Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos lapsi ja vanhemmat ovat eri mieltä siitä mihin 9. luokkalaisen pitäisi hakea jatkokoulutukseen, niin kuka päättää?

Vierailija
31.01.2017 |

Jos vanhemmat esim. vaativat lasta menemään lukioon, mutta lapsi haluaa ehdottomasti parturi-kampaaja / autokorjaajalinjalle, niin kumpi lopulta päättää mitä hakulomakkeeseen syötetään, vanhempi vai lapsi? Saako 15 - 16 -vuotias tehdä tällaisen päätöksen itsenäisesti, ilman vanhempiaan?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne vanhemmat voi kädestä pitäen pakottaakaan hakemaan lukioon. Eikö kaksoistutkinto olisi hyvä kompromissi?

Vierailija
2/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan sinne menee. Vanhemmat voivat kyllä esittää perustelunsa, mutta lapsen elämästähän siinä on kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tietenkin. Hän se opiskelee ja elää elämänsä. Terveisin: Hän, joka pakotettiin lukioon

Vierailija
4/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on alaikäinen, joten holhoojalla on oikeus päättää. Mutta millaisella menestyksellä vastentahtoinen opiskelee ja mihin se sen jälkeen enää pääsee? Minä yrittäisin sovitella kaksoistutkintoa.

Vierailija
5/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi.

Mitä järkeä on pakottaa lapsi vastoin tahtoaan esim lukioon? Luuleeko joku että lapsi opiskelee hyvällä motivaatiolla lukion läpi pakotettuna?

Jos lapsi menee esim amikseen aitolinjalle ja käy sen loistavin paperein hän saattaa jatkaa sieltä autoinsinöötiopintoihin samalle linjalle missä suurin osa lukion käyneitä. Lopputuloksena olisi autoinsinööri joka tuntee myös käytännön. Hyvällä mielellä ja motivaatiolla. Sen sijaan lukioon pakotettu todennäköisesti jättäisi sen kesken ja välivuoden jälkeen menisi amikseen.

Vierailija
6/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tietenkin.

Vierailija
7/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi päättää. Kyse on hänen elämästään.

Vierailija
8/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa

Vierailija
9/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettava ajatuskin että aikuiset päättäisivät tuollaisen asian. Nuori tekee itse valinnan ja näpyttää itse hakemuksen. Vanhempien kannattaa mennä itseensä,jos eivät sen vertaa tunne lastaan että ymmärtäisivät tämän koulutusvalintoja.

Vierailija
10/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lapsi päättää itse. Lukionkin voi halutessaan käydä myöhemmin. 

Vierailija
11/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi päättää, hänhän siinä opiskelee.

terv. myös yksi lukioon pakotettu (joka jätti sen kesken samana päivänä kun täytti 18v.)

Vierailija
12/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi päättää. Toki on hyvä, jos päätös tehdään yhteisymmärryksessä vanhempien kanssa ja esimerkiksi terveydelliset syyt tulevat huomioiduksi.

Vierailija
13/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi päättää. Totta kai vaihtoehdoista voi, ja kannattaa keskustella, mutta pakotettuna lukiosta tuskin on mitään hyötyä, joten antaisin mennä sinne minne haluaa. Ei sentään halua pitää välivuotta kuten muutama tuntemani sankari

Vierailija
14/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi päättää. Toisaalta jos on vanhempien kanssa tuossa vaiheessa eri mieltä, niin kasvatuksessa meni jotain pieleen samoin kuin  oman lapsen tuntemisessa. Tosin enemmän tunnen nuoria, jotka olisivat halunneet lukioon, mutta vanhempien vaatimuksesta menivät amikseen kuin niitä nuoria, jotka teki päinvastoin.

Vierailija
15/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tietysti päättää. Kyllä se tulee maitojunalla kotiin jos ei homma toimi. Jatko-opiskelu koskee kuitenkin LAPSEN tulevaisuutta joten lapsi päättää. Ei 15-16 -vuotiaat saisi lain mukaan hakemuksia tehdä jos heillä ei olisi päätösoikeutta omasta tulevaisuudestaan. Lisäksi hakemukset tehdään yleensä yhdessä koulussa, joten vanhempi ei voi valvoa mitä lapsi lomakkeeseen laittaa.

Vierailija
16/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi päättää. Kyse on lapsen omasta elämästä, ei vanhempien toiveet.

Vierailija
17/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti se kait menee niin, että vanhempia on KUULTAVA asiassa, mutta lapsi SAA TEHDÄ ITSE PÄÄTÖKSEN.

t. yhden ysiluokkalaisen äiti, lapsi valitsee itse mihin menee

Vierailija
18/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei yksimielisyyttä löydy niin naapurin Pena päättää

Jos naapurustossa ei asu Penaa niin sitten Timppa päättää.

Tai mitä jos nuori päättäisi ihan itse. Saattaa jopa saada opintonsa loppuun suoritettua jos saa opiskella sitä alaa mitä itse haluaa.

Vierailija
19/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika. Lapsi tietenkin. Kyseessä on hänen elämänsä. Kammottavaa elää vanhempien mieliksi heidän määräämäänsä elämää. Lapselle on aikamoinen taakka joutua kantamaan vanhempiensa asenteita ja odotuksia. Paljon tärkeämpää on että osaa kuunnella omia mieltymyksiään.

Vierailija
20/71 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini oli mun kanssa eri mieltä ammatinvalinnastani ja pakotti ylä-asteen jälkeen lukemaan itselleni ammatin, josta minulla ei ole vielä tänä päivänäkään ollut mitään hyötyä, kun ei se ammatti minua kiinnosta. Jälkeenpäin sitten opiskelin siihen ammattiin, johon alunperin halusinkin. Kiitos äitini pääsin siis työelämään 3 vuotta myöhässä ja niiltä vuosilta ei tietenkään ole kertynyt eläkettä.