KELA ei selviä ttt-hakemuksista lain vaatimassa ajassa
Soittelin tänään kelaan ja kyselin ttt-hakemukseni perään. Sain vain paljon pahoitteluja ja toteamuksen, että lain vaatima 7 arkipäivän takaraja päätöksissä ei ole pitänyt. Hakemuksia on kuulemma tullut satojatuhansia. Ei se virkailija edes uskaltanut antaa mitään arviota, että milloin se päätös minulle tulee. Joutuuko kela nyt maksamaan jotain sakkoa lain rikkomisesta? Onko mulla mahdollisuuksia johonkin korvauksiin jopa, vai kuittaantuuko tää pelkillä pahoitteluilla? Itse jätin hakemuksen 26.1. ja kohta alkaa tippua postiluukusta karhukirjeitä laskuista, jotka hakemukseen liitin.
Kommentit (219)
Luottotiedot paukkuu niin että pauke kiirii ympäri suomen kelan toimistojen.
Vierailija kirjoitti:
Moni ajattelee, että soittamalla pääsee jonon ohi. Ei se niin toimi.
Joo.
Sitä ne varmaan ajattelee ekaksi, kun soittaa.
Että nyt minä se tässä soittamalla pääsen "jonon" ohi.
Kyllä sillä soittajalla on mielessä päällimmäisenä huoli siitä, miksi ei ole hänen asiaansa käsitelty lain määräämässä ajassa.
Minkä ihmeen "jonon"?
Mistä soittaja tietää paljonko ihmisiä siellä on "jonossa"?
Puhelimesta toki voi kuulua sieltäkin "olette jonossa".
Toivon, hartaasti, että et tuolla logiikalla käsittele kenenkään papereita.
Että tuossa taas yksi soittaa asiastaan ja yrittää saaplari vissiin päästä "jonon" ohitse.
Vierailija kirjoitti:
Siis HÄH?
ttt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[Kuulemma 98% hakemuksista käsitellään määräajassa.
Noin kahtasataa tuhatta hakijaa kohden kuusi sataa käsittelijää?
Siis .
Joo.
320 hakemusta per käsittelijä...
Ja noin kaksikymmentä työpäivää kuukaudessa. Noin 16 hakemusta työpäivässä.
Okei. Mietitääs tolta pohjalta...
16 hakemusta työpäivässä.
Jos virka-aika on vaikkapa 9-17.00 (tunnin ruokatunti 12-13 välissä). Onks heillä 8 tuntia vai 7?
No, se tekisi seitsemän tunnin työpäivässä noin 2 hakemusta per tunti /käsittelijä?
Siis eihän se voi .....????
Mun hakemusta ei ainakaan taputtele valmiiksi 30 minuutissa. Pelkästään niiden liitteinä olleiden laskujen maksamiseen menee kauemmin.
Vastaavasti on kyllä aivan varmasti näitä toimeentulotukiasioita jotka "taputtelee" valmiiksi 10 minuutissa. Eli tunnissa voi näppärä käsitellä usemapiakin ?
Miksei näitä teräviä ja himputin näppäriä ja skarppeja nuoria työttömiä nörttimiehiä voinut palkata ja työhönohjata tähän hakemustenkäsittely hommaan. Olisi takuulla tullut sitä tulosta. Kai siinä nyt jokin tulosvastuu on noissa käsittelyissä? Miksi lakisääteinen määräaika ylittyy noin karkeasti? Liian hidasta ja verkkaista touhua ja ihme jumittamista.
