Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua ahdistaa tuo liikennekaariasia niin paljon, että itkettää ja on ihan toivoton olo

Superahdistunut
19.01.2017 |

Olen ihan tosissani.
Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.

Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.

Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?

Kommentit (287)

Vierailija
241/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijat maksavat valtion budjettiin erilaisina veroina ja maksuina 8 miljardia. Olisi oikeasti hyvä, jos kaikki luopuisivat autoistaan samalla kellon lyömällä. Haluaisin nähdä mistä ne 8 miljardia sen jälkeen kerättäisiin. (Teiden yllä pitoon menee muutama sata MILJOONAA.)

Tiesitte varmaan, että ko 8 miljardista tuetaan myös julkista liikennettä. Lippujen hinnat pitäisi varmaan kolminkertaistaa ilman autoilijoita :)))

Vierailija
242/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa lähemmäs palveluita.

Mä asun, vittu, palveluiden naapurissa, vittu, ja silti , vittu, tää berneri vetäis mulle 50€/kk lisämenoja. Eli haista paska, vitun hipsteritorso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota mitään kantaa tähän tieliikenneasiaan enkä ole mikään Berneristä tykkäävä, mutta ihmetyttää yksi seikka. Kaikki olettavat, että tämä on Bernerin oma idea. Kyllä tilanne on nyt niin, että Sipilä on heittänyt Bernerin susille..... Eihän sen tarkoitus ole ollakaan kuin yhden kauden, joten ei huolta siitä pääseekö politiikkaan jatkossa. Sipilä ja muu hallitus poistuu takavasemmalle ja antaa Bernerin ottaa paskaa päähänsä. Täysin taktinen veto. Tottakai Berner otettiin ministeriksi, että keksii uusia ideoita ja nyt on tää homma.

Mutta hieman miettikää, täysin susille heitetty yritysjohtaja ja muu hallitus vetäytyy vastuusta..... Ihmettelen suuresti, että on suostunut tähän hommaan... Erityisesti Sipilältä outoa toimintaa antaa olettaa, että Berner huseeraa täysin omillaan....

Fatalji

Vierailija
244/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah! Blokkiii tuli. Jaahas, vauva.fi blokkaa taas käyttäjiä vääristä mielipiteistä. Upsista!

Näin sinusta tulee trolli!

Vierailija
245/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaas pukkaako Bernrin hommat  oikeudenkäyntejä! Omaisuus on Perustuslaissa suojattu ja omaisuudesta maksettu vero on osa omaisuutta. 

15 §

Omaisuuden suoja

Jokaisen omaisuus on turvattu.

Omaisuuden pakkolunastuksesta yleiseen tarpeeseen täyttä korvausta vastaan säädetään lailla

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731

Vierailija
246/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse Trafin sivuilla tuon laskelman ja omalla kohdalla kulut tippuisivat km-perusteisessa mallissa nykyisestä n. 1000 eurosta jonnekin 150 euroon. Eli kannatan ja vahvasti!

Eli tuossa mallissa maksaisin käytön mukaan siitä, että muutamia kertoja viikossa autoa käytän ja lähes aina Hgin seudulla. Näin ollen minun ei tarvitsisi esim. maksaa joidenkin Pohjois-Suomen harvaan käytettyjen teiden ylläpitoja ja kunnostuksia, vaan ne maksaisivat, jotka noita käyttävät. Me like :)

Vierailija
247/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Step 1: Nyt jäitä hattuun, sohvalle istumaan ja hengitys tasaiseksi.

Step 2: Jos (siis "jos", ei "kun") Bernerin teettämän selvityksen pohjalta lähdetään tekemään uutta lainsäädäntöä, aikaa ja tupakkaa palaa sen verran, että vuoden 2018 alku on hyvin epätodennäköinen ajankohta muutosten voimaantulolle.

Step 3: Jos (siis "jos", ei "kun") uutta liikennekaarta ruvetaan käytännössä toteuttamaan, alkuvaiheessa yksittäisen autonkäyttäjän ja -omistajan kokemat muutokset jäävät tyypillisesti pieniksi. Alussa on käytössä vain aikaan perustuva teiden käyttömaksu, joka on keskimäärin vähän yli 500 € vuodessa. Se on siis lisäkustannus ja sen vaikutusta vähentää se, että polttoaineen hinta laskee (varmaankin tilapäisesti) ja vuosittaista auton käyttömaksua alennetaan.

