudessa yli 10 kg. Olen siis hoikka muutenkin, joten näytin aika hirveältä tuona aikana. Tutut kysyivät minut nähdessään, olenko sairastunut? Itsekin mietin, että sairastuminen vakavasti on lähellä. Mies on siis kiltti, mukava, avulias ja se viimeinen ihminen maan päällä, josta olisi uskonut tuollaista. Sen takia se tuntui ihan fyysisesti vatsassa kipuna. Lisäksi minua hävetti ihan hirveästi, että minulle on tehty näin, vaikka ei se missään nimessä minun vikani ollut
Kun olin selvinnyt kaikkein pahimmasta, minut valtasi tarve selvittää lisää ja tongin ja pengoin kaikki mahdolliset paikat, jolloin selvisi, että 10 vuoden aikana miehellä on ollut näitä seksisuhteita vielä ainakin 8 muun naisen kanssa! Tuntui, kuin maa repeäisi allani ja eläisin jonkun muun elämää. Toisaalta ymmärsin, että nyt kaikki aiemmat oudot tuntemukseni ja ajoittainen paha oloni suhteessa kävi järkeen.
Ihmiset, jotka tekevät tuollaista kumppanilleen on niin alhaista sakkia, että en toivo muuta kuin että karma korjaa sillä sitä tunnetta ei unohda ikinä eikä luottamus ko. henkilöön palaa koskaan. Häntä kohtaan ei voi tuntea muuta kuin halveksuntaa.
Olen pettäjämies.
Seurustelin yh-äidin kanssa toiselta paikkakunnalta. Näimme harvakseltaan, mutta olin todella rakastunut naiseen. Olin kuitenkin epätoivoinen suhteessamme, sillä välimatka oli suht pitkä ja tapaamiset harvoja, koska emme voineet nähdä edes joka viikonloppu. Työpaikalla oli varattu siivooja, joka oli kiinnostunut minusta ja flirttaili avoimesti ja antoi ymmärtää, että seksiä on tarjolla heti kun vaan niin haluan. Jonkin aikaa jarruttelin, mutta valitettavasti olen myös ihminen, jonka on vaikea kieltäytyä mistään, sillä en halua tuottaa kenellekään pettymystä ja siksi löydän itseni usein ikävistä ja vaikeista tilanteista, missä kaikki on minulle vihaisia. Lopulta siivooja kutsui itse itsensä luokseni kylään ja menimme suoraan sänkyyn. Olo sen jälkeen oli todella hirveä ja heti kun nainen oli lähtenyt, laitoin vuolaat rakkaudentunnustukset tyttöystävälleni ja ostin viikonlopuksi liput teatteriin sekä ostin lahjoja hänelle. Valitettavasti tuo siivooja alkoi tulla yhä useammin luokseni ja kirjoittelimme viestejä, joissa itsekin mm. tunnustin rakastavani häntä, vaikka se ei ollut totta. En halunnut loukata häntä olemalla vastaamatta hänen rakkaudentunnustukseen ja sen jälkeen hoin sitä hänelle useasti. Jotenkin sekosin ja samaan aikaan voin todella huonosti.
Suhde loppui kun naisen mies sai siitä vihiä ja ilmoitti vetävänsä turpaan jos vielä jatkan.
Tyttöystävä muutti samalle paikkakunnalle, minulla vaihtui työpaikka ja jonkin aikaa meni rauhallisesti, mutta sitten työmaalle tuli taas siivooja, joka aloitti avoimen flirttailun, enkä osannut kieltäytyä. Kävimme ruokatunneilla panemassa autossa ja minulla oli hirveä olo. Se ilmeisesti näkyi minusta, koska tyttöystävä kysyi, onko minulla kaikki kunnossa. Näiden jälkeen olen pettänyt tyttöystävääni vielä ainakin 10 eri naisen kanssa. Joka kerta ns. uuden naisen kanssa ensimmäinen kerta tuntuu pahalta, mutta sen jälkeen siihen turtuu eikä edes ajattele pettävänsä. Pystyn myös valehtelemaan kivutta ja loukkaantumaan jos tyttöystävä epäilee minua pettämisestä. Vihaan itseäni, minulla on pelko hylkäämisestä ja etten koskaan tule kelpaamaan omana itsenäni. En usko, että pystyn muuttumaan.
Kerran petin ja vaikka olin huonossa suhteessa, oli olo hirveä, saastainen ja varmasti näytinkin todella syylliseltä. Kyllä siinä meni toista viikkoa saada se oksettava olo mielestä.
En varmasti tekisi toista kertaa.
Mieheni oli jäänyt kiinni muutaman kk:n salasuhteesta. Kävin läpi helvetin, aloitimme pariterapian ja kun kahden vuodenkaan jälkeen, en ollut päässyt yli tuosta petoksesta, halusin kostaa ja että mies tietäisi miltä se tuntuu kun sattuu ihan fyysisesti. Tilaisuus tuli eteen tyttöjen kanssa Lapin reissulla ja pokasin komean miehen. En potenut mitään syyllisyyttä, mutta ei se myöskään tuntunut erityisen hyvältä tai mitään. Se nyt oli vaan perusseksiä. Halusin jäädä kiinni, joten annoin numeroni, kirjoiteltiin härskejä ja jätin puhelin tarkoituksella pöydälle niin, että viesti lävähtää ruudulle mieheni nähtäväksi. Armoton kyselyhän siitä seurasi ja sanoin suoraan että petin kyllä eikä tunnu missään. Miltä sinusta tuntuu? Mies häipyi eikä ole sen jälkeen näkynyt. En ole edes surullinen, sillä nämä pari vuotta on sen jo todistaneet, ettei siitä pettymyksen tunteesta pääse koskaan eroon kun koko suhteen perusta hajotetaan.
Ihminen, jolla on omatunto, kärsii siitä, että on tehnyt toiselle ihmiselle sen pahimman teon eli pettänyt luottamuksen. Mieheni teki sen minulle, selvästi kärsi siitä, tai sitten ansaitsee Oscarin, mutta ei sekään helpota silti yhtään omaa oloani, vaikka tiedän, että toinenkin kärsii. Jos kyse olisi vain yhden illan kännihairahduksesta, siitä varmaan pääsisi ylikin, mutta kyllä se on tosiasia, ettei pidemmästä seksisuhteesta pääse koskaan yli, siis petetty. Se kulkee aina mukana niin kauan kun pettäjän kanssa jatkaa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen pettäjämies.
Seurustelin yh-äidin kanssa toiselta paikkakunnalta. Näimme harvakseltaan, mutta olin todella rakastunut naiseen. Olin kuitenkin epätoivoinen suhteessamme, sillä välimatka oli suht pitkä ja tapaamiset harvoja, koska emme voineet nähdä edes joka viikonloppu. Työpaikalla oli varattu siivooja, joka oli kiinnostunut minusta ja flirttaili avoimesti ja antoi ymmärtää, että seksiä on tarjolla heti kun vaan niin haluan. Jonkin aikaa jarruttelin, mutta valitettavasti olen myös ihminen, jonka on vaikea kieltäytyä mistään, sillä en halua tuottaa kenellekään pettymystä ja siksi löydän itseni usein ikävistä ja vaikeista tilanteista, missä kaikki on minulle vihaisia. Lopulta siivooja kutsui itse itsensä luokseni kylään ja menimme suoraan sänkyyn. Olo sen jälkeen oli todella hirveä ja heti kun nainen oli lähtenyt, laitoin vuolaat rakkaudentunnustukset tyttöystävälleni ja ostin viikonlopuksi liput teatteriin sekä ostin lahjoja hä
Oletko kokeillut terapiassa kohottaa itsetuntoasi? Tuollainen toiminta kielii vain erittäin huonosta itsetunnosta kun sulla on tarve miellyttää muita, tehdä asioita mitä et haluaisi ja samalla loukkaat toiminnallasi rakkaimpia.