Miksi huumeista on tullut nuorisolle muoti-ilmiö?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on ptsd ja ei todellakaan ole huumeet siihen auttaneet. Mitä päihteistä tiedän niin kannabis on dissosiatiivi ja pahentaa dissosiatiivista oireilua jopa psykoottisiin reaktiohin asti. Ja todellakin ne polttelijat on passiivisia, ei laita elämäänsä kuntoon koska voi paeta. Ja kyllä olen nähnyt myös kannabispsykooseja. Lsd:stä tulee muka syvällistä pohdintaa mutta paskanvitut niissä ole mitään järkeä ja onpa niitä hippejä oikeastikin jäänyt matkoilleen. Ekstaasista ollaankin depressiossa seuraavana päivänä ja muutenkin saattaa aiheuttaa jo heti ahdistusta ja nestehukatkaan ei ole mitään liiottelua. Amfetamiinipsykoosejakin on nähty. Subutexkoukku on kiva ja harva siitä pääsee. Kodeiini ei muuten ole sama kuin heroiini mutta välttelisin sitäkin ellei ole pakko syödä :D Vaikka olisi kuinka lääkärin määräämät bentsot, kodeiinit tai lyricat niin oma järki kannattaa pitää mukana. Ei olisi ensimmäinen kerta kun reseptilääkkeisiin syntyy riippuvuus...
Jos luulette että huumeet parantaa, niin onko katkopaikat täynnä mieleltään erittäin terveitä ihmisiä?
Ihmisiä ei enää vaan pelota tiettyjen päihteiden haittavaikutukset, kun ne voi puntaroida suhteessa hyviin vaikutuksiin ja muiden, laillisten päihteiden vaikutuksiin. Moni on tavannut puolisonsa, tärkeimmät ystävyyssuhteensa tai tehnyt lapsensa alkoholin vaikutuksen alaisena, ja voi olla sitä mieltä, että alkoholin sosiaaliset hyödyt (sekä estojen katoaminen konkreettisesti että se, että kulttuurissamme on sallitumpaa olla avoin alkoholin vaikutuksen alaisena) ylitää sen vaarat. Että kohtuullinen viihdekäyttö on niin mukavaa, ja tarjoaa niin merkityksellisiä sosiaalisia hyötyjä, ettei se alkoholismin tai juoppohulluuden mahdollisuus vain pelota. Sitten taas toiselle se kuva itsestään puiston penkillä lasolia litkimässä tai sairaalassa itkemässä maksakirroosia on taas paljon pahempi pelote, kun matkoilleen jäänyt hippi tai psykoosin puhkeaminen ikinä olisi, kun taas itse kokee hyötyvänsä, jopa tervehtyvänsä, tavasta, jolla tajunta ja ajatukset lempipäihteensä avulla muuttuvat. Nykyajan voi nähdä joko laittomien päihteiden muotiaikana, tai aikana, jossa ihmiset vain kustomoivat oman päihteenkäyttönsä tarkemmin ja yksilöllisemmin. Ja päihteet taas ovat ihmisille aina olleet muotia.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä tuosta ekstaasin käytöstä lääkkeenä, olisin siinä aika varovainen. Aika harvoin tapahtuva viihdekäyttökin aiheuttaa muutoksia aivoihin. Mun mielestä huumeet on liian helppo tie "onneen". Samat kiksit välittäjäaineiden kautta saa liikunnasta, hyvistä ihmissuhteista, seksistä, sosiaalisuudesta. Siinä pitää vaan itse jaksaa nähdä se vaiva palkinnon eteen.
Mulla on ollut masennus ja posttraumaattinen stressioireyhtymä, niihin on auttanut aika ja työskentely itsen kanssa. En olisi halunnut hoputtaa toipumista lääkkeen tai huumeen avulla.
Ekstaasin vaikuttava aine on yleensä MDMA, jota jenkeissä käytetään nykyään nimenomaan sotilaiden posttraumaattisten stressioireiden hoidossa. Mikään muu ei ole heille auttanut. Ei kannata omia kokemuksiaan ehkä laajentaa kaikkia koskevaksi, sen verran sotilaat jenkeissä tekee itsemurhia.
Kannattaa oikeasti selvittää, mitä nämä aineet on, mihin niitä käytetään ja mitkä on viimeisimmät tutkimustulokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aloituksessa mainitaan nykunuoriso, niin melkein aina kyseessä on typerä ja perusteeton mutualoitus.
