Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua ahdistaa tuo liikennekaariasia niin paljon, että itkettää ja on ihan toivoton olo

Superahdistunut
19.01.2017 |

Olen ihan tosissani.
Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.

Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.

Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?

Kommentit (287)

Vierailija
61/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pääse tuonne laskuriin, joten en tiedä yhtään, misä on kyse. Mutta jos puhutaan tienkäyttömaksusta, eikö sen pitäisi olla sitä kalliimpaa mitä enemmän ajaa eikä niin, että vähän ajavalle tulee kovat maksut?

Tässä tapauksessa asiaan vaikuttaa kokonaiskilometrejen lisäksi se että onko ne kilometrit ajettu valtiontiellä vai jollakin muulla osuudella, mutta periaatteessa kilometri perusteisissa maksuiss mitä vähemmän kilometrejä sitä pienemmät maksut. Omalla kohdalla laskin että maksu kiinteällä maksulla verrattuna kilometri perusteiseen olisi suunnilleen yhtä suuri kun kilometrejä valtiontiellä tulee vuodessa noin 12 000. Se miten teiden kunnostus tai käyttökulut muilla tieosuuksilla jatkossa tullaan hoitamaan tuskin on vielä selvillä kenelläkään.

Vierailija
62/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla laskee kaikki kulut huomattavasti :) Ajan käytännössä 90% kaikki ajot kaupungissa. Hyvä uudistus.

Sekö tekee uudistuksesta hyvän jos sinun tämän hetkinen maksurasitus siirtyy vaikkapa minulle?

Kyllä, en kuluta niitä teitä, enkä polttoainetta. Se maksaa, joka käyttää, yksinkertaista.

Tällä hetkellä liikenteen maksut on kymmenkertaiset (?) siihen mitä teihin laitetaan rahaa joten perustelusi hiukan ontuu.

Jos maaseudun teihin ei ole varaa laittaa rahaa niin sitten ajellaan huonommilla teillä kuten  Venäjällä. Minulla ei ole varaa kovin kummoisiin teihin. Voin hankkia vaikka käytetyn nelivedon että voin ajella sellaisilla teillä kuin minulla on varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ollut vähintään tai enintään 600€, vaan keskimäärin.

Vierailija
64/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pääse tuonne laskuriin, joten en tiedä yhtään, misä on kyse. Mutta jos puhutaan tienkäyttömaksusta, eikö sen pitäisi olla sitä kalliimpaa mitä enemmän ajaa eikä niin, että vähän ajavalle tulee kovat maksut?

No, sellainen se onkin, jos ajat, niin maksat.

Vierailija
65/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla laskee kaikki kulut huomattavasti :) Ajan käytännössä 90% kaikki ajot kaupungissa. Hyvä uudistus.

Mikset käytä kaupungissa julkista liikennettä? Jopa me maalaiset kuljetaan kaupungissa metrolla.

Vierailija
66/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulkekaa bussilla niin menot laskee huomattavasti.

Bussitkin lakkautetaan, kun tulee metro. 

t. espoolainen

No kulje sillä?

Vierailija
67/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö tekee uudistuksesta hyvän jos sinun tämän hetkinen maksurasitus siirtyy vaikkapa minulle?

Kyllä, en kuluta niitä teitä, enkä polttoainetta. Se maksaa, joka käyttää, yksinkertaista.

Joo, mutta tällainen yhtäkkinen muutos nopealla aikataululla. Monille pienituloisille ihmisille tulee kohtuuttomia vaikeuksia. Ainakin pitäisi olla useamman vuoden siirtymäaika. Itse en kärsi tästä uudistuksesta mutta en voi hyväksyä tällaista.

Miten ruåttalaiset edes selvisivät hengissä, kun niiltä lähti autovero yhdessä yössä?

Niin mutta heille ei tullut maksettavaksi kai mitään muita maksuja (suuria maksuja ainakaan) autoveron tilalle? Ongelmahan ei ole autoveron poistaminen vaan se että tilalle tulee isoja muita maksuja.

Vierailija
68/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sitten taas äänestätte, niin älkää ainakaan vihreitä ja vasemmistoa äänestäkö. Niillä on näitä ihan samoja suunnitelmia.

Ei vasemmisto luovu autoverotuksen ja liikenneverotuksen progressiivisesta luonteesta mikä on tällä hetkellä, missä rikkaampi maksaa enemmän veroa kuin köyhempi.

Niin että voi ihan turvallisesti äänestää vasemmistoa.

Jonkun rikkaan 15 000 autoverotko yht äkkiä laitetaaan rupusakin maksettavaksi?

Vierailija
69/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudistuksen aikataulu on täysin käsittämätön. Tällaiset  isot uudistukset toteutetaan yleensä hitaammin jotta ihmiset ehtivät ottaa uudistuksen huomioon käytännön elämässään.

Vierailija
70/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulkekaa bussilla niin menot laskee huomattavasti.

Bussitkin lakkautetaan, kun tulee metro. 

t. espoolainen

No kulje sillä?

Paniikkihäiriötä ilmenee noin 5 %  väestöstä jossain elämänsä vaiheessa (pk-seudulla siis karkeasti ottaen vähintään 50 000 hlö ja oireita monilla tulee eniten juuri kaupunkiympäristössä). En varmaan ole yksin sen ongelman kanssa, että helpointa on kulkea omalla autolla, sitten bussi/juna ja tällä hetkellä minua ei saa metroon millään. Ehkä joskus tulee sekin päivä. 

Vierailija
71/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-60 euroa nykyistä vähemmän. 6v vanha auto.

Vierailija
72/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vitutti sillonkin, kun piti ostaa yhtäkkiä tuulilasiin 500€ maksava tarra. Joka vuosi uusi.

Tästä liikennekaaresta sanottiin, että maksut eivät tule juurikaan muuttumaan. Onhan siellä jotain niitä muita maksuja, jotka jäävät sitten pois?

Vierailija
73/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berner ei ymmärrä tavallisen ihmisen elämää ollenkaan. Joutais kotimaahansa, pois Suomesta. Ja ne Vallilan kuosit on tosi rumia.

Vierailija
74/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vitutti sillonkin, kun piti ostaa yhtäkkiä tuulilasiin 500€ maksava tarra. Joka vuosi uusi.

Tästä liikennekaaresta sanottiin, että maksut eivät tule juurikaan muuttumaan. Onhan siellä jotain niitä muita maksuja, jotka jäävät sitten pois?

Ei kai se mitään 3000 mk maksanut?

Vierailija
75/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellisempaa tässä on se yksityistämispuoli. Kunnon hämäysliike heittää nämä maksut tähän silmille, jotta kansa kohisee niistä eikä keskity olennaiseen. 

Vierailija
76/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50-60 euroa nykyistä vähemmän. 6v vanha auto.

Laskin myös kakkosauton. Km-perustaisella melkein 300 vähemmän ja kiinteillä maksuilla 80 vähemmän. Vm 2005 citymaasturi.

Vierailija
77/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pieni palkkaisella varaa käydä töissä enää. Pakko nostaa kädet ylös, erota töistä ja siirtyä sossun luukulle.

Vierailija
78/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset käytä kaupungissa julkista liikennettä? Jopa me maalaiset kuljetaan kaupungissa metrolla.

Koska tarvitsen omaa autoa töissä ja vien lapsia aamulla hoitoon.

Vierailija
79/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen laskurin löytää?

Esko Aho (kepulainen) oli aikoinaan suu auki että toinen toisensa paitoja pesemälläkö Suomi meinaa pärjätä maailman muutoksissa, mutta nyt nämä kepupaskat Bernerin johdolla aikoo luoda liikenteen ympärille yritysystävällistä pöhinää missä nykyinen hyvä systeemi korvataan semmoisella missä yrittäjä pääsee rahastamaan joka välissä. Koko yrittäjyys näissä saumakohdissa on tekemällä tehtyä eikä tuota yhtään mitään, vaan on sitä Ahon moittimaa toisten joutavaa palvelua.

Mikään ei muutu, vaan teennäistä ja teeskenneltyä yrittämistä joka on takapakkia nykysysyteemille.

Vierailija
80/287 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se mitään 3000 mk maksanut?

Hups, no ei. Mutta tuon ajan valuutassa se oli iso raha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä