Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laskin juuri, että mulle jää tuista yli 500 € kuussa säästöön!

Vierailija
10.02.2017 |

Mites teillä palkasta?

Kommentit (239)

Vierailija
221/239 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PinkkiPantteri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen tuet:

1) kotihoidontuki: 800 € /kk

2) vammaistuki 210 € /kk

3) elatustuki noin 800 € / kk

4) asumistuki 750 € / kk

5) toimeentulotuki 1700 € / kk

6) lapsilisät 487 € / kk

Yhteensä 4747 € / kuussa. Olen yksinhuoltaja jolla 4 lasta joista kolme alle 3-vuotiaita. Asumme rivarissa, vuokra 1005 € /kk. Kyllähän tuosta säästöön jäisi, muttei kannata ettei tt-tuki laske. Satsataan mieluummin elämisen laatuun, ostetaan vaatteita ja syödään hyvin, matkustellaan jne.

Taas mukana vammaistuki! Yksinhuoltajille taitaa tilastollisesti osua vammautettuja lapsia muita enemmän?

Vammaistuen saa esim jos on astma tai atooppinen ihottuma. Terv. Yh.

Ei kyllä saa, kuepa ehdot. Meillä oienimpinä sairauksina astma ja atooppinen iho mutta on aivolasvainta ja muita äärimmäisen pahoja sairauksia ja mitään vammaistukia ei saada.

Vinkki. Opettele kirjoittamaan tai pyydä joku avuksi. Ei varmasti mene hakemus läpi tuollaisella äidinkielellä.

222/239 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites teillä palkasta?

Suunnilleen saman verran jää pakollisten kulujen (asumiskulut, ruoka, auto yms) jälkeen. About kolmen vuoden päästä asuntolaina on maksettu ja sitten jää 1300 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/239 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin jää hyvinä kuukausina lähemmässä 400e säästöön. Tukina kotihoidontuki 500e, Opintotuki 300e, lapsilisä 140e, elatustuki 150e, asumustuki 550. Yhteensä siis n.1500.

Vuokraan menee 700 ja muihin laskuihin hajautettuna ihan max.100e kuussa. Eletään toki säästeliäästi, mutta enpä ymmärrä miksi opiskelevan, köyhän, työttömän jne. Pitäisikään saavuttaa sama elintaso kuin työssäkäyvän :D Ainakin pk-seudulla on paljon ilmaista virikettä tarjolla ja pienet lapset ei välitä näistä merkkivaatteista sun muista hömpötyksistä mitä monien toimeentulotuen asiakkaidenkin lasten päällä näkee. Eri asia sitten he, joilla on oikeasti varaa rahoittaa turhuudet omasta palkkapussistaan.

Kiitollinen olen toki saamastani valtion avusta, mutta onhan tää systeemi vähän järjetön ja itselläni nää tuet on vielä pienimmästä päästä, kun vertaa moniin muihin sankareihin :D

Jäi vielä sanomatta, että olo oli kuin kroisoksella siirryttyäni pelkältä opintotuelta vanhempaintuille. Eipä tarvitse enää opintolainaakaan nostaa hetkeen :)

Minimi vanhempainpäiväraha on 593,25 euroa kuussa miinus verot. Opintotuki on joko 250,28 tai 336,76 euroa kuussa miinus 10 % veroa.

Vanhempainraha on 80 % edellisvuoden tuloista..

Vierailija
224/239 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan nyt riippuu ihan siitä, miten rahansa kuluttaa. Kyllä kaiken saa menemään, jos vain haluaa. Minulle jää pakollisten menojen jälkeen pyöreät 1500 €, jos menoiksi lasketaan ruoan ja asunnon lisäksi, lemmikit, vakuutukset, sähköt ja muut laskut, mökki&mökkireissut ja auto.

Vierailija
225/239 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyö + päiväraha + asumistuki on yhteensä noin 1300 e/kk. Käteen jäävä summa siis. Siitä saan helposti säästöön sen 500 euroa.

Vierailija
226/239 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikatyö + päiväraha + asumistuki on yhteensä noin 1300 e/kk. Käteen jäävä summa siis. Siitä saan helposti säästöön sen 500 euroa.

Ilmeisesti halpa vuokra.

Vierailija
227/239 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla maanviljelijä. Kyllähän niistä tuista säästöönkin jää. Ennenkuin v*ttuilette enempää, niin kysykää Wahlroosin nallelta, se tietää.

Vierailija
228/239 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pystyn säästämään tuistani ja säästänkin. Riippuu varmasti siitäkin mihin on tottunut ja minkälaiset kulutustavat omaa.

Olen tk-eläkeläinen, sairastunut nuorena, minimieläke, ei kokemusta siitä että tilille tipahtaa palkka ja mahdollisuus pistää parikin tonni sileäksi per kk.

Saan takuueläkkeen, alimman hoitotuen ja asumistuen yht noin 1100e.

Vuokran ja muiden pakollisten menojen ( ruoka, vesi sähkö, netti, puhelin, lääkkeet, vakuutukset) jää noin 300e "ylimääräistä".

Pystyn kevyesti säästämään vuodessa 1000e ja usein enemmänkin.

Toki muitskin kuluja on, mutta ei niiräkään joka kuukausi ja ainakaan koko 300e:lla.

En matkusta (sairaana en oikein uskallakasn).

Maksullisia harradtuksia ei ole, jos ei lasketa paria riviä lottoa per viikko.

Ostan kaiken alesta paitsi ruuaan, toki katson ruokakaupassakin tarjoukset. Näin tekisin vaikka rahaa olisi enemmänkin.

Kaikki elektroniikat, kodinlaitteet ja -tavarat, huonekalut jne ostan vasta kun oikeadti tarvitsen. Eli en korvaa uusillä vain koska tuli uusi malli tai kyllästyttää.

En käytä alkoholia tai tupakoi.

Toki käyn joskus elokuvissa, ravintolassa ja ostan ihan jotain turhaakin mitä en oikeasti tarvitse. Vaatteisiin esim laitan enemmän kuin olisi tarvis.

Minulla on säästössä erillisellä tilillä tällä hetkellä noin 3000e. Välillä enemmän välillä vähemmän. Tuo on hätätilini. Sieltä maksrn ne yllättävät menot,rikki menneen pesukoneen, isommat terveysmenot yms joihin ei käyttötilin saldo riitä. Ja säästän sinne heti taad lisää jos joudun käyttämään.

Koskasn en ole maksanut mitään osamaksulla. Säästän aina mielummin ensin. Sallin itselleni velaksi elämisen vain äärimmäisessä hädässä.

Tulen mielestäni ihan hyvin toimeen. Toki unelmoin lottovoitosts mutta hyvä näinkin ja olen kiitollinen saamistani tuista.

Kai ymmärrät, että salainen tili tukia nostaessa on rikos? Jäät tuosta todennäköisesti jossain vaiheessa kiinni, koska pankin maksama korko näkyy verotustiedoissasi. Ihmettelen, että et ole vielä jäänyt kiinni. 

Takuueläkkeen, alimman hoitotuen ja asumistuen määrään ei vaikuta se mitä tilillä on säästössä. Vain jos saa toimeentulotukea. Asumistuessa vaikuttaa vain tulot, ei säästöt.

Vierailija
229/239 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen tuet:

2) vammaistuki 210 € /kk

4) asumistuki 750 € / kk

6) lapsilisät 487 € / kk

Yhteensä 4747 € / kuussa. Olen yksinhuoltaja jolla 4 lasta joista kolme alle 3-vuotiaita. Asumme rivarissa, vuokra 1005 € /kk. Kyllähän tuosta säästöön jäisi, muttei kannata ettei tt-tuki laske. Satsataan mieluummin elämisen laatuun, ostetaan vaatteita ja syödään hyvin, matkustellaan jne.

Kannattaa siis olla 4 lapsen yksinhuoltaja.

No ei nyt kannata heti kyseisen esimerkin innoittamana ryhtyä 4 lapsen yksinhuoltajaksi sillä jos olet tätä ketjua yhtään lukenut niin nuo summat ovat täyttä tuubaa. Ensinnäkin saadaksesi jotain vammaistukea on perheessä oltava joku vammainen. Onko tavoiteltavaa? Ja toiseksi voit vähentää tuosta luetellusta tukisumma rivistä heti alkajaisiksi tuon toimeentulotuki 1700€ kokonaan koska  niin kuin täällä on jo aikaisemmin todettu jos saa kyseiset tuet Kelalta niin toimeentulotukea tulee tasan 0!

Huomaa myös että elatustuet eivät ole ikinä n. 800€ neljästä lapsesta jos ne tulee Kelalta. Jos isä on hyvätuloinen niin toki voi tuollaiset summat saada.

Tuota noin, me kyllä saadaan vammaistukena 210 € per lapsi, joilla allergioita ja atooppinen ihottuma. Rasvaamiseen menee puolituntia päivässä ja joudutaan miettimään mitä ruokaa ostetaan. Varmaan siitä syystä saadaan korvaus.

Ja kelan elatustuki neljästä lapsesta on 4 x 155 eli 620 euroa. Tuo esimerkin yh voi saada elatusapua isältä vaikka yhdestä lapsesta enemmän ja muista kelalta 155 euroa/kk. Yksi kaveri saa kahdesta lapsestaan elatusapua 469 euroa kummastakin.

Tuota noin, mutta siis tuossa aluperäisessä esimerkissä oli todellakin se 1700€ YLIMÄÄRÄISTÄ mitä ei saa noiden mainittujen Kela tukien lisäksi eli heitti "vain" n. pari tonnia tuo listaus.  Eli vielä kerran Kela tukien lisäksi ei tule toimeentulotukea jos se toimeentulotuen perusnormi summa täyttyy jo niistä Kela summista. Tuoha oli esitetty juuri niin että yh:lle tulisi ruhtinaallisesti Kela tuet plus vielä se 1700€ toimeentulotukea siihen päälle! Ja tosiaan Kelalta ei tule elatustukea 800€, isältä tosiaan silloin täytyy tulla ainaki osa mutta silloinhan ei ole kysymys tosiaan tukisummista kun on kyse isän maksamasta elatusmaksusta.

Ja Kela maksaa elatustukea 155,50 per lapsi kuussa. Ainakin minulle. Eli neljästä lapsesta elatustuki on 622 euroa. Ei hirveästi poikkea tuosta esimerkin 800 €:sta.

Ja tuosta laskelmasta muuten puuttui, että saa yh-korotuksen lapsilisiin eli melkein 200 e kuussa :)

Vierailija
230/239 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen tuet:

2) vammaistuki 210 € /kk

4) asumistuki 750 € / kk

6) lapsilisät 487 € / kk

Taas mukana vammaistuki! Yksinhuoltajille taitaa tilastollisesti osua vammautettuja lapsia muita enemmän?

Ai niinkö? Missä kaupungissa niin saa? Mulla on lapsi, jolla on psoriasis, ei saada vammaistukea. Veljeni lapsella on astma ja atooppinen ihottuma, ei saa vammaistukea. Yh:t taitaa liioitella niitten lastensa vammoja enemmän kuin normaalit ihmiset.

Typerä nainen (?) Jos et ole tajunnut edes sitä että vammaistukeen tarvitsee vähintään lääkärin lausunnon niin ei ole ihmekään että hakemus ei ole mennyt läpi. Mutta siinä mielessä olet kyllä oikeassa että oma hakemus merkitsee enemmän. Osasin perustella neljä sivua fiksusti perusteluja ja läpi meni :)

No en ole kyllä edes hakenut vammaistukea, koska en ole ajatellutkaan, että psoriasis olisi sellainen sairaus josta sitä tukea saisi eikä lääkärikään ole asiasta maininnut. Ja tiedän kyllä että hakemukseen on liitettävä lääkärinlausunto, koska ystävälläni on pahasti sydänvikainen lapsi. Ystäväni taisteli kauan kelan kanssa, että sai vammaistuen lapselleen, ja nää yh:t sepittää neljä sivua tekstiä, että saavat vammaistuen johonkin ihottumaan. Kyllä ne sossupummit osaa!

Vierailija
231/239 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen tuet:

2) vammaistuki 210 € /kk

4) asumistuki 750 € / kk

6) lapsilisät 487 € / kk

Ai niinkö? Missä kaupungissa niin saa? Mulla on lapsi, jolla on psoriasis, ei saada vammaistukea. Veljeni lapsella on astma ja atooppinen ihottuma, ei saa vammaistukea. Yh:t taitaa liioitella niitten lastensa vammoja enemmän kuin normaalit ihmiset.

Olette siis hakeneet vammaistukea kun tiedät ettette sitä saa? Eli se joka saa on epärehellinen ja liioittelee. Olisitko itsekin veljesi kanssa tuohon kategoriaan kuuluva jos hakemuksenne olisi menneet läpi?

On se kummaa kun tukia saavia on haukuttu vaikka miksi ja pidetään loisina, epärehellisesti tukia nauttivina. Itse kuitenkin omalla kokemuksella todetaan että niitä tukia on haettu itsekin eikä niitä olekaan helppo saada.

Olen itse joutunut vammaistukea hakemaan ihan itselleni. Lääkäri neuvoi suoraan että hakemuksesta kannattaa tehdä kattava, kuvata mukaan myös se huonoin tilanne. Mielummin pitkä kuin lyhyt. Ekalla hakukerralla sain hylätyn vaikka lääkärin mielestä homma oli läpihuutojuttu. En saanut edes alimpaa tukea. Kehotettiin hakemaan uudestaan hieman myöhemmin muutoksen haun sijaan. Uudella kertaa lausunto oli sama, hakemuskin melkein sama, hiukan viilattiin sitä kuntoutusohjaajan kanssa. Tuolla kertaa myönnettiin ylin tuki. Paljon on vaikutusta myös hakemuksen käsittelijällä.

