Laskin juuri, että mulle jää tuista yli 500 € kuussa säästöön!
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Palkasta kuussa käteen ~1200€, työttömyystukea tulee kuussa n. 0-200€, riippuen palkan 'suuruudesta'.. Pakollisiin menoihin menee kuussa ~750€ plus päälle muut yllättävät menot.. Eipä tuosta säästöön paljoa saa, yleensä n. 300€ kun kuitenkin hyvä jättää käyttötilillekin jotain..
Siis miten saadaan työttömyyskorvausta ja palkkaa samanaikaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ainoa mitä tarkoitin "kritisoida" oli se että ei tuista kuulu säästää ne on tarkoitettu pakollisiin menoihin ja se oli minusta outoa että joku niistä säästää ja vielä oudompaa että pystyy säästämään. Kun taas täällä moni työssäkäyvä sanoo että ei pysty noin isoa summaa per kuukausi säästämään niin ei kyllä minunkaan mielestäni pitäisi silloin pystyä tuistakaan säästämään. On se silloin outoa. Eli törsätkää prkl ne =D
Mutta joo jos työtön pystyy pistämään 400€ tuista sivuun ja työssäkäyvä ei likikään niin paljon hyvä jos 100€ niin olisko se sitten vain niin että se minimipalkka on ihan v***n pieni pienempi kuin tuet - pakko olla."
Et sitten tajunnut vieläkään miten ontuvaa sinun logiikkasi on! Puhut taas joistan yksittäisistä tapauksista ja varsinkin tuo lause "jos työtön pystyy säästämään ja työssäkäyvä ei niin..." etkö tajua kuinka huvittavaa tuollainen vertailu on? Jos haluat verrata jotain työtöntä ja työssäkäyvää joka ei pysty säästämään niin pistä vähän lukuja kehiin niin saadaan vähän vertailukelpoisempaa tekstiä. Jos siis työssäkäyvä Martti saa xxxx verran rahaa ja työtön Mikko saa myös xxxx saman verran rahaa käyttöön (ja siis tarkoitan että molemmille jää tasan saman verran rahaa elämiseen senkin jälkeen kun työssäkäyvän Martin tuloista on vähennetty kaikki sellainen mikä hänen on maksettava itse palkastaan verrattuna sellaiseen minkä Mikko saa sossusta tai tukien muodossa esim. vuokra ja sähkö) niin jos tuosta xxxx summasta jää Mikon käytössä säästöön ja Martin käytöstä ei niin oletatko siis että työssäkäyvän Martin palkka on nyt vaan liian pieni Mikon tukiin verrattuna koska hän ei pysty säästämään samasta summasta tai jopa isommasta summasta mitä työtön Mikko saa?
En usko että vieläkään ymmärrät mitä tarkoitan mutta pähkinänkuoressa voisi sanoa että se, että joku työtön sanoo pystyvänsä säästämään ja joku työssäkäyvä sanoo että ei pysty ei kerro yhtään mitään!
Jos nyt ajat takaa sitä (mitä toivottavasti toivon että ajat) että on tilanteita joissa työssäkäyvälle voi jäädä saman verran tai jopa vähemmän käteen kun työttömälle, niin tosiaan tällaisiakin tilanteita voi olla jos palkka on todella pieni mutta todellinen tilanne tässäkin on se että pienipalkkainen voi viimesijassa hakea myöskin toimeentulotukea jolloin hänelle ei ainakaan jää vähemmän rajaa käytettäväksi kuin työttömänä jäisi (itseasiassa jää vähän enemmän koska työttäkäyvälle toimeentulotukeen lasketaan kannustinlisä) joten ikinä ei voi olla tilannetta että työssäkäyvälle jäisi vähemmän kun mitä saisi tukien varassa eläen, jos siis hakeaa toimeentulotukea.
