Miksi huumeista on tullut nuorisolle muoti-ilmiö?
Kommentit (119)
Käyttäjä2771 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ihan vaan koska ne ovat kivoja. Propaganda toimii sinuunkin jos luulet huumeiden olevan itsessään haitallisia; haitallisia niistä tulee vasta jos niitä käyttää jostain ahdistavasta asiasta pakenemiseen jolloin puhutaan jo riippuvuudesta. Alkoholi ei ole yhtään sen parempi tässä asiassa, päinvastoin. Samoin stimulantteja ja opiaatteja pidän haitallisempina kuin psykedeelejä, psykedeeleillä on sentään se ominaisuus että ne laajentavat tajuntaa siinä määrin että saattaa jopa ymmärtää oman käytöksensä haitallisuuden... Itse pääsin niiden avulla koko elämäni kestäneestä masennuksesta eroon. Miettikääpä sitä.
Minä pääsin trauman jälkeisestä stressistä ja ahdistuksesta MDMAlla. Käytetty terapiassa.
Voidaanko siis Suomessakin myöntää MDMA:ta lääkitykseen?
Teknisesti oikeus taistelun jälkeen, mutta ilman suuryrityksen tukea voit lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vetääköhän lapset sieniä? Joku kärpässieni nyt aika helppoa varmaan Jonnen napata pajukosta ja lähteä trippailee.
kärpässienellä ei ole psykedeelisiä vaikutuksia
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri oli aina pitänyt ekstaasia suht vaarattomana aineena, jos sitä vaan käyttää suunnilleen kerran vuodessa. Se otti mdma ensimmäisen kerran 2013 ja nyt toisen kerran 2016 syksyllä ja alkoi saamaan paniikkikohtauksia! Mikään muu ei näitä kohtauksia selittänyt. Ja se osti luotettavalta myyjältä, joka veti samaa ainetta kaverini kanssa. Eka paniikkikohtaus kaverilla tuli viikko käytön jälkeen, sitten kaksi muuta seuraavan parin kuukauden aikana. Nyt reilu kuukausi ilman kohtauksia, ehkä ei enää tulekaan. Kaveri on kyllä tosi yliherkkä monelle tavallisellekin aineelle, kuten kofeiinille.
Että tällaistakin tapahtuu, vaikka varmasti on harvinaista.
En ihmettele kun ottaa huomioon ettei essot oo mitenkään tasalaatusia, niissähän on suurin osa aivan muita aineita ja sit ite ekstaasia on pieni määrä eikä todellakaan joka kerta samaa määrää ku ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä tuosta ekstaasin käytöstä lääkkeenä, olisin siinä aika varovainen. Aika harvoin tapahtuva viihdekäyttökin aiheuttaa muutoksia aivoihin. Mun mielestä huumeet on liian helppo tie "onneen". Samat kiksit välittäjäaineiden kautta saa liikunnasta, hyvistä ihmissuhteista, seksistä, sosiaalisuudesta. Siinä pitää vaan itse jaksaa nähdä se vaiva palkinnon eteen.
Mulla on ollut masennus ja posttraumaattinen stressioireyhtymä, niihin on auttanut aika ja työskentely itsen kanssa. En olisi halunnut hoputtaa toipumista lääkkeen tai huumeen avulla.Ptsd:n kanssa täälläkin taisteltiin. Kokeiluja aikanaan kaksi kertaa puolessa vuodessa tarkoituksena päästä ulos kuoresta, jatkuvasta varuillaanolosta ja negatiivisten ajatusten kehästä. Minä tuskin olisin nähnyt tai päässyt omien rajoitusteni yli muutoin, kannoin kaikkea mukanani jo niin monta vuotta. En ole palannut aiheeseen sen koommin, eikä mitään tarvetta tai mielenkiintoa minkään viihdekäytölle ole. En käytä myöskään alkoholia.
Miten sitten kokoajan osa porukasta selittää, että huumeet ovat ihan vaarattomia, kun sinunkin esimerkkisi kuvaa hyvin sitä, että jotain se aine on muuttanut aivoissasi ja pysyvästi. Jos se muuttaa sinun aivojasi, miksei se muuttaisi muidenkin?
