Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KELA ei selviä ttt-hakemuksista lain vaatimassa ajassa

ttt
06.02.2017 |

Soittelin tänään kelaan ja kyselin ttt-hakemukseni perään. Sain vain paljon pahoitteluja ja toteamuksen, että lain vaatima 7 arkipäivän takaraja päätöksissä ei ole pitänyt. Hakemuksia on kuulemma tullut satojatuhansia. Ei se virkailija edes uskaltanut antaa mitään arviota, että milloin se päätös minulle tulee. Joutuuko kela nyt maksamaan jotain sakkoa lain rikkomisesta? Onko mulla mahdollisuuksia johonkin korvauksiin jopa, vai kuittaantuuko tää pelkillä pahoitteluilla? Itse jätin hakemuksen 26.1. ja kohta alkaa tippua postiluukusta karhukirjeitä laskuista, jotka hakemukseen liitin.

Kommentit (219)

Vierailija
61/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein joulukuussa hakemuksen siten, että laitoin vain alkupäivän 1.1. - ja Kela teki myönteisen päätöksen toimeentulotuesta ajalle 1.1. - 31.5. Mä kyllä olen pitkäaikaistyötön, että ehkä ne ajattelee mun olevan toivoton tapaus...

Sama juttu, olen pitkäaikaistyötön yli 40v ja luulen ettei se status muutu lähiaikoina. Hain nyt vasta helmikuun alusta tukea ja taidanpa käydä muuttamassa hakemusta niin että poistan loppupäivän. Jos sellainen muutos vielä onnistuu.

Kiitos :)

Vierailija
62/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ttt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[Kuulemma 98% hakemuksista käsitellään määräajassa.

Noin kahtasataa tuhatta hakijaa kohden kuusi sataa käsittelijää?

Siis . 

Joo.

320 hakemusta per käsittelijä... 

Ja noin kaksikymmentä työpäivää kuukaudessa. Noin 16 hakemusta työpäivässä.

Okei. Mietitääs tolta pohjalta...

16 hakemusta työpäivässä.

Jos virka-aika on vaikkapa 9-17.00 (tunnin ruokatunti 12-13 välissä). Onks heillä 8 tuntia vai 7?

No, se tekisi seitsemän tunnin työpäivässä noin 2 hakemusta per tunti /käsittelijä?

Siis eihän se voi .....????

Mun hakemusta ei ainakaan taputtele valmiiksi 30 minuutissa. Pelkästään niiden liitteinä olleiden laskujen maksamiseen menee kauemmin.

Niin.

Mulla 2 kuittia ja siis laskua mitä maksettu.

Laitettiin ajoissa kun tosissaan tarvitaan ne rahat.

Kolmatta viikkoa nyt kohta kestäny....

Missä lienee seilaavat ja kenen käsittele(mättö)missä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, ei siellä pystynytkään enää muokkaamaan hakemusta. Noh odottelen rauhassa mitä tuleman pitää. Täytyy laittaa se maaliskuun hakemus heti helmikuun päätöksen tultua menemään.

t. 61

Vierailija
64/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne etuuskäsittelijät koko päivää tee hakemustyötä. Työnkuvaan kuuluu paljon muutakin, kuten asiakkaiden soittopyyntöihin tai viesteihin vastaamista, tarkistuksia yms. Eli ei todellakaan voi laskea suoraan työtunneista miten paljon hakemuksia saisi ratkaistua. Itse olen kelalla töissä, en tosin tee toimeentulotukea. Viime viikolla en tehnyt yhden yhtäkään ratkaisua hakemuksista kun oli niin paljon tarkistuksia, soittopyyntöjä, oikaisuja, muutoksenhakuja..

Kannattaa tosiaan hakea tukea ajoissa ja pitää puhelinta auki. Monen hakemuksen käsittely kestää sen takia kun ei vastaa puhelimeen tai asiointipalvelun viesteihin. Monet myös olettaa, että kelatädillä on aikaa soittaa just sulle sen 10 kertaa päivässä. Mutta kun jonossa on 2000 muutakin asiakasta eri asioineen niin ei siinä kauheen monesti valitettavasti ehdi soittaa. Yleisesti ottaen asiakkaat vastaavat aika viime tipassa noihin asiointipalveluiden viesteihin.

