Sivistyssana, jota kaikki käyttävät, mutta sinä et tiedä, mitä se tarkoittaa tai osaa käyttää sitä oikein?
Itse törmään jatkuvasti sanoihin suvereeni ja holistinen. Tiedän suurin piirtein, mitä ne tarkoittavat, mutten osaa käyttää niitä lauseessa.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Elämme suvereenissa valtiossa, ja ehkäpä juuri siksi pyrin antamaan esitetyistä termeistä holistisen katsauksen: toki mukana voi olla paljon subjektiivisuutta, vaikka softia objektiivisuutta soveltuvin osin tavoittelenkin. Toivottavasti esitys ei silti tunnu pateettiselta, toki minua helpottaa myös tieto, että fasismin mainitsemista ei tässä maassa ole erikseen sanktioitu.
Yleensä jään diskurssissa altavastaajaksi, vaikka joskus pyrin kirjallisessa ilmaisussani suorastaan eeppiseen mutta ah silti niin usein ontuvaan ilmaisuun. Toisaalta, diskurssissa saan palautetta suoraan, ihan viraalisti. Ehkäpä jokaisella on periaatteessa ad hoc -ratkaisu omiin ongelmiinsa, kun ei objektiivisuuden jaloimpiin päämääriiin ole syvällisemmin edes pyrkimässä. Huh, kuinka vapauttavaa!
Harmi, että sitä Ketonen&Myllyrinne -sketsiä Filosofit kahvilassa ei ole enää youtubessa.:)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on opiskelijan tekemä portfolio? Tai, miten se eroaa cv:stä?
Portfolio on kooste henkilön työnäytteistä ja ammatillisesta kädenjäljestä/tyylistä. Käytössä enimmäkseen ns. luovilla aloilla, joilla osaaminen todennetaan ensisijaisesti tehtyjen töiden kautta, eikä kirjallisesti (kuten CV:ssä, työhakemuksessa tms.)
Esim. valokuvaajalla on oltava näytteitä hoitamistaan kuvausprojekteista, eikä pelkästään kertoa, että "olen ammattitaitoinen valokuvaaja".
Vierailija kirjoitti:
Olkiukko-termiin olen törmännyt Ulin kirjoituksissa, mutta en ole viitsinyt ottaa selville sen merkitystä. Gävlen olkipukki ja sen polttaminen tulee ensinnä mieleen.
Tämä on myöskin mulla, sillä erotuksella, että olen tätä jopa yrittänyt selvittää Siskonpeti-sketsin jälkeen, mutta siinä onnistumatta. Joku ystävällinen sielu varmaan tämän pian selittää meille :)
Sana jota hyvin harvoin kuulee ja jonka merkitys ei ole minulle selvennyt:
- pratopalogistinen -
Vierailija kirjoitti:
Sana jota hyvin harvoin kuulee ja jonka merkitys ei ole minulle selvennyt:
- pratopalogistinen -
On olemassa myös vauhti- eli täytesanoja!
Vierailija kirjoitti:
Signaali
No tämä oli kyllä jo pohjanoteeraus. Kävitkö peruskoulun?
Vierailija kirjoitti:
Elämme suvereenissa valtiossa, ja ehkäpä juuri siksi pyrin antamaan esitetyistä termeistä holistisen katsauksen: toki mukana voi olla paljon subjektiivisuutta, vaikka softia objektiivisuutta soveltuvin osin tavoittelenkin. Toivottavasti esitys ei silti tunnu pateettiselta, toki minua helpottaa myös tieto, että fasismin mainitsemista ei tässä maassa ole erikseen sanktioitu.
Yleensä jään diskurssissa altavastaajaksi, vaikka joskus pyrin kirjallisessa ilmaisussani suorastaan eeppiseen mutta ah silti niin usein ontuvaan ilmaisuun. Toisaalta, diskurssissa saan palautetta suoraan, ihan viraalisti. Ehkäpä jokaisella on periaatteessa ad hoc -ratkaisu omiin ongelmiinsa, kun ei objektiivisuuden jaloimpiin päämääriiin ole syvällisemmin edes pyrkimässä. Huh, kuinka vapauttavaa!