No ei mainittu. Olen ollut toisen asteen opettajana 90 luvulta lähtien ja tässä ajassa nuoret ovat muuttuneet paljon.
Juovat ja polttavat nykyään vähemmän kuin ennen ja aloittavat seksinkin huomattavasti myöhemmin, kuin vanhempansa.
Vaikka kehitys on ollut positiivistä, niin nuoria kohtaan on kiristetty lakeja alle 18 vuotias ei saa pitää hallussaan edes siideripulloa ja poliisilla on oikeus tutkia reput taskut ja käsilaukut ihan vaan varmuuden vuoksi ja jos pullo löytyy se on sakot ja lasu aina, vaikka täyttäisi 18 vuotta viikon päästä.
Yhdestä siideri pullosta edes ole mihinkään joten jos niitä on kassillinen mukana niin poliisille kärähtäminen on varsin todennäköistä.
Huumeita on helpompi kuljettaa ja niistä ei jää helposti poliisille kiinni, muutama nappi tai vähän kannabista on helppo piilottaa ja tuskin löytyy, kun poliisi etsii vain pulloja.
Huumeista ei alaikäiselle tule sen kummempia sankitioita kuin alkoholista. Laki siis suosii nuorten huumeiden käyttöä.
Tämä epäkohta olisi mielestäni parhaiten korjattavissa sallimalla yli 16 vuotiaille ruokakaupan kaljat ja siiderit sekä pääsy keskiolutkapakoihin. Monessa maassa näin onkin, tosin keskiolutkapakoita lienee vain Suomessa.
Jotain on pielessä jos nuorille huumeet on ihan normaalijuttu ja niitä kokeillaan nuorempana kuin alkoholia.
Siis toihan on ihan hirveä ehdotus! Ei nuoria pidä saada entistä nuorempana juomaan vain koska niin on "aina" (vanhempien sukupolvi) tehty ja aina ollaan alkoholista tai tupakasta aloitettu ja niissä pysytty. Jos oletetaan, että nuoret ovat alkuperästä tarkkoja ja käyttö ei tapahdu velvollisuuksien kustannuksilla, niin miten vaikka se kannabiskakku on merkittävästi pahempi kuin repullinen siideriä 16-18-vuotiaalle? Oikeasti! Tai oikeastaan väärässä paikassa käytettynäkään, miten paljon pahempi on tulla pilvessä kun kännissä kouluun, vaikka kummastakin tulisi toki huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Been there done that. Joten sou??? Lapsilla on kova tarve perustella omaa muodikasta käyttöään millä vaan ylenpalttisella vuodatuksella. Et ole yksin paras olen aina sinua parempi hehehe tarkoitan että joogasi on varmasti maailman hienointa ja niin edespäin... olen kuitenkin jo monta askelta edennyt tuosta vaiheesta. Toki on kovin yksilöllistä kertoa että älykkyys on juuri se joka minuakin ajaa eteenpäin aina ja iankaiken ja vielä aamen päälle koska uskontoa aina tarvitaan.
Kiitos päivän nauruista :D
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama.
Lopeta sitten postaaminen.
Luulet että olet niin täydellinen että voit antaa käskyjä muille(ennalta arvattavaa). Kovin täydellistä, mutta anna mennä vaan, knock yourself out.
No, itse asiassa, loppupeleissä aloin vähän miettimään että minkä takia laitoit tuollaisen viestin tälle palstalle. Se tuntui kovin vähättelevältä. Tämä osui omaan nilkkaani koska kerroin rehellisesti omista elämänkokemuksistani ja vastasin omalla tavallani viestiketjun otsakkeen kysymykseen niin en pidä aikaansaannostani aiheettomana. Sinun viestisi toisaalta oli aika perseestä eikä tehnyt yhtään mitään asioiden edistämiseksi, joten siksipä pyysinkin sinua lopettamaan postaamisen kunnes sinulle asiat eivät ole enää yhdentekeviä. Anteeksi oma vähättelevä käytökseni sinua kohtaan.
Oot symppis :)
t: en jaksa katsoa kaikkien vastausieni numeroita, kun olen laiska ja saamaton ituhippi
Tähän huumeet lääkkeenä keskusteluun lisäisin vielä, että taikasienten käyttöä on alettu tutkimaan enemmän viimeaikoina. Samoin ketamiinin käytöstä masennuksen hoitoon taisi olla juttua ihan olisikohan ollut viime viikolla? Kuitenkin tämä on vähän ohi aiheen, nuorista suurin osa ei perustele käyttöä sillä, että hoitaisivat mielenterveysongelmiaan. Itseasiassa en tiedä ketään joka olisi näin sitä perustellut. Tämä on meidän varhaisaikuisuuteen ehtineiden selityksiä enemmänkin... Myös omalla kohdallani.
Itse aiheeseen. Nuoret ovat samanlaisia kuin ennenkin. Yhteiskuntamme on muuttunut, maailma on muuttunut. Samoin kuin enennkin, nuoret etsivät tapoja viihdyttää itseään. Nykyään tarjolla siihen on eri aineita ja erilaista tietoa kuin aiemmin. Mitä veikkaatte tulevaisuudesta? Itse uskoisin, että jonain päivänä kehitetään huumeita jotka ovat LSD:n tavoin fyysistä riippumattomuutta aiheuttamattomia, mutta lyhytvaikutuksisia. Kuitenkin sellaisia, että niillä pääsee tripille, muttei kuitenkaan DMT:n kaltaiselle tripille. Uskon myös, että nämä huumeet tulevat joskus olemaan laillisia, kun niitä kunnolla tutkitaan.
Sen sijaan uskon, että esimerkiksi MDMA tulee olemaan laajemmassa käytössä terapiassa, mutta vähenemään viihdekäytössä. Tuntuu huumeena olevan monelle vaihe, josta kasvetaan yli. Jokin siinä mättää. Kuten tekstistä varmaan huomaa, omakohtaiset kokemukset ovat vähäisenlaisia, mutta kaveriporukasta löytyy sitäkin enemmän jos jonkinlaista käyttäjää. Olen asunut vuosia Englannissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Been there done that. Joten sou??? Lapsilla on kova tarve perustella omaa muodikasta käyttöään millä vaan ylenpalttisella vuodatuksella. Et ole yksin paras olen aina sinua parempi hehehe tarkoitan että joogasi on varmasti maailman hienointa ja niin edespäin... olen kuitenkin jo monta askelta edennyt tuosta vaiheesta. Toki on kovin yksilöllistä kertoa että älykkyys on juuri se joka minuakin ajaa eteenpäin aina ja iankaiken ja vielä aamen päälle koska uskontoa aina tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama.
Luulet että olet niin täydellinen että voit antaa käskyjä muille(ennalta arvattavaa). Kovin täydellistä, mutta anna mennä vaan, knock yourself out.
No, itse asiassa, loppupeleissä aloin vähän miettimään että minkä takia laitoit tuollaisen viestin tälle palstalle. Se tuntui kovin vähättelevältä. Tämä osui omaan nilkkaani koska kerroin rehellisesti omista elämänkokemuksistani ja vastasin omalla tavallani viestiketjun otsakkeen kysymykseen niin en pidä aikaansaannostani aiheettomana. Sinun viestisi toisaalta oli aika perseestä eikä tehnyt yhtään mitään asioiden edistämiseksi, joten siksipä pyysinkin sinua lopettamaan postaamisen kunnes sinulle asiat eivät ole enää yhdentekeviä. Anteeksi oma vähättelevä käytökseni sinua kohtaan.
Kannataa antaa mullekkin mahdollisuus kertoa puolensa sitä nuoriso ei aina tajua. Ei ole vain parasta ja oikeinta tapaa elää tätä elämää. Anteeksi jos koet viestini olevan perseestä mikä siinä oli eniten perseestä? Niin perseestä että tarjosin päivän naurut jne...Olet päivän naurut velkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama.
Kannataa antaa mullekkin mahdollisuus kertoa puolensa sitä nuoriso ei aina tajua. Ei ole vain parasta ja oikeinta tapaa elää tätä elämää. Anteeksi jos koet viestini olevan perseestä mikä siinä oli eniten perseestä? Niin perseestä että tarjosin päivän naurut jne...Olet päivän naurut velkaa?
Mullekkin(oli tarkoitus muillekkin) oli kirjoitusvirhe mutta sopii hyvin kun tuo narsisti päättikin vastata puolestani tuossa aiemmin. Teitä on nähty, mutta päivän nauruja ei, itkua lähinnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama.
Mullekkin(oli tarkoitus muillekkin) oli kirjoitusvirhe mutta sopii hyvin kun tuo narsisti päättikin vastata puolestani tuossa aiemmin. Teitä on nähty, mutta päivän nauruja ei, itkua lähinnä.
Narsisti?? Oikeesti?