Mutta vielä: Jos minulle jää käteen 800€ vuokran ja sähkön jälkeen ja työttömälle jää vaikka 500€ ja minä en pysty säästämään mutta työtön säästää tuosta summasta niin tarkoittaakoo se sinun mielestä automaattisesti että minun palkka on vitun pieni tai työttömän tuet liian isot? Tai vaikka meille jäisi sama summa vuokran ja sähkön jälkeen niin mikä on se syy miksi toinen voi säästää ja toinen ei, ne on ne kulutustottumukset mitkä sen eron tekee.
Niin maailma ei ole koskaan oikeudenmukainen eikä tasapuolinen ja toinen syö ruokaakin enemmän kuin toinen. Mutta jos tuista joku pystyy säästämään tai haluaa säästää tai hänellä nyt vain jää rahaa säästöön kun ei keksi sille käyttöä niin se kuuluu siinä tapauksessa palauttaa takaisin.
Tuki ja sosialihuolto on sitä varten että sillä taattaisiin ihmisen perus eläminen ei se että hän vaikka "asuntosäästää" tuilla. Eli en puhunut mistään "säästi viiden vuoden aikana 400" vaan että jos joku säästää 400 kuukaudessa, rahasta jonka muut työssäkäyvät hänelle ovat antaneet ilmaiseksi niin se on väärin. Ei, Ei se tarkoita edelleenkään sitä että tukia pitäisi pienentää, koska en uskokkaan että kaikki pystyisivät tuollaiseen säästämiseen. Mutta jos tukea on tullut liikaa niin palautuskuoressa takaisin ja jaetaan sitten vaikka harkinnanvaraisesti niille jotak syövät enemmän =D
Palauttaa takaisin? :D Eiköhän ole jokaisen oma asia mihin käyttää tulonsa/tukensa (pois lukien toimeentulotuki). Sinä veronmaksajana olisit ilmeisesti tyytyväisempi, jos säästämisen sijaan ostaisin vaikkapa uudehkon iphonen samoilla rahoilla? :D sitä paitsi alunperin oma pointtini kirjoituksessani oli, että tuet (ainakin lapsiperheiden) ovat mielestäni melko yläkanttiin laitettu. Vähemmälläkin tulisi toimeen, mutta totta kai omani nostan pois, kun siihen kerran olen oikeutettu.
Minä mielelläni elän nämä opiskelu- ja pikkulapsivuodet säästellen, jotta päästään lapsen kanssa joskus pois tästä vuokra-asuntoloukusta. Pidemmän päälle järkevämpää ja 1-vuotias taaperoni on ollut tähän asti varsin tyytyväinen köyhempäänkin elämäntyyliimme. Harvinaisen mielikuvituksetonta porukkaa palstalla, jos kaikkeen tekemiseen ja elämäniloihin tarvitsee toteutukseen rahaa ;)
T. jutun (ei aloituksen) alkuperäinen säästeliäs yh
Jahas jos tuo kerran on totta niin vaihdan kantaa ja olen tästälähtien sitämieltä että tuet ovat aivan liian isot ja niitä on pienennettävä. Äänestän tämän mielipiteeni mukaan jatkossa.
Kiitos rehellisyydestä, avasi silmäni =D
Vierailija kirjoitti:
No minimituki on vuokran jälkeen tuo 500/kk, eli jos ei söisi mitään koko kuukauden aikana, niin sitten voisi säästää tuon verran. Tästä ketjusta huomaa, että isot tuet eivät koske köyhiä vaan keskiluokkaa (mies käy hyväpalkkaisessa työssä jne.). Leikkaukset tehdään kuitenkin kaikkiin tuloluokkiin, eli köyhät pistetään maksamaan se, että kokoomuslaiset insinöörinrouvat saa isoja tukia.
Ne insinöörinrouvien isot tuet ovat ansiosidonnaisia työttömyyspäivärahoja tai äitiystukia. Niitä saavat duunarit ihan samalla tavalla kuin muutkin.
Minä saan joka viikko miljoonan lotossa ja pistän kaikki rahat huorien nusssimiseen perseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyö, palkkakuitti Kelaan joka kuukausi. Eikai siinä mitään sen kummallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyö, palkkakuitti Kelaan joka kuukausi. Eikai siinä mitään sen kummallisempaa.
Ok, kiitos että vaivauduit vastaamaan. Ei ole kokemusta itsellä.
Laskin juuri alleni ja sain 500 euroa. Kysyttävää?
Vierailija kirjoitti:
Laskin juuri alleni ja sain 500 euroa. Kysyttävää?
No ei ole, mene pesulle sittisontiainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko saat tukia?
Minä saan n. 1800 €/kk
Mies on ihan hyväpalkkaisessa työssä joten omat saamani tuet voisin säästää vaikka kokonaan jos haluaisin. Haluan kuitenkin osallistua perheen elatukseen, ja maksan mieluummin vaikka perheen lomamatkaa kuin säästän tukiani.
Toiveissa on päästä takaisin töihin. Säästän sitten palkasta.Mitä tukia saatte? Saan noin 900 euroa kuukaudessa enkä niistä voi säästää 500 euroa kuukaudessa, tällä hetkellä en pysty säästämään ollenkaan.
Saan ansiosidonnaista päivärahaa, osatyökyvyttömyyseläkettä ja lapsilisät 2 lapsesta.
Säännölliset menot ollaan mitoitettu siten että pärjätään yhden ihmisen palkalla. Ihan vaan siksi ettei työttömyys kaataisi taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen tuet:
1) kotihoidontuki: 800 € /kk
2) vammaistuki 210 € /kk
3) elatustuki noin 800 € / kk
4) asumistuki 750 € / kk
5) toimeentulotuki 1700 € / kk
6) lapsilisät 487 € / kkYhteensä 4747 € / kuussa. Olen yksinhuoltaja jolla 4 lasta joista kolme alle 3-vuotiaita. Asumme rivarissa, vuokra 1005 € /kk. Kyllähän tuosta säästöön jäisi, muttei kannata ettei tt-tuki laske. Satsataan mieluummin elämisen laatuun, ostetaan vaatteita ja syödään hyvin, matkustellaan jne.
Kannattaa siis olla 4 lapsen yksinhuoltaja.
No ei nyt kannata heti kyseisen esimerkin innoittamana ryhtyä 4 lapsen yksinhuoltajaksi sillä jos olet tätä ketjua yhtään lukenut niin nuo summat ovat täyttä tuubaa. Ensinnäkin saadaksesi jotain vammaistukea on perheessä oltava joku vammainen. Onko tavoiteltavaa? Ja toiseksi voit vähentää tuosta luetellusta tukisumma rivistä heti alkajaisiksi tuon toimeentulotuki 1700€ kokonaan koska niin kuin täällä on jo aikaisemmin todettu jos saa kyseiset tuet Kelalta niin toimeentulotukea tulee tasan 0!
Huomaa myös että elatustuet eivät ole ikinä n. 800€ neljästä lapsesta jos ne tulee Kelalta. Jos isä on hyvätuloinen niin toki voi tuollaiset summat saada.
No voi paska. Ajattelin että tässä olisi sauma tienata yli 4000 euroa kuukaudessa kun ei muuten taida onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin jää hyvinä kuukausina lähemmässä 400e säästöön. Tukina kotihoidontuki 500e, Opintotuki 300e, lapsilisä 140e, elatustuki 150e, asumustuki 550. Yhteensä siis n.1500.
Vuokraan menee 700 ja muihin laskuihin hajautettuna ihan max.100e kuussa. Eletään toki säästeliäästi, mutta enpä ymmärrä miksi opiskelevan, köyhän, työttömän jne. Pitäisikään saavuttaa sama elintaso kuin työssäkäyvän :D Ainakin pk-seudulla on paljon ilmaista virikettä tarjolla ja pienet lapset ei välitä näistä merkkivaatteista sun muista hömpötyksistä mitä monien toimeentulotuen asiakkaidenkin lasten päällä näkee. Eri asia sitten he, joilla on oikeasti varaa rahoittaa turhuudet omasta palkkapussistaan.
Kiitollinen olen toki saamastani valtion avusta, mutta onhan tää systeemi vähän järjetön ja itselläni nää tuet on vielä pienimmästä päästä, kun vertaa moniin muihin sankareihin :D
Jäi vielä sanomatta, että olo oli kuin kroisoksella siirryttyäni pelkältä opintotuelta vanhempaintuille. Eipä tarvitse enää opintolainaakaan nostaa hetkeen :)
Vanhempainraha on 80 % edellisvuoden tuloista..
Jo pelkästään minimi äitiysraha on enemmän kuin opiskelijoiden opintotuki ja asumislisä yhteensä. Siihen vielä päälle lapsilisä ja asumistuki, joka ainakin meillä kattaa lähes 80% vuokrasta. (Sekä meidän kohdalla kohdalla myös elatustuki ja opintotuki kuuluu listaan. Myös muillakin "tuetuilla" nuo harvoin ainoat tuet.). Kotihoidontuelle siirryttyäni tuet vaan kasvoivat ensisestään. Se siitä lapsiperheiden köyhyydestä.
T. yhden lapsen opiskelija-yh-äiti
Vierailija kirjoitti:
Ne insinöörinrouvien isot tuet ovat ansiosidonnaisia työttömyyspäivärahoja tai äitiystukia. Niitä saavat duunarit ihan samalla tavalla kuin muutkin.
Ei siitä ole kauankaan kun nämä insinöörinrouvat saivat 0€/kk jos työttömyys pitkittyi. Työttömyyspäivärahaa sai vain, jos puolison tulot olivat hyvin pienet. Nykyisin puolison tulot eivät vaikuta ja insinöörin rouvakin voi elää edes jotenkuten ihmisarvoista elämää, kun saa edes sen pienen työttömyyskorvauksen eikä tarvitse jokaiseen suupalaan pyytää mieheltä rahaa. (Kaikki insinöörit eivät ole saatanan kitsaita puolison nöyryyttäjiä, mutta näitä kusipäitäkin on, joten on ihan kohtuullista että vaimo saa edes jotain pientä almua eikä ole ihan miehensä oikkujen armoilla ja sylkykuppina.)
Mies maksaa veroina kuitenkin 2-3 kertaa sen mitä vaimo saa köyhäinapua, joten valtion kannalta tämä on ihan balanssissa.
Miten ihmeessä ihmiset saavat noin paljon tukia? Itse olen yli 50v. työttömäksi jäänyt nainen, yksineläjä ja saan ansiosidonnaista päivärahaa nettona 900€. Siitä maksan asuntolainanlyhennyksen +yhtiövastikkeen sekä muut laskut, niin elämiseen ei jää juuri mitään. Asumistukea en saanut enkä toimeentulotukea. Miten toisille annetaan tukia ja toiset eivät saa apua mihinkään? Itselläni ei ole varaa maksaa edes hammaslääkärilaskua.
Ehkä ihmisillä vanhemmat tai puoliso maksaa haikea jos on varaa säästää tukia.
Kun sain toimeentulotukea, säästöön jäi aina satasia kuussa. Nyt opintotukea saadessa jään joka kuukausi 200 euroa miinuksen puolelle, joten pakko nostaa opintolainaa. En saa töitä (oon hakenu siivoojaks, kaupan kassalle ja ikinä en pääse ees haastatteluun), vituttaa vaan ku lainaa otettu jo kymppitonni ruuan ostoo varten. Sitt ku opiskelu loppuu ja pääsen töihin nii aion kyllä jatkaa tätä kituuttamista vaikka 2 vuotta, koska haluun maksaa sen lainan nopeesti pois, tyylii 2000 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ainoa mitä tarkoitin "kritisoida" oli se että ei tuista kuulu säästää ne on tarkoitettu pakollisiin menoihin ja se oli minusta outoa että joku niistä säästää ja vielä oudompaa että pystyy säästämään. Kun taas täällä moni työssäkäyvä sanoo että ei pysty noin isoa summaa per kuukausi säästämään niin ei kyllä minunkaan mielestäni pitäisi silloin pystyä tuistakaan säästämään. On se silloin outoa. Eli törsätkää prkl ne =D
Mutta joo jos työtön pystyy pistämään 400€ tuista sivuun ja työssäkäyvä ei likikään niin paljon hyvä jos 100€ niin olisko se sitten vain niin että se minimipalkka on ihan v***n pieni pienempi kuin tuet - pakko olla."
Et sitten tajunnut vieläkään miten ontuvaa sinun logiikkasi on! Puhut taas joistan yksittäisistä tapauksista ja varsinkin tuo lause "jos työtön pystyy säästämään ja työssäkäyvä ei niin..." etkö tajua kuinka huvittavaa tuollainen vertailu on? Jos haluat verrata jotain työtöntä ja työssäkäyvää joka ei pysty säästämään niin pistä vähän lukuja kehiin niin saadaan vähän vertailukelpoisempaa tekstiä. Jos siis työssäkäyvä Martti saa xxxx verran rahaa ja työtön Mikko saa myös xxxx saman verran rahaa käyttöön (ja siis tarkoitan että molemmille jää tasan saman verran rahaa elämiseen senkin jälkeen kun työssäkäyvän Martin tuloista on vähennetty kaikki sellainen mikä hänen on maksettava itse palkastaan verrattuna sellaiseen minkä Mikko saa sossusta tai tukien muodossa esim. vuokra ja sähkö) niin jos tuosta xxxx summasta jää Mikon käytössä säästöön ja Martin käytöstä ei niin oletatko siis että työssäkäyvän Martin palkka on nyt vaan liian pieni Mikon tukiin verrattuna koska hän ei pysty säästämään samasta summasta tai jopa isommasta summasta mitä työtön Mikko saa?
En usko että vieläkään ymmärrät mitä tarkoitan mutta pähkinänkuoressa voisi sanoa että se, että joku työtön sanoo pystyvänsä säästämään ja joku työssäkäyvä sanoo että ei pysty ei kerro yhtään mitään!
Jos nyt ajat takaa sitä (mitä toivottavasti toivon että ajat) että on tilanteita joissa työssäkäyvälle voi jäädä saman verran tai jopa vähemmän käteen kun työttömälle, niin tosiaan tällaisiakin tilanteita voi olla jos palkka on todella pieni mutta todellinen tilanne tässäkin on se että pienipalkkainen voi viimesijassa hakea myöskin toimeentulotukea jolloin hänelle ei ainakaan jää vähemmän rajaa käytettäväksi kuin työttömänä jäisi (itseasiassa jää vähän enemmän koska työttäkäyvälle toimeentulotukeen lasketaan kannustinlisä) joten ikinä ei voi olla tilannetta että työssäkäyvälle jäisi vähemmän kun mitä saisi tukien varassa eläen, jos siis hakeaa toimeentulotukea.
Mutta vielä: Jos minulle jää käteen 800€ vuokran ja sähkön jälkeen ja työttömälle jää vaikka 500€ ja minä en pysty säästämään mutta työtön säästää tuosta summasta niin tarkoittaakoo se sinun mielestä automaattisesti että minun palkka on vitun pieni tai työttömän tuet liian isot? Tai vaikka meille jäisi sama summa vuokran ja sähkön jälkeen niin mikä on se syy miksi toinen voi säästää ja toinen ei, ne on ne kulutustottumukset mitkä sen eron tekee.
Niin maailma ei ole koskaan oikeudenmukainen eikä tasapuolinen ja toinen syö ruokaakin enemmän kuin toinen. Mutta jos tuista joku pystyy säästämään tai haluaa säästää tai hänellä nyt vain jää rahaa säästöön kun ei keksi sille käyttöä niin se kuuluu siinä tapauksessa palauttaa takaisin.
Tuki ja sosialihuolto on sitä varten että sillä taattaisiin ihmisen perus eläminen ei se että hän vaikka "asuntosäästää" tuilla. Eli en puhunut mistään "säästi viiden vuoden aikana 400" vaan että jos joku säästää 400 kuukaudessa, rahasta jonka muut työssäkäyvät hänelle ovat antaneet ilmaiseksi niin se on väärin. Ei, Ei se tarkoita edelleenkään sitä että tukia pitäisi pienentää, koska en uskokkaan että kaikki pystyisivät tuollaiseen säästämiseen. Mutta jos tukea on tullut liikaa niin palautuskuoressa takaisin ja jaetaan sitten vaikka harkinnanvaraisesti niille jotak syövät enemmän =D
Palauttaa takaisin? :D Eiköhän ole jokaisen oma asia mihin käyttää tulonsa/tukensa (pois lukien toimeentulotuki). Sinä veronmaksajana olisit ilmeisesti tyytyväisempi, jos säästämisen sijaan ostaisin vaikkapa uudehkon iphonen samoilla rahoilla? :D sitä paitsi alunperin oma pointtini kirjoituksessani oli, että tuet (ainakin lapsiperheiden) ovat mielestäni melko yläkanttiin laitettu. Vähemmälläkin tulisi toimeen, mutta totta kai omani nostan pois, kun siihen kerran olen oikeutettu.
Minä mielelläni elän nämä opiskelu- ja pikkulapsivuodet säästellen, jotta päästään lapsen kanssa joskus pois tästä vuokra-asuntoloukusta. Pidemmän päälle järkevämpää ja 1-vuotias taaperoni on ollut tähän asti varsin tyytyväinen köyhempäänkin elämäntyyliimme. Harvinaisen mielikuvituksetonta porukkaa palstalla, jos kaikkeen tekemiseen ja elämäniloihin tarvitsee toteutukseen rahaa ;)
Jahas jos tuo kerran on totta niin vaihdan kantaa ja olen tästälähtien sitämieltä että tuet ovat aivan liian isot ja niitä on pienennettävä. Äänestän tämän mielipiteeni mukaan jatkossa.
Kiitos rehellisyydestä, avasi silmäni =D
No tuo säästeliäs 1-vuotiaan lapsen yh voisi sitten ihan eritellä miten hän elää niin säästeliäästi ja kuitenkin hyvin. Jos nyt olet se sama joka tuolla aikaisemmin eritteli tulonsa ja miten säästää n. 400€/kk tuista niin sinullehan jäi siis n. 300€ käyttörahaa laskujen jälkeen niihin tavallisiin ruokaan, vaatteisiin jne. Eli voisitko ihan selvyyden vuoksi eritellä vielä paljon sinulla ja lapsella menee kuussa siis ruokaan, vaatteisiin, vaippoihin, talous- ja hygieniatuotteisiin?
Nyt kun lapsesi on vain 1 vai oliko jopa alle niin sinun lapsellasihan ei ole paljon mitään muita tarpeita kun ruoka ja vaatteet mutta ei kestä kauan kun kuvioihin tulee paljon muutakin. Mitäs sitten kun joudut kustantamaan leluja, joululahjoja, virikkeitä kuten jotain sisäleikkipuistoja? Ja kyllä ne ruokakulutkin kohta moninkertaistuvat.
Mutta jopa 1-vuotiaan kanssa, saa kyllä todella ankeasti elää jos 300€ saa kaiken tarpeellisen yhdelle aikuiselle ja lapselle. Johan sitä jo ruokaan menee paljon jo yhdelle aikuiselle ja sitten vaatetus teille kummallekin? Jos et itse jos nyt satu tarvitsemaan vaatteita ollenkaan niin näinhän se ei aina tule jatkumaan. Ja lapsellehan nyt aina joutuu ostamaan uudet talvi- ja kesäkengät, kesä- talvivaatteet kun kasvaa koko ajan. Yleesähän se menee niin että joku kuukausi ei ehkä osta vaatteita ollenkaan mutta joku kuukausi uppoaa sitten jo satanen tai enemmän jos joutuu ostamaan talvihaalarin ja kengät ja pari sisävaatetta. Ilman tuskin lapsesi on.