Taidat yrittää vain imponeerata;)
Ei ole näkynyt sitä tyyppiä täällä, joka kirjoitti toisessa ketjussa "orjentautunut". Luulee varmaan käyttävänsä sivistyssanaa oikein :D
Vierailija kirjoitti:
benchmark - aina googlaan ja sitten unohdan. Vaikeasti avautuva käsite.
Totta. Minusta tämä wikiartikkeli tuo konkretiaa käsitteelle:
Mulla menee aina empatia ja sympatia sekaisin. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni käyttää sanaa pateettinen tarkoittamaan säälittävää (englannin pathetic), vaikka se tarkoittaa mahtipontista ja tulee sanasta paatos.
HBO Nordicilla yleinen suomennosvirhe.
Eikö tuo yleensä suomennetakin säälittäväksi, en muista että "pateettista" olisi juurikaan näkynyt?
Vierailija kirjoitti:
Viraali. "Tästä videosta tuli heti viraali-ilmiö!" Okei, googletin, että tarkoittaa nopeasti leviävää, mutta olisiko minun pitänyt tietää ja ymmärtää tuo?
Helpottaako ajatella, että "viraali" tulee kantasanasta "virus"? :)
Nollasummapeli. Itse asiassa googletin vasta nyt, mitä sillä tarkoitetaan.
tilanne "eskaloitui" nopeasti. tajuan mitä se tarkoittaa asiana, mutta suomentaa en oikeen osaa :D
Vierailija kirjoitti:
tilanne "eskaloitui" nopeasti. tajuan mitä se tarkoittaa asiana, mutta suomentaa en oikeen osaa :D
Tilanne kärjistyi nopeasti.
Joku kysyi olkiukkoa,se on argumentaatiovirhe,pannaan väittelyssä sanoja toisen suuhun,vääristellään vastapuolen sanomisia ja aletaan riehua tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
benchmark - aina googlaan ja sitten unohdan. Vaikeasti avautuva käsite.
Totta. Minusta tämä wikiartikkeli tuo konkretiaa käsitteelle:
Hei! Kiitos tästä. Auttoi ajattelemaan asiaa konkreettisesti. Ehkä nyt pysyy päässä paremmin.
Käytetäänkö tässä sitten sanktioida-verbiä väärin?
https://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/halla-aho_kansalaisjarjestot_merip…
Subjektiivinen ja objektiivinen minullakin menevät geneerisesti diskursseissa sekaisin.
Jokainen varmaan tietää kyllä että objekti on kohde ja subjekti sen ulkopuolinen joku tekijä.
Ei siihen tarvita mitää typeriä muistisääntöjä, kiitos vaan sille joka ensimmäisenä oli neuvomassa submarinesta yms. paskasta.
On vähän epäselvää mitä on objektiivinen ajattelu ja mitä subjektiivinen.
Eli mistä suunnasta sitä ajatellaan?
Esim. Palstapösilö PirkkoPetteri Persvagonen on sitä mieltä, että on faktuaalinen tosi asia, että tupakka on terveellistä, koska kukaan heidän perheessään ei ole kuollut siihen, ja heidän mummonsakin poltti 80 vuotta, kunnes kuoli 110 vuotiaana muihin syihin. Tupakka ei siis tapa.
Onko Palstapösilö PirkkoPetteri Persvago objektiivinen vai subjektiivinen tuossa ajattelussaan?
Nihilismi... Olen usein kuullut jotakuta sanottavan nihilistiksi enkä ikinä muista mitä se tarkoittaa, vaikka olen kyllä googlettanut sen monta kertaa. Tuosta sanasta tulee vain mieleen joku hikinen lurjus.