Vierailija
232/239 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen tuet:

2) vammaistuki 210 € /kk

4) asumistuki 750 € / kk

6) lapsilisät 487 € / kk

Typerä nainen (?) Jos et ole tajunnut edes sitä että vammaistukeen tarvitsee vähintään lääkärin lausunnon niin ei ole ihmekään että hakemus ei ole mennyt läpi. Mutta siinä mielessä olet kyllä oikeassa että oma hakemus merkitsee enemmän. Osasin perustella neljä sivua fiksusti perusteluja ja läpi meni :)

No en ole kyllä edes hakenut vammaistukea, koska en ole ajatellutkaan, että psoriasis olisi sellainen sairaus josta sitä tukea saisi eikä lääkärikään ole asiasta maininnut. Ja tiedän kyllä että hakemukseen on liitettävä lääkärinlausunto, koska ystävälläni on pahasti sydänvikainen lapsi. Ystäväni taisteli kauan kelan kanssa, että sai vammaistuen lapselleen, ja nää yh:t sepittää neljä sivua tekstiä, että saavat vammaistuen johonkin ihottumaan. Kyllä ne sossupummit osaa!

Aha oletkin tänne jo vastannut ettet ole edes koko tukea hakenut. Menee jo naurettavaksi. Haukut, kiukkuat ja olet katkera siitä että joku saa jotain mitä et ole itse edes yrittänyt saada.

Vaikka nyt sitten hakisitkin ja et saisi tukea niin sekään ei tee tukea saavista yhtään sen enempää sossupummeja tai epärehellisiä kuin ennenkään.

Tajuathan että samankin sairauden sisällä voi olla paljon vaihtelua siinä minkä verran siitä kuluja koituu tai miten hankala se on. Siksi tukea haetaankin lausunnolla ja hakemuksella, ei diagnoosikoodilla.

Vierailija
233/239 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen tuet:

2) vammaistuki 210 € /kk

4) asumistuki 750 € / kk

6) lapsilisät 487 € / kk

Ihan vilpittömästi kysyn että onko sulla kaikki ok? Ensin vaahtoat kuinka teille ei myönnetä vammaistukea ja seuraavaksi sanot ettet ole edes hakenut. Minä olen se joka on kirjoittanut neljä sivua hakemukseen mutta mistä ihmeestä sait päähäsi että meillä saadaan vammaistukea ihottuman takia? Ja se sydänvika voi olla myös sellainen joka ei vaikuta arkeen. Kela on kiinnostunut eniten siitä miten "vamma" haittaa arkea.

Vierailija
234/239 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista muuten että nyt jo vammaistukikin tekee sossun pummiksi :D

Vierailija
235/239 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tämä aivan vitun hullu hymiö- ämmä joka on oikeasti aivan sekaisin..

Miten te jaksatte tämän kanssa?

Joku opiskelija jolla mies töissä ja muksu hoidossa päivät, aivan liikaa luppoaikaa.

Tietty kirjoitustyyli ja hymiöt lopussa vaikka kertoisi kuolemaa tekevänsä. Ihan sekopää ämmä.

Vierailija
236/239 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoisia tukia sitä saa, HUH HUH!

mulle jää nettona käteen kuussa n,2300e. Ja olen lähemmäs puolet kuusta poissa kotoa. Just tossa kävin ostamassa läjän uusia sukkahousuja töihin ja kahden huonosti istuvat ja halvat korkkarit töihin, ei raaski ostaa kalliita, kun yhden parin elinaika on n,2-3kk. ja niihin meni taas 170e rahaa. Tuon ostoksen teen n. 4-5 kertaa vuodessa.

Menny tää työelämä jo niin mahdottomaksi, etten enää tiedä kuinka jaksan,

että rakkaudesta ilmailuun vaan. Pitäsköhän munkin heittäytyä vaan yhteiskunnan elätiksi, näkis lapsetkin mua enemmän.

Nyt on kyllä pakko sanoa, ettet lentoemäntä ole ihan penaalin terävin kynä, jos et löydä 85 eurolla hyvin istuvia ja mukavia, laadukkaita kenkiä - ja kulutat yhden parin sun sisäduunissa 2-3 kuukaudessa. Ja juu, mulla on sekä korkkareita että oon tehnyt duuniasi. Avain on löytää hyvänhintaisia kenkiä - ulkomailta (itse ostan Saksasta, Italiasta, Espanjasta pääasiassa), netistä - ja ihan koto-Suomestakin - kohtuuhintaan eikä käyttää niitä loppuun vaan huoltaa ja käyttää vuorotellen. Näin ne kestävät.

Vierailija
237/239 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkahousutkin maksaa...

Vierailija
238/239 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen tuet:

2) vammaistuki 210 € /kk

4) asumistuki 750 € / kk

6) lapsilisät 487 € / kk

Juu haluaisi itse nähdä tilastot. Itse en ainakaan useamman lapsen yh:na ole saanut yhdestäkään lapsesta vammaistukea vaikka mukana myös erityislapsi. Älkää nyt automaattisesti luule että kaikki yh:t saa vammaistukea vaikka näin jotkut tahtovat asian esittää. Ylipäätänsä ei kannata luulla mitään kenenkään tulisummista kun se ei ole sama kun varma tieto.

Vierailija
239/239 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen tuet:

2) vammaistuki 210 € /kk

4) asumistuki 750 € / kk

6) lapsilisät 487 € / kk

Kannattaa siis olla 4 lapsen yksinhuoltaja.

No ei nyt kannata heti kyseisen esimerkin innoittamana ryhtyä 4 lapsen yksinhuoltajaksi sillä jos olet tätä ketjua yhtään lukenut niin nuo summat ovat täyttä tuubaa. Ensinnäkin saadaksesi jotain vammaistukea on perheessä oltava joku vammainen. Onko tavoiteltavaa? Ja toiseksi voit vähentää tuosta luetellusta tukisumma rivistä heti alkajaisiksi tuon toimeentulotuki 1700€ kokonaan koska  niin kuin täällä on jo aikaisemmin todettu jos saa kyseiset tuet Kelalta niin toimeentulotukea tulee tasan 0!

Huomaa myös että elatustuet eivät ole ikinä n. 800€ neljästä lapsesta jos ne tulee Kelalta. Jos isä on hyvätuloinen niin toki voi tuollaiset summat saada.

Tuota noin, me kyllä saadaan vammaistukena 210 € per lapsi, joilla allergioita ja atooppinen ihottuma. Rasvaamiseen menee puolituntia päivässä ja joudutaan miettimään mitä ruokaa ostetaan. Varmaan siitä syystä saadaan korvaus.

Ja kelan elatustuki neljästä lapsesta on 4 x 155 eli 620 euroa. Tuo esimerkin yh voi saada elatusapua isältä vaikka yhdestä lapsesta enemmän ja muista kelalta 155 euroa/kk. Yksi kaveri saa kahdesta lapsestaan elatusapua 469 euroa kummastakin.

Tuota noin, mutta siis tuossa aluperäisessä esimerkissä oli todellakin se 1700€ YLIMÄÄRÄISTÄ mitä ei saa noiden mainittujen Kela tukien lisäksi eli heitti "vain" n. pari tonnia tuo listaus.  Eli vielä kerran Kela tukien lisäksi ei tule toimeentulotukea jos se toimeentulotuen perusnormi summa täyttyy jo niistä Kela summista. Tuoha oli esitetty juuri niin että yh:lle tulisi ruhtinaallisesti Kela tuet plus vielä se 1700€ toimeentulotukea siihen päälle! Ja tosiaan Kelalta ei tule elatustukea 800€, isältä tosiaan silloin täytyy tulla ainaki osa mutta silloinhan ei ole kysymys tosiaan tukisummista kun on kyse isän maksamasta elatusmaksusta.

Ja Kela maksaa elatustukea 155,50 per lapsi kuussa. Ainakin minulle. Eli neljästä lapsesta elatustuki on 622 euroa. Ei hirveästi poikkea tuosta esimerkin 800 €:sta.

Ja tuosta laskelmasta muuten puuttui, että saa yh-korotuksen lapsilisiin eli melkein 200 e kuussa :)

Juu, niin puuttui mutta siinä oli myös 1700€ ylimääräistä koko luettelossa koska kaikkien noiden tukien jälkeen ei saisi senttiäkään toimeentulotukea. Tuo oli  aika hulvaton listaus joku oli varmaan oikein googlettanut että 1700€ saa neljän lapsen yh toimeentulotukea eikä tajua ollenkaan miten tuo toimeentulotuki lasketaan! Ja jos halutaan siis jotain yleistä tukisummien määrää puida niin muistettakoon myös että kaikki yh:t eivät saa vammaistukea lapsilleen ja yleensä ne elarit on alle 200€ per lapsi.