Miksi vitus piti ttt siirtää kelalle jos ei työvoimaa ole riittävästi. Jotkut nyt yksinkertaisesti ovat pelkän ttt varassa. Eikä pystyisi millään odottelemaan päätöstä 2-3viikkoa ruoka loppuu kaapista laskujen eräpäivät ohitettu. Kuka maksaa myöhästymis kulut laskuista ? Kuka on vastuussa jos tulee häätö vuokraasunnosta ? Ymmärrän että jos ei työntekijöitä ole tarpeeksi niin pakostakin päätöksissä kestää kauemmin. Mutta tätähän tämä nyt tulee olemaan sitten jatkossakin. Tuskin ttt asiakkaat vähenee yllättäen esim puoleen. Ja jos on säädetty laki että päätös pitäisi tehdä 7 arkipäivässä niin luulisi että kelalla olisi varauduttu tähän jo siinä vaiheessa kun hommat piti sinne siirtää. Vai luulevatko päättäjät että ks. ttt on meille ns. Ylimääräistä tuloa että ihan sama koska se tilille ropsahtaa.
Sori mut vaikea ymmärtää että jos oikeasti on 600 käsittelijää palkattu hommiin ihan tätä varten, niin miksi ihmeessä homma jumittaa näin pahasti kuin mitä se jumii.
Ketä sinne rekryttiin? Jos lopputulos on ääni puhelimessa: "öö mä en ny osaa yhtää sanoo ehkä tota tai sitte ei..", niin aika noloa on meininki.
Toinen juttu: mitä helkkarin "ilmaista rahaa" ttt-tuki on? Useimmat siellä jonottajista ovat työelämässä ollessaan maksaneet hitosti veroja yhteiskunnalle- ja nyt kun tarvii (viimesijaista) turvaverkkoa niin huomaakin olevansa kusessa koska hommaa ei hoideta niinkuin lakin mukaan kuuluu.
Kyllä se vaan on jonon ohi pääsemistä jos asia hoidettaisiin samantien siinä puhelun aikana. Näin ei onneksi tehdä, vaan hakemukset käsitellään tulojärjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan on jonon ohi pääsemistä jos asia hoidettaisiin samantien siinä puhelun aikana. Näin ei onneksi tehdä, vaan hakemukset käsitellään tulojärjestyksessä.
Mitä järkeä ja hyötyä palkata puhelinvastaajia jotka saa sanoa suurinpiirtein näin:
"Emmää mitää voi tehdä tolle sun hakemukselles, mut kyl se tos päätteel näkyy et tullu on. Mää vastaan vaan täällä puhelimeen.
Mut tosiaan jonoa on.
Ja kova ruuhka."
Vierailija kirjoitti:
Jos asia hoidettaisiin saman tien MYÖS puhelimitse,
niin tämä VÄHENTÄISI RUUHKAA.
Hakemukset voitaisiin siltikin käsitellä tulojärjestyksessä vaikka näin toimittaisiin.
(Nyt en enää ihmettele niin paljoa miksi sitä jumia siellä on)
Vierailija kirjoitti:
Eli muista kun soitat kysyä "en kai vahingossakaan etuile ketään teidän ruuhkaantuneessa jonossa".
ttt kirjoitti:
Soittelin tänään kelaan ja kyselin ttt-hakemukseni perään. Sain vain paljon pahoitteluja ja toteamuksen, että lain vaatima 7 arkipäivän takaraja päätöksissä ei ole pitänyt. Hakemuksia on kuulemma tullut satojatuhansia. Ei se virkailija edes uskaltanut antaa mitään arviota, että milloin se päätös minulle tulee. Joutuuko kela nyt maksamaan jotain sakkoa lain rikkomisesta? Onko mulla mahdollisuuksia johonkin korvauksiin jopa, vai kuittaantuuko tää pelkillä pahoitteluilla? Itse jätin hakemuksen 26.1. ja kohta alkaa tippua postiluukusta karhukirjeitä laskuista, jotka hakemukseen liitin.
