Käytän keskimäärin 2€/pv ruokaan
Ei tee edes tiukkaa. Jätin vain einekset ja karkit pois, ja teen kaiken ruuan itse.
Mitä parasta, en joudu tinkimään ruuan laadusta tai ostamaan alennustuotteita.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Tällaisista ketjuista huomaa kuinka kermaperseisiksi suomalaiset ovat läsähtäneet :D Porukka ihan aidosti hämmästelee kuinka voi syödä alle 10 eurolla päivässä. Jeesus sentään :D Multa meni juuri luotto ihmisiin ja heidän kykyynsä selviytyä pahassa maailmassa :D
Jos kykenisit ymmärtämään lukemaasi, ymmärtäisit, ettei tässä ole hämmästelty sitä kuinka voi syödä alle 10 eurolla päivässä vaan kritisoitu näitä "1-2€/päivä-syöjiä" siitä, ettei niiden ruokavaliot ole terveellisiä. Alle 10 eurolla voi syödä päivässä terveellisesti, se ei vaan onnistu sillä 1-2 euroa/päivä-budjetilla.
Hmm... miksei voisi onnistuakin, mutta tuskin kovin monipuolisesti syöt! Mä käyn itse vain kerran viikossa kaupassa ja yleensä ostoksiin menee 90-110 euroa. Meitä on kolme henkeä, minä, mies ja koululainen. Koululainen syö lounaan tietysti koulussa, minä otan töihin mukaa omatekoisen salaattilounaan ja mies ottaa mukaansa edellisen päivän ruokaa ja voileipää. Joka päivä syödään paljon kasviksia,hedelmiä ja marjoja. Kalaa ostan kaupasta joka kerta ja siitä syödään yhtenä/kahtena päivänä viikossa. Asutaan kaupungissa, mutta meillä on mökki alle tunnin matkan päässä järven rannalla ja mies tykkää käydä paljon kalassa ja pilkillä. Saaliksi tuo ahvenia ja joskus onnistaa ja saadaan madetta. Marjat poimitaan itse. Se on taloudellista, mutta toki myös mukavaa ulkoilua. Me ei edes "köyhäillä" pakon edestä!
Jos nyt sitten ajatellaan, että keskimäärin kulutetaan 100 euroa ruokaan viikossa, niin per henkilö se tekee 4,76 euroa päivässä, mikä ainakin minusta tuntuu melko pieneltä summalta!
Vierailija kirjoitti:
Tällaisista ketjuista huomaa kuinka kermaperseisiksi suomalaiset ovat läsähtäneet :D Porukka ihan aidosti hämmästelee kuinka voi syödä alle 10 eurolla päivässä. Jeesus sentään :D Multa meni juuri luotto ihmisiin ja heidän kykyynsä selviytyä pahassa maailmassa :D
Ap:n budjetti ruokaan on 2 e/vrk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n budjetti ruokaan on 2 e/vrk.
Niin on, ja minun on n. 1,2 euroa/vrk.
Meillä on väliaikaisesti ruokabudjetti 3€/pv/hlö, ja aika tiukkaa tekee. Ihan monipuolisesti ja terveellisesti syödään kyllä, kun suositaan keittoja ja tehdään kaikki alusta asti itse, mutta ei tällä ihan niin terveellisesti syödä kuin haluttaisiin. Esimerkiksi kalaa ei syödä ollenkaan, ja kasviksia ja hedelmiäkään ei syödä päivässä niin paljon kuin pitäisi. Myös viljat haluttaisiin jättää kokonaan pois, mutta se ei tällä budjetilla onnistu.
Joten mielelläni otan vinkkejä vastaan, jos jollain antaa esimerkkejä ruokalistoista tai muita hyödyllisiä neuvoja. :)
Voisiko saada vinkkejä ruoista mitä teette halvalla?
Itsekkin pyrin tähän varsinkin talvisin. En kuluta hirveästi joten en syökkään niin paljon. Ilta- ja aamupalat koostuvat teestä ja itsetehdyistä leivistä, tuore leipä ei edes kaipaa hirveätä määriä päällyksiä. Nyt syön useamman päivän pinaattikeittoa, johon meni kattilalliseen litra maitoa (80 senttiä), pussi pinaattia (vähän alle euron), jokunen ruokalusikka vehnäjauhoha (2 kiloa 90 senttiä), rasvaa ja mausteita plus sitten kananmunat.Hetki sitten ostin tarjouksesta puoli kiloa silakoita (n. 2 euroa) joita tuli syötyä muusin kanssa useampaan kertaan (viiden kilon pussi tarjouksessa 2 euroa).