Typerää puhua muoti-ilmiöstä kun kannabiksen käyttö on kasvanut ainakin 80 luvulta asti. Nykyään kun tietoa on jokaisen saatavilla peloittelu valheet ei vaikuta. Vaikutuksiltaan kannabis on vähemmän huume kuin laillinen alkoholi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama.
Narsisti?? Oikeesti?
Ihan totta. Kuka muuten vaivautuisi esiintymään toisen puolesta kehuen itseään ja olemaan täydellinen juurikin siksi että doussaa. Eikö olekkin inhottavaa kun joutuu kiemurtelemaan kun omat vastaukset eivät kestä päivänvaloa(eniten kusetat itseäsi). Jos olisit oikeasti älykäs jättäisit vastaamatta, mutta sinun on saatava viimeinen sana joka todistaa vain tuota jota et halua kuulla. Knock yourself out.
Ai niin perus vauva vastaus en se jolle vastasit alunperin... juu ihan varmasti.
Odottelen niitä velkojasi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama.
Olkoon tämä viimeinen viestini tähän lainausketjuun. Oli perin selvää ettet laittanut omaa viestiäsi naurattamistarkoituksessa; se oli oma tulkintani sillä näin ettei viestissäsi ollut juuri mitään mitä olisi kannattanut ottaa tosissaan. Kenties sietää siis miettiä että miten asiansa ilmaisee jos ei halua itseään pidettävän vitsinä. Ja tiedäppä sekin että kukaan täällä ei ole velkaa yhtään mistään ellei ole jotain luvannut :)
Olit siis tosikkokin. Arvuuttajan tunnus olikin siksi lopussa. Hyvää täydellistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Typerää puhua muoti-ilmiöstä kun kannabiksen käyttö on kasvanut ainakin 80 luvulta asti. Nykyään kun tietoa on jokaisen saatavilla peloittelu valheet ei vaikuta. Vaikutuksiltaan kannabis on vähemmän huume kuin laillinen alkoholi.
Tässä puhutaan muistakin huumeista kuin kannabiksesta. Helsingissä liikkuu tällä hetkellä aiempaa enemmän huumeita ja erityisesti viime aikoina ovat lisääntyneet myös kovemmat huumeet kuten metamfetamiini. Toivottavasti nuoret pysyvät jatkossakin miedommissa. Ulkomailla on helppo saada valistusta metamfetamiinin vaaroista ihan katselemalla sen käytöllä elämänsä pilanneita. Suomessa sitä on kuitenkin liikkunut aiemmin hyvin vähän. Olen asunut aiemmin Australiassa ja siellä metamfetamiini on muuttunut vakavaksi ongelmiksi monilla alueilla. Monet ystävistäni eivät koskaan vieraile kotiseuduillaan, jotka metamfetamiini on pilannut. Suomalaisilla nuorilla ei ole samanlaisia vertailukohtia lähiympäristössään. Vielä ei onneksi myöskään niin paljon käyttäjiäkään. Mutta sen perusteella, mitä muualla on nähty, niin todennäköisesti metamfetamiini alkaa tästä leviämään laajempaan käyttöön myös Suomessa.
Olen älykäs koska juon sour-beeriä, ei se ole muotia koska sanon niin, täälä junttilandiassa ei vain ymmärretä luovaa yksilöllistä älykkyyttäni. Pystyn oikeasti mihin vain koska juon sour-beeriä muu ei vain yllä samalle tietoisen tasapainoiselle maitohappo-hiiva tasolle ja humalan antiseptisten öljyjen sinfonaaliselle parantavalle vaikutukselle, oloni on ystävällinen, täydellinen ja vatsani kiittää. Ei kannata ottaa liian vakavasti mutta kannattaa miettiä omaa perusteluaan. Minä en tuomitse käyttöä enemmin ehdottomia kieltoja. Kannattaa pitää oma pää kylmänä. Useat valistajat eivät tätä itsekritiikkiä hallitse alkuunkaan. Ei ole syytä lähteä kuitenkaan hakemalla hakemaan perusteluita miksi sour-beer on silloin tällöin hyvä juoma(myrkky yäk).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne ole aina ollut? Mä muistan pingviinitarrat 90-luvulta.
Mitkä ihmeen pingviinitarrat? (ei nopealla googlauksella lötynyt)
-apLSD, kielen päälle. Pieniä "tarroja" erilaisilla kuvilla. Taisi olla paljon juurikin noita pingviinejä ysärillä.
Niin joo laput nyt valkenee.
