Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KELA ei selviä ttt-hakemuksista lain vaatimassa ajassa

ttt
06.02.2017 |

Soittelin tänään kelaan ja kyselin ttt-hakemukseni perään. Sain vain paljon pahoitteluja ja toteamuksen, että lain vaatima 7 arkipäivän takaraja päätöksissä ei ole pitänyt. Hakemuksia on kuulemma tullut satojatuhansia. Ei se virkailija edes uskaltanut antaa mitään arviota, että milloin se päätös minulle tulee. Joutuuko kela nyt maksamaan jotain sakkoa lain rikkomisesta? Onko mulla mahdollisuuksia johonkin korvauksiin jopa, vai kuittaantuuko tää pelkillä pahoitteluilla? Itse jätin hakemuksen 26.1. ja kohta alkaa tippua postiluukusta karhukirjeitä laskuista, jotka hakemukseen liitin.

Kommentit (219)

Vierailija
181/219 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemus on ratkaistu/käsitelty, päätöstä (ei kielteistä eikä myönteistä) ei kuitenkaan ole tai maksupäivämäärää. Liitteitä ei vaadita. Varoituksena muille odottelijoille, että hakemus voi myös junnata puolitiessä.

Onneksi vuokranantajani ymmärsi, kun soitin ja pahoittelin vuokran myöhässä oloa sekä tietoisuutta siitä milloin edes pystyn maksamaan.

Vierailija
182/219 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakemus on ratkaistu/käsitelty, päätöstä (ei kielteistä eikä myönteistä) ei kuitenkaan ole tai maksupäivämäärää. Liitteitä ei vaadita. Varoituksena muille odottelijoille, että hakemus voi myös junnata puolitiessä.

Onneksi vuokranantajani ymmärsi, kun soitin ja pahoittelin vuokran myöhässä oloa sekä tietoisuutta siitä milloin edes pystyn maksamaan.

Voi ei.

Viimesijainen, lakisääteinen,  tuki.

Ja siinäkin rikotaan lakia niin ettei tukihakemusta käsitellä lain vaatimassa määräajassa vaan  hakija saadaan vielä syvempään taloudelliseen ahdinkoon.

Miksi tämä oli aivan ylivoimaista järjestää niin että homma toimisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/219 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin. Tolla energialla mitä valitatte täällä tekisi jo hienon suorituksen monessa työssä : )))) <3

Vierailija
184/219 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin riemusta kiljuen töihin jos pääsisin!

Vierailija
185/219 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin. Tolla energialla mitä valitatte täällä tekisi jo hienon suorituksen monessa työssä : )))) <3

Hain muuten myös Kelalle töihin etuuskäsittelijäksi. Oh, the irony...

En päässyt edes haastatteluun tradenomin tutkinnolla.

Vierailija
186/219 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin hain! Pääsiköhän kukaan jatkohaastatteluun sen videohaastattelun jälkeen?

Vierailija
187/219 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu, onko täällä muita Kelaan töihin hakijoita?

Vierailija
188/219 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin hain! Pääsiköhän kukaan jatkohaastatteluun sen videohaastattelun jälkeen?

Tuttuni haki, pääsi haastatteluun. Valmistuu yliopistosta tämän vuoden lopussa, gradun tekoa enää vain. Oli kuulema paikkaa hakenut 200 ihmistä, 30 haastatellaan ja 10 otetaan sisään. Hän haki yleiseen asumistukeen. Tämä siis määräaikainen työ. Ei vielä tietoa saiko paikan, haastattelivat vielä tuttuni jälkeen useita ihmisiä. Oisko ollu, että huomenna tulee ilmotus.

Eli aikamoinen säkä käy, että edes pääset haastatteluun :D Onnea ja tuuria tarvitaan jo siinä, että hakenuksesi luetaan.

Vierailija
189/219 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ttt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva.fi täynnä sossupummeja :-)) Kyllä hävettäisi olla toimeentuloasiakas ja täällä kehtaa vielä ulista:-) Mielummin hankkisin vaikka pilkin kävisin pilkkimissä, varsijousella metsällä, keräisin pulloja, tms. ihan mitä muuta tahansa, kuin kävisin kerjäämässätoisten selkänahoista revittyjä rahoja. Ja en todellakaan kehtaisi täällä ulista. Menisin vaikka sinne Kelan toimintoon ilmaiseksi hieromaan työntekijöiden niskoja, keittämään kahvia tms. Ennen kaikkea pitäisin suuni kiinni, jotta en häiritsi toisten työrauhaa. 

Voit ihan rauhassa tehä noi mainitsemasi asiat :-). Hauskaa loppuelämää sinulle :-)

Onneksi ei tarvitse, kun olen hyväpalkkaisessa työssä. Olen myös säästänyt pahan päivän varalle rahaa, että ei tarvitse mennä sossuun, johon en muutenkaan ikinä menisi, koska aina löytyy töitä sille, joka niitä oikeasti haluaa tehdä. Jos en tienaisi työstä tarpeeksi, niin sitten teksin toista työtä, vapaa-ajalla keräisin marjoja jne. Mutta ei toisten rahoja sossuun varastamaan. 

Paitsi jos sairastut? Miten pitkälle säästöt riittävät? En tietysti toivo, että sairastut, mutta ota huomioon, että niinkin voi käydä ja monille on käynytkin.

Vierailija
190/219 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyydestä päästäisiin eroon, jos pienyrittäjyys vapautettaisiin Suomessa liiasta sääntelystä, veroista ja maksuista. Lisäksi yrittäjälle pitäisi suoda perusturva sairauden ja konkurssin varalta!

Vierailija
191/219 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni haki, pääsi haastatteluun. Valmistuu yliopistosta tämän vuoden lopussa, gradun tekoa enää vain. Oli kuulema paikkaa hakenut 200 ihmistä, 30 haastatellaan ja 10 otetaan sisään. Hän haki yleiseen asumistukeen. Tämä siis määräaikainen työ. Ei vielä tietoa saiko paikan, haastattelivat vielä tuttuni jälkeen useita ihmisiä. Oisko ollu, että huomenna tulee ilmotus.

Eli aikamoinen säkä käy, että edes pääset haastatteluun :D Onnea ja tuuria tarvitaan jo siinä, että hakenuksesi luetaan.

Kiitos, vaikka tuskin enää tästä eteenpäin pääsen. Kauppaopisto ei taida olla tarpeeksi hyvä tutkinto tuolle työnantajalle. Mutta yrittänyttä ei laiteta :)

Vierailija
192/219 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi tähän uuteen järjestelmään ei siirrytty vähitellen. 

Tyyliin ensin kirjaimet A-E  ja sitten myöhemmin porrastettuna loput aakkoset sukunimen mukaan. Siirtymävaiheen aikana muut olis asioinu vielä sossussa toimeentulotukensa. 

Koska ongelmat ja ruuhkat ja maksujen viivästymiset eivät koske uudistuksen tekijöitä itseään, ja köyhillä nyt ei ole niin väliä. 

Itse olen muuten joskus odottanut sosiaalitoimen päätöstä toimeentulotuesta neljä viikkoa (Helsingissä) vaikka kaikki liitteet olivat kunnossa, että ei se kunnissakaan aina ihan putkeen ole mennyt. Jos kaikki yli 7 arkipäivää päätöstä odottaneet asiakkaat valittaisivat, tulisihan siitäkin mukava soppa. Aika harva kai kuitenkaan jaksaa viedä asiaa eteenpäin. Minä en ainakaan jaksanut, kun oli töitäkin tehtävänä. 

Vierailija
193/219 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ttt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva.fi täynnä sossupummeja :-)) Kyllä hävettäisi olla toimeentuloasiakas ja täällä kehtaa vielä ulista:-) Mielummin hankkisin vaikka pilkin kävisin pilkkimissä, varsijousella metsällä, keräisin pulloja, tms. ihan mitä muuta tahansa, kuin kävisin kerjäämässätoisten selkänahoista revittyjä rahoja. Ja en todellakaan kehtaisi täällä ulista. Menisin vaikka sinne Kelan toimintoon ilmaiseksi hieromaan työntekijöiden niskoja, keittämään kahvia tms. Ennen kaikkea pitäisin suuni kiinni, jotta en häiritsi toisten työrauhaa. 

Voit ihan rauhassa tehä noi mainitsemasi asiat :-). Hauskaa loppuelämää sinulle :-)

Onneksi ei tarvitse, kun olen hyväpalkkaisessa työssä. Olen myös säästänyt pahan päivän varalle rahaa, että ei tarvitse mennä sossuun, johon en muutenkaan ikinä menisi, koska aina löytyy töitä sille, joka niitä oikeasti haluaa tehdä. Jos en tienaisi työstä tarpeeksi, niin sitten teksin toista työtä, vapaa-ajalla keräisin marjoja jne. Mutta ei toisten rahoja sossuun varastamaan. 

Paitsi jos sairastut? Miten pitkälle säästöt riittävät? En tietysti toivo, että sairastut, mutta ota huomioon, että niinkin voi käydä ja monille on käynytkin.

Monenkin tuhannen euron säästöt hupenevat nopeasti, jos sairastuu. Siksi olisi tärkeää, että perustuet olisivat sillä tasolla, että toimeentulotukea ei tarvitsisi säännönmukaisesti hakea lähes kaikkien jotka eivät ole työelämässä tai joilla ei ole puolisoa. Silloin se olisi nimensä mukaisesti viimesijainen etuus. 

Vierailija
194/219 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ttt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä voimilla sä nä kaikki asiat teet, jos sairastut vakavasti ja susta tulee työkyvytön vuosiksi eteenpäin?

Tarvittaessa myyn ison asuntoni pk-seudulta ja muutan vaikka johonkin pieneen kylään keski-Suomessa. Sieltä saa tarvittaessa vaikka halvan yksilön 30 000 euroa. Lopuilla rahoilla elän nuukasti. Minä olen niin vähään tarvittaessa tyytyväinen, että en juuri rahaa tarvitse. Jos olen niin huonossa kunnossa, että en pääse sängystä ylös kalastamaan tai marjaan, niin sitten ei tarvitse enää elää. Rinnastan kerjuulla elon samanlaiseen alennustilaan. 

Ei tarvitse enää elää? Puhut kuin itsensä tappaminen olisi joku asia to do -listalla, että se vain hoidetaan alta pois sitten kun siltä alkaa tuntua. Totuus selviää vasta sitten, kun oikeasti tuijottaa asiaa silmästä silmään. 

Masennus on vienyt minut toimeentulotuelle, kävi ilmi, että nielen mieluummin ylpeyteni kuin esim. myrkkyä. 

Vierailija
195/219 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näy päätöstä vieläkään.

Vierailija
196/219 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin hakemuksen netissä 25.1. Liitteet toimitin postilaatikkoon 2.3. Kännykälläni ei saa tarpeeksi hyviä valokuvia, uuteen ei ole varaa.

8.2. Kela pyysi minulta selvitystä asiasta, jonka olen antanut tammikuun päätöstä varten, joka silloin hyväksyttiin. Lisäksi pyysivät liitettä, jonka olin myös toimittanut tammikuussa. Kysyivät myös erästä maksuasiaa, mikä näkyy kahdessa aikaisemmassa tiliotteessani, jotka olen toimittanut. Kysyivät jopa liitettä, jonka olen toimittanut aikansaan sosiaalitoimeen joulukuun toimeentulotukihakemuksessa. Ja vielä pyysivät liitettä maksusopimuksesta, jonka senkin olin toimittanut tammikuussa. Aivan turhaan kaikki edellinen. Laitoinkin viestin, että katsokaa nyt ihmeessä tammikuussa tekemänne päätös, tilanteeni on tasan tarkkaan ihan sama nyt helmikuussa.

Ei ole tehty vielä päätöstä helmikuun tuesta.'

Haen toimeentulotukea, kun en ole saanut muuta kuin osa-aikatyötä.

Vierailija
197/219 |
14.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ No just, varo vaan etteivät maaliskuussa jätä myöntämättä toimeentulotukea, kun olet kerran viiveellä saanut rahaa tässä kuussa! Siis jos nyt käsittelevät tuen edes tämän kuun aikana.

Vierailija
198/219 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos kukaan saanut päätöstä helmikuun tuesta?

Vierailija
199/219 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi tähän uuteen järjestelmään ei siirrytty vähitellen. 

Tyyliin ensin kirjaimet A-E  ja sitten myöhemmin porrastettuna loput aakkoset sukunimen mukaan. Siirtymävaiheen aikana muut olis asioinu vielä sossussa toimeentulotukensa. 

Koska ongelmat ja ruuhkat ja maksujen viivästymiset eivät koske uudistuksen tekijöitä itseään, ja köyhillä nyt ei ole niin väliä. 

Itse olen muuten joskus odottanut sosiaalitoimen päätöstä toimeentulotuesta neljä viikkoa (Helsingissä) vaikka kaikki liitteet olivat kunnossa, että ei se kunnissakaan aina ihan putkeen ole mennyt. Jos kaikki yli 7 arkipäivää päätöstä odottaneet asiakkaat valittaisivat, tulisihan siitäkin mukava soppa. Aika harva kai kuitenkaan jaksaa viedä asiaa eteenpäin. Minä en ainakaan jaksanut, kun oli töitäkin tehtävänä. 

Kelan pääjohtajahan jossain haastattelussa sanoi, ettei edes tiedä palkkaansa. Antaisiko sekin jotain osviittaa?

Vierailija
200/219 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijöitä ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi käsittelemään noin suuria määriä hakemuksia. Lisäksi toimeentulotukihakemuksista puuttuu lähes poikkeuksetta tarvittavat liitteet ja se hidastaa entisestään prosessia. Nyt on saatu onneksi lupa palkata lisää työntekijöitä, mutta heidänkin koulutus kuormittaa muita työntekijöitä. Osa työntekijöistä tekee ylitöitä koko ajan, eli työpäiviä 6-7/viikko.

Pahoittelut omasta puolestani viivästymisestä, teemme todella parhaamme.

T:Kelalainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme