Jos lapsi ja vanhemmat ovat eri mieltä siitä mihin 9. luokkalaisen pitäisi hakea jatkokoulutukseen, niin kuka päättää?
Jos vanhemmat esim. vaativat lasta menemään lukioon, mutta lapsi haluaa ehdottomasti parturi-kampaaja / autokorjaajalinjalle, niin kumpi lopulta päättää mitä hakulomakkeeseen syötetään, vanhempi vai lapsi? Saako 15 - 16 -vuotias tehdä tällaisen päätöksen itsenäisesti, ilman vanhempiaan?
Kommentit (71)
Anna hyvä ihminen sen lapsen päättää! Minut pakotettiin lukioon sen tähden että olisin ollut koko suvun ensimmäinen amis, ja sehän ei käynyt kun koko suku akateemisia täysi. Ysin jälkeen keskiarvoni hipoi lukiorajaa ja olisin halunnut sinne parturiamikseen. " No mene sitten jos haluat, mutta on se amis aika nolo paikka ja kunnon ihmiset menee lukioon". Menin sitten kymppiluokalle jotta pääsin sinne "eliitin" lukioon vuotta myöhemmin, ja lukiossa istuin neljä vuotta, josta en koskaan valmistunut koska kahdessa aineessa niin hirveitä oppimisvaikeuksia. Viisi vuotta meni hukkaan elämästä koska en uskaltanut kuunneella itseäni, ja tehdä sitä mitä halusin, koska painostus lukioon oli niin suuri perheen puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten jos lapsen ka on koulussa yli 9 ja haluaa kampaajaparturiksi. ??? Ootte sitä mieltä että ok.
Olen sellaisenkin ihmeen nähnyt, että tyyppi tuli amiksen putkiasentajalinjalle ysin keskiarvolla. Oli jo tulevaisuudensuunnitelmat selvillä: Valmistumisen jälkeen pari vuotta toisen palveluksessa ja sen jälkeen oma firma pystyyn. Sitten vain tahkoamaan rahaa. Oli kyllä särmä kaveri, järki ja taidot olisi takuulla riittäneet lukioonkin, mutta halusi päästä nopeasti tienaamaan. Ei pöllömmät suunnitelmat, ja satun tietämään, että onnistui jopa toteuttamaan ne.
t. amiksen ope
Kannattaa ajoissa keskustella mihin ammattiin on kiinnostusta. Kertoa mitä se vaatii. Kannattaako käydä lukio vai mennä amikseen ja mitä sitten. Parasta tietysti että lapsi osaa itse päättää mitä haluaa ja mihin on rahkeet. Ei niin että menee alta riman.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tietenkin. Hän se opiskelee ja elää elämänsä. Terveisin: Hän, joka pakotettiin lukioon
Lapsi tietenkin hänhän on se joka opiskelee eivät vanhemat. Minun kohdallani vein lapseni duunini varastoon 8H 30min.näkivät aikamonta kertaa mitäpaskaduni on pölyisessä likaisessa varastossa,Sanoin tänne järkään teidät heti jos opiskelu ei maita.molemat kävivät lukion,valkolakin ja jatko opiskelut,työtömyydestä heidän ei ole tarvineet kärsiä,Ovat jo 45v ja 49v.Mutta sukulaiseni,jonka tytär ei rippikoulu,ei lukio.Kuniotavasti amatti koulu ja opiskelut lisää .Pärjäs pärjää hyvin elämä 49v.Aikuisena naisena!Hänen äiti levitteli sanomaa:,Pakotin tytäreni rippikouluun,pakotin lukioon pääp lääp.Yksin huoltajna olin kyllä altavastaaja heille!Ihan itse lähtivät opintielle.Vaihtiehtona oli paskanen työ hantti hommat varasto.Ei suikaan kotiin makamaan ! Kukaan ei pakolla opiskele ja ei pidä pakoitaa.Voi kertoa vaihtoehdot,ei salia jäädä kotiin makaamaan.
Jos hakulomakkeeseen ei tarvita vanhemman lupaa ja sen voi lapsi itsenäisesti täyttää ja laittaa eteenpäin, niin silloin lapsi.
En kyllä itse aio lasteni puolesta päättää. Ihan itse tekvät päätöksensä kun aika parin vuoden päästä on.
Keskustella toki aina kannattaa ja ennen kaikkea myös kuunnella sitä lasta.
Niin kauan kun lapsi hakee kouluun ysiluokan jälkeen niin minulle on aivan sama, että onko se koulu lukio vai amis
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten jos lapsen ka on koulussa yli 9 ja haluaa kampaajaparturiksi. ??? Ootte sitä mieltä että ok.
Lapsen valinta ei välttämättä ole vanhemmille ok, mutta vanhempi ei voi päättää, mihin lapsi hakee. Lapsella on laillisesti täysi oikeus itse valita opiskelualansa. Tykkäsi iskä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään huolestuta se, että lapsi ei ole valmis päättämään tuollaisesta asiasta? Saako päättää myös olla menemättä mihinkään kouluun, kun ei jaksa aamulla nousta sängystä. Samat argumentit: lapsen elämähän siinä on kyseessä, ja mitä niistä opinnoista tulisi ilman motivaatiota.
Nyt kun oppivelvollisuutta pidennettiin 18:aan ikävuoteen asti, kotiin jääminen ei enää ole vaihtoehto. Lapsen on pakko hakea jonnekin ja myös mennä sinne. Jos lapsi hakee mutta lintsailee, ensin pyydetään vanhempia käyttämään lastaan koulussa, ja jos se ei sakonkaan uhalla hoidu, sitten otetaan lastensuojelu ja viime kädessä huostaanotto keinovalikoimaan.
Teini meinas mennä amikseen. Sanoin, että ei susta mitään tuu jos sinne menet. Teki kaksoistutkinnon eikä tullut siltikään mitään.
Lapsi tietenkin.
Minulla 2 tytärtä ja 2 poikaa.
Kaikki saaneet päättää itse.
Ja hyvin ovat pärjänneet työelämässä ja hankkineet lisäkoulutuksia.
Heidänhän elämä ja tulevaisuus on.
Pöhköä edes kysyä tuollaista.
Samaa mietin, miksi nuori ei lukion jälkeen mennyt ammattikorkeaan opiskelemaan liiketaloutta? Jos lukioon on ollut pakko mennä niin sama hankkia sitten amk-tutkinto sen jälkeen, parempi kuin ammattikoulun tutkinto joten olisi jotain hyötyä ollut siitä lukiostakin. Vai "pakottivatko" vanhemmat vielä täysi-ikäisenäkin tämän opiskelemaan insinööriksi?