Lasten nimiä, joita et tajua
1. Jare
(Tulee mieleen eräs itsekeskeinen henkilö, joka haluaa vain juhlia ja käyttää naisia hyväkseen.)
2. Lilia
(Tässä on jokin pielessä. Joko loppuosa puuttuu (vrt. Liliann) tai nimen keskellä on väärä puolivokaali (vrt. Lilja)
3. Peppi
(Mistä lähin se on ollut naisen nimi? Pikkutytön kyllä, mutta ei aikuisen naisen.)
4. Milo
(Tämäkin on kuin r-vikaisen Miro tai kauniimpi versio molosta.)
5. Sohvi
(Miksi Sofia ei käy? Miksi on laitettava lempinimi viralliseksi?)
6. Nuutti
(Nuuttipukki, pukki!)
7. Jessica, Jannica, Jennica, Erica, Mico, Nico
(Helkutta, lausutaanko nämä nimet tosiaan Jessisa, Jannisa, Erisa, Miso ja Niso? Suomen kielessä äänteillä ja kirjaimilla on aina sama vastine!)
8. Pihla
(Pihlaja on lähes joka ikisessä paikan- ja sukunimessä. Millaista olisi olla Pihla Pihlajakoski, joka asuu Pihlajamäessä?)
9. Rane
(Järkkynimi yksinkertaisesti.)
10. Jadessa
(Ajatus ihan kiva, mutta toteutus ontuu. Tulee päinvastainen vaikutelma kuin mitä tavoitellaan.)
Kommentit (586)
Vierailija kirjoitti:
Ia
Mulle vaikea nimi on Alex, vääntyy aina suomalaiseen muotoon; Aleksi. Tunnen myös miehen, jonka nimi on Anttoni ja mun on tosi vaikea muistaa, ettei se ole Antton.
Kaikki prinsessahöttönimet on kauheita, enkä myöskään ymmärrä c:n ja y:n käyttöä, esim. Jenny (jos lausutaan Jenni) tai Nico.
W on ihan Ok tavallaan, jos halutaan antaa vanha nimi suvusta. Mun isoäiti oli Wilma, mutta toisaalta voihan tuonkin nimen tuoda sitten tähän päivään ja kirjottaa sen ihan Vilmana.
Vierailija kirjoitti:
Skandinaaviset hienostelunimet jollain lähiökakaralla.
Tänä kertoo kyllä niin paljon kirjoittajasta itsestään, -"hienostelunimet" ja "lähiökakara" jo käsitteinä kuuluvat tietylle ihmistyypille.
Itse olen tuplamaisteri ja pidän erityisesti pitkistä, kauniista naisten nimistä. Myös esim. Isabella, Susanne, Ellen ym. Olen tyttönikin nimennyt siten. Samoin tuttavapiirissäni hyvin koulutettujen, varakkaiden helsinkiläisten lapset ovat usein tyyliä Alvar ja Emelie.
Jos olette lukeneet kulttikirjan Suomalainen maku, niin tietäisitte, että yksinkertaisuuden ja käytännöllisyyden korostaminen laajemminkin (vrt. Nimet) liittyy vahvasti työväenluokkaan. Sinne kuuluu myös ajatus siitä, että joku "hienostelee", ts. herraviha. Tämä ajatushan sisältää jo lähtökohtaisesti ajatuksen siitä, että joku ei ymmärrä "paikkaansa".
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni antoi poika vauvalleen nimeksi Vilho. Mitä mieltä olette tästä?
Mun mielestä ok nimi, mutta aika trendikäs tällä hetkellä. Kuuluu näihin pinnalla oleviin vanhoihin nimiin ja itse tiedän jo neljä Vilhoa ikäluokassa 2-7.
Jimmy! Ei tarvi varmaan muuta sanoa.... luulin ensin vitsiksi
Vierailija kirjoitti:
Jiro
Mä tykkään tästä! Olen vain kerran törmännyt tämän nimiseen poikaan, joten kyseessä ei taida olla kovinkaan yleinen nimi. Tulee mieleen Japani, varmaan sen Jiro Dreams of Sushi dokkarin vuoksi.
Vastakkaista sukupuolta olevan vanhemman nimestä väännetty nimi lapsella (onneksi usein toisena nimenä) Perttiina, Leoniina, Lauriina.
Elokuvista ja kirjallisuudesta napatut nimet, kuten Arwen, Frodo, Scarlett, Brooke, Ridge.
Nimet, kuten Jenny ja Lisa suomalaisilla lapsilla. Miksei voi olla Jenni ja Liisa?
Kristiina/Kristina.
Vanhemmat lykkäs mulle toiseksi nimeksi ja oon aina inhonnut sitä. Yläasteella kaikki Kristiinat (Krisset) oli tupakoivia kiusaajia ja jotenkin jäänyt painamaan... Lisäksi jotenkin epäviehättävä ja pliisu nimi.
Vierailija kirjoitti:
eräs puolituttu goottipariskunta on antanut lapsille nimet Sumu ja Kaamos! ei tiedä itkisikö vai nauraisiko.. vaikka oletkin iso paha gootti, voit kai nimetä lapsesi normaalisti? pahinta noissa on, ettei sukupuolta heti arvaa..
Musta on kauhean vaikea kuvitella jotain goottipariskuntaa vanhempina. Varmaan aika nuoria. Lapset saavat vaihtaa onneksi nimensä aikuisina.
