Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käytän keskimäärin 2€/pv ruokaan

Vierailija
02.02.2017 |

Ei tee edes tiukkaa. Jätin vain einekset ja karkit pois, ja teen kaiken ruuan itse.
Mitä parasta, en joudu tinkimään ruuan laadusta tai ostamaan alennustuotteita.

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ostin eilen 700g jauhelihaa, joka maksoi 2.90. 

Eilen syötin siitä kolmas osa makaronilaatikossa, porkkanaa, lanttua (jotka kasvoivat omassa pellossa kesällä) kaveriksi hintaa päivälle 1,20. Aamulla ja illalla kaurapuuroa eurohiutaleista. Lounaan saamme kaikki ilmaiseksi.

Tänään tein jauheliha-kasvis (omasta pellosta kerättyjä, hinta hassuja senttejä) 1.20 europuuroa

Huomenna teen jauhelihakeittoa lopusta jauhelihasta 1.20 on jo varmasti yläkanttiin.

Meitä 1A ja 2L

50g lihaa per ateria. Eikä sen lisäksi muuta kuin lanttua ha porkkanaa.

Puuroa aamulla ja illalla.

Köyhää on

Joo, tätä ketjua lukiessani alan ymmärtää miksi niin monet lapset eivät tiedä mitä ovat esim. bataatti, granaattiomena, nieriä, retiisi, mango, viikuna ja lukemattomat muut ruoka-aineet jotka eivät ole sarvimakaronia, sika-nautaa tai ketsuppia. Uskomattoman surullista.

Kai ymmärrät, että nämä ovat  vain esimerkkejä. Ei kukaan tähän ala kaikkia tekemiään ruokia luettelemaan. Pääosin hinta on kuitenkin aika sama teki sitten tortillaa, jauhelihakeittoa tai kanawokkia. 

Ymmärrän, että mikrobudjeteilla joita ketjussa on esitetty, ei todellakaan syödä monipuolisesti saati ikinä mitään eksoottista. Mutta koska olen ilmeisen väärässä, niin kerro nyt toki kuinka sinä käytät aiemmin mainitsemiani raaka-aineita halparavintosi vaihtelevana ja mielenkiintoisena pitääksesi? Anna pari kivaa esimerkkiä esim tuoreen viikunan ja nieriän käytöstä parin euron päiväbudjetillasi?

Vierailija
102/106 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en enää muista montako, 4 ? Kesää olen ollut töissä torilla, olin viime kesänä 40 pv.

Saan 5 e palkkaa tunti ja hirveesti myymättä jääneitä vihanneksia, hedelmiä ja jopa marjojakin.

Lisäksi saan mun vanhemmilta todella paljon mustikoita ja aina ison purkin viinimarjajauhoa.

Mun vanhemmilla on hirveesti marjapensaita ja kukaan ei syö niitä. Joten kuivattaa marjan leivinuunissa ja kun ovat ihan murua, laitetaan purkkiin. Murua laitan puuron ja jogurtin sekaan . 1 tl vst 1,5 dl tuoreita marjoja.

Meillä on 2 sellaista perus jääkaappipakastimen pakastinta ja sitten sellainen pieni arkkupakastin ja syksyllä nämä ovat kaikki ihan täynnä .

Mm jauhelihaa, kanaa tai kalaa syödään max 4 krt vkossa. Muuten syödään lähes kokonaan kasvisruokaa .

Lapset ovat mulla joka toinen vko ja kun olen yksin, syön yleensä vain puuroa kotona. Töissä syön lounaaksi jotain pakkasesta. Sitä mukaa kun sain torilta niitä vihanneksia, mitkä eivät menneet kaupaksi , mä tein vihannespataa. Eli kaikki vihannekset paloiksi ja uuniin ja sitten usein laitoin sileäksi , eli tuli muhennosta. Sen sekaan riisiä tai pastaa,

Meillä on nyt isoin pakastin tyhjä ja vähän toista pakastinta aloitettu. Jos kulutus on mitä laskin, kaikki on käytetty kun koulu loppuu.

Meillä tehdään itse leipä leipäkoneella, jogurttikone pyörii harva se päivä, 6 prk jogurttia maksaa vajaa litran maitoa.

Ja kaikesta tästä huolimatta , meillä menee n 300 e ruokaan per kk.

Saan ilmavaivoja linsseistä, ne on ainoa tapa, jolla voisin saada kauppalaskua pienemmäksi.

Noi 2 e pv on hyvin vaikea uskoa ellei syö hyvin, hyvin yksipuolisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen syötin siitä kolmas osa makaronilaatikossa, porkkanaa, lanttua (jotka kasvoivat omassa pellossa kesällä) kaveriksi hintaa päivälle 1,20. Aamulla ja illalla kaurapuuroa eurohiutaleista. Lounaan saamme kaikki ilmaiseksi.

Tänään tein jauheliha-kasvis (omasta pellosta kerättyjä, hinta hassuja senttejä) 1.20 europuuroa

Huomenna teen jauhelihakeittoa lopusta jauhelihasta 1.20 on jo varmasti yläkanttiin.

Meitä 1A ja 2L

Köyhää on

Joo, tätä ketjua lukiessani alan ymmärtää miksi niin monet lapset eivät tiedä mitä ovat esim. bataatti, granaattiomena, nieriä, retiisi, mango, viikuna ja lukemattomat muut ruoka-aineet jotka eivät ole sarvimakaronia, sika-nautaa tai ketsuppia. Uskomattoman surullista.

Granaatiomena maksaa n. 5e/kg, yhdelle tulee hintaa 2-3e, sillä saa tavan omppuja aika monta. Nieriä on kalaa, monellako ihmisellä luulet olevan varaa nieriään jos vieressä on puolet edullisempaa kassilohta. Retiisiä meillä ei ole tarjottu koskaan koska aikuiset ei tykkää. Mangoja syödään muutama talvessa, menevät muutoin kuin tarjouksesta yli budjetin. Viikunaa on syöty vain hillona.

Anteeksi köyhyytemme.

Olen pienellä budjetilla syövä opiskelija, koska se on ainoa asia mistä voin säästää (en osta mitään muuta kuin ruokaa ja hygieniatarvikkeita.

Ei siitä ole pitkäkään aika kun ostin granaattiomenan Prismasta, hintaa tuli reilu euro. Siitä kun siemenet irrotteli kippoon niin taisin laskea niistä noin neljä kasvisannosta jos syö sellaisenaan. Osan söinkin siitä suoraan, osan käytin salaatin kaverina. Olisi siitä irronnut vielä muihinkin ruokiin tai pakastimeen puolet myöhempää varten.

Ei granaattiomenaa tietenkään kannata ostaa sesongin ulkopuolella, koska ne eivät silloin myöskään maistu kovin hyviltä. Sama koskee kaikkia muita kasvikunnan tuotteita. aina ei tarvitse syödä banaania, mutta en oleta että granaattiomena, mango tai ananas ovat myöskään se mitä syödään aina. Sepä juuri monipuolistaakin ruokavalion kun syödään kauden mukaan.

Ja eikai kukaan keskituloinenkaan osta erikoishedelmiä sesongin ulkopuolella pussillista joka viikko???

Vierailija
104/106 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aamulla lautasellinen puuroa (hiutaleet 0,5e/kilo) ja itsekerättyjä mustikoita, lounaaksi porkkanasosekeittoa (porkkanat 0,99e kilo), välipalaksi omena(0,69e kilo), päivälliseksi linssimuhennosta (linssit euron kilo), iltapalaksi pari itseleivottua sämpylää (jauhot 0,50e/kilo) ja mustikkarahkaa itse kerätyistä mustikoista (rahka 0,60e purkki)

Noista tulee reippaasti alle 2 euroa päivän ruokien hinnaksi. 

Itse en voisi syödä noista sun päivän eväistä kun tuon iltapalan, kaikki muu on YÖK YÖK!!

Vierailija
105/106 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä 1A ja 2L

Köyhää on

Kai ymmärrät, että nämä ovat  vain esimerkkejä. Ei kukaan tähän ala kaikkia tekemiään ruokia luettelemaan. Pääosin hinta on kuitenkin aika sama teki sitten tortillaa, jauhelihakeittoa tai kanawokkia. 

