Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua ahdistaa tuo liikennekaariasia niin paljon, että itkettää ja on ihan toivoton olo

Superahdistunut
19.01.2017 |

Olen ihan tosissani.
Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.

Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.

Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?

Kommentit (287)

Vierailija
81/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Superahdistunut kirjoitti:

Olen ihan tosissani.

Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.

Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.

Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?

Älä inise. Jos haluat ajaa autolla niin maksat kulut mitkä siitä aiheutuu. Jos ei ole varaa maksaa niin ei sinulla ole oikeutta autolla ajaa.

Autolla ajaminen ei ole ihmisoikeus.

Vierailija
82/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla laskee kaikki kulut huomattavasti :) Ajan käytännössä 90% kaikki ajot kaupungissa. Hyvä uudistus.

Mulla laskisi 450€/v kiinteillä asiakasmaksuilla ja km-perusteisilla nousisi n. 100€/v, joten ihan sama kun töihin on kuitenkin pakko mennä omalla autolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2756 kirjoitti:

Hyvästi kepu ja kokoomus,  tulossa kaikkien aikojen vaalitappio. 

Miksi unohdit "köyhien puolustajan" perussuomalaiset ?? Yhtälailla kaikki hallituspuolueet ovat jyrsineet köyhiä ja persut myös nyökkäneet mukana. Ei unohdeta.

Vierailija
84/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kun mun työmatka on 120km. Kuljen autolla koska julkisia ei reitilläni ole. Onhan se ärsyttävää herätä aamulla töihin todella aikaisin. Työt alkaa klo 7. Toisaalta juttelin Helsinkiläisen tuttuni kanssa. Hänellä menee julkisilla ruuhkassa sama aika 20 kilometriin. Haluan suojella ympäristöä ja ymmärrän miksi yksityisautoilua tulisi rajoittaa. En kuitenkaan halua joutua muuttamaan kodistani tämän uudistuksen takia. Elän vaatimattomasti ja pyrin tekemään kestäviä ratkaisuja arjen kulutuksessa (esim ruokakaupassa). Mitä Suomelle käy jos maaseutu autioituu??

Vierailija
85/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla laskee kaikki kulut huomattavasti :) Ajan käytännössä 90% kaikki ajot kaupungissa. Hyvä uudistus.

Mulla laskisi 450€/v kiinteillä asiakasmaksuilla ja km-perusteisilla nousisi n. 100€/v, joten ihan sama kun töihin on kuitenkin pakko mennä omalla autolla.

Siis onko kaupungissa ajelu edullisempaa kuin maaseudulla?. Nyt on kyllä aika erikoista.

Vierailija
86/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vm. 2013 auto, ja kun ulkomuistista syötin tiedot Trafin laskuriin, sain tulokseksi kiinteällä asiakasmaksulla 555€/vuosi ja km-perusteisella maksulla 367€/vuosi. Laitoin päästöt vähän yläkanttiin, eli oikea lasku lienee pienempi.

En oikein tiedä mitä ajattelisin tästä tulevasta systeemistä, mutta autoveron poistoa kannatan varauksetta. Parasta kuitenkin olisi, että autoveron poisto korvattaisiin polttoaineveron nostolla. Eli se maksaisi joka ajaa paljon, ja se jonka auto kuluttaa paljon, eikä mitään kallista byrokratiaa tarvitaisi enää lisätä..

Vierailija
87/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on meidän perheellemme täysi painajainen. Muutimme maalle, kun täältä vielä sai kohtuu hintaan asunnon ja bussit kulkivat. Enää eivät bussit kulje ja lähikoulut lakkautettu, joten auto on pakollinen hankinta. Oma työni, joka oli lähistöllä lähti alta ja jouduin hakemaan töitä naapurikaupungista. Autoja pitää olla meidän perheessämme kaksi ja kilometrejä tulee paljon. Oma työmatkani on 45 kilometriä suunta ja siihen päälle miehen työmatkat, lasten harrastukset jne. Ainoa vaihtoehto taitaa pian olla muutto kaupunkiin, jossa asumiskulut niin suuret ettei paljoa säästöä synny verrattuna kasvaviin automenoihin. Itkettää ja ahdistaa, kun muutenkin rahat aina tiukoilla.

Vierailija
88/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan tosissani.

Muuta lähemmäksi työpaikkaasi ja palveluita. Niin joutuvat muutkin tekemään.

Asun Helsingissä ja käyn töissä Espoossa,asun kaupungin vuokra-asunnossa jota Espoosta en ole saanut. Autoon ei tosiaan ole varaa näillä vuokrilla. Joukkoliikenteessä matkaan menee tunti ja omalla autolla 20 min.

Oma auto on luksusta ja tavikset joutuvat tyytymään joukkoliikenteeseen.

