KELA ei selviä ttt-hakemuksista lain vaatimassa ajassa
Soittelin tänään kelaan ja kyselin ttt-hakemukseni perään. Sain vain paljon pahoitteluja ja toteamuksen, että lain vaatima 7 arkipäivän takaraja päätöksissä ei ole pitänyt. Hakemuksia on kuulemma tullut satojatuhansia. Ei se virkailija edes uskaltanut antaa mitään arviota, että milloin se päätös minulle tulee. Joutuuko kela nyt maksamaan jotain sakkoa lain rikkomisesta? Onko mulla mahdollisuuksia johonkin korvauksiin jopa, vai kuittaantuuko tää pelkillä pahoitteluilla? Itse jätin hakemuksen 26.1. ja kohta alkaa tippua postiluukusta karhukirjeitä laskuista, jotka hakemukseen liitin.
Kommentit (219)
Heipähei!
Minä olen odottanut viime kuun tt-tukea jo 13 pv. Vieläkään ei ole päätöstä tehty. Ja varmaan sen yksityisyydenkin kanssa on vähän niin ja näin kun kelan käsitelijöinä voi just olla kaiken maailman einarimerkonomeja ja vastavalmistuneita juoruämmiä mistä koulusta hyvänsä. Ja just sillä asenteella että oma syy kun joutuu tt-tukia hakemaan, kuole pois. Jos suomalaiset ei olis niin paskoja työpaikkakiusaajia vaan asiallisia ja älykkäitä mukavia ihmisiä niin en olisi tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ihan varma että iso osa näistä toimeentulotuen saajista voisi vaikka tehdä siivous töitä jos vaan huvittaisi.
Siivoustyö on yhdyssana. Voitko muuten kuvitella, että virkailijatkin näkevät ihmiset jotka eivät ole koskaan ennen toimeentulotukea hakeneet?
Siivoustyössä ei yhdyssanoja tarvita. Mutta mitä sitten että virkailijat näkevät, en ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin tunnen monia nuorehkoja - keski-ikäisiä ihmisiä jotka saavat toimeentulotukea, ja kyllä siinä on ihan omat valinnat olleet taustalla miksi niin on käynyt.
Minäkin valitsin ihan itse syövän.
Minä työpaikkakiusaamisen ja savustamisen. Omituista ettei ennen koko työhistoriassani ollut vastaavaa.
Eli kerran urallaan työpaikkakiusattu ei voi tehdä siivpustöitä?
Vierailija kirjoitti:
Ja oliko tämä syövän saanut kirjoittaja siis sellainen, että syöpä on juuri nyt päällä? Koska tiedän myös ihmisiä jotka on sairastaneet syövän ja kun se on hoidettu niin ihan tavallisia ihmisiä san jälkeen on oltu. Ja palattu työelämään. Vai estääkö joskus syövän aiemmin sairastaminen sen ettei voi enää koskaan tehdä niitä esim. siivoustöitä.
Vaikea uskoa
Mitä vittua se sinulle kuuluu, aivan sama mitä sinä uskot . Lopeta . Siivoa sinä puupääsi vaikka seinänrakoon. Anna ihmisten jutella asiaa, aina joku perskärpänen pilaamassa joka saamarin ketjua ilkeällä länkyttämisellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai vaan jättäny paperihakemusta? Sillon voit lisätä 7 arkipäivän tavoitekäsittelyaikaan helposti 3 arkipäivää lisää kun ne kuvaa niitä papereita koneelle..nimim kokemusta on, rn uskalla enää mitään jättää paperisena
Skannaus kestää 3 arkipäivää?
Se onkin kieltämättä teknisesti vaativa ja aikaavievä toimenpide.
Luuletko että sen yhden paperin skannaamiseen se kolme päivää menee? On varmaan muutama muukin skannatava paperi siellä kaiken muun työn lisäksi. Sekin helpottuisi jos ihmiset skannaisivat paperinsa itse ja toimittaisivat liitteet ja hakemukset sähköisenä, mutta vasta täällä valitettiin kommenteissa ettei sekään onnistu.
Kuten on jo kerrottu, niin riittää, että ottaa älypuhelimella (jos on) hyvän kuvan ja liittää sen hakemukseen. Ja aika monista laskuista, päätöksistä ja tiliotteista on sähköiset versiot ihmisillä, joten lataa sen hakemukseen.... että tuo skannaus on nyt kyllä aika "vanhanaikainen" juttu.
Mutta juu, mulle mainittiin, että joutuvat lähettämään paperit Helsinkiin skannaukseen, joten siksi se on aikaavievää puuhaa ja hidastuttaa päätöksen tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun sain ennen sairauslomaa työmarkkinatukea niin hain myös toimeentulotukea. On aika perseestä kun joku finninaama alkaa ihmettelemään tukien saajia. Millainen ihminen sitten kyseenalaistaa tukien saajien hädän kun sitä rahaa ei ole yhtään koska saa toimeentulotukea. Kunnon vpää on kyseessä.
Alunperinkään en ole ihmetellyt tukian saajien ahdinkoa vaan sanoin että siitä voi syylläkin valittaa, mutta ihmettlien sitä että aloittaja kehtäsi vaatia Kelan maksavan SAKKOA siitä että hän ei saa tukeaan ajallaan.
Ja yhä kyseenalaistan, että mikä mahtaa olla aloittajan syy toimeentulotuen saamiselle.
Ennen perustoimeentulotuen Kelaan siirtoa useampikin kunta ehti hankkia kokemusta hakemusjonon purkamisesta ylitöillä kannustimena uhkasakko. Jos käsittely venyi riittävän usein riittävän monen hakemuksen kohdalla kunta todellakin sai sakot maksettavakseen. Sama kohtelu Kelalle vaan, jotta kuvitelmat itsevaltiudesta karisisivat.
Kelaa täytyy onnitella siitä, että ovat onnistuneet kouluttamaan puhelinpalvelunsa kuuro-mykkä-sokeiksi sekä tekeytymään tyhmäksi ja tietämättömäksi. Kierrellään ja kaarrellaan kaikki epäolennaisuudet samalla kun vinoillaan ja syytetään asiakasta, mutta itse soitettavasta asiasta ei osata sanoa muka mitään.
Vierailija kirjoitti:
Heipähei!
Minä olen odottanut viime kuun tt-tukea jo 13 pv. Vieläkään ei ole päätöstä tehty. Ja varmaan sen yksityisyydenkin kanssa on vähän niin ja näin kun kelan käsitelijöinä voi just olla kaiken maailman einarimerkonomeja ja vastavalmistuneita juoruämmiä mistä koulusta hyvänsä. Ja just sillä asenteella että oma syy kun joutuu tt-tukia hakemaan, kuole pois. Jos suomalaiset ei olis niin paskoja työpaikkakiusaajia vaan asiallisia ja älykkäitä mukavia ihmisiä niin en olisi tässä tilanteessa.
Tiedän just miltä susta tuntuu.
Kaiken huipuksi ne (kiusaajat)
tunkee jopa tällaisiin keskusteluihin vettuilemaan toimeentulotukea saaville syöpäsairaille, ihan kipeitä ovat.
Mutta ei välitetä vaan jatketaan keskustelua.
Pian tääkin keskustelu sensuroidaan.
Koska tästä aiheesta on sensuroitu ainakin kaksi hyvää ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun sain ennen sairauslomaa työmarkkinatukea niin hain myös toimeentulotukea. On aika perseestä kun joku finninaama alkaa ihmettelemään tukien saajia. Millainen ihminen sitten kyseenalaistaa tukien saajien hädän kun sitä rahaa ei ole yhtään koska saa toimeentulotukea. Kunnon vpää on kyseessä.
Alunperinkään en ole ihmetellyt tukian saajien ahdinkoa vaan sanoin että siitä voi syylläkin valittaa, mutta ihmettlien sitä että aloittaja kehtäsi vaatia Kelan maksavan SAKKOA siitä että hän ei saa tukeaan ajallaan.
Ja yhä kyseenalaistan, että mikä mahtaa olla aloittajan syy toimeentulotuen saamiselle.
Ennen perustoimeentulotuen Kelaan siirtoa useampikin kunta ehti hankkia kokemusta hakemusjonon purkamisesta ylitöillä kannustimena uhkasakko. Jos käsittely venyi riittävän usein riittävän monen hakemuksen kohdalla kunta todellakin sai sakot maksettavakseen. Sama kohtelu Kelalle vaan, jotta kuvitelmat itsevaltiudesta karisisivat.
Kelaa täytyy onnitella siitä, että ovat onnistuneet kouluttamaan puhelinpalvelunsa kuuro-mykkä-sokeiksi sekä tekeytymään tyhmäksi ja tietämättömäksi. Kierrellään ja kaarrellaan kaikki epäolennaisuudet samalla kun vinoillaan ja syytetään asiakasta, mutta itse soitettavasta asiasta ei osata sanoa muka mitään.
Ei Kela voi rikkoa lakia kovin pitkään ilman ettei kukaan puutu.
Kelan uutta pääjohtajaa ihmettelen miksei ota kantaa hakijoiden ahdinkoon .
Ei kyllä hyvältä näytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi räkä, itse laitoin hakemuksen 1.2. helmikuulle ja joudun sitten varmaan odottamaan pari viikkoa sen käsittelyä.
Miksi vain helmikuulle? Jos siis tarvitset tukea jatkossakin. Senhän saa hakea kahdelle kuukaudelle kerrallaan.
Mä olen saanut tukea, sain nyt 1-28 helmikuuksi, tarviin myös jatkossa.
Hain 1.2-31.3 mutta maaliskuuta ei jostain syystä myönnetty. En tiedä miksi?
Puhelimessa virkailija sanoi, että on mahdollista hakea 2-3 kk kerrallaan. Kunnalla tämä on onnistunutkin, jopa 4-6 kk joskus.
Laitoin hakemuksen 16.1 ja päätös on tehty 18.1 eli oli nopea. Hakemus netissä, liitteet kävin tipauttamassa Kelan seinäluukusta sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heipähei!
Tiedän just miltä susta tuntuu.
Kaiken huipuksi ne (kiusaajat)
tunkee jopa tällaisiin keskusteluihin vettuilemaan toimeentulotukea saaville syöpäsairaille, ihan kipeitä ovat.
Mutta ei välitetä vaan jatketaan keskustelua.
Pian tääkin keskustelu sensuroidaan.
Koska tästä aiheesta on sensuroitu ainakin kaksi hyvää ketjua.
Einarimerkonomit ovat hyvä sana. Sellaisten työpaikkakiusaajien uhriksi (minäkin yh-maisteri, se on varmaan kirosana) jouduin. Jostain kumman syystä kävi tsäkä ja sain fiksun Kelavirkailijan hoitamaan asiaani. Minulla oli tulipalokiire, ei rahaa ja lapsi päiväkodissa.
Huomasin kun hain tukea ettei toimeentulotukipapereita voi kuin postittaa tiettyihin osoitteisiin . Ei siis voi jättää mihintahansa kelan seinään?
Miksi on
a) virkailijoita jotka suoralta kädeltä myöntävät 2 kk kerrallaan hakijallle jos on enemmän kuin todennäköistä että toimeentulon tuen tarve jatkuu (tällä vältetään ruuhkia ja aiheuttamasta mahdollisesta viivästymisestä johtuvaa kohtuutonta tilannetta hakijalle). Se on järkevää ja näin voi tosiaan toimia ja tässä ajatellaan hakijan tilannetta.
b) virkailijoita, jotka tekevät päätöksen helvetin hitaasti 1 kuukaudelle ja senkin päin honkia hosuen , jonka edellä mainitut oikeasti osaavat virkailijat joutuvat korjaamaan kun hakija soittaa itku kurkusssa.
Pitäisi antaa monoa välittömästi noille etuuskäsittelijöille jotka toistuvasti ryssii noita hakemuksia ja korvata ne vaikka niillä entisillä potkut saaneilla soskun vanhoilla ja kokeneilla etuuskäsittelijöillä.
Tuolle siivousjankkaajalle tiedoksi: monet siivoojat saavat niin vähän tunteja, että joutuvat työssäkäynnistään huolimatta hakemaan tukia Kelasta. Anna kun arvaan, niiden siivoojien pitäisi sun mielestä jakaa mainoksia useampaan piiriin lisätuloja saadakseen.
Eilen oli tullut päätös ja tänään rahat tilillä :).
ttt kirjoitti:
Koska jätit hakemuksen eli kuinka pitkä oli käsittelyaika?
Vierailija kirjoitti:
ttt kirjoitti:
Koska jätit hakemuksen eli kuinka pitkä oli käsittelyaika?
Olen ap eli 26.1. jätin
Ok eli aikaa menee sen 10 arkipäivää.
ttt kirjoitti:
Ja heti tuhlasit ne, eikös niin?? Ja milloin haitkaan töitä viimeksi? Että mua jurppii tälläiset kerjääjät, jotka eivät osaa ottaa vastuuta itsestään. Ihan vaan seinää vasten ja sarja perään.
Olipas edellisellä negatiivinen asenne :(
Itselläni ensimmäisenä ostoslistalla on niinkin tärkeä asia kuin wc-paperi. Pärjätään ilmankin mutta jotenkin vaan tuntuu että sille olisi tarvetta. Tukipäätös kun antaa odotuttaa itseään.
Minä työpaikkakiusaamisen ja savustamisen. Omituista ettei ennen koko työhistoriassani ollut vastaavaa.