Ymmärrän, että mikrobudjeteilla joita ketjussa on esitetty, ei todellakaan syödä monipuolisesti saati ikinä mitään eksoottista. Mutta koska olen ilmeisen väärässä, niin kerro nyt toki kuinka sinä käytät aiemmin mainitsemiani raaka-aineita halparavintosi vaihtelevana ja mielenkiintoisena pitääksesi? Anna pari kivaa esimerkkiä esim tuoreen viikunan ja nieriän käytöstä parin euron päiväbudjetillasi?

Ruuan vaihtelevuus tulee eri mausteista ja eri ainesosien yhdistelystä. Jos sinulla on käytössäsi jauheliha, kana, lohi ja porsaan- ja naudan- sisä- ja ulkofile, riisi, pasta, peruna ja kasvikset, niin noista saa todella monia eri ruokia. Marinadeja ja kastikkeita voi tehdä kymmeniä erilaisia. Voidaan käyttää sieniä, marjoja ja mitä nyt keksitäänkin. 

Kun pitää perusraaka-aineet yleensä halpoina, niin voi välillä ostaa jotain kalliimpaakin, kuten sinun nieriääsi. Tuo sinun hinnankorotuksesi on aika keinotekoista, koska mainitset kalliin perusraaka-aineen, joka voidaan valtaosissa ruokia korvata ihan hyvin tavallisella lohella. En käytä viikunoita, mutta äkkiseltään katsottuna niitä käytetään lähinnä jälkiruuissa ja salaateissa, eikä nuo olleet mitään kalliita valmistaa.

Ruuassa tärkeintä on maku ja terveellisyys. Tottakai jos tunget kauheat määrät eri aineksia ruokaan, niin voit saada siitä kalliin. Tuolla ei kuitenkaan ole suurta merkitystä terveellisyyteen tai ruuan makuun, koska näissä useiden ainesosien ruuissa maku ei yleensä muutu miksikään jos osan niistä jättää pois.

Vierailija
106/106 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä 1A ja 2L

Köyhää on

Granaatiomena maksaa n. 5e/kg, yhdelle tulee hintaa 2-3e, sillä saa tavan omppuja aika monta. Nieriä on kalaa, monellako ihmisellä luulet olevan varaa nieriään jos vieressä on puolet edullisempaa kassilohta. Retiisiä meillä ei ole tarjottu koskaan koska aikuiset ei tykkää. Mangoja syödään muutama talvessa, menevät muutoin kuin tarjouksesta yli budjetin. Viikunaa on syöty vain hillona.

Anteeksi köyhyytemme.

Olen pienellä budjetilla syövä opiskelija, koska se on ainoa asia mistä voin säästää (en osta mitään muuta kuin ruokaa ja hygieniatarvikkeita.

Ei siitä ole pitkäkään aika kun ostin granaattiomenan Prismasta, hintaa tuli reilu euro. Siitä kun siemenet irrotteli kippoon niin taisin laskea niistä noin neljä kasvisannosta jos syö sellaisenaan. Osan söinkin siitä suoraan, osan käytin salaatin kaverina. Olisi siitä irronnut vielä muihinkin ruokiin tai pakastimeen puolet myöhempää varten.

Ei granaattiomenaa tietenkään kannata ostaa sesongin ulkopuolella, koska ne eivät silloin myöskään maistu kovin hyviltä. Sama koskee kaikkia muita kasvikunnan tuotteita. aina ei tarvitse syödä banaania, mutta en oleta että granaattiomena, mango tai ananas ovat myöskään se mitä syödään aina. Sepä juuri monipuolistaakin ruokavalion kun syödään kauden mukaan.

Ja eikai kukaan keskituloinenkaan osta erikoishedelmiä sesongin ulkopuolella pussillista joka viikko???

Ei tietenkään. Näissä keskusteluissa ne rahat menee aina erikoisiin hedelmiin ja terveysruokiin, mutta todellisuudessa ne rahat menee sipsiin, karkkiin, valmisruokiin ja kaljaan. Tai vaihtoehtoisesti kalliiseen lihaan, vaikka ihan vastaavaa saisi halvemmallakin ja muutenkin valitaan ne kalliimmat merkkituotteet, vaikka aika samaa saisi halvemmalla valjummassa paketissa.