Vierailija
89/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko kaupungissa ajelu edullisempaa kuin maaseudulla?. Nyt on kyllä aika erikoista.

No, se riippuu kenen kaduilla ajat, kaupungit yleensä hoitavat omat tiensä, valtio taas muut.

Vierailija
90/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa kun esimerkit on kaikki sellaisia joissa käyttäjä voittaa. Jokuhan tämän lystin maksaa koska valtio haluaa saman summan.

Ketkä ovat muutoksessa tässä muutoksessa MAKSAJAT?

Vierailija
91/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki Suomen ihmiset yksinkertaisesti voi muuttaa joko Helsinkiin, Turkuun tai Tampereelle. Onhan se nyt typerää muutenkin. Missä muussa maassa kaikki asutus on keskittynyt yhden tai kolmen kaupungin ympärille? Ei missään. 

Sitäpaitsi, jos kaikki pakkaantuu nyt vaikka sitten sinne Helsingin ympäristöön, niin tottakai asuntojen hinnat nousee entisestään. Jonot kasvaa vaikkapa hoitoonpääsyyn, rikollisuus lisääntyy, puhumattakaan siitä mikä kärsimys viiden miljoonan ihmisen asettuminen samaan rinkiin aiheuttaa luonnolle. Ja mistä niitä töitä löytyy kaikille? Varmasti sairastuvuuskin kasvaa, kun ihmisiä on neliökilometrillä satojatuhansia. 

En ymmärrä mikä hinku joillakin tuntuu olevan siinä, että saadaan kaikki reilut viisi miljoonaa ihmistä sinne kehäkolmosen sisäpuolelle. 

Vierailija
92/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain maassa 80 vuotta sitten oltiin myös epätoivoisia

Vierailija
93/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt siis kaavaillaan, että taksit ja postiautot alkaisivat kyyläämään autoja, onko niistä maksut maksettu! Tömä menee aina vaan hullummaksi! Miksei voisi palkata työttömiä valtion kätyreiksi tätä kyttäämään?!

Vierailija
94/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan tosissani.

Muuta lähemmäksi työpaikkaasi ja palveluita. Niin joutuvat muutkin tekemään.

Asun Helsingissä ja käyn töissä Espoossa,asun kaupungin vuokra-asunnossa jota Espoosta en ole saanut. Autoon ei tosiaan ole varaa näillä vuokrilla. Joukkoliikenteessä matkaan menee tunti ja omalla autolla 20 min.

Oma auto on luksusta ja tavikset joutuvat tyytymään joukkoliikenteeseen.

Kerrotko ystävällisesti, mihin meidän kannattaisi muuttaa, kun miehen työpaikka on asunnoltamme 25 km pohjoiseen ja minun 75 km etelään? Sellaisia bussivuoroja ei ole, jolla kumpikaan pääsisi töihin tai pois.

Vierailija
95/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän mahdettaisi ylipäätään valvoa viikko- / kuukausi- / vuosimaksujen maksamista? Eihän mitään verovouteja riitä mitenkään joka kylään vahtimaan jokaista autoa joka päivä, että onko niiltä juuri siltä päivältä bernerit maksettu.

Mitäs jos maksun maksaa vaikka viikoksi silloin kuin sattuu olemaan enemmän ajoa, ja muuten ajelee pummilla? Tuskin helposti kiinni jäisi. Ja mikä olisi rangaistus? Tuskin kummoinen voisi olla.

Vierailija
96/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin köyhä ettei autoa ole voinut pitää vuosiin, ihanaa kun joku leikkaus ei koskekaan itseä :)

Vierailija
97/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tohon p*skaan tarvitse suostua. Kaadetaan hallitus vaikka yleislakolla.

Vierailija
98/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen niin köyhä ettei autoa ole voinut pitää vuosiin, ihanaa kun joku leikkaus ei koskekaan itseä :)

Älä huoli, osuu tää suhunkin varmaan välillisesti.

Vierailija
99/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä huoli, osuu tää suhunkin varmaan välillisesti.

Enpä usko, en tarvitse edes julkista liikennettä.

Vierailija
100/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan tosissani.

Tulipa mieleen, että tämä uudistus rankaisee ihmisiä myös asumispaikan mukaan. Pääkaupunkiseudulla on niin hyvä julkinen liikenne ja lyhyet etäisyydet, että oma auto ei ole välttämättömyys. Mutta jossain haja-asutusalueella, jossa palvelut ja työpaikat ovat matkojen päässä ilman tehokasta julkista liikennöintiä, ihmiset ovat kusessa... Laki luo siis lisää epätasa-arvoa kansalaisten keskuuteen.  Se taas ei ole mikään uutinen nykyhallituksen kohdalla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä