KELA ei selviä ttt-hakemuksista lain vaatimassa ajassa
Soittelin tänään kelaan ja kyselin ttt-hakemukseni perään. Sain vain paljon pahoitteluja ja toteamuksen, että lain vaatima 7 arkipäivän takaraja päätöksissä ei ole pitänyt. Hakemuksia on kuulemma tullut satojatuhansia. Ei se virkailija edes uskaltanut antaa mitään arviota, että milloin se päätös minulle tulee. Joutuuko kela nyt maksamaan jotain sakkoa lain rikkomisesta? Onko mulla mahdollisuuksia johonkin korvauksiin jopa, vai kuittaantuuko tää pelkillä pahoitteluilla? Itse jätin hakemuksen 26.1. ja kohta alkaa tippua postiluukusta karhukirjeitä laskuista, jotka hakemukseen liitin.
Kommentit (219)
Toimeentulotuen saaja on ihan normaali ihminen. Sinä taidat olla todella kokematon nuori ihminen.
ttt kirjoitti:
Eipä oo vieläkään tullu ttt-päätöstä -_-
ap
Järkyttävää.
Sitten kun joku Ilta-lehti kiinnostuu ja tekee lööpin toimeentulotuenhakijoiden ahdingosta niin jono alkaa kummasti lyhenemään.
Katsopas vain.
Ei ole läheisellenikään vieläkään päätöstä. Nyt ollut jo kutakuinkin 20 arkipäivää jonossa vailla lisäselvitysten tarvetta.
Tänään ystävällinen virkailija kummasteli suureen ääneen että miten tämä nyt näin kauan on kestänyt. Mutta ei voi luvata mitään, ei tiedä kuka käsittelee, ei tiedä milloin käsittelee, ei voi tehdä asialle mitään. Paitsi laittaa kiireelliseksi kuten toinen asiakaspalvelija jo viikko sitten. Kiireelliset hakemukset tulee käsitellä samana tai seuraavana arkipäivänä.
Valitukset tulee osoittaa oikeusasiamiehelle, jolle voi jättää kantelun sähköisesti:
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/kantelu/index.htx
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin tunnen monia nuorehkoja - keski-ikäisiä ihmisiä jotka saavat toimeentulotukea, ja kyllä siinä on ihan omat valinnat olleet taustalla miksi niin on käynyt.
Minäkin valitsin ihan itse syövän.
Finderella kirjoitti:
Ei ole läheisellenikään vieläkään päätöstä. Nyt ollut jo kutakuinkin 20 arkipäivää jonossa vailla lisäselvitysten tarvetta.
Tänään ystävällinen virkailija kummasteli suureen ääneen että miten tämä nyt näin kauan on kestänyt. Mutta ei voi luvata mitään, ei tiedä kuka käsittelee, ei tiedä milloin käsittelee, ei voi tehdä asialle mitään. Paitsi laittaa kiireelliseksi kuten toinen asiakaspalvelija jo viikko sitten. Kiireelliset hakemukset tulee käsitellä samana tai seuraavana arkipäivänä.
Valitukset tulee osoittaa oikeusasiamiehelle, jolle voi jättää kantelun sähköisesti:
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/kantelu/index.htx
Eikös näissäkin ole virastokohtaisia tarkastajia, jotka käy pistotarkastuksin katsomassa mikä mättää jos homma kusee nuin pahasti että lakia rikotaan. Kuten TET.toimistoissakin käy tarkastajia.
Siis teidän mielestä tyypillinen toimeentulotuen saaja on fyysisesti sairastunut ihminen? Näinkö?
Vai miksi ihmiset kirjoittaa vaan että "minä " ainakin sitä ja tätä kun kysymys oli että "tyypillisesti"??
Vierailija kirjoitti:
Eikös näissäkin ole virastokohtaisia tarkastajia, jotka käy pistotarkastuksin katsomassa mikä mättää jos homma kusee nuin pahasti että lakia rikotaan. Kuten TET.toimistoissakin käy tarkastajia.
Kelaa koskevat valitukset tulee osoittaa suoraan oikeusasiamiehelle (Kelan johdosta tarkistettu asia).
Tuntuu kovasti vaihtelevan se kiire siellä.
Minä tein elatustuesta hakemuksen tammikuussa, peruin sen pari päivää myöhemmin koska olin hakenut väärillä tiedoilla (uskoin eksän sanaa, ei olisi pitänyt).
Nyt saatiin uusi sopimus ja tein tänään aamupäivällä uuden hakemuksen elatustuesta. Iltapäivällä eli noin 4h kuluttua Kelasta tuli viestipalveluun viesti, että edellisen hakemuksen peruminen on kunnossa ja uusi hakemus on käsittelyssä, tähän viestiin ei tarvitse vastata.
Wtf? Moisia turhia viestejä en ole koskaan sieltä saanut enkä varsinkaan näin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Et kai vaan jättäny paperihakemusta? Sillon voit lisätä 7 arkipäivän tavoitekäsittelyaikaan helposti 3 arkipäivää lisää kun ne kuvaa niitä papereita koneelle..nimim kokemusta on, rn uskalla enää mitään jättää paperisena
Skannaus kestää 3 arkipäivää?
Se onkin kieltämättä teknisesti vaativa ja aikaavievä toimenpide.
Vierailija kirjoitti:
Siis teidän mielestä tyypillinen toimeentulotuen saaja on fyysisesti sairastunut ihminen? Näinkö?
Vai miksi ihmiset kirjoittaa vaan että "minä " ainakin sitä ja tätä kun kysymys oli että "tyypillisesti"??
Luetun ymmärtäminen on heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kovasti vaihtelevan se kiire siellä.
Minä tein elatustuesta hakemuksen tammikuussa, peruin sen pari päivää myöhemmin koska olin hakenut väärillä tiedoilla (uskoin eksän sanaa, ei olisi pitänyt).
Nyt saatiin uusi sopimus ja tein tänään aamupäivällä uuden hakemuksen elatustuesta. Iltapäivällä eli noin 4h kuluttua Kelasta tuli viestipalveluun viesti, että edellisen hakemuksen peruminen on kunnossa ja uusi hakemus on käsittelyssä, tähän viestiin ei tarvitse vastata.
Wtf? Moisia turhia viestejä en ole koskaan sieltä saanut enkä varsinkaan näin nopeasti.
Tuo antaa toivoa monille. Hyvä !
Ja oliko tämä syövän saanut kirjoittaja siis sellainen, että syöpä on juuri nyt päällä? Koska tiedän myös ihmisiä jotka on sairastaneet syövän ja kun se on hoidettu niin ihan tavallisia ihmisiä san jälkeen on oltu. Ja palattu työelämään. Vai estääkö joskus syövän aiemmin sairastaminen sen ettei voi enää koskaan tehdä niitä esim. siivoustöitä.
Vaikea uskoa että SUURIN OSA toimeentulotuen saajista on syöpäsairaita tai muitakaan pitkäaikaissairaita. Alkoholismi on sitten erikseen, mutta se onkin ihan omilla valinnoilla hankittu.
Ja kun sain ennen sairauslomaa työmarkkinatukea niin hain myös toimeentulotukea. On aika perseestä kun joku finninaama alkaa ihmettelemään tukien saajia. Millainen ihminen sitten kyseenalaistaa tukien saajien hädän kun sitä rahaa ei ole yhtään koska saa toimeentulotukea. Kunnon vpää on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kai vaan jättäny paperihakemusta? Sillon voit lisätä 7 arkipäivän tavoitekäsittelyaikaan helposti 3 arkipäivää lisää kun ne kuvaa niitä papereita koneelle..nimim kokemusta on, rn uskalla enää mitään jättää paperisena
Skannaus kestää 3 arkipäivää?
Se onkin kieltämättä teknisesti vaativa ja aikaavievä toimenpide.
Luuletko että sen yhden paperin skannaamiseen se kolme päivää menee? On varmaan muutama muukin skannatava paperi siellä kaiken muun työn lisäksi. Sekin helpottuisi jos ihmiset skannaisivat paperinsa itse ja toimittaisivat liitteet ja hakemukset sähköisenä, mutta vasta täällä valitettiin kommenteissa ettei sekään onnistu.
Kai sitä kela pitää jotain kirjaa siitä montako ihmistä saa toimeentulotuke kun sairastaa ja kuka saa kun on työttömänä. Soitappa kelaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon ihan varma että iso osa näistä toimeentulotuen saajista voisi vaikka tehdä siivous töitä jos vaan huvittaisi.
Siivoustyö on yhdyssana. Voitko muuten kuvitella, että virkailijatkin näkevät ihmiset jotka eivät ole koskaan ennen toimeentulotukea hakeneet?
Vierailija kirjoitti:
Ja kun sain ennen sairauslomaa työmarkkinatukea niin hain myös toimeentulotukea. On aika perseestä kun joku finninaama alkaa ihmettelemään tukien saajia. Millainen ihminen sitten kyseenalaistaa tukien saajien hädän kun sitä rahaa ei ole yhtään koska saa toimeentulotukea. Kunnon vpää on kyseessä.
Alunperinkään en ole ihmetellyt tukian saajien ahdinkoa vaan sanoin että siitä voi syylläkin valittaa, mutta ihmettlien sitä että aloittaja kehtäsi vaatia Kelan maksavan SAKKOA siitä että hän ei saa tukeaan ajallaan.
Ja yhä kyseenalaistan, että mikä mahtaa olla aloittajan syy toimeentulotuen saamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Joo poikkeustapauksia (kuten sairaslomalla olijat) on mutta epäilen että SUURIN OSA toimeentulotuen saajista ei ole suuresti veroja maksanut aikasemmilla töillään. Ei kai niin isolle osalle töissä käyneistä oo ihan vaan vahingossa voinut käydä niin että ei oo jäänyt mitään säästöön tai ei saa työttömyysturvaa jne. Ja siis että ei voi esim. niitä siivoustöitä oikeesti tehdä.
Kertokaa joku millanen on teidän mielestä TYYPILLINEN toimeentulotuen saaja? Millanen tausta tällasella henkilöllä teidän mielestä on? Mitkä lukeutuu näihin suurimpaan osaan saajista.
Esittämäsi kysmys on aika laaja .
Mahtaako olla tyypillistä hakijaa, koska jokaisen taustalla on niin yksilöllinen tarina koska jokainen on yksilö vaikka hakijoiden massaan hukkuukin helposti.
Stereotypiat muodostuu tietämättömyydestä ja sen kautta syntyy (usein ihmistä halventavia)yleistyksiä joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Sinun kannattaa aloittaa ihan oma ketju jossa voit keskittyä keskustelemaan tästä sinua kiinnostavasta, mielenkiintoisesta, aiheesta.
Tämän keskuteluketjun otsikko koskee ihmisten mielipiteitä nykytilanteesta kun Kela ei kykene käsittelemään toimeentulotukipäätöksiä lain erikseen määrittelemässä ajassa, ja mitä ihmisille siitä seuraa.
ttt kirjoitti:
Eipä oo vieläkään tullu ttt-päätöstä -_-
ap
Niin, kai sä tajuat, että nyt on sun hakemuksen laittamisesta kulunut vasta 8 arkipäivää, että eipä tässä huolestua kannata vielä. Eli 1 pv. yli sen missä ajassa Kelan pitäisi ratkaista sun hakemus. Ja olet kai myös ottanut huomioon, että eipä se päätös nettiin pamahda just samalla sekunnilla, kun se tehdään, joten päätös voi näkyä vaikka huomenna 'omilla sivuilla'? Ala kyselemään hakemuksen perään joskus loppuviikosta, mutta vielä sallituissa rajoissa Kela toimii.
Oma kokemus on taas oikein hyvä. Kaikki hakemukset (asumistuki/toim.tulotuki) on ratkaistu n. viikossa. Ainoastaan sähkölaskusta piti laittaa kyselyä 'viesti'-toiminnon kautta, että koska meinaavat maksaa (eräpäivä oli mennyt jo). Tuli vastaus samana päivänä, että normaalisti laskun summa tulee tilille, ellei asiakas ole erikseen maininnut, että haluaa Kelan maksavan suoraan esim. sähköyhtiölle. Noh, sitten Kela olikin maksanut saman tien laskun.
Niin ja yhdelle tutulle soittivat ja kyselivät tarkennuksia. Kun asia oli selvitetty siinä jutustellessa, päätös tehtiin ja rahatkin tulivat 2 päivän kuluessa tilille. Aika mukavasti toimittu Kelan puolelta.
Minä ainakin tunnen monia nuorehkoja - keski-ikäisiä ihmisiä jotka saavat toimeentulotukea, ja kyllä siinä on ihan omat valinnat olleet taustalla miksi niin on käynyt.