Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laiskottaa viedä lapsi päiväkotiin - muita?

Kukkalainen
08.02.2017 |

Kiinnostaa tietää, löytyykö muita, jotka kärsivät "päiväkotiinviemislaiskotuksesta". Olen aina tehnyt töitä kotoa käsin (yrittäjänä) ja lapset olen hoitanut pitkälti kotona. Nyt kuitenkin kuopus käy puolta päivää ja kohta aloittaa kokopäiväisenä. Tuntuu hassulta kun lapsi vähän niiskuttaa aamulla ja mietin, että jospa en tänään vie lasta hoitoon - ja samalla ilahdun, että jes, ei tartte viedä ja hakea! Ja sitten tunnen syyllisyyttä päiväkodin edessä... Että en hoida velvollisuuksiani :D Vähän outoa ja ristiriitaista.

Onko kellään muulla samanlaista tilannetta ja tuntemuksia?

Kommentit (181)

Vierailija
21/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tajua teitä ja meillä kuitenkin 4 lasta, joista jokaista vuorollaan viety hoitoon. Kuopus käy vielä hoidossa. Siis mikä ihmeen rumba? Onko lasten pukeminen raskasta vai autolla ajaminen? Päiväkodin kautta kulkeminen työpäivän jälkeen? Kysyn ihan vilpittömästi kun en tiedä mitä tarkoitatte. Oon myös niitä äitejä, jotka ei ymmärrä sanaa "pullorumba" 😃 Senkin oon kuullut täällä palstalla. Ilmeisesti tuttipulloihinkin liittyy jotain rumbaa ja säätämistä.

Ei vaan viitsi herätellä niitä pieniä aamuisin ja raahata kotoa pois. Pakon edessä, eli jos vanhemmat menee töihin ymmärrän. Mutta silti, itse olen lapset " köntissä tehnyt" jotta voin niiden kanssa olla rauhassa kotona. Äkkiä on aina eskariaika eteen tullut ja onnekkaita ollaan, kun eskari haetaan ja palautetaan portille.

Vierailija
22/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa sama. Sen lisäksi laiskottaaa ja ärsyttää täytellä koko ajan (ainakin kk:n) välein Kela lappuja ja täytellä samoja tilitietoja. Monasti kirjoitakin vain, että samat tiedot pistäkää rahaa tilille. Kaikki olisi vaan niin helppoa, ku joku 3 000 €/kk napsahtaisi automaattisesti tilille rahaa ja vois viedä lapset päiväkotiin ku haluais shoppailee tai bylsii. Välillä on myös niin masentunut, että ei jaksa treenata punttisalilla kui puoli tuntia. Kohta rasvaprosentti yli 15%!! Miten mä pärjään, kun määräaikaisesta työkyvttömyyden jatkostakaan ei ole varmuutta...;-(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Niin tuttua! Meillä vauva on kotihoidossa ja kaksi isompaa käy 3pv viikossa päiväkodissa. Vien kahdeksaksi ja haen kahden kieppeillä pois.

Monesti käy mielessä, että jos tänään en veiskään... mutta pakko on. Teen töitä kotona, eikä se onnistu mitenkään, jos isommatkin on täällä :( paitsi, jos ne istuttaa päiväksi lastenohjelmien ääreen, mutta ei sekään olis ihan jees...

Vierailija
24/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt poistuu taas sellaisella tahdilla kommenttenja, että pitäiskö moden ottaa aamulääkkeet?

Kyllä, se on väärin viedä isommat tarhaan ja jäädä vauvan kanssa kotiin.

Tarhat ovat tupaten täynnä ja niissä on ongelmia. Ei sinne tarvita " ylimääräisiä" lapsia.

Miksi hankkia liuta muksuja, jos ei niiden kanssa halua/ pysty päivää viettämään?

Miten niin ei halua tai pysty? Lapset haluavat päiväkotiin. Miksi tehdä lapsia ja kasvattaa heistä syrjäytyneitä, jotka eivät osaa toimia ryhmässä, joilla ei ole ystäviä? Ei kaikki tässä elämässä ole huonoa ja negatiivistä.

