Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sivistyssana, jota kaikki käyttävät, mutta sinä et tiedä, mitä se tarkoittaa tai osaa käyttää sitä oikein?

Vierailija
25.01.2017 |

Itse törmään jatkuvasti sanoihin suvereeni ja holistinen. Tiedän suurin piirtein, mitä ne tarkoittavat, mutten osaa käyttää niitä lauseessa.

Kommentit (309)

Vierailija
21/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diskursiivinen , eri yhteyksissä. Jotenkin vaikea hahmottaa mitä sillä tarkalleen tarkoitetaan joten jätän käyttämättä.

Vierailija
22/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee sekaisin subjektiivinen ja objektiivinen, vaikka kieliopissa ymmärrän ne, en muista kumpaa pitäisi käyttää milloinkin puhuttaessa vaikka jostain käsityksestä, joka ihmisellä on. En siis käytä niitä, ettei mene väärinpäin. 

Objektiivinen, objekti eli esine, tuolla ulkona oleva.

Subjektiivinen, submarine, sukellusvene joka laskeutuu sisällesi

Helppo nyrkkisääntö

Eihän tuossa ole päätä eikä häntää 😁 En tiedä mitä sä syöt, mutta mä haluun kans 😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni käyttää sanaa pateettinen tarkoittamaan säälittävää (englannin pathetic), vaikka se tarkoittaa mahtipontista ja tulee sanasta paatos.

Olen käyttänyt pateettista väärässä merkityksessä, mutta olen poiminut sanan ruotsista, jossa se voi tarkoittaa myös säälittävää.

Vierailija
24/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sic. Tekee mieli kysyä, ootsä kipee?

Vierailija
25/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä edes kuullut mistään diskursiivisesta..

Vierailija
26/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narratiivi. Suosittu sana puna-vihreissä kannanotoissa. Anteeksi tyhmyyteni, en kuulu kerhoon. Toinen sana, disinformaatio, on ymmärrettävä, mutta paljastaa käyttäjänsä tarpeen päteä tyhjästä. Saman asian voisi sanoa suomeksi ties kuinka monella tapaa ja osoittaa siten, että pääkopasta löytyy edes yksi oma idea.

Narratiivi on se kertomus jota levität itsestäsi älykkäänä ihmisenä ja disinformaatio on se mitä levität kun teet jatkuvia avauksia mamuista.

Vierailija
27/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee sekaisin subjektiivinen ja objektiivinen, vaikka kieliopissa ymmärrän ne, en muista kumpaa pitäisi käyttää milloinkin puhuttaessa vaikka jostain käsityksestä, joka ihmisellä on. En siis käytä niitä, ettei mene väärinpäin. 

Objektiivinen, objekti eli esine, tuolla ulkona oleva.

Subjektiivinen, submarine, sukellusvene joka laskeutuu sisällesi

Helppo nyrkkisääntö

Eihän tuossa ole päätä eikä häntää 😁 En tiedä mitä sä syöt, mutta mä haluun kans 😁

Parhaat muistisäännöt on niitä joissa ei ole päätä eikä häntää.

Vierailija
28/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkiukko-termiin olen törmännyt Ulin kirjoituksissa, mutta en ole viitsinyt ottaa selville sen merkitystä.  Gävlen olkipukki ja sen polttaminen tulee ensinnä mieleen. 

Vierailija
29/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eeppinen.

Kuulostaa kamalalta enkä viitsi selvittää mitä noin ällö sana tarkoittaa.

Vierailija
30/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narratiivi. Suosittu sana puna-vihreissä kannanotoissa. Anteeksi tyhmyyteni, en kuulu kerhoon. Toinen sana, disinformaatio, on ymmärrettävä, mutta paljastaa käyttäjänsä tarpeen päteä tyhjästä. Saman asian voisi sanoa suomeksi ties kuinka monella tapaa ja osoittaa siten, että pääkopasta löytyy edes yksi oma idea.

Narratiivi on se kertomus jota levität itsestäsi älykkäänä ihmisenä ja disinformaatio on se mitä levität kun teet jatkuvia avauksia mamuista.

Sattuiko? Mua ei, ei nimittäin osunut eikä uponnut. En ole tehnyt ainuttakaan aloitusta mamuista. Voitko käsittää, että useampikin ihminen pitää ulostulojanne typerinä ihan vaan koska ne ovat.

Vierailija
31/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dogmaattinen

Vierailija
32/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on opiskelijan tekemä portfolio? Tai, miten se eroaa cv:stä?

Vierailija
33/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Signaali

Vierailija
34/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka perse :D

Vierailija
35/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkiukko-termiin olen törmännyt Ulin kirjoituksissa, mutta en ole viitsinyt ottaa selville sen merkitystä.  Gävlen olkipukki ja sen polttaminen tulee ensinnä mieleen. 

Olkiukko on semmoinen kuvitelma, joka muodostetaan vastapuolesta, ja sitä kohti sitten hyökätään, vaikka oikeaa aihetta ei ole. Esim. "Tykkään tästä mun uudesta nahkatakista" toinen: "helvetin murhaaja eläinten kiduttaja, sulla ei oo tunteita! Sä käytät kaikkia vaan hyväksesi!" Vastaanottaja veti siis omat överit johtopäätöksensä (oli olkiukon), vaikka aloittaja ei sanonut mitään sinne päinkään. Näin käytännössä.

Vierailija
36/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin kielessä tulee mietittyä terrific -> terrible vaikka merkitys on just päinvastainen.

Vierailija
37/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on opiskelijan tekemä portfolio? Tai, miten se eroaa cv:stä?

käärit makean jälkiruokaviinin folioon...

Vierailija
38/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaikka perse :D

Per se, itsessään.

Vierailija
39/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme suvereenissa valtiossa, ja ehkäpä juuri siksi pyrin antamaan esitetyistä termeistä holistisen katsauksen: toki mukana voi olla paljon subjektiivisuutta, vaikka softia objektiivisuutta soveltuvin osin tavoittelenkin. Toivottavasti esitys ei silti tunnu pateettiselta, toki minua helpottaa myös tieto, että fasismin mainitsemista ei tässä maassa ole erikseen sanktioitu.

Yleensä jään diskurssissa altavastaajaksi, vaikka joskus pyrin kirjallisessa ilmaisussani suorastaan eeppiseen mutta ah silti niin usein ontuvaan ilmaisuun. Toisaalta, diskurssissa saan palautetta suoraan, ihan viraalisti. Ehkäpä jokaisella on periaatteessa ad hoc -ratkaisu omiin ongelmiinsa, kun ei objektiivisuuden jaloimpiin päämääriiin ole syvällisemmin edes pyrkimässä. Huh, kuinka vapauttavaa!

Vierailija
40/309 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

benchmark - aina googlaan ja sitten unohdan. Vaikeasti avautuva käsite.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän