Mua ahdistaa tuo liikennekaariasia niin paljon, että itkettää ja on ihan toivoton olo
Olen ihan tosissani.
Trafin sivuilla on laskuri, jossa voi laskea paljonko pitää alkaa omasta autosta maksamaan. Mulla on vanha ropponen, koska muuhunkaan ei ole varaa sillä olen pienipalkkaisessa työssä. Työmatkan takia on pakko olla auto, kun sinne ei muuten pääse.
Laskurin mukaan mun maksut ois ensi vuonna melkein kolme tuhatta! Mulla ei mitenkään ole tuohon varaa. Mun vuosituloista tuo on 15 prosenttia! Ei mitään järkeä. En pysty sitä maksamaan, en siis voi pitää autoa. Mutta millä mä saan kauppareissut hoidettua? Miten huolehdin lapset päivystykseen? Miten hoidan asiat, kun joukkoliikennettä ei täällä ole ja lähimmät virastot on lakkautettu samoin päivystys. Niihin on matkaa 40-80 kilometriä per suunta. Kauppa sentään on vielä 10 kilometrin päässä. Mutta ei sinnekään lähdetä lapsiperheen ruokia ostamaan ilman autoa.
Miten me selvitään ensi vuodesta alkaen? Mä oon niin ahdistunut, että tuntuu etten saa henkeä. Itkettää vain. Miten tää maa on voinut mennä tämmöiseksi? Mitä mä teen?? Miten tämmöinen voi olla mahdollista?
Kommentit (287)
Km-perusteisena lähemmäs 6000e uudistus.
Bruttotulot 2000e/kk.
Kävisin töissä pystyäkseni käymään töissä. Kiitos Berner.
Liemola kirjoitti:
Tein itse Trafin sivuilla tuon laskelman ja omalla kohdalla kulut tippuisivat km-perusteisessa mallissa nykyisestä n. 1000 eurosta jonnekin 150 euroon. Eli kannatan ja vahvasti!
Eli tuossa mallissa maksaisin käytön mukaan siitä, että muutamia kertoja viikossa autoa käytän ja lähes aina Hgin seudulla. Näin ollen minun ei tarvitsisi esim. maksaa joidenkin Pohjois-Suomen harvaan käytettyjen teiden ylläpitoja ja kunnostuksia, vaan ne maksaisivat, jotka noita käyttävät. Me like :)
Ja isoveli kyttää jokaista ajoasi ikuisesti, ikuisesti, ikuisesti, ikuisesti.. Et enää koskaan ole vapaa.
Jos tuo idis menee läpi, taidan lopettaa autoilun. Tarvittaessa pärjään ilmankin, ja säästyneillä rahoilla ajaa taksillakin aika paljon.
En käsitä.Jos vuositulot on yli 30 000,niin miksi sulla ei lle 3000 euroa?Ja miksi itket?Pitäis varmaan itkeä,kun tulot on 15 000 e vuodessa ja olen asiantuntija.
Käykää nettiadresseissa allekirjoittamassa adressi, jossa vaaditaan Anne Bernerin erottamista ministerinvirasta. Toivon sydämeni pohjasta, että tähän tulisi ennätysmäärä allekirjoituksia ja Berneristä päästäisiin.
Porukka ei ole tajunnut että tuossa summassa on mukana polttoaine. Osa tuntuu luulevan että tuo summa korvaisi pelkän ajoneuvoveron.
gu kirjoitti:
Arvatkaas pukkaako Bernrin hommat oikeudenkäyntejä! Omaisuus on Perustuslaissa suojattu ja omaisuudesta maksettu vero on osa omaisuutta.
15 §
Omaisuuden suoja
Jokaisen omaisuus on turvattu.
Omaisuuden pakkolunastuksesta yleiseen tarpeeseen täyttä korvausta vastaan säädetään lailla
Palstapersuja koomisempia ovat vain nämä palstalakimiehet.
Mä olen päättänyt, että jos hallitukselta tulee vielä yksikin päätös joka syö mun työstä saamaa, alati pienenevää paikkaa, irtisanoudun ja jään hyvällä omallatunnolla sossun elätettäväksi. Ei tässä maassa ole mitään järkeä käydä enää edes töissä, kun kaikki rahat vedetään jollain verukkeella Sipilän ja muiden paskiaisten taskuun.
Vierailija kirjoitti:
http://www.talouselama.fi/uutiset/trafin-live-laskuri-valehtelee-harski…
Just tämä! Lukekaa hyvät ihmiset. Tämä on niin härskiä ja törkeetä että on vaikea uskoa todeksi! En tiedä kumpi on pahempi vaihtoehto, että tuo trafin sumutus on tahallista, tai sitten siellä ollaan niin tyhmiä (vaikea uskoa!) että tuo on lapsus. Aivan käsittämätöntä imbesilliyttä.
Liemola kirjoitti:
Tein itse Trafin sivuilla tuon laskelman ja omalla kohdalla kulut tippuisivat km-perusteisessa mallissa nykyisestä n. 1000 eurosta jonnekin 150 euroon. Eli kannatan ja vahvasti!
Eli tuossa mallissa maksaisin käytön mukaan siitä, että muutamia kertoja viikossa autoa käytän ja lähes aina Hgin seudulla. Näin ollen minun ei tarvitsisi esim. maksaa joidenkin Pohjois-Suomen harvaan käytettyjen teiden ylläpitoja ja kunnostuksia, vaan ne maksaisivat, jotka noita käyttävät. Me like :)
Joo, laskepa uudelleen ja ota huomioon että trafin laskurissa on vedätys. Siinä on tulevista summista vähennetty autovero, jonka olet maksanut nykyistä autoa ostaessasi. Mikäli sulla on jo auto, tulet häviämään tuon summan, sitä ei sulle kukaan tule takaisin maksamaan, mutta se on laskurissa huomioitu tulevaisuuden vaihtoehtojen hyödyksi. ;DD Suorastaan nerokas vedätys. Eli tuolla laskurilla voipi pyyhkiä p****ttä. Tervetuloa brennilään.
Ruben60 kirjoitti:
Step 1: Nyt jäitä hattuun, sohvalle istumaan ja hengitys tasaiseksi.
Step 2: Jos (siis "jos", ei "kun") Bernerin teettämän selvityksen pohjalta lähdetään tekemään uutta lainsäädäntöä, aikaa ja tupakkaa palaa sen verran, että vuoden 2018 alku on hyvin epätodennäköinen ajankohta muutosten voimaantulolle.
Step 3: Jos (siis "jos", ei "kun") uutta liikennekaarta ruvetaan käytännössä toteuttamaan, alkuvaiheessa yksittäisen autonkäyttäjän ja -omistajan kokemat muutokset jäävät tyypillisesti pieniksi. Alussa on käytössä vain aikaan perustuva teiden käyttömaksu, joka on keskimäärin vähän yli 500 € vuodessa. Se on siis lisäkustannus ja sen vaikutusta vähentää se, että polttoaineen hinta laskee (varmaankin tilapäisesti) ja vuosittaista auton käyttömaksua alennetaan.
Step 4: Jos laskurilla saamasi luku (2000 €) on arvio uusista kustannuksista, se perustuu siihen, että Trafi on laittanut mukaan "laskennallisen autoveron osuuden" (= uudesta autosta myyntihetkellä maksettu autovero jaettuna 20 vuodelle). Sen olet jo maksanut autoa ostaessasi, eikä sinun tarvitse maksaa sitä uudelleen.
Step 5: Jos taas olet saanut laskurilla 2000 € suuruisen eron nykykustannuksiin verrattuna, olet todennäköisesti ilmoittanut autosi päästöt tai painon väärin. Leikin laskurilla useilla eri vaihtoehdoilla, enkä mitenkään päässyt noin suureen eroon nykytilanteeseen verrattuna.
Tuohon neloskohtaan kommentoisin että laskurissa se on nimenomaan niin päin, että autoveron huomioiminen on vähennetty tulevaisuuden tuloksista. Eli laskuri näyttää nykytilanteeseen verrattuna liian hyvää tulosta tulevaisuudessa, koska tuota jo kertaalleen maksettua autoveroa ei saa takaisin ja autojen hinnat laskevat sen verran, myös totta kai käytettyjen. Se nyt vielä puuttuisi että sen autoveron joutuisi maksamaan uudelleen. Paitsi että tietysti sekin on tässä hullujenhuoneessa mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla laskee kaikki kulut huomattavasti :) Ajan käytännössä 90% kaikki ajot kaupungissa. Hyvä uudistus.
Sekö tekee uudistuksesta hyvän jos sinun tämän hetkinen maksurasitus siirtyy vaikkapa minulle?
Kyllä, en kuluta niitä teitä, enkä polttoainetta. Se maksaa, joka käyttää, yksinkertaista.
Eikö tätä voisi sitten soveltaa muihinkin kulutuksiin, esim. vaikka kouluun ja terveydenhoitoon?
Auton arvo kannattaa jättää nollaksi, niin näkee oikeasti mitä nytkytilanteessa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa lähemmäs palveluita.
Tuoko on oikeasti ratkaisusi, meidän kaikkien pitää muuttaa jonnekin keskustaan, jotta voimme luopua autoilusta? Asunnot myyntiin ja sitä rataa, eiku ainiin, eihän niitä sitten kukaan enää syrjempään osta kuin keskustojen ytimistä.
Tämä on aivan järjetöntä. Ihan käsittämätöntä. Ei VOI mennä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhassa mallissa autoverosta saisi, oletetaan nyt, 1 mrd jos autojen myynti sujuu odotetusti. Oletetussa myynnissä on aina riski ettei se toteudukaan. Nyt tämä 1 mrd siirretään autoilijoiden maksettavaksi käyttömaksuina, joiden kerääminen on käytännössä 100% varmaa. Lisäksi uusi järjestelmä antaa mahdollisuuden korottaa näitä maksuja. Tämähän on ajan kuluessa oikea rahasampo - valtiolle, ei autoilijalle.
Autoveotuotto on tosiaan ollut miljardin paikkeilla ja autoja on pari miljoonaa, joten tuosta saa suorana laskettua sen että ajoneuvon vuosimaksut tulee nousemaan nykyiasestä keskimäärin 500€/vuodessa, jotta verokertymä pysyy ennallaan.
Itsellä on focus jonka hiilidioksidipäästöä on 136g/km ja laskurin mukaan minun kuluni nousevat noin 120€/vuodessa. Mitä vanhempi ja enemmän kuluttava auto, niin sitä enemmän kulut nousee.
Vierailija kirjoitti:
Ruben60 kirjoitti:
Step 1: Nyt jäitä hattuun, sohvalle istumaan ja hengitys tasaiseksi.
Step 2: Jos (siis "jos", ei "kun") Bernerin teettämän selvityksen pohjalta lähdetään tekemään uutta lainsäädäntöä, aikaa ja tupakkaa palaa sen verran, että vuoden 2018 alku on hyvin epätodennäköinen ajankohta muutosten voimaantulolle.
Step 3: Jos (siis "jos", ei "kun") uutta liikennekaarta ruvetaan käytännössä toteuttamaan, alkuvaiheessa yksittäisen autonkäyttäjän ja -omistajan kokemat muutokset jäävät tyypillisesti pieniksi. Alussa on käytössä vain aikaan perustuva teiden käyttömaksu, joka on keskimäärin vähän yli 500 € vuodessa. Se on siis lisäkustannus ja sen vaikutusta vähentää se, että polttoaineen hinta laskee (varmaankin tilapäisesti) ja vuosittaista auton käyttömaksua alennetaan.
Step 4: Jos laskurilla saamasi luku (2000 €) on arvio uusista kustannuksista, se perustuu siihen, että Trafi on laittanut mukaan "laskennallisen autoveron osuuden" (= uudesta autosta myyntihetkellä maksettu autovero jaettuna 20 vuodelle). Sen olet jo maksanut autoa ostaessasi, eikä sinun tarvitse maksaa sitä uudelleen.
Step 5: Jos taas olet saanut laskurilla 2000 € suuruisen eron nykykustannuksiin verrattuna, olet todennäköisesti ilmoittanut autosi päästöt tai painon väärin. Leikin laskurilla useilla eri vaihtoehdoilla, enkä mitenkään päässyt noin suureen eroon nykytilanteeseen verrattuna.
Tuohon neloskohtaan kommentoisin että laskurissa se on nimenomaan niin päin, että autoveron huomioiminen on vähennetty tulevaisuuden tuloksista. Eli laskuri näyttää nykytilanteeseen verrattuna liian hyvää tulosta tulevaisuudessa, koska tuota jo kertaalleen maksettua autoveroa ei saa takaisin ja autojen hinnat laskevat sen verran, myös totta kai käytettyjen. Se nyt vielä puuttuisi että sen autoveron joutuisi maksamaan uudelleen. Paitsi että tietysti sekin on tässä hullujenhuoneessa mahdollista.
Soopaa. Kokeile itse laskurilla. Autovero on lisäkuluna nykykuluissa. Jos laitat auton arvoksi nolla, niin nykykuluista putoaa autoveron osuus pois, tulevaisuuden summiin se ei vaikuta mitenkään. Ja kyllä todellakin on käymässä niin että vanhojen autojen omistajat tulevat maksamaan autoveron uudestaan käyttömaksuina.
Kun autoeron tuotto peritään koko autokannasta, se tekee jokaiselle autolle 500€/vuodessa. Jos korotettua käyttömaksua perittäisiin vain uusista autosta jotka on ostettu ilman autoveroa, niin maksuhan olisi ensimmäisenä vuotena saman verran kuin keskimääräinen autovero, eli 7000€/vuodessa.
Maaseudulla auto pakollinen mutta kaupungissa ei. Joten toivottavasti osa luopuu.
Se on kiva kun Tampereelle ollaan vihdoin saatu rantatunneli jota pitkin on hyvä huristella mutta Kepun takia joutuu piruillessaan siirtymään muun katuverkoston käyttämiseen. Kun kysehän on siitä, että ei vaan piruillessaankaan viitsi maksaa berneriveroja.
Onko kenenkään muun mielestä Berner jo ulkonäöltään tietämättömän ja ylimielisen näköinen?
Kuten Makwan sanoi, joistakin vain näkee ettei ne ole hyviä
"Siinähän kommarit pidätte mielenosoituksia. Persut ovat nyt hallituksessa ja jytkyttävät suomalaiset syvälle suohon."
Käsittääkseni, PerusSuomalaiset ovat ainoita hallituksessa, jotka VASTUSTAVAT Bernerin esitystä, siten JUURI HE voivat sen myös KAATAA! Nyt seurataan tarkkaan vastustavatko vain, vai kaatavatko myös!!!
- EI, progressiivisen verotuksen hiljaiselle purkamiselle (=tasavero)
_ EI, suomalaisten kansallisomaisuuden, infrastuktuurin, koulutuksen ja terveydenhuollon siirrolle monikansallisille yhtiöille tai suomalaisille yhtiöille, jotka eivät edes maksa verojaan Suomeen.
- EI, ministerien sisäpiiri-bisnekselle.
... pikku hiljaa voisin kuvitella, että joku idiootti olisi valmis myymään pohjavetemmekin Nestlelle. Juha?
Se on juuri näin. Itseäkin vitutti maan meno, kunnes vuosia sitten joku lamppu syttyi päässä ja tajusin kuinka helppo on päästä yhdeksi noita harvoja ja valittuja. Aloin laittamaan 10% tuloistani osakkeisiin. Oli se sitten opintotuki, palkka tai työttömyyskorvaus niin ensin laitoin 10% sivuun ja sitten katsoin mihin loput riittää. Nyt kertyy jo ihan kivasti pääomia minunkin taskuun muiden tekemästä työstä. Ja tämän voi tehdä kuka vaan, kun minäkin siihen työttömänä opiskelijana pystyin. Kyse on vain priorisoinnista.