Step 4: Jos laskurilla saamasi luku (2000 €) on arvio uusista kustannuksista, se perustuu siihen, että Trafi on laittanut mukaan "laskennallisen autoveron osuuden" (= uudesta autosta myyntihetkellä maksettu autovero jaettuna 20 vuodelle). Sen olet jo maksanut autoa ostaessasi, eikä sinun tarvitse maksaa sitä uudelleen.

Step 5: Jos taas olet saanut laskurilla 2000 € suuruisen eron nykykustannuksiin verrattuna, olet todennäköisesti ilmoittanut autosi päästöt tai painon väärin. Leikin laskurilla useilla eri vaihtoehdoilla, enkä mitenkään päässyt noin suureen eroon nykytilanteeseen verrattuna.

Vierailija
248/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain suomalaiset huolehtivat kuuliaisesti päästöistä.  Sinänsä hullua kun katsoo rajan toiselle puolelle, jossa ilma on samaa kuin meillä, niin siellä ei paljon huolehdita päästöistä.  On tietysti ihan hyvä kun huolehditaan, mutta koetetaan pitää myös ne köyhät suomalaiset töissä, joilla ei ole varaa hankkia uusia autoja, vaikka veroa niistä pudotettaisiinkin.  He ajavat joka tapauksessa niillä vanhoilla autoilla, jos heille annetaan siihen taloudellinen mahdollisuus.  Toinen vaihtoehto on sitten, että he jäävät pois töistä.

Vierailija
249/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipa mieleen, että tämä uudistus rankaisee ihmisiä myös asumispaikan mukaan. Pääkaupunkiseudulla on niin hyvä julkinen liikenne ja lyhyet etäisyydet, että oma auto ei ole välttämättömyys. Mutta jossain haja-asutusalueella, jossa palvelut ja työpaikat ovat matkojen päässä ilman tehokasta julkista liikennöintiä, ihmiset ovat kusessa... Laki luo siis lisää epätasa-arvoa kansalaisten keskuuteen.  Se taas ei ole mikään uutinen nykyhallituksen kohdalla!

Tulipa mieleen, että kerrankin sellainen ehdotus, jossa ei tuettaisi verovaroin Suomen perähikiöiden ja korpien asuttamista. Itse olen melko maaseudulta kotoisin, mutta muuttanut kaupunkiin ihan siitä syystä, että palvelut ovat täällä laajemmat ja lähempänä sekä täällä on myös enemmän töitä tarjolla.

En sano siis, että missä kenenkin pitäisi asua ja ymmärrän kyllä niitä, jotka haluavat korvessa asua. Sitä vain en ymmärrä, että miksi joka ikisessä asiassa pitäisi verovaroin tukea näiden ihmisten asuinpaikan valintaa.

Vierailija
250/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun, vittu, palveluiden naapurissa, vittu, ja silti , vittu, tää berneri vetäis mulle 50€/kk lisämenoja. Eli haista paska, vitun hipsteritorso.

Mitä jos seuraisit uutisia tai menisit muualle uhoamaan. Tuo on vasta ehdotus. Ministeriöllä ei ole tällä hetkellä mitään toimenpiteitä asian suhteen menossa, eikä suunnitteilla. Tämän hetken laskurit ja laskelmat on ihan yhtä tyhjän kanssa. Trafi taisi mennä mediansaan. AP - älä menetä yöuniasi tämän uutisoinnin takia. 

Vierailija
251/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina huvittaa, että Suomessa kiihkoillaan ja perustellaan melkeinpä kaikki muutokset yms ilmaston suojelun edistämisellä. Hyvä juttu tietysti, että siihen keskitytään MUTTA täällä voidaan ajaa vaikka sellainen laki läpi (koska tämä on junttien junttila ja täystunarien päätösvallan alainen vittula) että kaupassa käytettäville muovipusseille tulee kiinteä vuosimaksu, sanotaanko vaikka 300€/vuodessa/talous, ihan sama ostatko niitä vai et, mutta kun luontoa on suojeltava. Sillä aikaa esim jenkkilässä pakataan KAIKKI vihannekset omiin muovipusseihinsa jne. Ja sielä on sitä populaa kuitenkin vähän enemmän kuin täällä. Ei ole SUOMEN tehtävä pelastaa maailmaa ja estää ilmastonmuutosta. Järki käteen näissä asioissa.