Jos tekee mieli herkutella niin kaapissa on aina irtomaissinjyviä, pussillinen maksaa n. euron ja siitä tekee moonta kattilallista popkornia :)
Minä ostin kahden aikuisen ja pienen vauvan viikon ruuat noin 32 eurolla. Vaikka ei huomioisi vauvan osuutta, siitä tulee pyöreästi 2,28e/henkilö/päivä. Ja mielestäni ihan monipuolisesti ja terveellisesti syödään. Passionien tms kalliiden hedelmien sijaan tähän aikaan vuodesta halpoja appelsiineja, luomu kaurahiutaleiden sijaan halvimpia hiutaleita (hintaa reilusti alle puolet luomuun verrattuna) jne. Hyödynnetään kausituotteita ja tarjouksia. Tehdään ruuat itse ja pakastetaan ylijäämät. Ostetaan mausteet yms. etnisistä kaupoista, joissa hintaa murto-osa markettihintoihin nähden. Noin muutamia juttuja mainitakseni. En siis yhtään hämmästele, että joku saa yhden hengen ruuat keskimäärin 2eurolla päivässä.
2e/pvä on 14e/vko. Ei edes paha, jos kulutua on suhteellisen pientä (esim toimiatotyössä, ei juuri liikuntaa. Ei minun kauppalaskuni arkena ole paljoa kummempi.
Eilen söin aamulla kaurapuuroa (itsekerätyillä mustikoilla), lounaaksi porkkanakeittoa ja itsetehtyjä sämpylöitä, välipalaksi appelsiinin, ruoaksi perunamunakasta ja iltapalaksi jugurtti&sämpylä.
Tänään kaurapuuroa+niitä mustikoita, itsetehtyjä pinaattilettuja, appelsiinia ja porkkanaraastetta, kaalilaatikkoa itsetehdyllä puolukkahillolla, sämpylää keitetyllä kananmunalla..
laittakaa niitä ruokalistoja lapsiperheelle ja ruokia mitä lapset syö. Meillä ei valitettavasti teinit suostu linssejä syömään.
Ei mene paljon yli minullakaan. Aamiaiseni on kolme mukillista kahvia työpaikalla, lounasta en syö ja kotiin palattuani lämmitän sekä nautin alle kahden euron valmisruoan. Lisäksi muutama siivu voileipää illan mittaan.
Muutamia edullisia tuotteita: kananmunat, kauden hedelmät (esim nyt appelsiini) ja juurekset, linssit, pavut yms (varsinkin etnisissä kaupoissa halvat kilohinnat), jauhot, puurohiutaleet (ei pikapuurot).
Noista saa jo tehtyä vaikka mitä. Munakkaita, keittoja, uuniruokia, muhennoksia, patoja, jauhoista leipiä, hiutaleista puuroja jne jne
Kukaan ei käytä 2 e/päivä vaan enemmän. Ihan turhaa itsensä nostatusta tämäkin aloitus. Rehentelyä sillä kuinka vähällä tulee muka toimeen.
Litran maitotölkki maksaa jo itsessään euron. En väitä, että joku joisi litran maitoa päivässä, mutta siitä saa jo vähän osviittaa siitä kuinka paljon ruoka maksaa.
"Joten mielelläni otan vinkkejä vastaan, jos jollain antaa esimerkkejä ruokalistoista tai muita hyödyllisiä neuvoja. :)"
Ruokalistat on vain perheellisillä tai lihavilla yksineläjillä:D Yksin ollessa voit kietasta vaikka nakin juustosiivun ja salaatinlehden sisään ja nielaista sen jääkaapin ääressä välipalaksi.
Vierailija kirjoitti:
laittakaa niitä ruokalistoja lapsiperheelle ja ruokia mitä lapset syö. Meillä ei valitettavasti teinit suostu linssejä syömään.
Meillä lapset tykkää tosi paljon erilaisista sosekeitoista. Bataattikeitto, porkkanakeitto, purjoperunakeitto esimerkiksi uppoaa hyvin. Samoin erilaiset kasvismuhennokset. Liharuuista kanakastike riisillä on suosikki (sekään ei ole kovin kallista kun itse tekee). Jos teini ei syö linssejä (jotka eivät pelkiltään edes maistu juuri miltään), voi olla vaikea sosekeittojakaan tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Jos vain energiatarpeen haluaa tyydyttää, niin halvalla tietenkin pääsee. Kroppa vaan menee todella huonoon kuntoon ja lopulta sitten kuolo korjaa.
Elämä on täynnä valintoja :).