Vierailija
25/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitin myös joskus kotiin palkattua hoitajaa. Syy juuri se, että tarha kaukana ja omat työajat ihan hölmöt. No joo, mulla taisi mennä siihen hoitajaan koko kht ja palkasta karhun osa. Ei sekään oikein onnistunut, mutta eipä tarvinnut raahata muksuja mihinkään. Kaikkea on tullut koitettua..

Vierailija
26/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt poistuu taas sellaisella tahdilla kommenttenja, että pitäiskö moden ottaa aamulääkkeet?

Tarhat ovat tupaten täynnä ja niissä on ongelmia. Ei sinne tarvita " ylimääräisiä" lapsia.

Miksi hankkia liuta muksuja, jos ei niiden kanssa halua/ pysty päivää viettämään?

Miten niin ei halua tai pysty? Lapset haluavat päiväkotiin. Miksi tehdä lapsia ja kasvattaa heistä syrjäytyneitä, jotka eivät osaa toimia ryhmässä, joilla ei ole ystäviä? Ei kaikki tässä elämässä ole huonoa ja negatiivistä.

Ei kukaan lapsi halua ylitäyteen tarhaan kilpailemaan vähien hoitajien huomiosta. Hoitajat muutoinkin toimivat jaksamisensa äärirajoilla. Kumma juttu, meillä menneet vasta eskariin, mutta pärjänneet aina mahtavasti, osanneet toimia hienosti ryhmässä, saaneet ystäviä, ja aina olleet kouluvalmiita.

Vierailija
27/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesta tulee aikuisena onneton eikä hän menesty elämässä, jos ei ole käynyt päiväkotia. Eikös joku tutkimus tällaista kertonut? Kyllä työttömänkin kannattaa viedä lapsi päiväkotiin, ei itsensä vaan lapsen takia. Että tulee onnellinen.

Olen samaa mieltä. Lapsi tarvii sen ryhmässä toimimisen ja ohjatut toiminnat. Saa ystävyyssuhteita ja kaikkea muuta positiivistä, mitä päiväkodit lapselle tarjoaa.

Lisäksi työtön voi olla stressaantunut työtilanteestaan raha-asioistaan.
Tietyn ikäisenä lapsi tarvii päiväkodin.

Tämä on naurettavinta, mitä olen ikinä kuullut. Lapsi ei todellakaan tarvitse päiväkotia. Päiväkoti ei ole mikään autuaaksi tekevä paikka, jota ilman ei kasva kunnon ihmiseksi. Itse olen sitä mieltä, että alle 3-vuotiailta pitäisi jopa kieltää päiväkoti. Heille korkeintaan perhepäivähoitoa 2-3 lapsen ryhmässä. Mieluiten ei sitäkään. Vanhemman kanssa kotona on noin pienelle paras paikka. Tiedän, ettei se ole nykyisillä resursseilla mahdollista, mutta otin tämän esimerkin puhtaasti lapsen kannalta ajateltuna. Isommatkaan lapset eivät tarvitse päiväkotia. Päiväkodin todellisuus eli meluisa ryhmä liian vähillä aikuisilla ja usein väkisinväännetyillä ohjelmilla ("nyt tehdään palapelejä", kaikki eivät halua mutta tehdään kun on ohjelmassa) on kaukana siitä, mitä lapsi tarvitsee. Olen itse ollut päiväkodissa töissä ja ikinä en lastani sinne vie. Toki kaikki päiväkodit eivät ole samanlaisia ja osassa saa hyvää hoitoa. Siltikään lapsi ei sitä tarvitse. Ryhmätoimintaa oppii harrastuksissa, kavereita tavatessa, puistossa jne. Ei siihen päiväkotia tarvita. Viimeistään koulu opettaa. Ystävyyssuhteiden kohdalla sama.

