Miesystävä väittää että sähkölaskua ei voi maksaa muu kuin se, kenen nimellä lasku tulee, onko totta?
Mies on luonani 90% ajasta ja olemme sopineet että hän maksaisi joka kolmannen sähkölaskun. Nyt kun ensimmäinen lasku tuli (tulee 3kk välein) hän kuitenkin heitti kapuloita rattaisiin ja sanoi, ettei ottanut sopimustamme vakavasti, että se oli vaan sanahelinää. Sanoi, että sähkölaskua ei "rekisteröidä" maksetuksi jos se ei ole maksettu sen nimissä, kenen sähkösopimus on. Voiko olla totta?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
ÄKKIÄ AVAIN POIS JA KAIKKI MIEHEN TAVARAT PAHVILAATIKKOON. Se on moro. Älä tee samaa virhettä, mulla meni 5v elämästä ja säästöt, joita en ikinä saa takaisin.
Tässä tyhjentävä vastaus.
No ei todellakaan ole totta 😂 Ihan sama kuka sen maksaa, viitenumero ohjaa reskontrassa maksun oikeaan laskuun.
Kysytkö tosissasi?
On totta, ettei sitä maksua pysty kohdistamaan, jos on ns. tuntematon maksaja yritykselle. Maksu jää epäselviin, mutta sitten, kun otat maksumuistutuksen tultua yhteyttä ja kerrot maksutiedot, pystytään maksu kohdistamaan. t. reskontranhoitaja
Kaikkiin lakipykäliin, asetuksiin ja yhteisöjen sääntöihin on jokin syy.
Aika pitkälle pääsee vaikka kuinka kokemattomana ja nuorena miettimällä, mikä se syy voisi olla.
Eli miksi yritys olisi kiinnostunut maksavasta tahosta? Heidän ainut intressinsä on saada rahat. Poikaystäväsi intressi taas on maksattaa laskut sinulla yhteiselosta. Tai sitten on myös yhtä tyhmä ja luulee tosissaan näin olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minustakin kuulosti vähintään oudolta. Olen 6kk sitten muuttanut omilleni enkä vielä tiedä tarkkaan miten nämä lakipykälät menevät. Kun olen kysynyt tuota, että miksei voisi maksaa minulle käteisenä, niin sanoo että maksaa sitten seuraavalla kauppareissulla isomman osuuden ruuista. Aina kummasti tämä siellä kaupassa unotuu. Elättelen kai toiveita että hän muuttuisi tai jotain.
Ap
Tuskin muuttuu, tämä on luultavasti vain jäävuoren huippu. Entäs vesimaksut? Maksat ilmeisesti virallisesti yhden hlön maksun mutta vettä menee kahden edestä. Voi olla että naapureilta/isännöitsijältä/vuokranantajalta tulee pian sanomista ja saat maksaa ukon vedetkin - jopa takautuvasti. Yleensä tuollaista piiloasumista ei hyväksytä koska se vaikuttaa korottavasti kaikkien vesimaksuun kun joku lotraa sitä ilmaiseksi.
Valitettavasti vesimaksua ei voi vaatia maksettavaksi kuin yhteen paikkaan eli sinne missä on kirjoilla. Jos asunnossa onkin mittari, maksu tuleekin sen mukaan, joten silloin on viisasta ilmoittaa yhtiölle niin monesta vedenkäyttäjästä kuin heitä on (ennakkoa varten), muuten tasauslasku on liian suuri.
Kyllä minä joudun maksamaan vesimaksua myös kakkosasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Ihan jäin miettimään, että entäs jos tilanne on tämä: sähkölasku tulee e-laskuna minun verkkopankkiini, minä siis olen ainoa sopimuksen tekijä. Minä pystyn siellä vahvistaessani vaihtamaan tilin, jolta maksan. Mutta jos haluaisinkin vaikka avopuolisoni maksavan laskun, minun tulisi tulostaa/kirjoittaa tiedot ylös ja avokki maksaisi sitten laskun. Siis tässä tapauksessa avokilla ja minulla ei olisi yhteisiä tilejä tai käyttöoikeuksia toistemme tileihin, niin että voisin vahvistaessani laittaa maksun menemään avokin tililtä. Mutta mitä tapahtuu e-laskulle, joka jäisi minun verkkopankissani maksamatta ja vahvistamatta? Voisin poistaa sen sieltä, mutta menisikö siitä ilmoitus sähköyhtiölle että laskua ei ole maksettu määräajassa? Ja menisikö avokin maksu perille, kun se e-lasku jäisi maksamatta? Onko tälläinen tapahtunut tuolle Fortumin asiakkaalle joka väitti että heillä ei toinen voinut maksaa laskua?
Eihän sillä ole mitään merkitystä minne se lasku menee ja mistä sen maksaa, merkitystä on vain niillä laskussa olevilla tiedoilla eli tili-ja viitenumeroilla ja laskun summalla, ja sillä, että lasku on maksettu.
E-lasku on olemassa siksi, että sitä ei tarvitse laskuttajan lähettää paperisena, ja siksi, että verkkopankista se lasku on helppo maksaa suoraan siitä omasta verkkopankista. Ei e- lasku ole mitenkään varsinaisesti sidottu juuri siihen tiliin, se tili on vain paikka, mihin maksttavat tiedot tulevat laskun muodossa, se lasku siis on vain liuta tietoja.
Aivan sama juttu on paperisessa laskussa: se tulee tietystä postiluukusta, mutta sen voi maksaa kuka vaan, kunhan katsoo siitä laskusta ne tarvittavat tiedot.
Kahdeksan sivua vastauksia tökeröön provoon.
Onnitteluni, ap.
Miksi muuten mies lupasi maksaa vain joka kolmannen laskun vaikka on (asuu) luonasi 90% ajastaan?
Vierailija kirjoitti:
On totta, ettei sitä maksua pysty kohdistamaan, jos on ns. tuntematon maksaja yritykselle. Maksu jää epäselviin, mutta sitten, kun otat maksumuistutuksen tultua yhteyttä ja kerrot maksutiedot, pystytään maksu kohdistamaan. t. reskontranhoitaja
Jos viitenumero on oikein, lasku kohdistuu oikein automaattisesti eikä reskontranhoitaja käytännössä edes näe ko. laskua. Nykyaikana on äärimmäisen vaikea onnistua syöttämään virheellinen viitenumero.
Terveisin useammankin firman sekä osto- että myyntireskontraa hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Pötyä. Lasku kohdistetaan viitenumeron perusteella. Tämä tapahtuu nykyään yleensä automaattisesti. Laskutusohjelma lukee TITO-tiedoston ja kohdentaa saapuneet maksut avoimiin. Vain siinä tapauksessa jos viitenumero puuttuu tai on virheellinen, joutuu arvon reskontranhoitaja kohdentamaan maksut käsin, ja tällöin voi tulla tämmöinen tilanne, ettei maksua voida kohdistaa laskulle, jos maksaja on eri kuin järjestelmään merkitty asiakas. Nykyisissä verkkopankeissa muuten täytyy olla joko viite tai viesti, muutoin maksu ei lähde. Yleensä niissä laskuissa, joissa ei ole viitenumeroa, maksaja on sentään älynnyt kirjoittaa viestikenttään joko laskun numeron tai kenen laskusta on kysymys, joten maksu on näillä tiedoilla kohdistettavissa.
Ootko mun eksän uusi nainen? Eksällä oli just tapana yrittää kusettaa ihan kaikesta mahdollisesta. Esim. sain häneltä sukupuolitaudin, joka ilmeni eksällä samaan aikaan. Sanoi kirkkain silmin, että täällä voi olla vaikka jotain hometta tms mikä saa sen nyt reagoimaan. Oltiin siis juuri muutettu uuteen asuntoon.
En edelleenkään käsitä, miksen potkaissut häntä saman tien tuolloin ulos. Uskomatonta skeidaa.
Aloitus oli hyvä, ei uskoisi millaista moskaa jotkut yrittävät syöttää. Varsinkin kun henkilö on nuori ja hiukan eristetty.
Exän tytär uskoi tosissaan että anoppi määrää milloin vakuutuksemme irtisanotaan, niin paljon hän puuttui asioihimme. Hän oli jo yli 15-vuotias. Selitin että vakuutuksenottaja sanoo itse sen irti.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kivikautinen systeemi teillä on? Valtaosassa ne suoritukset kohdistetaan viitenumeron perusteella- toki summankin pitää täsmätä. Maksajan nimellä EI ole välä.
t. toinen reskontranhoitaja.
Se poika on vedättänyt varmaan jokaista kumppaniaan samalla tavalla.
Mikä sua vaivaa? Etkö välitä miehestäsi sen vertaa, että et voi edes sähköjä tarjota?
Roadwalker kirjoitti:
Mikä sua vaivaa? Etkö välitä miehestäsi sen vertaa, että et voi edes sähköjä tarjota?
Niin se kuule elämässä menee. Miehen kyllä kuuluu tarjota illalliset, kahvit ja allalliset tai muuten ei välitä naisesta. Mutta jos mies edes tulee naisen luo kylään, niin silloin aletaan alskemaan senttejä jopa miehen kuluttamasta sähköstä.
Vierailija kirjoitti:
Roadwalker kirjoitti:
Niin se kuule elämässä menee. Miehen kyllä kuuluu tarjota illalliset, kahvit ja allalliset tai muuten ei välitä naisesta. Mutta jos mies edes tulee naisen luo kylään, niin silloin aletaan alskemaan senttejä jopa miehen kuluttamasta sähköstä.
Aika pitkä kyläily kun mies viettää 90% ajastaan naisen asunnossa eikä osallistu kuluihin.
Roadwalker kirjoitti:
Mitä "edes sähköjä"? Nainen tarjoaa kaiken muunkin.
Reskontrassa tarkistetaan että summa, joka on tullut tilille esim eilen, täsmää siihen mitä olisi pitänyt tulla. Jos ei täsmää, selvitetään mikä lasku erottaa - tässä apuna viitenumero. Sen jälkeen selvitetään kenen lasku on ja kysellään perään. Näin meidän yrityksessämme.
Henkilökohtaisesti olen itse kerran unohtanut viitenumeron laskua maksaessani (toisen henkilön lasku), silloin tuli kysely perään että oletko maksanut tämän kyseisen laskun. Silloinkin maksu hyväksyttiin, heidän vain piti löytää lasku, jolle maksu kohdistetaan.
ÄKKIÄ AVAIN POIS JA KAIKKI MIEHEN TAVARAT PAHVILAATIKKOON. Se on moro. Älä tee samaa virhettä, mulla meni 5v elämästä ja säästöt, joita en ikinä saa takaisin.