Yhteen sellaisen nimeen olen törmännyt, mistä tuli sellainen olo, että mitä ihmettä on ajateltu, kun tuo on annettu. Haluttu olla erikoisia.
Naava.
En vain saa siitä sitten millään ihmisen nimeä. Sama kuin olisi annettu nimeksi Kuusi tai Heinä tai Pelto. En tajua.
Vierailija kirjoitti:
eräs puolituttu goottipariskunta on antanut lapsille nimet Sumu ja Kaamos! ei tiedä itkisikö vai nauraisiko.. vaikka oletkin iso paha gootti, voit kai nimetä lapsesi normaalisti? pahinta noissa on, ettei sukupuolta heti arvaa..
Aikuisgootit on oma lukunsa, mutta nuohan on kauniita, runollisia ja ajattomia nimiä. Itsellä oli goottinuoruus, ja nyt seuraan facesta kun KUUDES tuttavapariskunta nimeää lapsensa Nemiksi. :'D
Vierailija kirjoitti:
Unna
Hermanni
Keksityt nimet esim. Vilppu,Vikke.
Täh? Vilppu ei tosiaankaan ole mikään "keksitty" nimi, jos sillä tarkoitetaan uutta nimeä, joka on itse kehitetty erottautumistarkoituksessa. (Kaikki nimethän on joskus keksitty, eivät ne ole taivaastakaan tipahtaneet.) Vilppu on ollut nimipäiväkalenterissa 1900-luvun alkupuolelta lähtien ja nimi on tunnettu Suomessa ainakin jo 1800-luvun lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina/Kristina.
Vanhemmat lykkäs mulle toiseksi nimeksi ja oon aina inhonnut sitä. Yläasteella kaikki Kristiinat (Krisset) oli tupakoivia kiusaajia ja jotenkin jäänyt painamaan... Lisäksi jotenkin epäviehättävä ja pliisu nimi.
Kristiinahan on erittäin kaunis nimi!
Vierailija kirjoitti:
Yhteen sellaisen nimeen olen törmännyt, mistä tuli sellainen olo, että mitä ihmettä on ajateltu, kun tuo on annettu. Haluttu olla erikoisia. Naava. En vain saa siitä sitten millään ihmisen nimeä. Sama kuin olisi annettu nimeksi Kuusi tai Heinä tai Pelto. En tajua.
No siinähän se avain on, että et tajua. Luontonimillä on pitkä historia ja Suomessa on tuhansia lapsia ja aikuisia nimeltä Suvi, Tuuli, Meri, Kaisla, Lilja, Pyry, Tuisku jne. Onko sulla sellanen historiakäsitys, että ennen tehtiin maailma valmiiksi sinua varten ja nyt se pysyy muuttumattomana? :D
Vierailija kirjoitti:
Vastakkaista sukupuolta olevan vanhemman nimestä väännetty nimi lapsella (onneksi usein toisena nimenä) Perttiina, Leoniina, Lauriina.
Elokuvista ja kirjallisuudesta napatut nimet, kuten Arwen, Frodo, Scarlett, Brooke, Ridge.
Nimet, kuten Jenny ja Lisa suomalaisilla lapsilla. Miksei voi olla Jenni ja Liisa?
Muuten samaa mieltä, mutta onhan Jenny ihan eri nimi kun Jenni.. vähän kun Liina ja Tiina tai Laura ja Maura tai Sanna ja Sanni.
Mun mielestä nimet Jorma ja Yrjö on aika kauheita, mutta harva varmaan noita nimiä enää tänä päivänä antaakaan. Sitten periaatteessa ihan kauniita nimiä on Chanel ja Cheryl, mutta kun ei ne käy tänne Suomeen sitten mitenkään päin ja niistä tulee vain hölmistynyt tunne. Sitten ulkomaalaiset nimet, joille on kuitenkin suomalainen vastine, esim. Maya. Miksi Maija ei kelpaa? Tai nimet, joiden kirjoitusasussa on yksi vokaali, mutta sitten vanhemmat haluavatkin käyttää lausuessaan tuplavokaalia, kuten Ava -> Aava. Miksi kirjoitusasussa ei voi olla tuplavokaalia? Tuollainen kikkailu aiheuttaa vain turhaa hankaluutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eräs puolituttu goottipariskunta on antanut lapsille nimet Sumu ja Kaamos! pahinta noissa on, ettei sukupuolta heti arvaa..
Joo siis voi kauheeta. Parempi olla poikatyttö, androgyyni tai butchlesbo, jolla on joku kimalteleva prinsessanimi Jadessa-Auroora. Ahdistaako sua sekin, ettei suomen kielessä ole sukupuolipronomineja?
Olen ihmetellyt ruotsalaisia nimiä Lillemor ja Hampus. "Hampus"-sanalla ei ruotsin kielessä ole suomen kielen hampuusi-merkitystä, mutta minusta on vähän erikoista, että myös suomenruotsalaiset käyttävät tuota nimeä.
Nuo eivät ole mitään inhokkeja vaan nimiä, joita on "vaikea tajuta". Sen sijaan ruotsalainen Hjördis ja englantilainen Dorcas kuulostavat suomalaisessa mielessäni niin kamalalta, että en käsitä, miten kukaan on voinut antaa pienelle tyttövauvalle tuollaisia nimiä.
Sukulaisellani lapsen nimi Penni; siis kyseessä tyttö. Erikoinen.
Sitten pojan nimenä Manne, vanha nimi, mutta tulee mieleen eräs kansanryhmittymä.