Mitä tulee virikkeisiin, niihinkään ei tarvita päiväkotia. Ihan kotonakin voi järjestää lapselle tekemistä, viedä häntä ulos jne. Tämä siis siinä kuvitteellisessa tilanteessa, että lasta voi hoitaa kotona. Ainut mihin päiväkotia oikeasti tarvitaan, on lasten hoidon järjestäminen kun aikuiset ovat töissä. Siihenkin on vaihtoehtona mm. perhepäivähoito eli päiväkoti ei siltikään ole välttämätön. Muu onnistuu vallan mainiosti ilman mitään ulkopuolista hoitoa. Miksi hankkia lapsia jos ei kykene heitä kasvattamaan ilman laitoshoitoa? Edelleen siis jätän työtilanteet huomiotta, koska puhutaan vain siitä tarvitseeko lapsi päiväkotia. Minusta ei todellakaan tarvitse. Itsekin olen kasvanut ihan normaaliksi sosiaaliseksi työssäkäyväksi ihmiseksi, vaikka olen ollut päiväkodissa vain aikuisena töissä.

Vierailija
28/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätkää nyt.. Onko se oikeasti teistä ok hankkia useampi lapsi ja jäädä vauvan kanssa kotiin ja laittaa isommat päiviksi pois kotoa jaloista?

Ei voi olla totta! Miksi hankkia lapsia jos ei niiden kanssa halua tai jaksa olla? Kyllä lapselle riittää kotona ulkoilu ja askartelu, piirtely ja lukeminen. Ei niitä tarvi herrajumala laittaa noita tekemään tarhaan. Mikä ihme teitä vaivaa? Ihan riittävää on eskari ja se välttämätön tarhaus töiden takia. Jos äiti on kotona, ei sen toisen pienen paikka ole tarhassa!!

Vierailija
29/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesta tulee aikuisena onneton eikä hän menesty elämässä, jos ei ole käynyt päiväkotia. Eikös joku tutkimus tällaista kertonut? Kyllä työttömänkin kannattaa viedä lapsi päiväkotiin, ei itsensä vaan lapsen takia. Että tulee onnellinen.

Olen samaa mieltä. Lapsi tarvii sen ryhmässä toimimisen ja ohjatut toiminnat. Saa ystävyyssuhteita ja kaikkea muuta positiivistä, mitä päiväkodit lapselle tarjoaa.

Positiivistä XDD Kuinka vaikeaa on opetella se oma äidinkieli.

Vierailija
30/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tää on sarkasmia? Ainut hyvä leikkauskohde on ettei kotona istuvat saisi viedä lapsiaan joiden kanssa ei itse jaksa olla kasvattamaan niitä ryhmäkokoja.

Vierailija
31/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan lapsi halua ylitäyteen tarhaan kilpailemaan vähien hoitajien huomiosta. Hoitajat muutoinkin toimivat jaksamisensa äärirajoilla. Kumma juttu, meillä menneet vasta eskariin, mutta pärjänneet aina mahtavasti, osanneet toimia hienosti ryhmässä, saaneet ystäviä, ja aina olleet kouluvalmiita.

Jotenkin nyt reagoit niin tunteella tuntemattomien päätöksiin ja tunnet heidän lapsensakin paremmin,kuin niiden oma äiti. 😂 podetko kenties huonoa omaatuntoa omista päätöksistäsi. Ehkä olet istuttanut lapsia elokuvien ja pelejen ääreen, että voit notkua netissä ja arvostella toisia.

Vierailija
32/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset kerran haluavat päiväkotiin, miksi en ole koskaan kuullut yhdestäkään, joka olisi pyytänyt sinne viemistä. Kyllä ne on vanhemmat, jotka lapsen sinne raahavat usein puoliväkisin. Jos lapsi sinne haluaisi, ei tarvitsisi tapella pukemisessa ym. Vai kuinka monta kertaa teillä on "tapeltu" ennen vaikkapa HopLopiin lähtöä? Veikkaan, ettei koskaan, sillä HopLop tms on paikka, jonne lapsi oikeasti haluaa. Päiväkotiin hänet pakotetaan joko olosuhteiden pakosta tai siksi, että vanhemmat kuvittelevat hänen sitä tarvitsevan. 