Mulla on taas käänteinen tilanne. Kela vaatii selvityksen etuuden maksamisesta. Aikaa toimittaa ko. liite seitsemän vuorokautta, josta kolme menee viikonlopun piikkiin, eli asiat eivät etene, kusti ei polje, eikä ole mitään kotikäyttöistä skanneria, että paperin voisi laittaa sähköisesti. Lisäksi tarvitaan yhteydenotto toiseen viranomaiseen paperin saamiseksi. Joo että niillä saa tökkiä vaikka kuinka kauan jonkin asian käsittely, mutta armias auta, jos asiakas ei taivu näihin heidän mielivaltaisiin aikarajoituksiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asia hoidettaisiin saman tien MYÖS puhelimitse,
niin tämä VÄHENTÄISI RUUHKAA.
Hakemukset voitaisiin siltikin käsitellä tulojärjestyksessä vaikka näin toimittaisiin.
(Nyt en enää ihmettele niin paljoa miksi sitä jumia siellä on)
Eli ensin teet hakemuksen ja sitten soitat heti perään jotta se käsiteltäisiin samantien? No kävis ne noinkin, mutta kukas sitten käsittelis niiden hakemukset, jotka eivät mahdu puhelinjonoon tai niiden joilla ei ole vaikka oikeasti enää varaa soittaa (saldo loppu)?
Siihen on varmasti hyvä syy, miksi etuuskäsittelijät keskittyvät omaan työhönsä rauhassa eivätkö ole mukana puhelinringissä. Eikös joku täällä jo kertonutkin että voi mennä viikkokin ilman päätöksen päätöstä, koska on niin paljon erikseen selviteltävää ja varmisteltavaa?
Kela on myös tahallaan ymmärtänyt väärin asioita ja yrittävät hankaloittaa asiointia. Eivät mukamas edes ymmärrä omia laatimiaan asetuksia.
Laitoin laskun sähköisesti ja nyt on mennyt 19 päivää eikä rahoja näy tilillä. Lievästi kyrsii!
Miten kauan menee kelalla laskujen maksuun aikaa?
Vierailija kirjoitti:
ttt kirjoitti:
Mulla on taas käänteinen tilanne. Kela vaatii selvityksen etuuden maksamisesta. Aikaa toimittaa ko. liite seitsemän vuorokautta, josta kolme menee viikonlopun piikkiin, eli asiat eivät etene, kusti ei polje, eikä ole mitään kotikäyttöistä skanneria, että paperin voisi laittaa sähköisesti. Lisäksi tarvitaan yhteydenotto toiseen viranomaiseen paperin saamiseksi. Joo että niillä saa tökkiä vaikka kuinka kauan jonkin asian käsittely, mutta armias auta, jos asiakas ei taivu näihin heidän mielivaltaisiin aikarajoituksiin...
Hei, onko sulla kamerallinen puhelin? Jos saat tarpeeksi tarkan kuvan otettua puhelimellasi / kameralla ja sitten siirrettyä sen esim. Dropboxin tai usb-latausjohdon avulla tietokoneelle, saat toimitettua sen sähköisesti Kelalle! :) Mulle on siis Kelan aspa sanonut puhelimessa, että kännykkäkuvatkin käyvät mainiosti.
Lehdessä luki, että kunnilla toimeentulotukihakemuksia käsitteli noin 2000 ihmistä, nyt Kelalla 525. Kela ei myöskään palkannut juurikaan kuntien entisiä etuuskäsittelijöitä, vaikka hakijoita sieltäkin päästä oli noin 1600(!), vaan paikan sai vain alle 200 kokenutta käsittelijää. Eli kannattaisiko katsoa peiliin?
Ja eikös se ollutkin niin että etuuskäsittelijän tehtävään vaadittiin korkeakoulututkinto?
Mä kävelin tänään Kelan toimistoon. Päätös tehtiin käyntini aikana. Olin kyllä tehnyt sähköisen hakemuksen, mutta ihan kusi sukassa odotin. Samalla käynnillä odotettiin TE toimiston päätöstä. Lopulta kävelin ulos päätös kädessä. Rahat tulee ylihuomenna. Ja 60 € maksusitoumus kauppaan tuli heti.