Vierailija
252/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liemola kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipa mieleen, että tämä uudistus rankaisee ihmisiä myös asumispaikan mukaan. Pääkaupunkiseudulla on niin hyvä julkinen liikenne ja lyhyet etäisyydet, että oma auto ei ole välttämättömyys. Mutta jossain haja-asutusalueella, jossa palvelut ja työpaikat ovat matkojen päässä ilman tehokasta julkista liikennöintiä, ihmiset ovat kusessa... Laki luo siis lisää epätasa-arvoa kansalaisten keskuuteen.  Se taas ei ole mikään uutinen nykyhallituksen kohdalla!

Tulipa mieleen, että kerrankin sellainen ehdotus, jossa ei tuettaisi verovaroin Suomen perähikiöiden ja korpien asuttamista. Itse olen melko maaseudulta kotoisin, mutta muuttanut kaupunkiin ihan siitä syystä, että palvelut ovat täällä laajemmat ja lähempänä sekä täällä on myös enemmän töitä tarjolla.

En sano siis, että missä kenenkin pitäisi asua ja ymmärrän kyllä niitä, jotka haluavat korvessa asua. Sitä vain en ymmärrä, että miksi joka ikisessä asiassa pitäisi verovaroin tukea näiden ihmisten asuinpaikan valintaa.

Tulipa mieleen, että kaikki eivät pysty muuttamaan vaikka haluaisivat. Kyse ei ole vapaasta valinnasta.Kaikille ei ole kaupungeissakaan töitä, eikä esimerkiksi entisestä asunnosta pääse haja-asutusalueella eroon, jotta pääsisi kaupunkiin asumistuen piiriin. Ja tulipa mieleen, etten enää yleensäkään haluaisi rahoittaa verorahoillani kaupunkiin muuttaneiden tukiaisia. Mukaan lukien joukkoliikennepalvelut.

Tulipa myös mieleen, että tällä jauhamisella päästään käsittelemästä isompia kokonaisuuksia. Siitä vain tappelemaan kaupunkilaiset ja maalaiset, työttömät ja työllistetyt, ne joilla on mahdollisuus ostaa sähköauto ja ne joilla elämä todellakin on kiinni muutamasta kympistä kuussa, ihan itsestä riippumatta.

Vierailija
253/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplataan autovero! Vanhojen louskujen arvo nousee ja valtio saa lisää rahaa. Win-win!

Vierailija
254/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuplataan autovero! Vanhojen louskujen arvo nousee ja valtio saa lisää rahaa. Win-win!

Varmaan tämä on jo varasuunnitelmissa, mikäli liikenneväyläuudistus vesittyy tai jopa hylätään. Niskuroivaa kansaa pitää rangaista. Kuitenkaan ei tarvitse kertoa, mikä estää käyttämästä muutamaa sataa miljoonaa autoilijoiden maksamista 8 miljardista eurosta teiden kunnossapitoon. Korjausvelasta sen kuin huudetaan ja syyllistetään. Eivät kaikki asianosaiset haluaisi pilata ilmaa louskuillaan, mutta vaihtoehdoksi jää pilata huoneilmaa kotona ja kasvattaa sosiaalimenoja.

Vierailija
255/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmisen sataa nousis ens kulut. Miettiny kans, että kiva se on sitte talvipakkasilla aamuyöllä kävellä töihin se 10km kun ei julkiset vielä silloin kulje.

Vierailija
256/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:DDDDDD ihme juntti. 50 e takia itkee... ja pakkoko kiroilla? oikein sulle!

Vierailija
257/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskurilla 600. Vasta lähti 5kk lomarahoista 1/3 eli käytännössä 700eur. Terv lähihoitaja, yh, työmätka 25km ja itkettää. En jaksa enään tätä ...skaa:( Aggressiot hallitusta kohtaan nousee kohta niin etten oikeasti kestä.

Vierailija
258/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi näppäilyvirhe 400. En silti kestä.

Vierailija
260/287 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhassa mallissa autoverosta saisi, oletetaan nyt, 1 mrd jos autojen myynti sujuu odotetusti. Oletetussa myynnissä on aina riski ettei se toteudukaan. Nyt tämä 1 mrd siirretään autoilijoiden maksettavaksi käyttömaksuina, joiden kerääminen on käytännössä 100% varmaa. Lisäksi uusi järjestelmä antaa mahdollisuuden korottaa näitä maksuja. Tämähän on ajan kuluessa oikea rahasampo - valtiolle, ei autoilijalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä