Ihana olo! Karppaus rulettaa!
Olen nyt ollut muutaman päivän vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Nyt mua harmittaa ainoastaan se, miksen ole löytänyt tätä elämääni aiemmin. Olo on kuin uudestisyntynyt! Energiaa on vaikka muille jakaa, ei nälätä eikä tee yhtään makeaa mieli. Painokin on pudonnut pari kiloa ja vyötäröstä lähtenyt pari senttiä. Sääliksi käy painonvartijoiden pisteillä kärvisteleviä ystäviäni. Ihana uusi elämäntapa!
Kommentit (35)
Ihan yhtä nopeasti kuin laittaa potut kiehumaan jauhelihakastikkeen seuraksi, laittaa kiehumaan/höyrystymään myös kesäkurpitsaa, munakoisoa, parsa-ja kukkakaalia, naurista, sipulia, kaalia jne.
syön siis silloin tällöin porkkanaa, eikä vaikuta kyllä painonpudotukseen mitenkään. Pitäähän sitä säännöstellä, kun on hh enemmän, mutta en nyt kyllä oo kokonaan luopunut.
Syömme lihaa/ kalaa/ kanaa ja sen kanssa jotain kasvislisuketta, esim kukkakaalimuusia, keitettyjä kasviksia, mikrotettuja pakastevihanneksia, salaattia jne. En näe mitään syytä keitellä muulle perheelle mitään hiilarilisukkeita. Lapsi ja mies syövät sitten halunsa mukaan leipää jne. eli eivät ole varsinaisesti karppiruokavaliolla. Toki heidänkin ruokavalionsa muodostuu näin keskivertoa terveellisemmäksi.
Kun muu perhe syö makaronilaatikkoa, otan jauhelihaa paistessani osan siitä itselleni ja keitän parsakaalia ja juustoa päälle.
Mitäs te juotte päivän aikana? Vettä? Mitä muuta? Ovatko tuoremehut pannassa? Entä kahvi?
Mitäs sitten ton täysjyväriisin kanssa? Onko se silloin tällöin ok?
Kiitos taas vastauksista!
Meillä koko perhe syö samaa ruokaa. Terveellistähän se on lapsillekin.
Lapset syö kuitenkin leipää ja/tai puuroa aamu/iltapalaksi ja välipalaksikin usein.
Vähän vaan mielikuvistusta peliin: lohilaatikko ennen oli tehty peruna-sipuli suikaleisiin, nyt tilalla juuressuikaleita.
Ja jos muksut haluaa makaronilaatikkoa, itse syön esim. tonnikala-katkarapu salaattia yms. ja lapset saa syödä myös salattia makaronilaatikon kanssa =D
Näin tulee terveellistä syötävää lapsillekin. Ennen karppaus en useinkaan jaksanut vääntää mitään salaattia, syötiin vain makaronilaatikkoa, ehkä pari viipaletta tuorekurkkua leikkasin jokaiselle lautasen reunalle.
Peruna, riisi tai pasta sen mukaan mitä lapsilla haluttaa. Jätän vain itse syömättä ne. Samalla tavalla laittaisin ruokaa muutenkin, nyt vain täytän entisen puolen lautasen sijaan kolme neljäsosaa kasviksilla. Proteiinipastaa olen joskus syönyt itsekin.
Vierailija:
Näin tulee terveellistä syötävää lapsillekin. Ennen karppaus en useinkaan jaksanut vääntää mitään salaattia, syötiin vain makaronilaatikkoa, ehkä pari viipaletta tuorekurkkua leikkasin jokaiselle lautasen reunalle.
Jos ennen on syöty pelkkää hiilaria ja vähän proteiinia eikä mitään kasviksia - paitsi tuo kaksi viipaletta kurkkua, jossa on pelkästään K-vitamiinia, eikä sitäkään paljon - kokee elimistö varmasti saaneensa vitamiinisuihkun kun siirrytään syömään muitakin kasviksia.
Tyypillinen suomalainen " makkara on mun vihannes" - mies, joka ei ennen ole kiinnittänyt pätkääkään huomiota ruoan terveellisyteen, kilot ovat lisääntyneet kymmenen yhdessäolovuoden aikana kolmellakymmenellä. Nyt kuitenkin on innostunut hyväkarppaamaan kun on huomannut hyvän oloni ja uudistuneen olemukseni. Lisäksi kaksi siskoani ja äitini aloittelevat karppausta esimerkkini innoittamana:).
Täällä palstallakin näyttää olevan melko karppausmyönteinen ilmapiiri. Kevyttuotteiden valmistajat vaviskaa! Voi ja kerma on pop:)!
Minä käytän pelkästään pähkinäöljyä ja suhteellisen vähärasvaista lihaakin.
Karppaan, mutten osaisi käyttää kermaa enkä voita.
Ei mitenkään läträten, mutta säästelemättä. Rasva on tässä ruokavaliossa elintärkeä koska korvaa hiilihydraatit. Itse paistelen voissa ja öljyssä, kanat syön nahkoineen yms. Karppaukseen ei voi mitenkään yhdistää virallisterveen ruokavalion ajatusta rasvan minimoinnista. Ei tuota toivottua tulosta.
On olemassa myös muita rasvoja ko voi ;)
Voita en juurikaan. Mutta olen aina rakastanut kuohukermaa ja sitä käytän surutta. Ei ainakaan minulla ole vaikuttanut painoon mitenkään.
Minä en koskisi voihin pitkällä kepilläkään ja silti käytän paljon rasvaa ruokavaliossani. Pähkinät ja pähkinäöljy rulettavat.
Vierailija:
Ei mitenkään läträten, mutta säästelemättä. Rasva on tässä ruokavaliossa elintärkeä koska korvaa hiilihydraatit. Itse paistelen voissa ja öljyssä, kanat syön nahkoineen yms. Karppaukseen ei voi mitenkään yhdistää virallisterveen ruokavalion ajatusta rasvan minimoinnista. Ei tuota toivottua tulosta.
Kiinnostaisi karppaaminen mutta miten sen soveltaa perheen muuhun ruokavalioon? Olen kotona lasten kanssa. Jos esim laitan makaroonilaatikkoa tai spaghettia ja jauhelihakastiketta, niin mitä ihmettä minä syön? En tosiaan jaksaisi itselleni vääntää omia ruokia.
Miten te muut kotiäidit olette asian ratkaiseet?
Ja hedelmiäkö ei saa syödä mutta kasviksia saa paitsi porkkanaa, niinkö?
t. yksi karppaamista harkitseva kotiäiti