Toinen pointti: Jos lapsista tulee ilman päiväkotia syrjäytyneitä ja kykenemättömiä toimimaan ryhmässä, miksi minä ja lukemattomat muut ei-päiväkotitaustaiset olemme pärjänneet elämässä yhtä hyvin tai paremminkin kuin päiväkotitaustaiset? En tunne yhtään, joka olisi syrjäytynyt siksi, ettei ole ollut päiväkodissa. Heitäkin voi toki olla, mutta väitän, että taustalla on aivan muut syyt kuin päiväkodittomuus. Eikö ennemmin ole syrjäyttävää raahata yksi lapsi hoitoon, kun toinen saa olla äidin/isän kanssa kotona? Erotetaan sisarukset toisistaan, vaikka sisaruksen kanssa juuri olisi hyvä opetella niitä kuuluisia vuorovaikutustaitoja. Lapsen näkökulmasta häntä syrjitään, koska hänet viedään pois ja sisarus saa jäädä kotiin. Todella kasvattavaa......

Vierailija
33/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin raskaana tuli esikoulu pakolliseksi. Mielummin olisin ollut lapseni kanssa kun vienyt sinne. Lopulta ostin eskarikirjan kotiin ja pyysin lupaa pitää toisinaan vapaapäiviä sillä että opettelemme kotona ja käymme välillä museoretkillä ja muuta hauskaa. Kun vauva syntyi pyysi eskarilainen välillä saako jäädä myös kotiin hoitamaan.

Niitä vapaapäiviä voi ihan hyvin pyytää sieltä tarhasta. Iloisia ne vaan siellä on kun vähemmän lapsia ryhmässä.

Vierailija
34/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on naurettavinta, mitä olen ikinä kuullut. Lapsi ei todellakaan tarvitse päiväkotia. Päiväkoti ei ole mikään autuaaksi tekevä paikka, jota ilman ei kasva kunnon ihmiseksi. Itse olen sitä mieltä, että alle 3-vuotiailta pitäisi jopa kieltää päiväkoti. Heille korkeintaan perhepäivähoitoa 2-3 lapsen ryhmässä. Mieluiten ei sitäkään. Vanhemman kanssa kotona on noin pienelle paras paikka. Tiedän, ettei se ole nykyisillä resursseilla mahdollista, mutta otin tämän esimerkin puhtaasti lapsen kannalta ajateltuna. Isommatkaan lapset eivät tarvitse päiväkotia. Päiväkodin todellisuus eli meluisa ryhmä liian vähillä aikuisilla ja usein väkisinväännetyillä ohjelmilla ("nyt tehdään palapelejä", kaikki eivät halua mutta tehdään kun on ohjelmassa) on kaukana siitä, mitä lapsi tarvitsee. Olen itse ollut päiväkodissa töissä ja ikinä en lastani sinne vie. Toki kaikki päiväkodit eivät ole samanlaisia ja osassa saa hyvää hoitoa. Siltikään lapsi ei sitä tarvitse. Ryhmätoimintaa oppii harrastuksissa, kavereita tavatessa, puistossa jne. Ei siihen päiväkotia tarvita. Viimeistään koulu opettaa. Ystävyyssuhteiden kohdalla sama.

Mitä tulee virikkeisiin, niihinkään ei tarvita päiväkotia. Ihan kotonakin voi järjestää lapselle tekemistä, viedä häntä ulos jne. Tämä siis siinä kuvitteellisessa tilanteessa, että lasta voi hoitaa kotona. Ainut mihin päiväkotia oikeasti tarvitaan, on lasten hoidon järjestäminen kun aikuiset ovat töissä. Siihenkin on vaihtoehtona mm. perhepäivähoito eli päiväkoti ei siltikään ole välttämätön. Muu onnistuu vallan mainiosti ilman mitään ulkopuolista hoitoa. Miksi hankkia lapsia jos ei kykene heitä kasvattamaan ilman laitoshoitoa? Edelleen siis jätän työtilanteet huomiotta, koska puhutaan vain siitä tarvitseeko lapsi päiväkotia. Minusta ei todellakaan tarvitse. Itsekin olen kasvanut ihan normaaliksi sosiaaliseksi työssäkäyväksi ihmiseksi, vaikka olen ollut päiväkodissa vain aikuisena töissä.

Koska olet päiväkodissa töissä, et halua sinne ylimääräisiä lapsia. Koska haluat päästä helpommalla ja keretä kirjoittelemaan vauvapalstalla työaikana. Vai oletko työtön.?

Vierailija
35/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin nyt reagoit niin tunteella tuntemattomien päätöksiin ja tunnet heidän lapsensakin paremmin,kuin niiden oma äiti. 😂 podetko kenties huonoa omaatuntoa omista päätöksistäsi. Ehkä olet istuttanut lapsia elokuvien ja pelejen ääreen, että voit notkua netissä ja arvostella toisia.

Kuule, ei ole meidän lapset syrjäytyneitä. Ovat olleet ja ovat oikein onnellisia ja virikkeellisiä lapsia. Enkä ole ikinä turhaan päiväkotia turhaan täyttänyt. Ovat saaneet ihan rauhassa nukkua, syödä, ulkoilla ja askarrella ja ollaan tehty retkiä ja käyty uimassa ja luettu ja tehty vaikka mitä. Sitten 5-6 veenä lähteneet intoa piukalla eskariin ja koulut lähteneet upeasti käyntiin.

Tarhat ovat työssäkäyvien vanhempien lapsille, ei huvikäyttöön.

Olen onnekas, kun olen saanut lapsieni kanssa olla kotona. Työhöni palaan kun menevät kouluun.

Vierailija
36/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monen super kotiäidin lapset pelaa nyt pleikkaria onnettomana kotona? Vaikka voisivat vaikka askarrella päiväkodissa kavereiden kanssa.

Äiti tappelee vauvapalstalla kasvatuksesta.

Vierailija
37/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyt tekemään työsi ja hoitamaan lapsesi, niin miksi viet päiväkotiin. Minä teen öitä n. 10-20% teholla silloin kun lapset ovat kotona. Riippuu vähän siitä, missä vaiheessa työtehtävä on, pystynkö keskittymään ollenkaan, jos lapsia on paikalla.

Mutta mitä teen, kun flunssaa sairastava teini istuu tuossa vieressä ja höpöttää koko ajan, kun minun pitäisi tehdä työtäni?

Tämä kotona työskenteleminen on vaan joskus vähän syvemmältä.

Vierailija
38/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, ei ole meidän lapset syrjäytyneitä. Ovat olleet ja ovat oikein onnellisia ja virikkeellisiä lapsia. Enkä ole ikinä turhaan päiväkotia turhaan täyttänyt. Ovat saaneet ihan rauhassa nukkua, syödä, ulkoilla ja askarrella ja ollaan tehty retkiä ja käyty uimassa ja luettu ja tehty vaikka mitä. Sitten 5-6 veenä lähteneet intoa piukalla eskariin ja koulut lähteneet upeasti käyntiin.

Tarhat ovat työssäkäyvien vanhempien lapsille, ei huvikäyttöön.

Olen onnekas, kun olen saanut lapsieni kanssa olla kotona. Työhöni palaan kun menevät kouluun.

No jää enemmän sinullekki aikaa roikkua netissä ja olla onnellinen,ettei sekään aika mene matkoihin ja pukeutumisiin. Ihanaa varmaan kotona olevista lapsista. Äiti ei kumminkaan ole läsnä.

Vierailija
39/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monen super kotiäidin lapset pelaa nyt pleikkaria onnettomana kotona? Vaikka voisivat vaikka askarrella päiväkodissa kavereiden kanssa.

Äiti tappelee vauvapalstalla kasvatuksesta.

Niin sinulla on se lapsi tarhassa...?

Joo, tuolla leikkivät legoilla, vauva tissillä.

Sä olet kyllä jotenkin niin vammainen, ettei jaksa tuollaisen kanssa yhtään.

Vierailija
40/181 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyt tekemään työsi ja hoitamaan lapsesi, niin miksi viet päiväkotiin. Minä teen öitä n. 10-20% teholla silloin kun lapset ovat kotona. Riippuu vähän siitä, missä vaiheessa työtehtävä on, pystynkö keskittymään ollenkaan, jos lapsia on paikalla.

Mutta mitä teen, kun flunssaa sairastava teini istuu tuossa vieressä ja höpöttää koko ajan, kun minun pitäisi tehdä työtäni?

Tämä kotona työskenteleminen on vaan joskus vähän syvemmältä.

Pakko korjata: teen Töitä n. 10-20% teholla silloin kun lapset ovat kotona. Yöt kyllä nukun nykyisin jo ainakin 90% teholla. Joskus muutama vuosi sitten tilanne oli toinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän