KELA ei selviä ttt-hakemuksista lain vaatimassa ajassa
Soittelin tänään kelaan ja kyselin ttt-hakemukseni perään. Sain vain paljon pahoitteluja ja toteamuksen, että lain vaatima 7 arkipäivän takaraja päätöksissä ei ole pitänyt. Hakemuksia on kuulemma tullut satojatuhansia. Ei se virkailija edes uskaltanut antaa mitään arviota, että milloin se päätös minulle tulee. Joutuuko kela nyt maksamaan jotain sakkoa lain rikkomisesta? Onko mulla mahdollisuuksia johonkin korvauksiin jopa, vai kuittaantuuko tää pelkillä pahoitteluilla? Itse jätin hakemuksen 26.1. ja kohta alkaa tippua postiluukusta karhukirjeitä laskuista, jotka hakemukseen liitin.
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko uudistus oli katastrofi. Kokemattomat käsittelijät vatuloivat papereita, joihin kunnissa oli rutinoituneet käsittelijät. Miksi koko muutos piti tehdä huonosti palkkaamatta tarpeeksi käsittelijöitä?
Yksi Siilän hallituksen tunaroinneista!!
Ei ollut Sipilän tunarointia. Laki on tehty Stubbin aikana muistaakseni.
Valitsiko Sipilä nykyisen Kelan pääjohtajan (joka ei ole kommentoinut sanallakaan toimeentulotuen hakijoiden äärimmäistä ahdinkoa)?
Tällaisen löysin http://www.kela.fi/ajankohtaista/-/asset_publisher/mHBZ5fHNro4S/content…
Kuulemma 98% hakemuksista käsitellään määräajassa.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, jos seuraavan kuun tukea pitäisi hakea jo 2 viikkoa ennen kuun vaihdetta, niin vähennetäänkö seuraavan kuun tuesta ne tilillä olevat ruoka- ja laskurahat, jotka on laskettu kattamaan ne kuun 2 viimeistä viikkoa?
Ei vähennetä.
Hakemuksessa lasketaan nimeonomaisen haetun kuukauden aikana saadut tulot ja menot.
Ja mä lennän kohta ulos vuokrakämpästä. Hain asumistukea ja kelan päätös vaan viipyy ja viipyy, nyt jo kahdet vuokrat rästissä kun ei pysty maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen löysin http://www.kela.fi/ajankohtaista/-/asset_publisher/mHBZ5fHNro4S/content…
Noin kahtasataa tuhatta hakijaa kohden kuusi sataa käsittelijää?
Siis .
Joo.
[/quote]
Kun puheluja tulee vähemmän puhelinvuorossa olevia voidaan siirtää tekemään päätöksiä ja kun puheluita tulee enemmän tukipäätösten tekijöitä joudutaan kiireesti siirtämään lisää langoille.
[/quote]
No mutta.
Tuohan onkuin hölmöläisten peiton jatkamista, toisesta päästä toiset purkaa ja toisesta toiset jatkaa.
Ei sitten kannattaisi lisätyövoimaa palkata suoralta kädeltä että ruuhka olisi purettu.
Vierailija kirjoitti:
Ja mä lennän kohta ulos vuokrakämpästä. Hain asumistukea ja kelan päätös vaan viipyy ja viipyy, nyt jo kahdet vuokrat rästissä kun ei pysty maksamaan.
Ethän sä koko vuokraa asumistukena joka tapauksessa saa niin kai olet maksanut edes erotuksen? Laskurilla voi sen kuitenkin arvioida aika lähelle. Vuokranantaja olis varmaan tyytyväisempi kun sais edes jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sä koko vuokraa asumistukena joka tapauksessa saa niin kai olet maksanut edes erotuksen? Laskurilla voi sen kuitenkin arvioida aika lähelle. Vuokranantaja olis varmaan tyytyväisempi kun sais edes jotain.
Minulle ja puolisolleni ainakin annetaan asumistukea sen verran että maksettavaa jää vain vajaa 30e. En usko että meidän vuokranantaja olisi noin pienestä summasta mielissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa joo olla ilman muuta yhteyksissä vuokranantajaan ja yrittää maksaa edes jotain .
Kertoa tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis .
Joo.
320 hakemusta per käsittelijä...
ttt kirjoitti:
Siis .
Joo.
Niin... ja 7 päivän aikana aina yksi saatava lain mukaan tehtyä.
Siis mieti mikä mättää.
ttt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis .
Joo.
Ja noin kaksikymmentä työpäivää kuukaudessa. Noin 16 hakemusta työpäivässä.
Tää on kyllä hupaisaa, että deadlinet eivät koske Kelaa. Sanotaan vaan että voi voi. Mutta auta armias kun asiakas ei esim toimita liitteitä ajoissa, hakemus hylätään heti :D tulee ihan amk mieleen. Nolla pistettä, jos palautat suorituksen myöhässä. Opettaja sen sijaan saa pantata arvosanan antamista monta kuukautta, eikä vaivaudu vastaamaan edes sähköposteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ja puolisolleni ainakin annetaan asumistukea sen verran että maksettavaa jää vain vajaa 30e. En usko että meidän vuokranantaja olisi noin pienestä summasta mielissään.
Miten on mahdollista? Asumistuki kattaa max. 80% asumismenoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vuokra on sen verran tärkeä maksu, että pyrkisin sen maksamaan, vaikka muut laskut sitten jäisivätkin siirrettäviksi/soviteltaviksi. Saattehan te ne rahat sitten kelalta itsellenne kun päätös tulee.
[Kuulemma 98% hakemuksista käsitellään määräajassa.[/quote]
Siis .
Joo.[/quote]
320 hakemusta per käsittelijä... [/quote]
Ja noin kaksikymmentä työpäivää kuukaudessa. Noin 16 hakemusta työpäivässä.[/quote]
Okei. Mietitääs tolta pohjalta...
16 hakemusta työpäivässä.
Jos virka-aika on vaikkapa 9-17.00 (tunnin ruokatunti 12-13 välissä). Onks heillä 8 tuntia vai 7?
No, se tekisi seitsemän tunnin työpäivässä noin 2 hakemusta per tunti /käsittelijä?
Siis eihän se voi .....????
Vierailija kirjoitti:
[Kuulemma 98% hakemuksista käsitellään määräajassa.
Siis .
Joo.
Ja noin kaksikymmentä työpäivää kuukaudessa. Noin 16 hakemusta työpäivässä.
Okei. Mietitääs tolta pohjalta...
16 hakemusta työpäivässä.
Jos virka-aika on vaikkapa 9-17.00 (tunnin ruokatunti 12-13 välissä). Onks heillä 8 tuntia vai 7?
No, se tekisi seitsemän tunnin työpäivässä noin 2 hakemusta per tunti /käsittelijä?
Siis eihän se voi .....????
Mun hakemusta ei ainakaan taputtele valmiiksi 30 minuutissa. Pelkästään niiden liitteinä olleiden laskujen maksamiseen menee kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä varmasti ylitöitä tehdään, mulle tuli omille kelan sivuilleni viestiä hakemuksistani sekä sunnuntaina että tänä aamuna ennen seitsemää! Ei siis automaattiviestiä, vaan ihan henkilökohtaisia. Eli kyllä siellä töitä paiskitaan, olkaa kiitollisia että tulossa on ilmaista rahaa, vaikka sitten pari päivää myöhässä, älkääkä aina valittako kaikesta, hemmetti!!
Jos laki määrittää, että päätöksen on tultava 7 arkipäivässä, niin ei siihen silloin saa mennä 15 arkipäivää! Ihmiset on pulassa laskuinensa, jos rahat viipyy kolme viikkoa. Joillain toimijoilla laskun eräpäivän siirtäminen jopa maksaa, eikä siihen kaikilla ole varaa. Tämä ttt siirto ei ollut mikään yllätys, joten miksi ei ole palkattu tarpeeksi väkeä? Hakemuksiakin on ollut odotettua vähemmän.
etäpäivän siirtäminen on maksullista.
muistutuslasku 5 euroa.
Mä tein joulukuussa hakemuksen siten, että laitoin vain alkupäivän 1.1. - ja Kela teki myönteisen päätöksen toimeentulotuesta ajalle 1.1. - 31.5. Mä kyllä olen pitkäaikaistyötön, että ehkä ne ajattelee mun olevan toivoton tapaus...