Terveellinen ruokavalio, jolla ihminen voi, jatkuvasti ja kestävästi, fyysisesti hyvin, maksaa paljon enemmän. Poikkeustilanteissa tietenkin voi ottaa vaan halvat energia, mutta montaa päivää tuolla ei pidä mennä.
Näinhän se on. Iho rupsahtaa, vastustuskyky heikkenee eli sairaudet tarttuvat helpommin, keho vanhenee nopeammin ja altistuu vaarallisille taudeille ja sitä kautta myös kuolo korjaa nopeasti. Jos vedät ravintoarvoltaan paskaa ruokaa, niin eivät vaikutukset tietenkään heti ilmaannu, mutta muutaman vuoden päästä kun katsot peiliin, niin se naama onkin rupsahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei käytä 2 e/päivä vaan enemmän. Ihan turhaa itsensä nostatusta tämäkin aloitus. Rehentelyä sillä kuinka vähällä tulee muka toimeen.
Litran maitotölkki maksaa jo itsessään euron. En väitä, että joku joisi litran maitoa päivässä, mutta siitä saa jo vähän osviittaa siitä kuinka paljon ruoka maksaa.
Itse ostan Prismasta Kotimasta-merkin maitoa. Hinta 62 senttiä litralta. Eli riippuu vähän mistä ostaa...
Tuo kuulostaa vähän alimitoitetulta summalta, mutta ei suinkaan niin paljon alimitoitetulta kuin moni kuvittelee. Olen joskus tehnyt näitä laskelmia, mutta en jaksa nyt tehdä uudestaan. Pikaiseksi esimerkiksi puuro ja itse tehty leipä aamupalana kananmunan kera maksaa selvästi alle euron. Jauheliha maksaa 5 euroa kilo, joten puoli kiloa 2,5e. Tuosta määrästä syö helposti kahden päivän ateriat. Makaroni maksaa muistaakseni jotain 50 senttiä kilo, joten sille jää hintaa jotain 15 senttiä. Kastikkeisiin menee vain jauhoja, rasvaa, vettä ja mausteita, jolloin hinta on joitain kymmeniä senttejä. Salaatti maksaa pari euroa kerä ja siitä syö vähintään 3 päivää, vaikka syö salaattia enemmänkin. Tomaatti on vähän kalliimpaa, mutta ehkä jotain 20 senttiä kappale. Jos jokaiseen salaattiannokseen menee yksi tomaatti ja päivässä syö kaksi annosta salaatteja, niin 40 senttiä päivälle. Salattikastike ei ole pakollinen ja se maksaa itse tehtynä joitakin kymmeniä senttejä kuukautta kohden.
Eli alle vitosella saa varmasti jo täysipainoiset ruuat päiväksi.
Siinäkin säästää jo pitkän pennin kun jättää maidon ostamatta.
Mun perus ruokalista yhdelle päivälle:
Aamulla 10-12 sikaan kahvia maidolla, pari munaa paistettuna (tai kokkelina). Muna pitää hyvin nälkää.
Päivällä 14-15 aikoihin taas kahvia, leipää (itsetehtyä) ja kasviksia. vaihtelen kasviksia mutta se voi olla esim kurkkua leivän päällä ja lisäksi banaani tai porkkanaa ja selleriä sellaisenaan. Yleensä kasvisannoksia on tässä kohdassa kaksi koska aamulla ne ei vielä maistu.
Illallisen syön 18-20 ja kunnon kotiruokaa. Esim. Linssikeittoa, nuudeliwokkia (kasviksia, nuudelia ja cashew pähkinöitä), falafeliä kasvispedillä ja pitaleivällä, tomaattinen soijarouhepasta...
Usein nämä ruuat riittävät minulle eikä nälkää tule. Jos tulee niin illalla saatan syödä vielä kaurapuuron itse kerätyillä pakastemarjoilla tmv. Jos joskus herään aikaisemmin niin tungen tuonne väliin lounaan joka on joko samankaltainen kuin illallinen tai sitten puuroa marjoilla. Juon kahvin lisäksi vain vettä.
Aika halvalla ainakin kuvittelen syöväni mutta en tiedä kuinka halvalle tällaisella ruualla pääsee. Jonain päivänä se voi hyvinkin olla sattumalta alle 2e/pv (munat, kaurahiutaleet, linssit ja tomaattimurska ei paljoa maksa) mutta ei varmastikaan joka päivä.
Aineenvaihdunta toimii, vaikkei söis viittä ateriaa päivässä. Säännöllisesti voi syödä vähemmilläkin aterioilla.