KELA ei selviä ttt-hakemuksista lain vaatimassa ajassa
Soittelin tänään kelaan ja kyselin ttt-hakemukseni perään. Sain vain paljon pahoitteluja ja toteamuksen, että lain vaatima 7 arkipäivän takaraja päätöksissä ei ole pitänyt. Hakemuksia on kuulemma tullut satojatuhansia. Ei se virkailija edes uskaltanut antaa mitään arviota, että milloin se päätös minulle tulee. Joutuuko kela nyt maksamaan jotain sakkoa lain rikkomisesta? Onko mulla mahdollisuuksia johonkin korvauksiin jopa, vai kuittaantuuko tää pelkillä pahoitteluilla? Itse jätin hakemuksen 26.1. ja kohta alkaa tippua postiluukusta karhukirjeitä laskuista, jotka hakemukseen liitin.
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Laitoin laskun sähköisesti ja nyt on mennyt 19 päivää eikä rahoja näy tilillä. Lievästi kyrsii!
Miten kauan menee kelalla laskujen maksuun aikaa?
"Äläpäs etuile! Mullon menny kolome viikkoo..."
Vierailija kirjoitti:
Mä kävelin tänään Kelan toimistoon. Päätös tehtiin käyntini aikana. Olin kyllä tehnyt sähköisen hakemuksen, mutta ihan kusi sukassa odotin. Samalla käynnillä odotettiin TE toimiston päätöstä. Lopulta kävelin ulos päätös kädessä. Rahat tulee ylihuomenna. Ja 60 € maksusitoumus kauppaan tuli heti.
Käsittelijöissä ja virkailijoissa ON eroja.
Että paneutuuko asiakkaan asemaan ja millä tasolla.
On paikallistoimistoja joissa on kokeneita ja skarppia virkailijoita jotka ottavat puhelimen käteensä ja selvittävät perinpohjin asian kuin asian niin että kun asiakastapaaminen on ohi asiakkaan asia on kunnossa. Ehkä kaikki eivät osaa niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävelin tänään Kelan toimistoon. Päätös tehtiin käyntini aikana. Olin kyllä tehnyt sähköisen hakemuksen, mutta ihan kusi sukassa odotin. Samalla käynnillä odotettiin TE toimiston päätöstä. Lopulta kävelin ulos päätös kädessä. Rahat tulee ylihuomenna. Ja 60 € maksusitoumus kauppaan tuli heti.
Niin että noinkin voi mennä.
Jos löytyy virkailija joka osaa, viitsii ja on motivoitunut ottamaan selvää.
Joo ei varmasti kannata laittaa suoramaksuun laskuja jos menee 3 viikkoa ja ylikin saada ne maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että noinkin voi mennä.
Jos löytyy virkailija joka osaa, viitsii ja on motivoitunut ottamaan selvää.
Mä olen aika selkeä. Virkailija oli nopea; hoiti samalla jonkun rouvan asiaa. Olen aina ollut sitä mieltä, että ihmiset pitää kohdata ja niin asia ratkeaa.
Jos soitatte puhelinpalveluun, luurin toisessa päässä ei ole etuuskäsittelijä. Vastaajalla ei ole mitään valtuuksia ratkaista hakemusta. Jos ette saa liitteitä sovittuun päivään mennessä, eikö muka voi pyytää lisäaikaa kuten muissakin etuuksissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan on jonon ohi pääsemistä jos asia hoidettaisiin samantien siinä puhelun aikana. Näin ei onneksi tehdä, vaan hakemukset käsitellään tulojärjestyksessä.
Jos asia hoidettaisiin saman tien MYÖS puhelimitse,
niin tämä VÄHENTÄISI RUUHKAA.
Hakemukset voitaisiin siltikin käsitellä tulojärjestyksessä vaikka näin toimittaisiin.
(Nyt en enää ihmettele niin paljoa miksi sitä jumia siellä on)
Eli ensin teet hakemuksen ja sitten soitat heti perään jotta se käsiteltäisiin samantien? No kävis ne noinkin, mutta kukas sitten käsittelis niiden hakemukset, jotka eivät mahdu puhelinjonoon tai niiden joilla ei ole vaikka oikeasti enää varaa soittaa (saldo loppu)?
Ei tietenkään nuin.
Ensin huutelen kadulla että onks kaikilla varmasti saldoo ja varaa soittaa ja haluisko joku soittaa ekana ttt.palvelunumeroon ja mahtuuks kaikki ny jonoon mää voi soittaa sitte asiani kun kaikki on soittanu , sitten kun oon tehnyt hakemuksen niin ootan varmuudeksi puoli vuotta jos ei kuulu mittään etten vaan etuile tai aiheuta ruuhkaa...
Miksi muuten se numero on olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Jos soitatte puhelinpalveluun, luurin toisessa päässä ei ole etuuskäsittelijä. Vastaajalla ei ole mitään valtuuksia ratkaista hakemusta.
Mikä tämä maagisen "vastaajan" toimenkuva sitten on?
Ei voi olla todellista että ihmiset, jotka on elämänsä sössinyt (siis suurin osa, ei kaikki) toimeentulotuen saajista jaksaa valittaa kun heille ei tuu rahaa tasan sinä päivänä (kun itse istuvat toimettomina kotona) kun on ennekin tullut!!
Tai sen ymmärrän että kurjaahan se on, mutta että sitten mietitään, että miksei kela maksa jotain sakkoja??!! Mitä helvettiä? Siis sakkoja siitä että toimettomana käsi ojossa oleva ihminen ei saakaan siihen käteen rahaa just sillä sekunnilla??? Toki tuo Kelan touhu on ihan raastavaa kun joutuu odottamaan jne mutta jotain perpekstiiviä nyt siihen valitukseen, että kehtaakin tulla valittaan tommosta. Kun mitään ei omalla ansiolla oo sitä rahaa ansainnut (paitsi ne joilla pitkä työtausta ja on veronsa maksaneet aiemmin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos soitatte puhelinpalveluun, luurin toisessa päässä ei ole etuuskäsittelijä. Vastaajalla ei ole mitään valtuuksia ratkaista hakemusta.
Antaa neuvontaa kuten asiakaspalvelijat antavat tiskissä.
Oon ihan varma että iso osa näistä toimeentulotuen saajista voisi vaikka tehdä siivous töitä jos vaan huvittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Siihen on varmasti hyvä syy, miksi etuuskäsittelijät keskittyvät omaan työhönsä rauhassa eivätkö ole mukana puhelinringissä.
Eikös joku täällä jo kertonutkin että voi mennä viikkokin ilman päätöksen päätöstä,
koska on niin paljon erikseen selviteltävää ja varmisteltavaa?
"Voi mennä viikkokin ilman päätöksen päätöstä".
Varmaan joku reggae-kela?
Yhtä letkeä tahti päätösten.
Vierailija kirjoitti:
Oon ihan varma että iso osa näistä toimeentulotuen saajista voisi vaikka tehdä siivous töitä jos vaan huvittaisi.
Oon ihan varma että sustakin olis naprapaatiksi jos oikeesti tosissas yrittäisit. Mut ku sua ei taida huvittaa, laiskajaakko vetelä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa neuvontaa kuten asiakaspalvelijat antavat tiskissä.
Tuliks tää puhelu kelaan?
-joo
Voit sä kattoo koska mun hakemus käsitellään?
- mistä mä tiedän. Mä annan neuvontaa.
No voits sä neuvoo mitä mä teen ?
-Joo mä neuvon nytte että sää ootat siellä kuten tähänkin asti ja toivot parasta.
Äläkä ainaskaan soita tänne ruuhka-aikana. Kun silllon soittaa kaikki ja haluu myös neuvontaa.
Okei. No moi sitte
-moi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ihan varma että sustakin olis naprapaatiksi jos oikeesti tosissas yrittäisit. Mut ku sua ei taida huvittaa, laiskajaakko vetelä.
Niin olisikin, ei siihenkään koulutukseen pääseminen nyt varmaan ihan mahdotonta ole jos vaikka naprapaatiksi todella haluaisi? Ja siivoustyö on eri asia, siihen ei tarvita erikoistumista.
Jeps haluisin selventää tätä että myös minä saan toimeentulotukea vaikka olen sairaslomalla. Olen siis todella sössinyt asiani ja minun ei pitäisi vaatia rahaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla todellista että ihmiset, jotka on elämänsä sössinyt (siis suurin osa, ei kaikki) toimeentulotuen saajista jaksaa valittaa kun heille ei tuu rahaa tasan sinä päivänä (kun itse istuvat toimettomina kotona) kun on ennekin tullut!!
Tai sen ymmärrän että kurjaahan se on, mutta että sitten mietitään, että miksei kela maksa jotain sakkoja??!! Mitä helvettiä? Siis sakkoja siitä että toimettomana käsi ojossa oleva ihminen ei saakaan siihen käteen rahaa just sillä sekunnilla??? Toki tuo Kelan touhu on ihan raastavaa kun joutuu odottamaan jne mutta jotain perpekstiiviä nyt siihen valitukseen, että kehtaakin tulla valittaan tommosta. Kun mitään ei omalla ansiolla oo sitä rahaa ansainnut (paitsi ne joilla pitkä työtausta ja on veronsa maksaneet aiemmin).
Suurin osa on veroja maksanut että turvaverkko rakennetaan. Enemmän kuin sinä tulet ikinä tienaamaan.
Ja ainoa joka on elämänsä "sössiny" (kuten niin kivasti hakijoita nimittelit), on isäsi kun sua teki.
Eipä oo vieläkään tullu ttt-päätöstä -_-
ap
Joo poikkeustapauksia (kuten sairaslomalla olijat) on mutta epäilen että SUURIN OSA toimeentulotuen saajista ei ole suuresti veroja maksanut aikasemmilla töillään. Ei kai niin isolle osalle töissä käyneistä oo ihan vaan vahingossa voinut käydä niin että ei oo jäänyt mitään säästöön tai ei saa työttömyysturvaa jne. Ja siis että ei voi esim. niitä siivoustöitä oikeesti tehdä.
Kertokaa joku millanen on teidän mielestä TYYPILLINEN toimeentulotuen saaja? Millanen tausta tällasella henkilöllä teidän mielestä on? Mitkä lukeutuu näihin suurimpaan osaan saajista.
Niin ja nyt voin sanoa kiitos!