Lasten nimiä, joita et tajua
1. Jare
(Tulee mieleen eräs itsekeskeinen henkilö, joka haluaa vain juhlia ja käyttää naisia hyväkseen.)
2. Lilia
(Tässä on jokin pielessä. Joko loppuosa puuttuu (vrt. Liliann) tai nimen keskellä on väärä puolivokaali (vrt. Lilja)
3. Peppi
(Mistä lähin se on ollut naisen nimi? Pikkutytön kyllä, mutta ei aikuisen naisen.)
4. Milo
(Tämäkin on kuin r-vikaisen Miro tai kauniimpi versio molosta.)
5. Sohvi
(Miksi Sofia ei käy? Miksi on laitettava lempinimi viralliseksi?)
6. Nuutti
(Nuuttipukki, pukki!)
7. Jessica, Jannica, Jennica, Erica, Mico, Nico
(Helkutta, lausutaanko nämä nimet tosiaan Jessisa, Jannisa, Erisa, Miso ja Niso? Suomen kielessä äänteillä ja kirjaimilla on aina sama vastine!)
8. Pihla
(Pihlaja on lähes joka ikisessä paikan- ja sukunimessä. Millaista olisi olla Pihla Pihlajakoski, joka asuu Pihlajamäessä?)
9. Rane
(Järkkynimi yksinkertaisesti.)
10. Jadessa
(Ajatus ihan kiva, mutta toteutus ontuu. Tulee päinvastainen vaikutelma kuin mitä tavoitellaan.)
Kommentit (586)
Nimet jotka ei oikeasti ole mitään nimiä. Kaikki ihmeelliset muka "uniikit" nimet joista lapsi vain kärsii tulevaisuudessa. Lisäksi kaikki joissa yritetty saada muka erikoinen kirjoitusasu kirjaimia muuttamalla esim. Wäinö, Roza
Vierailija kirjoitti:
Miro, Pave.
Mikä mirossa on vikana?.mun kaveri on miro
T.16v poika
Aika monet lia- päätteiset naisten nimet jotenkin ärsyttää tai ei nyt sinänsä ärsytä mutta saa mieleen muka hienostellun pikkutytön (Amelia, Lilia, Evelia jne.) sama juttu -ssa päätteissä (Adessa, Odessa, Jadessa jne) poikkeuksia kyllä löytyy esim. Emilia ja Amalia, tykkään myös Adeliasta. Samoin -ssa pääteisissä esim Melissa on poikkeus.
Tosi monet Liljan ja Adan muunnokset tuntuu olevan nousussa. Lilja, Lili/Lily, Lilli, Lilian, Lilia, Lilianna, Liliana
Ada, Adessa, Adalia, Adelina/Adeliina
Vierailija kirjoitti:
Tosi monet Liljan ja Adan muunnokset tuntuu olevan nousussa. Lilja, Lili/Lily, Lilli, Lilian, Lilia, Lilianna, Liliana
Ada, Adessa, Adalia, Adelina/Adeliina
Niin ja Adelen unohdin. Mutta nää on musta kyllä hienoja nimiä ja sopii Suomeen :)
No ensiksi tulee mieleen "brändinimet". Miksi kukaan haluaisi nimetä lapsensa vaate- ynm.-merkin mukaan? Chanel, Ivana... Finlayson. Oikeesti. Ja sit sukunimi on just joku Virtanen tai Pöntinen.
Tässä ketjussakin mainitut oudosti kirjoitetut nimet, joista ei tiedä montako vokaalia niissä on ja onko se nyt V vai W. Niko-Nico, Nea-Neea.
"Nomen est omen" -nimet. En sano etteikö kaikki uravalinnat olisi kaikille mahdollisia, mutta kyllähän se aikuisen uskottavuuteen niin työmaailmassa kuin muutenkin pakostakin vaikuttaa. Vrt. pankkivirkailija tai kansanedustaja Jade-Jessyca Möttönen tai kehonrakentaja-ammattilaispainija Nuutti.
Sukupuolineutraalit nimet, jotka annetaan juuri sen sukupuolineutraaliutensa takia. Kaamos, Sumu, Tuisku, Viima, whatever. Miksi? Ihan oikeasti, jos lapsi kasvaa kipuillen omaa sukupuoltaan, se on lapselle aivan yhtä kipeä asia oli nimi sitten Viima tai Vilma tai Vilho.
Yrjö. Siitä tulee niin vahva mielikuva oksennuksesta, että en ymmärrä miksi joku haluaisi sellaiseksi pienen lapsensa nimetä.
Jeesus/ Jesus. Eiköhän jätetä se nimi itselleen Jeesukselle, ihan jo lapsen itsensä vuoksi...
Jorma, Fanny ym vahvasti sukupuolielimeen viittaavat nimet.
Ps. Minusta on naurettavaa, miten ketju on täynnä tuikitavallisia nimiä, millä ei ole edes mitään kaksoismerkityksiä. Minusta "en tykkää", on eri asia kuin "en ymmärrä miksi ihmeessä".
Itse esim. olen aina vihannut nimeä Susanna, mutta ei mulla ole vaikeuksia ymmärtää miksi joku saattaa sen silti lapselleen haluta.
Kustaa, Väinö, Uuno, Unto, Tauno, Turo, Tiitus, Hugo, Sulo, Tarmo, Voitto, Taisto, Usko, Jyrki, Osmo, Sulevi, Päiviö, Arvo, Arvi, Orvo, Olli, Keimo, Taavi, Torsti, Alpo, Ilkka, Juuso, Hemmo, Iivari, Valio, Aapo, Uljas.
Justiina, Karoliina, Viivi, Lilli, Aija, Laila, Alma, Moona, Maire, Ilmi, Tytti, Hertta, Rauha, Helka, Helga, Raili, Hilja, Hilkka.
Kuulin että tuttujen tuttujrn tyttö sai nimekseen Lumi-Livia. Minusta ihan karsea nimi. Haetaan jotain tosi erikoista ja lopputulos on just tommonen lumilinna.
Unna on pahin. Unnan kodissa haisee aina sellainen hikinen perse kun Unna unnuttaa milloin sohvaa ja milloin nojatuolia vasten.
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolineutraalit nimet, jotka annetaan juuri sen sukupuolineutraaliutensa takia. Kaamos, Sumu, Tuisku, Viima, whatever. Miksi? Ihan oikeasti, jos lapsi kasvaa kipuillen omaa sukupuoltaan, se on lapselle aivan yhtä kipeä asia oli nimi sitten Viima tai Vilma tai Vilho.
Ikään kuin sukupuoli-identiteettiä olisi pakko kipuilla. Se ahdistus syntyy ympäristön paineiden ja odotusten ristiriidasta, eli mm. kaltaisistasi ihmisistä joiden mielestä on olemassa "tavalliset kunnon ihmiset nimeltä Vilma" ja "ne oudot ja vääränlaiset".
Miko - ihan ku kirjotusvirheellinen Mikko
Saana - kuulostaa vaa niiin rumalta nimeltä
Vierailija kirjoitti:
Kustaa, Väinö, Uuno, Unto, Tauno, Turo, Tiitus, Hugo, Sulo, Tarmo, Voitto, Taisto, Usko, Jyrki, Osmo, Sulevi, Päiviö, Arvo, Arvi, Orvo, Olli, Keimo, Taavi, Torsti, Alpo, Ilkka, Juuso, Hemmo, Iivari, Valio, Aapo, Uljas.
Justiina, Karoliina, Viivi, Lilli, Aija, Laila, Alma, Moona, Maire, Ilmi, Tytti, Hertta, Rauha, Helka, Helga, Raili, Hilja, Hilkka.
AV:n nimikeskustelut tiivistettynä: jotakuta ahdistaa "Olli" ja "Ilkka". Nämä mammat saa varmaan kadullakin raivokohtauksia, kun taivas on väärän värinen.
Mun mielestä Adele on kaunis nimi ja sopii hyvin Suomeen
Olen kuullut nimet Kuutti ja Pii. Niitä en tajua.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen luokkakaveri (ovat alakoulussa) on Seppo. En voi mitään mutta en ymmärrä, mun nuoruudessa seppo sanaa käytettiin vajaalla käyvistä ihmisistä. Ei nimessä sinänsä vikaa ole mutta mielleyhtymäni tuohon on vain niin kova.
Nykyään samanlaisista käytetään toista miehen nimeä, Urpoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tinka. Siskot on sitten varmaan Tora ja Riita?
En ymmärrä. Miksi Tora ja Riita? Eihän Tinka liity mitenkään riitelyyn. Itselleni siitä tulee mieleen tinkaaminen, joten en pidä erityisen kauniina nimenä, mutta mielleyhtymääsi en käsitä.
"Teherä tinkiä" = tehdä kiusaa. Mullekin tulee Tinka-nimestä sama mieleen kuin tuolle, kenen tekstiä lainasit. :)
Ehkä vähän murteesta kiinni tuo merkitys. Itse ymmärrän tinka sanan esim: "No se lähti viime tinkaan". Eli tinka voi olla myös "viime tipassa/hetkessä" tehty/lähdetty. Mutta kyllähän suurimmalla osalla meidän suomalaistenkin nimistä on jokun merkitys.
Suvi=kesä
Paula=nauha tms
Rauha=sota/rauha
Marja-Terttu= matjat tertussa (puolukat)
Usko, Toivo jne. Näitähän riittää
Tavallisia nimiä nuo kaikki, eikä toinen tarkoitus yleensä tule mieleen kun nimen kuulee.
Pahimpia nimiä on tosiaankin nämä c väännökset ja keksimällä väännetys. Ikinä ei tado sitten muistaa oliko se lapsi Amelia vai Amelie vai Amekia.
Karpalo, Kuutti, Kuura ja Tyrsky. Kaikki nimet olen kuullut lähipuistossa. Ihan en ymmärrä, miksi pitää antaa nimi, joka ei oikeasti ole nimi ja josta ei kysymättä tiedä onko lapsi tyttö vai poika.
Joskus kuuntelin junassa, kun joku nainen puhuin lapsistaan. Jedi ja Leia. Siis apua, eikö vanhemmat voi fanittaa jotain ilman, että nimeävät lapsensakin sen mukaan.
Bloggareiden lasten nimistä Noah-Michel, Tiara ja Zelda menevät erikoisuudentavoittelussaan yli oman ymmärrykseni. Nämä bloggarit menevät kyllä monessa muussakin suhteessa aika heittämällä yli ymmärrykseni.
Noin yleisesti ottaen minusta on hienoa, että nimistö laajenee ja kansainvälistyy. Omallakin lapsella on vähän kansainvälisempi ja suomessa harvinaisempi nimi.
Jade ja kaikki sen väännökset Jadessa jne. Ymmärrän että ihmiset ehkä ajattelee enemmän sitä jade-kiveä. Mutta mulla tulee aina nimestä mieleen "jade" verbi.