-ap
Laput valkenee. Opettele käyttämään pilkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhutaan muistakin huumeista kuin kannabiksesta. Helsingissä liikkuu tällä hetkellä aiempaa enemmän huumeita ja erityisesti viime aikoina ovat lisääntyneet myös kovemmat huumeet kuten metamfetamiini. Toivottavasti nuoret pysyvät jatkossakin miedommissa. Ulkomailla on helppo saada valistusta metamfetamiinin vaaroista ihan katselemalla sen käytöllä elämänsä pilanneita. Suomessa sitä on kuitenkin liikkunut aiemmin hyvin vähän. Olen asunut aiemmin Australiassa ja siellä metamfetamiini on muuttunut vakavaksi ongelmiksi monilla alueilla. Monet ystävistäni eivät koskaan vieraile kotiseuduillaan, jotka metamfetamiini on pilannut. Suomalaisilla nuorilla ei ole samanlaisia vertailukohtia lähiympäristössään. Vielä ei onneksi myöskään niin paljon käyttäjiäkään. Mutta sen perusteella, mitä muualla on nähty, niin todennäköisesti metamfetamiini alkaa tästä leviämään laajempaan käyttöön myös Suomessa.
Metamfetamiini, amfetamiini ja nykypäivän muuntohuume-stimulantit ovat erittäin addiktiivisia sekä neurotoksisia aineita. Nyt kun tässä ketjussa ollaan niin on tärkeää hahmottaa että huumeet menevät karkeasti kolmeen kategoriaan: psykedeeliset aineet (kuten LSD, psilosybiinisienet ja DMT), stimulantit (mainittu aiemmin) sekä opiaatit ja benzodiapeenit (heroiini, morfiini, kodeiini, diazepam, etizolam, yms.). Stimulanttien lisäksi opiaatit ovat addiktiivisia, ja ne oikeastaan koetaan addiktiivisemmiksi kuin stimulantit. On siis erittäin aiheellista välttää lääkärireseptillä saatuja rauhoittavia viihdekäyttötarkoituksessa, ja pysyä skarppina niiden käytön suhteen lääkintämielessä. Kysykää lääkäriltänne neuvoa jos lääkkeet alkavat aiheutua ongelmallisiksi!!
Huumeet on olleet sallittuja aikoinaan, sitten niiden kauhut huomattiin ja ne kiellettiin.
Vierailija kirjoitti:
Huumeet on olleet sallittuja aikoinaan, sitten niiden kauhut huomattiin ja ne kiellettiin.
Lääkkeiksi ne kehitettiin, ja lääketieteemme onkin ottanut aimo harppauksia niiden tutkimuksen vuoksi. Valitettavaa on että nyt viihdekäytössä niiden vaikutukset ovat hallitsemattomia ja ne aiheuttavat karmeita määriä ongelmia yhteiskunnassamme koska valistusta ja valvontaa (täyskiellon lisäksi) ei ole. Ihmiset käyttävät huumeita siitä huolimatta että ovatko ne laillisia vai eivät, ja asioiden tunnustaminen, hyväksyminen ja sivistys aineiden vaikutuksista ihmiskehoomme ja neurologiaamme on askel eteenpäin sitä kohden että ne joille huumeet ovat muodostuneet ongelmallisiksi saisivat apua ahdinkoonsa.
Tämä maa kaipaisi uusia kasvoja huumeiden vastaiselle työlle. Ihmisiä jotka tietävät realistisia asioita huumeista, kuten tässä ketjussa, mutta itse pitäisi tajuta olla lopettanut kaiken. Suurin osa näistäkin kirjoittajista edelleen ihannoi käyttämistä, ja keksii fiksuna tekosyyt ja teoriat jotka puoltavat omaa käyttöä (esim se, että alkoholi on pahempi jne, ja kannabis pitäisi laillistaa, joo, joo....) On erittäin väärin mainostaa huumeiden käyttöä, ymmärrättekö millaisen vastapalveluksen teette nuorille, jotka imevät tietoa mistä tahansa? Ottakaa vastuu siitä mitä sanotte, sellaisen tiedon jakaminen tässäkin ketjussa on todella väärin, mitä joku hölmö nuori voi käyttää hyväkseen hetken mielijohteesta, ja voikin sitten päätyä vaikka psykoosiin poltettuaan "väärää ruohoa" tai jopa kuolemaan. Mutta yleensähän huumeiden myyjät ja käyttäjät eivät myönnä vastuutaan, vaan väittävät että se on jokaisen oma päätös mitä tekee ja ottaa. Omaatuntoa ei ole, vaan halutaan muut samaan liemeen jossa itse ollaan.