Sinulla kävi tuuri ja aine muutti jotain sinulle positiivisempaan suuntaan. Mutta jos vaikka 50% aiheutetuista muutoksista on negatiivisia, niin ei voi väittää, että tulos on mitenkään hyvä. Jos 100 normaalin ihmisen aivot huumeiden jälkeen muuttuvat pysyvästi huonompaan, niin ei se lohduta jos 50 ongelmatapausta on saanut apua. Osat vain vaihtuvat. Ja ehkä nuo ongelmatapauksetkin olisivat voineet saada apua ihan laillisesti lääkkeillä.
Huumehörhöt ovat täysiä sekopäitä. Niille ei voi puhua järkeä, toisin kuin jurriselle. Täysin arvaamattomia loose cannoneita. Huumeet vahingoittavat siinä missä alkoholikin. Etukäteen ei koskaan tiedä, kenestä tulee riippuvainen ja kuka sairastuu seurauksena skitsofreniaan tai tappaa jonkun psykoosissa.
En ole kovin nuori vaan yli 30v, mutta se nyt vaan on hauskempaa ottaa kaveriporukalla vähän ekstaasia tai amfetamiinia, kuin pelkästään juoda viinaa, eikä tule niin huono olokaan.
Se metyylifenidaatti (Concerta) toimii kanssa viihteilyssä ihan hyvin.
Yksi syy on tietysti myös se, että ihmiset alkaa pikkuhiljaa tajuamaan että edes ne ns. kovat huumeet ei olekaan niin vaarallisia kuin koulun huume"valistuksissa" kerrottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä tuosta ekstaasin käytöstä lääkkeenä, olisin siinä aika varovainen. Aika harvoin tapahtuva viihdekäyttökin aiheuttaa muutoksia aivoihin. Mun mielestä huumeet on liian helppo tie "onneen". Samat kiksit välittäjäaineiden kautta saa liikunnasta, hyvistä ihmissuhteista, seksistä, sosiaalisuudesta. Siinä pitää vaan itse jaksaa nähdä se vaiva palkinnon eteen.
Mulla on ollut masennus ja posttraumaattinen stressioireyhtymä, niihin on auttanut aika ja työskentely itsen kanssa. En olisi halunnut hoputtaa toipumista lääkkeen tai huumeen avulla.Ptsd:n kanssa täälläkin taisteltiin. Kokeiluja aikanaan kaksi kertaa puolessa vuodessa tarkoituksena päästä ulos kuoresta, jatkuvasta varuillaanolosta ja negatiivisten ajatusten kehästä. Minä tuskin olisin nähnyt tai päässyt omien rajoitusteni yli muutoin, kannoin kaikkea mukanani jo niin monta vuotta. En ole palannut aiheeseen sen koommin, eikä mitään tarvetta tai mielenkiintoa minkään viihdekäytölle ole. En käytä myöskään alkoholia.
Miten sitten kokoajan osa porukasta selittää, että huumeet ovat ihan vaarattomia, kun sinunkin esimerkkisi kuvaa hyvin sitä, että jotain se aine on muuttanut aivoissasi ja pysyvästi. Jos se muuttaa sinun aivojasi, miksei se muuttaisi muidenkin?
Sinulla kävi tuuri ja aine muutti jotain sinulle positiivisempaan suuntaan. Mutta jos vaikka 50% aiheutetuista muutoksista on negatiivisia, niin ei voi väittää, että tulos on mitenkään hyvä. Jos 100 normaalin ihmisen aivot huumeiden jälkeen muuttuvat pysyvästi huonompaan, niin ei se lohduta jos 50 ongelmatapausta on saanut apua. Osat vain vaihtuvat. Ja ehkä nuo ongelmatapauksetkin olisivat voineet saada apua ihan laillisesti lääkkeillä.
Sinä kärsit tiedotuspimennosta kuten todella moni muukin. Jopa huumeidenkäyttäjät, ja hekin varsin usein. Ihmisten aivoilla on todella merkillinen kyky muovautua uudelleen ja parantua saamistaan traumoista, jopa vanhoista sellaisista jotka eivät liity huumekokemuksiin, ja niin usein käykin vastuullisen huumeidenkäytön kanssa. Vastuullinen huumeidenkäyttö saattaa kuulostaa paradoksilta, mutta vertaa sitä vastuulliseen lääkkeiden käyttöön; en ota kantaa huumeiden yliannostuksen tai pitkäaikaiskäytön aiheuttamiin vaikutuksiin, mutta sanonpa nyt sen että ihan yhtä lailla haitallisia vaikutuksia saa aikaan lääkkeiden yliannostuksilla. Mikäli meillä olisi tutkimustietoa ja sivistystä huumeiden vaikutuksista, annostuksista sekä terapeuttisista hyödyistä avoimesti saatavilla niin ongelmatapauksia syntyisi todella paljon vähemmän.
Tässä on kylmää faktaa jota ilmiselvästi tarvitaan: MDMA on farmakologisesti jo hyvin ennustettavissa oleva aine, ja se lisää monoamiinivälittäjäaineiden (tärkeimmin serotoniinin ja dopamiinin) määrää hermoston synapseissa sekä estää takaisinottoa ja vaikuttaa reseptoreihin. Mitä tämä käytännössä ottajalle meinaa on se, että kokee euforian tunnetta, virittyneisyyttä sekä valtavaa empatiaa muita kohtaan. Itse rehellisesti sanon että kärsittyäni yli 10 vuotta vakavasta masennuksesta (joka ei muuten ollut mikään leikkijuttu) ensimmäistä kertaa oikeastaan koko aikuisiälläni (ja suurimmaksi osaa teini-ikääni) pystyin tuntemaan aitoa, puhdasta iloa! Voitko yhtään kuvitella kuinka tärkeää tämä minulle oli?!! En aio seistä päivääkään paikallani ja antaa ymmärtämättömien urpojen vaahdota sustaan tällaisista asioista mihin heillä ei ole minkäänlaista kontaktia, ja toivottavasti ymmärrät kantani. Tämä kokemus auttoi minua suhtautumaan elämään paremmin, pystyin tietämään että sisälläni oli vielä se toivonpilkahdus onnesta, ja olen sitä nyt arkipäivistänikin löytänyt :) Olin lapsena todella syrjitty ja ulosjätetty ihminen, ja löysin tämän aineen kautta kyvyn ja rohkeuden oikeastaan toimia ylipäätänsä muiden ihmisten kanssa.
Minulla ei ole tilastotietoa siitä, kuinka montaa ihmistä MDMA tai muut psykedeelit ovat auttaneet vs. kuinka montaa ne ovat vahingoittaneet. Eikä ole kenelläkään muullakaan. Mutta erittäin vahvasti tuntuu siltä apua on saanut paljon useampi kuin mitä niistä on kärsinyt.
Olisi vastuutonta kirjoittaa mitään tuollaista laittamatta varoitusta MDMA:sta: liiallinen käyttö on erittäin neurotoksista, ja aiheuttaa pysyviä aivovaurioita. Älä ikinä, missään olosuhteissa, leiki mielenterveydelläsi, ja käytä MDMA:ta enintään noin kolmen kuukauden välein, ja vain kohtuullisesti kerralla! En puhu tarkemmasta annostuksesta mitään sillä en halua tämän kirjoituksen johdosta kenenkään tekevän mitään sellaista mikä saattaisi aiheutua vahingoksi. Siksi tarvitsemme ehdottomasti virallisia ohjeita tämän asian selvittämiseksi kiistattomasti.
En koskaan seurustelisi kumppanin kanssa, joka käyttäisi mitään laittomia aineita. Mukaan lukien pilvi. Eivät ole omien elämänarvojeni mukaisia.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan seurustelisi kumppanin kanssa, joka käyttäisi mitään laittomia aineita. Mukaan lukien pilvi. Eivät ole omien elämänarvojeni mukaisia.
En koskaa seurustelisi kumppanin kanssa joka omaa noin suppean elämänkatsomuksen
Nykyään niin helppo saada, jo lapsille tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään niin helppo saada, jo lapsille tarjotaan.
Aina on tarjottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se aine mitään ole muuttanut aivoissa. Se on mahdollistanut asioiden käsittelyn terapeuttisella tavalla.
Ihan pelkästään terapiassakin voidaan toipua vaikka PTSD:stä tai syömishäiriöstä eikä se tarkoita että psykologille juttelu on aiheuttanut rakennemuutoksia aivoissa.
Ja suurimmalle osalle huumeita kokeilleelle ei seuraa siitä mitään pahaa. Ei huumeet ole sen kummempia kuin alkoholikaan - addiktit ovat vähemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa kaipaisi uusia kasvoja huumeiden vastaiselle työlle. Ihmisiä jotka tietävät realistisia asioita huumeista, kuten tässä ketjussa, mutta itse pitäisi tajuta olla lopettanut kaiken. Suurin osa näistäkin kirjoittajista edelleen ihannoi käyttämistä, ja keksii fiksuna tekosyyt ja teoriat jotka puoltavat omaa käyttöä (esim se, että alkoholi on pahempi jne, ja kannabis pitäisi laillistaa, joo, joo....) On erittäin väärin mainostaa huumeiden käyttöä, ymmärrättekö millaisen vastapalveluksen teette nuorille, jotka imevät tietoa mistä tahansa? Ottakaa vastuu siitä mitä sanotte, sellaisen tiedon jakaminen tässäkin ketjussa on todella väärin, mitä joku hölmö nuori voi käyttää hyväkseen hetken mielijohteesta, ja voikin sitten päätyä vaikka psykoosiin poltettuaan "väärää ruohoa" tai jopa kuolemaan. Mutta yleensähän huumeiden myyjät ja käyttäjät eivät myönnä vastuutaan, vaan väittävät että se on jokaisen oma päätös mitä tekee ja ottaa. Omaatuntoa ei ole, vaan halutaan muut samaan liemeen jossa itse ollaan.
Ihan aiheellista pohdintaa. Ongelma tietenkin on, että huumeita tulee AINA olemaan, ja niiden vaikutukset ovat pääsemätön kiusaus niille jotka kokevat ettei elämä sellaisenaan ole heitä varten. Heitä tulee siis sivistää huumeiden haittavaikutuksista tarpeeksi perusteellisesti, eikä vain heristää sormea ja piiloutua informaation totaalikiellon taakse. Vaikka näin sanonkin niin pidän silti äärimmäisenä säälinä joidenkin aineiden hyödyllisyyden lakaisemisesta maton alle ymmärryksen puutteen varjolla. Meillä tulisi olla enemmän tutkimusta jotta ymmärtäisimme huumeiden käytön haittavaikutukset ja voisimme taistella niitä vastaan, ja hyväksyä se hyöty mitä ihmiset hakevat huumeista laittomien reittien kautta. Ainoa tapa on yrittää ymmärtää koska laittomia reittejä emme voi koskaan lopullisesti tukkia, ja silmien sulkeminen sulkee myös avun tarpeessa olevat pimentoon sillä siten emme halua ymmärtää vaan syrjiä.
Ja tosi on, kaikille lukijoille tiedoksi: tutkikaa nyt aivan saatanasti näitä juttuja ennen kuin teette yhtään mitään. Näissä asioissa jos missä on riski pilata oma elämänsä, ellei lopullisesti niin mahdollisesti vuosiksi. Jos epäröitte, jättäkää ne sikseen ja kaikki on yksinkertaisempaa.
Tässä puhuu entinen narkkari. Olet ihan oikeassa. Minusta on käsittämätöntä, että vasta nyt Suomessa on alettu ymmärtämään, että päihde- ja mielenterveysongelmat kulkevat käsi kädessä. Tätä ennen sinulle tarjottiin apua vain toiseen näistä. Päihdetyössä on minusta edelleen ongelmia. On toki erittäin tärkeää, että nuoret saavat asianmukaista tietoa huumeista. Mikä sitten mättää on se, että ainakaan ennen ei ole puututtu siihen, MIKSI joku nuori alkaa narkkaamaan. Ei kukaan huvikseen narkkariksi ala. Siihen liittyy aina mielenterveysongelmia. Valitettavasti Suomessa ei ole riittäviä resursseja hoitaa näitä kuntoon (ja uskon, että kaikkia ei välttämättä pysty auttamaan) ja se näkyy sitten myös huumeiden käytön lisääntymisenä. Lisäksi se fakta, että huumeita on nykyään entistä helpompi saada netin kautta. Enää ei tarvitse tuntea oikeita tyyppejä vaan voit tilata satsin suoraan kotiisi.
Ei siihen aina liity mielenterveysongelmia.
T. Toinen toipuva addikti
Olen nuorempana kokeillut aika montaa psykedeeliä. Kyllä ne toi iloa ja järkeä, viisauttakin masentuneeseen elämään. Myöhemmin elämässä koin psykoosin, joka saattoi johtua huumeista tai sitten ei. Sen jälkeen kuitenkin aloin voida paremmin kuin ikinä ennen, täysin päihteettömästi. Lopetin kaikki päihteet enkä periaatteessa suosittele huumeita kenellekään, vaikka niistä on myös niitä hyviä kokemuksia.
Se hyvä mitä psykedeeli voi tuoda on se tajunnan laajeneminen, yhteys kaikkeuteen ja jonkinlaisen suuremman voiman ja energian kokeminen. Ei ole enää tyhjä ja merkityksetön olo. Tunnet ymmärtäväsi enemmän ja maailma syleilee hetken sinua, huonekasvisikin muuttuvat eläviksi olennoiksi jotka hengittävät samaa ilmaa ja kokevat maailmaa samalla tavalla kuin sinä. Kaikki on hyvin, elämä rullaa omalla painollaan.
Kokemus "yliluonnollisesta" ja siitä että maailmankaikkeus on paljon enemmän kuin mitä silmämme näkevätkään, on myös vahva.
Mutta jos olet terve, avarakatseinen, avoin, näet maailman suurinpiirtein hyvänä paikkana tai ainakin uskot lopulta hyvyyden voittavan, et tarvitse huumeita mihinkään. Rakkaus, suuret ilot, luonto voi aiheuttaa ihan samanlaisia euforisia tuntemuksia ilman mitään aineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän metamfetamiinia päivittäin, siihenkään ei muuten jää koukkuun.
Ja kyseessä ihan lääkärin määräämä adhd-lääke, jota otan määrätyn annoksen mukaisesti ja nieltynä.Jännästi sekin lakkaa olemasta vaarallinen aine ja suorastaan lastenlääkkeeksi määritelty, kun se on saatu lääkemuotoon ja sille on annettu tuote nimi. Siitä ei silti pääse mihinkään, että kyseessä on amfetamiini.
Asutko siis Yhdysvalloissa ja sulle on kirjoitettu respalla Desoxynia? Eikö se oo sielläkin harvinainen ratkaisu? Vrt. metyylifenidaatti- ja dekstroamfetamiinivalmisteet.
Tätä mäkin ihmettelen. Tiedän aika hyvin nämä lääkkeet ja metamfetamiini (Desoxyn) on todellakin todella harvoin määrätty ja vain jenkeissä noin on tehty. Sehän on jo oikeasti huume!
Suomessa käytössä on Voxra, Strattera, Modafil. Varsinaiset ADHD lääkkeet ovat metyylifenidaatti ja dextroamfetamiini. Uusin markkinoilla on lisdexamfetamiini, joka on kapselimuodossa tasaisesti vaikuttava dex. Sama kuin Conserta on kapselimuotoinen metyylifenidaatti.
Jenkeissä käytetään paljon Adderalia, joka on yhdistelmä dexamfetamiinia ja levoamfetamiinia. Suomessa tätä ei määrätä.
Ruotsissa käytetään enemmän dexamfetamiinia ja Suomessa enemmän metyylifenidaattia. Modafil on käytössä enemmän narkolepsiaan.
Lähes oikein. "Kapselimuotoinen" ei kyllä merkitse juuri mitään, ei sillä ole väliä onko lääke kapseli vai tabletti. Concerta on depot- eli hitaasti vapautuva metyylifenidaattivalmiste, siinä on joku (varmaan patentoitu) porrastettu liukenemismekanismi. Medikinet ja Equasym -merkeillä löytyy myös metyylifenidaattia erilaisella depot-mekanismilla.
Lisdeksamfetamiini on deksamfetamiinin aihiolääke. Syötynä se vaikuttaa pidempään ja tasaisemmin ja vastaa käytännössä lähinnä deksamfe-depottablettia, mutta siinä on toinenkin iso ero - se pitää syödä jotta haima pilkkoo sen deksamfetamiiniksi. Muuten aine ei ole aktiivinen eikä sitä voi näin ollen väärinkäyttää esim pistämällä suoneen. Deksamfetamiinin (tuotenimi Attentin) voi.
Taisi olla muotia jo 50 vuotta sitten !!
Vanhat ihmiset, kertoisitteko siitä?
Huumeet ovat laittomia päihteitä!!!
- sanoo öyhö, ja kuvittelee että se itsessään on argumentti.
Voidaanko siis Suomessakin myöntää MDMA:ta lääkitykseen?