Jos vuokrat on menossa rästiin ja esimerkiksi asumistuen päätös viipyy, laittakaa nyt hyvät ihmiset kelaan viestiä tms niin hakemusta kiirehditään! Ei se auta mitään vaan päivitellä kotona kun ei ne käsittelijät voi tietää, että just sulla on kauhee hätä. Myös aina voi pyytää yksittäismaksua vedoten huonoon rahatilanteeseen, tosin aina ja kaikista etuuksista sitä ei voi antaa.

Kannattaa myös seurailla hakemuksen tilannetta asiointipalvelusta ja lukekaa ne päätökset. Aivan liikaa tulee yhteydenottoja kun ihmiset eivät lue, että mille ajalle tuki on myönnetty. Varmaan siksi viestipalvelu ja puhelinpalvelu on tukossa, koska ihmiset kyselevät mikä on tuen maksupäivä, mikä on keskimääräinen käsittelyaika, onko mun hakemus tullut teille jne.

Vierailija
65/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mulla on niin huono tuuri että elämäni ensimmäisen kerran kun haen toimeentulotukea niin käsittely siirtyi Kelaan?

Vierailija
66/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tammikuun päätöksessä luki, että jätä helmikuun hakemus viimeistään kaksi viikkoa ennen edellisen päätöksen voimassaoloajan loppumista, joten jätin helmikuun hakemuksen 13.1. Rahat oli 1.2 tilillä.

Miksi ette tee hakemuksia aiemmin?

No mä en ainakaan voi laittaa aiemmin, kun jokaisen kuukauden oikeus toimeentulotukeen riippuu siitä paljonko palkka on.

Vierailija
67/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se unohtui pistää, että kannattaa tosiaan aktivoida se viestipalvelu. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin soittaa (ei vastata) ja sitten vääntää kirje asiakkaalle selvitettävistä asioista. Järkikin jo sanoo, että jos joutuu kirjeen lähettämään niin menee päiviä ennen kuin se on asiakkaalla. Myös liitteissä on skannausviive muutama päivä..

Vierailija
68/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun puheluja tulee vähemmän puhelinvuorossa olevia voidaan siirtää tekemään päätöksiä ja kun puheluita tulee enemmän tukipäätösten tekijöitä joudutaan kiireesti siirtämään lisää langoille.

No mutta.

Tuohan onkuin hölmöläisten peiton jatkamista, toisesta päästä toiset purkaa ja toisesta toiset jatkaa.

Ei sitten kannattaisi lisätyövoimaa palkata suoralta kädeltä että ruuhka olisi purettu.

Tätä se valtion tuottauusohjelma teettää.Henkilökuntaa, siis suorittavaa on vähennetty.Turha luulo etä sinne lisää osaavaa henkilökuntaa saadaan.Kaikkihan on kuorossa olleet huutamassa että valtion ja kuntien laiskoja työntekijöitä pitää vähentää tuottavuuden nimissä.

Vierailija
69/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sosiaalitoimisto antanut kelaan tiedot toimeentulotukiasiakkaista? En löydä mistään edellistä päätöstäni, joka pitäisi liittää hakemukseen. En myöskään saa sosiaalivirastosta ketään kiinni 😧 Mistä minä taion sen edellisen päätöksen? Vai voinko kirjoittaa hakemukseen olevani ttt-asiakas ja että olen saanut toimeentulotukea jo ennen kelaa?

Vierailija
70/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne etuuskäsittelijät koko päivää tee hakemustyötä. Työnkuvaan kuuluu paljon muutakin, kuten asiakkaiden soittopyyntöihin tai viesteihin vastaamista, tarkistuksia yms. Eli ei todellakaan voi laskea suoraan työtunneista miten paljon hakemuksia saisi ratkaistua. Itse olen kelalla töissä, en tosin tee toimeentulotukea. Viime viikolla en tehnyt yhden yhtäkään ratkaisua hakemuksista kun oli niin paljon tarkistuksia, soittopyyntöjä, oikaisuja, muutoksenhakuja..

Kannattaa tosiaan hakea tukea ajoissa ja pitää puhelinta auki. Monen hakemuksen käsittely kestää sen takia kun ei vastaa puhelimeen tai asiointipalvelun viesteihin. Monet myös olettaa, että kelatädillä on aikaa soittaa just sulle sen 10 kertaa päivässä. Mutta kun jonossa on 2000 muutakin asiakasta eri asioineen niin ei siinä kauheen monesti valitettavasti ehdi soittaa. Yleisesti ottaen asiakkaat vastaavat aika viime tipassa noihin asiointipalveluiden viesteihin.

Jos vuokrat on menossa rästiin ja esimerkiksi asumistuen päätös viipyy, laittakaa nyt hyvät ihmiset kelaan viestiä tms niin hakemusta kiirehditään! Ei se auta mitään vaan päivitellä kotona kun ei ne käsittelijät voi tietää, että just sulla on kauhee hätä. Myös aina voi pyytää yksittäismaksua vedoten huonoon rahatilanteeseen, tosin aina ja kaikista etuuksista sitä ei voi antaa.

Kannattaa myös seurailla hakemuksen tilannetta asiointipalvelusta ja lukekaa ne päätökset. Aivan liikaa tulee yhteydenottoja kun ihmiset eivät lue, että mille ajalle tuki on myönnetty. Varmaan siksi viestipalvelu ja puhelinpalvelu on tukossa, koska ihmiset kyselevät mikä on tuen maksupäivä, mikä on keskimääräinen käsittelyaika, onko mun hakemus tullut teille jne.

Siis onko oikeasti niin että sulla meni viime viikko vain tarkistuksiin, oikaisuihin ja muutoksiin? Entä jos mulla ei ole aikaa vain soitella, koska pitäisi hakea töitä ja hoitaa lasta.

Vierailija
71/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sosiaalitoimisto antanut kelaan tiedot toimeentulotukiasiakkaista? En löydä mistään edellistä päätöstäni, joka pitäisi liittää hakemukseen. En myöskään saa sosiaalivirastosta ketään kiinni 😧 Mistä minä taion sen edellisen päätöksen? Vai voinko kirjoittaa hakemukseen olevani ttt-asiakas ja että olen saanut toimeentulotukea jo ennen kelaa?

Minä en liittänyt edellistä tttukipäätöstä liitteeksi (koska unohdin) ja kelasta tuli myönteinen päätös ilman sitäkin :)

Vierailija
72/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne etuuskäsittelijät koko päivää tee hakemuksia... Mutta kun jonossa on 2000 muutakin asiakasta ...

Varmasti parhaansa yrittää käsittelijät.

Omituiselta tuntuu, että jos sama hakija soittaa useasti (taloudellisessa hädässä , kukaan ei huvikseen jonota ttt-linjalla) että koska palautetaan laskuista niin kuin kuuluu, niin sanotaan emmäkuuleosaanytyhtääsanoa, sorisiittä.

Miksei osata sanoa ?

Miksei sitä (palautusta) voi tehdä saman tien ?

Miksei merkitä vaikka kiireelliseksi?

Hätääntynyt hakija hätääntyy enemmän kuin päätöstä ei kuulu ja ....soittaa uudelleen.

(Ja silloin on yhtäkkiä ne 2000 asiakasta jonossa niinkuin edellinen kelavirkailija kertoi.)

Asiointipalvelussa ei näy käsittelyn kulku ellei sähköisessä palvelussa ole asioinut.

Tällöin hakija on täydellisessä epävarmuudessa. Sitten kun uskaltaa soittaa niin ääni sanoo emmäkuuleosaasanoaehkäensiviikollaehkäei....

Tottakai on normaalia tiedustella missä vaiheessa hakemuksen käsittely on ellei muusta voi infoa saada kuin palvelunumerosta joka on sitä varten.

Parempi sekin kuin luovuttaa, kuten jo moni on tehnyt, antaa sitten olla-asenteella.

Vierailija
73/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko oikeasti niin että sulla meni viime viikko vain tarkistuksiin, oikaisuihin ja muutoksiin? Entä jos mulla ei ole aikaa vain soitella, koska pitäisi hakea töitä ja hoitaa lasta.

Kyllä. Toki moni muu taas teki pelkkää hakemustyötä. Pointti oli siis se, että koskaan se x määrä käsittelijöistä ei naputtele pelkkää ratkaisua menemään. Työssä on niin paljon muutakin. Ei sun kannata soittaa ellet halua isoa laskua. Pistä viesti viestipalveluun jos on kysyttävää?

Vierailija
74/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi tähän uuteen järjestelmään ei siirrytty vähitellen. 

Tyyliin ensin kirjaimet A-E  ja sitten myöhemmin porrastettuna loput aakkoset sukunimen mukaan. Siirtymävaiheen aikana muut olis asioinu vielä sossussa toimeentulotukensa. 

Vierailija
75/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos soitat ja kysyt, miksi ei ratkaista heti niin siihen on suora vastaus. Ne ketkä vastaa puhelimeen eivät ratkaise tukia, voivat toki kiirehtiä mutta ratkaisua eivät saa antaa.

Tosiaan sitähän on valitettu kuinka on liikaa henkilökuntaa esimerkiksi valtiolla tai just vaikkapa Kelassa töissä. No tässä se sitten näkyy, että jonot on helvetin pitkiä ja henkilöstö uupuneita.. Vissiin sitten joku kuvitelma, että Kelan asiakaspalvelussa tädit kittaa vaan kahvia ja etuuspuolella olevat työntekijät ottaa päivätorkkuja siinä työpisteellään. Ei mene kuitenkaan ihan ehkä näin, potkut tulisi aika äkkiä. Suoritustavoitteet yms on todella korkealla, että jos siihen meinaa yltää johdon ollessa tyytyväinen niin ei tosiaan mitään kahvitaukoja venytetä tai huvikseen vähän vauvapalstailla työn ohessa.

Vierailija
76/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Työssä on niin paljon muutakin. Ei sun kannata soittaa ellet halua isoa laskua. Pistä viesti viestipalveluun jos on kysyttävää[/quote]

Siis anteeksi kuinka?

Kiitos neuvoista.

Vierailija
77/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssä on niin paljon muutakin. Ei sun kannata soittaa ellet halua isoa laskua. Pistä viesti viestipalveluun jos on kysyttävää

Siis anteeksi kuinka?

Kiitos neuvoista.

Sanoit, että entä jos sulla ei oo aikaa soitella koko päivää kun pitää hoitaa lasta ja hakea työtä ja mitä ikinä teetkään. Sanoin, että älä soita vaan pistä sitten viesti. En minä ainakaan puhelinpalveluun lähtis jonottamaan ja saadakseni ison puhelinlaskun, ennemmin pistäisin asiani ilmaisella viestillä.

Vierailija
78/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

(puhelusi nauhoitetaan  + puhelu on maksullinen)

- kela xxxxx xxxxxx.

- hei olen xxxx xxxx.

- No hei.

-Soitan toista kertaa tiedustelisin koska mahdollisesti asiani ratkaistaan

- Joo... annatko henk.tunnuksen....

- xxxxxxx-xxxx

- No niin....kaikki on kyllä täällä kunnossa....pari viikkoo sitten on näköjään hakemus tullu...-

- niin koska se olis...

- seitsemän päivää on käsittelyaika ja kaksi pankkipäivää päälle mut en osaa sanoa koska tää olis sitte, en tiedä, ehkä ensi viikolla...

- mulle sanottiin viimeksikin että ehkä ensi viikolla, puuttuks niistä mun papereista jotain kun ne on nyt kolmatta viikkoo..

- EEeeeiiihhh....ei ....kyllä nää näyttää olevan ihan kunnossa..mutta joo en mä osaa sanoa ehkä ensi viikolla valitettavasti meillä on nyt ruuhkaa tässä.

(no mikset sinä voi hoitaa sitä asiaa...?????!!!)

- Selvä, kiitos, hei.

-Hei.

Vierailija
79/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi viestipalvelu ja puhelinpalvelu on tukossa, koska ihmiset kyselevät mikä on tuen maksupäivä, mikä on keskimääräinen käsittelyaika, onko mun hakemus tullut teille jne.

Hitto kun ne ihmiset soittelevat ja kyselevät.

Eivät nyt soittaisi ja kyselisi että mikä on tilanne.

Siksi puhelinpalveluja ja viestipalvelukin tukossa.

Kun kyselevät.

Saaplari.

Mitä ne kyselee.

Eivät kyselisi, niin olis hyvä.

Vierailija
80/219 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oliko asia mikään yllätys? KELAn toiminta on muutenkin ruuhkautunutta ja nyt sitten vuoden alusta tuli toimeentulotuki hoidettavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi