Laskin juuri, että mulle jää tuista yli 500 € kuussa säästöön!
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä ihmiset saavat noin paljon tukia? Itse olen yli 50v. työttömäksi jäänyt nainen, yksineläjä ja saan ansiosidonnaista päivärahaa nettona 900€. Siitä maksan asuntolainanlyhennyksen +yhtiövastikkeen sekä muut laskut, niin elämiseen ei jää juuri mitään. Asumistukea en saanut enkä toimeentulotukea. Miten toisille annetaan tukia ja toiset eivät saa apua mihinkään? Itselläni ei ole varaa maksaa edes hammaslääkärilaskua.
No katsotaas. Ensinnäkin sinulla ei ole elätettäviä eli asut yksin. Jos sinulla olisi liuta lapsia saisit tukia mutta niin sinun menosikin sitten moninkertaistuisivat eli tulos olisi +-0. Oletkohan tietoinen että yksineläjälle pitäisi toimeentulotuki lain mukaan jäädä n. 500€ käteen välttämättömien asumiskulujen jälkeen. No, tässä on se avain kysymys sillä sinä asut omistusasunnossa ja maksat asuntolainaa. Välttämättömiksi asumiskustannuksiksi lasketaan vuokra (tai yhtiövastike) sähkö ja vesi mutta ei tietenkään lainaa jota maksat pankille ja jolla kartutat omaa omaisuutta. Sinä et siis saa tukea eli asumistukea etkä toimeentulotukea koska asumiskustannuksesi ovat laskelmien mukaan niin pienet eli niihin luetaan vain yhtiövastike, sähkö ja vesi.
Jos esim. asuisit vuokra-asunnossa jonka vuokra olisi 600 plus sähkö 50 niin sinulle jäisi vain 250€ elämiseen asumiskustannusten jälkeen. Tämän takia voisit hakea ensin asumistukea jota saisit tietyn summan. Jos asumistuen jälkeenkään sinulle ei jää 500€ elämiseen kun olet maksanut vuokran ja sähkön niin sinulle annettaisiin toimeentulotukea sossusta sen verran että sinulle jää tuo 500€ käteen.
Yksinkertaisesti, yleensä työttömällä ei ole varaa maksaa asuntolainaa koska siihen lainanmaksuun ei voi saada mitään tukea ja asumiskustannukset ovat tällöin liian korkeat nettotuloihin nähden.
Yleensäkin kaikille jotka ihmettelevät: Miksi minä en ole ikinä saanut mitään tukia. No vaihtoehtoja on kaksi. Et ole hakenut sinulle kuuluvia tukia tai sitten tulosi ovat olleet sen verran korkeat että et ole oikeutettu tukiin kuten asumistukeen tai toimeentulotukeen. Niillä jotka ovat saaneet tukia on paljon pienemmän tulot. Sinäkin samoilla tuloilla saisit samat tuet.
Kiva juttu. Mulla jää laskujen jälkeen noin 300e ruokaan, vaatteisiin, huvituksiin kuussa laskujen jälkeen. Opiskelen työttömyysetuudella ja käyn liaäksi osa-aikatöissä. Mukavaa että joillakin jää säästöönkin..
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ihmisillä vanhemmat tai puoliso maksaa haikea jos on varaa säästää tukia.
Eipä tule apuja muilta. Ja tälle yhdelle kommentoijalle. Vammaistuki ei tarkoita sitä että perheessä olisi vammainen. Nykyään ei ole enää hoitotukea vaan astmaatikot, diabeetikot jne saa vammaistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen tuet:
1) kotihoidontuki: 800 € /kk
2) vammaistuki 210 € /kk
3) elatustuki noin 800 € / kk
4) asumistuki 750 € / kk
5) toimeentulotuki 1700 € / kk
6) lapsilisät 487 € / kkYhteensä 4747 € / kuussa. Olen yksinhuoltaja jolla 4 lasta joista kolme alle 3-vuotiaita. Asumme rivarissa, vuokra 1005 € /kk. Kyllähän tuosta säästöön jäisi, muttei kannata ettei tt-tuki laske. Satsataan mieluummin elämisen laatuun, ostetaan vaatteita ja syödään hyvin, matkustellaan jne.
Kannattaa siis olla 4 lapsen yksinhuoltaja.
No ei nyt kannata heti kyseisen esimerkin innoittamana ryhtyä 4 lapsen yksinhuoltajaksi sillä jos olet tätä ketjua yhtään lukenut niin nuo summat ovat täyttä tuubaa. Ensinnäkin saadaksesi jotain vammaistukea on perheessä oltava joku vammainen. Onko tavoiteltavaa? Ja toiseksi voit vähentää tuosta luetellusta tukisumma rivistä heti alkajaisiksi tuon toimeentulotuki 1700€ kokonaan koska niin kuin täällä on jo aikaisemmin todettu jos saa kyseiset tuet Kelalta niin toimeentulotukea tulee tasan 0!
Huomaa myös että elatustuet eivät ole ikinä n. 800€ neljästä lapsesta jos ne tulee Kelalta. Jos isä on hyvätuloinen niin toki voi tuollaiset summat saada.
Tuota noin, me kyllä saadaan vammaistukena 210 € per lapsi, joilla allergioita ja atooppinen ihottuma. Rasvaamiseen menee puolituntia päivässä ja joudutaan miettimään mitä ruokaa ostetaan. Varmaan siitä syystä saadaan korvaus.
Ja kelan elatustuki neljästä lapsesta on 4 x 155 eli 620 euroa. Tuo esimerkin yh voi saada elatusapua isältä vaikka yhdestä lapsesta enemmän ja muista kelalta 155 euroa/kk. Yksi kaveri saa kahdesta lapsestaan elatusapua 469 euroa kummastakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot:
Työmarkkinatuki 520e
Asumistuki 320e
Toimeentulotuki 200e
Menot:
Vuokra 580e
Ruoka+muu 150e
Puhelinlasku 10e
Yhteensä:
1040e-740=300e
Ihan tyytyväinen olen, mutta toki jos olisi lapsia, niin jäisi paljon enemmän taskuun. Erityisesti jos olisi sisarusten lasten huoltajuus.
Olisi kiva tietää mitä syöt, kun noin vähällä ruokasi saat. Toivon, että kerrot.
Lihana käytän pääosin jauhelihaa ja kanan fileitä, jotka leikkaan itse veitsellä suikaleiksi. Ennen söin naudan jauhelihaa, mutta nykyään syön useammin sika-nautaa, koska naudan maku alkoi jostain syystä etomaan. Molempia lihoja saa noin 5 euron kilohintaan. Nautaa tarjouksesta ja sika-nautaa ihan normihintaan. Lohta söin ennen enemmän, mutta nykyään tulee syötyä aika harvoin. Prismassa tuo on niin kallista, että en viitsi yleensä siihen tuhlata. Lidlissä oli ainakin ennen halvempaa, mutta sielläkin on varmaan hinta noussut. Kerran kuukaudessa tulee syötyä ehkä kalaa nykyään. Voisi kyllä lisätä määrää kerran viikossa. Porsaan sisäfileestä tulee tehtyä myös pihvejä toisinaan.
Salaattia menee ehkä kerä ja muutamia tomaatteja viikossa. Syön leipänä lähinnä vaasan ruispaloja ja itse tehtyä vaaleaa leipää. Teen toisinaan ruisleipääkin itse.
Hiilarin lähteenä menee riisiä, makaronia, perunaa, bulguria ja tuorepastaa.
Tässä jotain ruokia, joita syön:
Lasagne
Makaronilaatikko
Jauhelihakeitto
Kalakeitto
Makkarakeitto
Jauhelihakastike
Makkarakastike
Currykanavuoka
Intialainen kanakastike
Meksikolainen kanakastike
Itse tehty pitsa
Itse tehty hampurilainen
Itse tehdyt nugetit ja ranskalaiset rasvakeittimessä
Kanasalaatti
Tacot ja tortillat
Uunilohi
Riisipuuro
Erilaiset munakkaat
Kaurapuuro
Quasedillat
Lätyt
Suolaiset ja makeat piirakat
Herranjumala, mitä tukia ihmisille maksetaan! Parhaiten tienaa näemmä monilapsiset yksinhuoltajat koska kotihoidontuki yh-lisällä, elatustuki ja lapsilisät nostaa tukien määrää. Ja joku kiva diagnoosi tuohon päälle, niin vammaistukena pari sataa kuussa lisää. Ja asumistuki 4-5 huoneen asunnon vuokrasta. On tämä maa kyllä Hölmölä!
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala, mitä tukia ihmisille maksetaan! Parhaiten tienaa näemmä monilapsiset yksinhuoltajat koska kotihoidontuki yh-lisällä, elatustuki ja lapsilisät nostaa tukien määrää. Ja joku kiva diagnoosi tuohon päälle, niin vammaistukena pari sataa kuussa lisää. Ja asumistuki 4-5 huoneen asunnon vuokrasta. On tämä maa kyllä Hölmölä!
Täh?? Mitä sää oikein kirjotit? Luepa ite uudelleen ny toi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin jää hyvinä kuukausina lähemmässä 400e säästöön. Tukina kotihoidontuki 500e, Opintotuki 300e, lapsilisä 140e, elatustuki 150e, asumustuki 550. Yhteensä siis n.1500.
Vuokraan menee 700 ja muihin laskuihin hajautettuna ihan max.100e kuussa. Eletään toki säästeliäästi, mutta enpä ymmärrä miksi opiskelevan, köyhän, työttömän jne. Pitäisikään saavuttaa sama elintaso kuin työssäkäyvän :D Ainakin pk-seudulla on paljon ilmaista virikettä tarjolla ja pienet lapset ei välitä näistä merkkivaatteista sun muista hömpötyksistä mitä monien toimeentulotuen asiakkaidenkin lasten päällä näkee. Eri asia sitten he, joilla on oikeasti varaa rahoittaa turhuudet omasta palkkapussistaan.
Kiitollinen olen toki saamastani valtion avusta, mutta onhan tää systeemi vähän järjetön ja itselläni nää tuet on vielä pienimmästä päästä, kun vertaa moniin muihin sankareihin :D
Jäi vielä sanomatta, että olo oli kuin kroisoksella siirryttyäni pelkältä opintotuelta vanhempaintuille. Eipä tarvitse enää opintolainaakaan nostaa hetkeen :)
Vanhempainraha on 80 % edellisvuoden tuloista..
Jo pelkästään minimi äitiysraha on enemmän kuin opiskelijoiden opintotuki ja asumislisä yhteensä. Siihen vielä päälle lapsilisä ja asumistuki, joka ainakin meillä kattaa lähes 80% vuokrasta. (Sekä meidän kohdalla kohdalla myös elatustuki ja opintotuki kuuluu listaan. Myös muillakin "tuetuilla" nuo harvoin ainoat tuet.). Kotihoidontuelle siirryttyäni tuet vaan kasvoivat ensisestään. Se siitä lapsiperheiden köyhyydestä.
T. yhden lapsen opiskelija-yh-äiti
Mä olen 30 000 vuosituloilla saanut 1100 kk äitiyslomasta ja 880 kk vanhempainvapaalla. Kht oli yhestä lapsesta 250 € kk..
Joten mitäköhän vittua sää sekoilet lehmä??
Siis mä oon saanu äitiyspäivärahaa sellaisen 50 € päivä, eli päälle tonni kuussa, eikä muuta etuutta edes saa samaan aikaan. Vv on pienempi..
Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset että suurinosa ihmisistä ei saa noin uskomattomia tukia. Minä ja mies opiskellaan työttömyyspäivärahalla, molempien päivärahat yhteensä 1200e. Tämän lisäksi asumistuki 400 ja lapsilisä yhdestä lapsesta. Yhteensä tulot siis 1600+95e lapsilisä. Pelkästään asumiseen menee 1000e,lisäksi laskut(sähkö,bussikortti,puhelinlaskut ym.)200e/kk.
Kolmelle ihmiselle jää elämiseen,ruokaan ym. n.500e kuussa. Onko todella kadehtimisen arvoinen summa? Itse ainakin menisin mieluummin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kiva diagnoosi? Tiedätkö yhtään miten vaikea monesti on saada edes minimi vammaistuki? Ja miten sitovaa ja millaista lisätyötä tämä kiva diagnoosi voi aiheuttaa? Ihan jo vaikka palkattomasta vapaasta alkaen. Toinen mikä mua ihmetyttää tässä keskustelussa on se että monet uikuttaa että palkka on käteen sitä ja tätä. Myös te saatte ne lapsilisät ja yyhoot elarit siihen PÄÄLLE.
Miten saan annettua sinulle pankkitilini numeron? Anna 150 euroa minulle kun sinulla on tuota massia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen tuet:
2) vammaistuki 210 € /kk
4) asumistuki 750 € / kk
6) lapsilisät 487 € / kkYhteensä 4747 € / kuussa. Olen yksinhuoltaja jolla 4 lasta joista kolme alle 3-vuotiaita. Asumme rivarissa, vuokra 1005 € /kk. Kyllähän tuosta säästöön jäisi, muttei kannata ettei tt-tuki laske. Satsataan mieluummin elämisen laatuun, ostetaan vaatteita ja syödään hyvin, matkustellaan jne.
No ei nyt kannata heti kyseisen esimerkin innoittamana ryhtyä 4 lapsen yksinhuoltajaksi sillä jos olet tätä ketjua yhtään lukenut niin nuo summat ovat täyttä tuubaa. Ensinnäkin saadaksesi jotain vammaistukea on perheessä oltava joku vammainen. Onko tavoiteltavaa? Ja toiseksi voit vähentää tuosta luetellusta tukisumma rivistä heti alkajaisiksi tuon toimeentulotuki 1700€ kokonaan koska niin kuin täällä on jo aikaisemmin todettu jos saa kyseiset tuet Kelalta niin toimeentulotukea tulee tasan 0!
Huomaa myös että elatustuet eivät ole ikinä n. 800€ neljästä lapsesta jos ne tulee Kelalta. Jos isä on hyvätuloinen niin toki voi tuollaiset summat saada.
Tuota noin, me kyllä saadaan vammaistukena 210 € per lapsi, joilla allergioita ja atooppinen ihottuma. Rasvaamiseen menee puolituntia päivässä ja joudutaan miettimään mitä ruokaa ostetaan. Varmaan siitä syystä saadaan korvaus.
Ja kelan elatustuki neljästä lapsesta on 4 x 155 eli 620 euroa. Tuo esimerkin yh voi saada elatusapua isältä vaikka yhdestä lapsesta enemmän ja muista kelalta 155 euroa/kk. Yksi kaveri saa kahdesta lapsestaan elatusapua 469 euroa kummastakin.
Tuota noin, mutta siis tuossa aluperäisessä esimerkissä oli todellakin se 1700€ YLIMÄÄRÄISTÄ mitä ei saa noiden mainittujen Kela tukien lisäksi eli heitti "vain" n. pari tonnia tuo listaus. Eli vielä kerran Kela tukien lisäksi ei tule toimeentulotukea jos se toimeentulotuen perusnormi summa täyttyy jo niistä Kela summista. Tuoha oli esitetty juuri niin että yh:lle tulisi ruhtinaallisesti Kela tuet plus vielä se 1700€ toimeentulotukea siihen päälle! Ja tosiaan Kelalta ei tule elatustukea 800€, isältä tosiaan silloin täytyy tulla ainaki osa mutta silloinhan ei ole kysymys tosiaan tukisummista kun on kyse isän maksamasta elatusmaksusta.
Minä pystyn säästämään tuistani ja säästänkin. Riippuu varmasti siitäkin mihin on tottunut ja minkälaiset kulutustavat omaa.
Olen tk-eläkeläinen, sairastunut nuorena, minimieläke, ei kokemusta siitä että tilille tipahtaa palkka ja mahdollisuus pistää parikin tonni sileäksi per kk.
Saan takuueläkkeen, alimman hoitotuen ja asumistuen yht noin 1100e.
Vuokran ja muiden pakollisten menojen ( ruoka, vesi sähkö, netti, puhelin, lääkkeet, vakuutukset) jää noin 300e "ylimääräistä".
Pystyn kevyesti säästämään vuodessa 1000e ja usein enemmänkin.
Toki muitskin kuluja on, mutta ei niiräkään joka kuukausi ja ainakaan koko 300e:lla.
En matkusta (sairaana en oikein uskallakasn).
Maksullisia harradtuksia ei ole, jos ei lasketa paria riviä lottoa per viikko.
Ostan kaiken alesta paitsi ruuaan, toki katson ruokakaupassakin tarjoukset. Näin tekisin vaikka rahaa olisi enemmänkin.
Kaikki elektroniikat, kodinlaitteet ja -tavarat, huonekalut jne ostan vasta kun oikeadti tarvitsen. Eli en korvaa uusillä vain koska tuli uusi malli tai kyllästyttää.
En käytä alkoholia tai tupakoi.
Toki käyn joskus elokuvissa, ravintolassa ja ostan ihan jotain turhaakin mitä en oikeasti tarvitse. Vaatteisiin esim laitan enemmän kuin olisi tarvis.
Minulla on säästössä erillisellä tilillä tällä hetkellä noin 3000e. Välillä enemmän välillä vähemmän. Tuo on hätätilini. Sieltä maksrn ne yllättävät menot,rikki menneen pesukoneen, isommat terveysmenot yms joihin ei käyttötilin saldo riitä. Ja säästän sinne heti taad lisää jos joudun käyttämään.
Koskasn en ole maksanut mitään osamaksulla. Säästän aina mielummin ensin. Sallin itselleni velaksi elämisen vain äärimmäisessä hädässä.
Tulen mielestäni ihan hyvin toimeen. Toki unelmoin lottovoitosts mutta hyvä näinkin ja olen kiitollinen saamistani tuista.
Vierailija kirjoitti:
Minä pystyn säästämään tuistani ja säästänkin. Riippuu varmasti siitäkin mihin on tottunut ja minkälaiset kulutustavat omaa.
Olen tk-eläkeläinen, sairastunut nuorena, minimieläke, ei kokemusta siitä että tilille tipahtaa palkka ja mahdollisuus pistää parikin tonni sileäksi per kk.
Vuokran ja muiden pakollisten menojen ( ruoka, vesi sähkö, netti, puhelin, lääkkeet, vakuutukset) jää noin 300e "ylimääräistä".Pystyn kevyesti säästämään vuodessa 1000e ja usein enemmänkin.
Toki muitskin kuluja on, mutta ei niiräkään joka kuukausi ja ainakaan koko 300e:lla.
Ostan kaiken alesta paitsi ruuaan, toki katson ruokakaupassakin tarjoukset. Näin tekisin vaikka rahaa olisi enemmänkin.
Kaikki elektroniikat, kodinlaitteet ja -tavarat, huonekalut jne ostan vasta kun oikeadti tarvitsen. Eli en korvaa uusillä vain koska tuli uusi malli tai kyllästyttää.
Toki käyn joskus elokuvissa, ravintolassa ja ostan ihan jotain turhaakin mitä en oikeasti tarvitse. Vaatteisiin esim laitan enemmän kuin olisi tarvis.
Minulla on säästössä erillisellä tilillä tällä hetkellä noin 3000e. Välillä enemmän välillä vähemmän. Tuo on hätätilini. Sieltä maksrn ne yllättävät menot,rikki menneen pesukoneen, isommat terveysmenot yms joihin ei käyttötilin saldo riitä. Ja säästän sinne heti taad lisää jos joudun käyttämään.
Koskasn en ole maksanut mitään osamaksulla. Säästän aina mielummin ensin. Sallin itselleni velaksi elämisen vain äärimmäisessä hädässä.
Tulen mielestäni ihan hyvin toimeen. Toki unelmoin lottovoitosts mutta hyvä näinkin ja olen kiitollinen saamistani tuista.
Kai ymmärrät, että salainen tili tukia nostaessa on rikos? Jäät tuosta todennäköisesti jossain vaiheessa kiinni, koska pankin maksama korko näkyy verotustiedoissasi. Ihmettelen, että et ole vielä jäänyt kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokran ja muiden pakollisten menojen ( ruoka, vesi sähkö, netti, puhelin, lääkkeet, vakuutukset) jää noin 300e "ylimääräistä".Pystyn kevyesti säästämään vuodessa 1000e ja usein enemmänkin.
Tulen mielestäni ihan hyvin toimeen. Toki unelmoin lottovoitosts mutta hyvä näinkin ja olen kiitollinen saamistani tuista.Kai ymmärrät, että salainen tili tukia nostaessa on rikos? Jäät tuosta todennäköisesti jossain vaiheessa kiinni, koska pankin maksama korko näkyy verotustiedoissasi. Ihmettelen, että et ole vielä jäänyt kiinni.
9
En saa tt-tukea. En ole koskaan hakenutkaan. Eläkeläinen saa säästää ja kela tietää säästöni. Ei tilini ole salainen.
Suunnilleen sama 500 jää kuukausittain yli. Tosin käytän paljon perheen kuluihin joten voisi se helposti olla tuplatkin. Lisäksi täällä missä asun hinnat ovat paljon alempia kuin Suomessa. Kai se tuki joskus katkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen tuet:
2) vammaistuki 210 € /kk
4) asumistuki 750 € / kk
Tuota noin, mutta siis tuossa aluperäisessä esimerkissä oli todellakin se 1700€ YLIMÄÄRÄISTÄ mitä ei saa noiden mainittujen Kela tukien lisäksi eli heitti "vain" n. pari tonnia tuo listaus. Eli vielä kerran Kela tukien lisäksi ei tule toimeentulotukea jos se toimeentulotuen perusnormi summa täyttyy jo niistä Kela summista. Tuoha oli esitetty juuri niin että yh:lle tulisi ruhtinaallisesti Kela tuet plus vielä se 1700€ toimeentulotukea siihen päälle! Ja tosiaan Kelalta ei tule elatustukea 800€, isältä tosiaan silloin täytyy tulla ainaki osa mutta silloinhan ei ole kysymys tosiaan tukisummista kun on kyse isän maksamasta elatusmaksusta.
Ja Kela maksaa elatustukea 155,50 per lapsi kuussa. Ainakin minulle. Eli neljästä lapsesta elatustuki on 622 euroa. Ei hirveästi poikkea tuosta esimerkin 800 €:sta.
Meillä tuista jää kyllä mitään säästöön. Ja kun näitä tässä lasketaan, niin meillä toimeentulotuki on 1882,50 kuussa, lisäksi Kelasta sähkö, lämmitys ja muut asumismenot noin 750 € kuussa. (Asutaan omakotitalossa.) Joudutaan käyttämään myös paljon täydentävää toimeentulotukea (2016 esim keittiöremppa ja kodinkoneiden uusiminen). Nuorimmat lapset käy yksityistä päiväkotia ja kalliimmat päiväkotimaksut korvataan ennaltaehkäisevänä tt-tukena. Lasten harrastuksista korvataan yksi harrastus (meillä jalkapallo, pianotunnit ja soittovälineet, muskari).
Tuossa siis kaikki mitä saadaan, keskimäärin 3200-3400 euroa kuussa. Joudutaan lisäksi hakemaan kaikki mahdolliset ruoka-avut, seurakunnan avustukset ym. Onneksi esim yksityisiltä järjestöiltä saadaan avustuksia esim lomia, harrastuksia yms varten.
Ollaan 6 henkinen perhe, molemmat vanhemmat työttömiä.
Tarkoitus varmaan olisi työllistyä eikä ruveta ikuistyöttömäksi tukielätiksi.