Varoitus, älkää ikinä ryhtykö henkilökohtaisen avustajan työhön
Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.
Kommentit (690)
Miettikää omaishoitajaa joka on 24 tuntia vuorokaudessa hoitamassa näitä väkivaltaisia hoidettavia.
Tuttu on avustajana cp:lle
Mut ihmetyttää moni asia.. Tää cp meinaan käyttää kaikki tunnit ja kaupungilta anomansa lisätunnit (usein lisätuntejakin) siihen, että juopottelee. Käyvät lomamatkoilla, tapahtumissa, keikoilla ja kaikissa mahdollisissa jutuissa. useita kertoja kuussa jotain..
!Mutta! Kaikissa pääasia on alkoholi. Aamusta iltaan avustaja juottaa alkoholia avustettavan pomonsa kurkusta alas. Selvää päivää avustettavalla ei KOSKAAN ole, kun avustaja käytössä.
Joo on oikeus elää niin, kuin eläis ilman vammaa. Tiedän. Mutta mietin oikeesti sitä rahamäärää, joka tohon syydetään. Sekä ongelmaa, jonka yhteiskunta maksaa tälle vammaiselle tukemalla tätä elämäntapaa.
Millä moraalilla, joku saa palkan kaataessaan toisen suuhun viinaa, mutta ei voi puuttua alkoholismiin, joka on jo tällä vakava sairaus.
Eikö raha-avustuksiin voi asettaa joitakin ehtoja, ettei suoraan edistetä ja auteta tuhoamaan itseään. Ei sitä muillekaan juopoille kustanneta matkoja ja kaikkea viihdykettä aivan loputtomasti.
Mietin niitä vammaisia, jotka taistelevat saadakseen edes välttämättömään raha-avustuksen. Sitten on yks jolla on oma juottaja ja kaikki mahdollinen, että pääsee nauttimaan änkyräkänneistä.
Kuka avustaja pystyy tähän.ammattitaitoa ja - etiikkaa se ei ainakaan vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Kuka avustaja pystyy tähän.ammattitaitoa ja - etiikkaa se ei ainakaan vaadi.
Onko etiikka siis sitä, että joku läski ja tupakoiva avustaja tai hoitaja estää vammaisen dokaamisen sillä perusteella, että siitä on hänelle haittaa? Ehkä etiikkaa ei pidä nähdä ainoastaan jonain ihanteellisena tavoitetilana, vaan suhteessa ympäröivän yhteiskunnan tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan olin 3kk erään tosi lihavan naisen avustaja. Selkä kipeytyi häntä autellessani. Hän oli todella ilkeä ja katkeroitunut ihminen. Liikkui sähköavustetulla pyörätuolilla. Hänellä oli 3 avustajaa ja kaikki olivat hänen mielestään surkeita. Hän oli aina pahantuulinen ja vihainen. Mikään ei koskaan ollut hyvin. Eräänä päivänä vaan lähdin, en enää kestänyt. Hän hakee jatkuvasti uusia avustajia mol:in sivuilla. Tekisi mieleni paljastaa hänen nimensä, jotta kukaan ei erehtyisi hänen avustajakseen. Tämä kokemus riitti kyseisistä töistä.
Kannattaa harkita mihin toimeen lähtee - ihan perustellisesti.
Jos ei ole kiirettä saada työtä, niin kannattaa tosiaan seurailla avustajien vapaita paikkoja rauhassa ja katsoa kuka hakee toistuvasti uusia avustajia. Avustettavissa on paljon hankalia ihmisiä ja työnantajamallin vuoksi suhde hankalaan avustettavaan voi olla todella haastava.
Itse siirryin muihin hommiin, mutta muistan esimerkiksi päiviä, kun minun olisi pitänyt toimia piristäjänä, ystävänä, terapeuttina, suunnitella ruokaostokset, kokata niistä herkkuruokaa ja samalla vielä pyörittää pienen vauvan hoito kaiken sivussa. Samaan aikaan avustettava istuu ja näprää kännykkäänsä koko päivän, valittaa vaan välillä kuinka ruoka ei ollut kovin hyvää. Lopulta kun kaiken jälkeen pääset hengähtämään ja istut alas, niin samantien avustettava käskyttää viemään oman likaisen räkäpaperinsa roskiin. Ettei vaan ehtisi istua ja levätä hetkeäkään...
No kateellinen en silti ole, heillä jää kokonainen elämä elämättä, kun istuvat kaikki päivät nenä kiinni oman kännykkänsä näytössä surkutellen omaa surkeuttaan.
Avustaja, kun toimii avustettavan käsinä ja jalkoina, on avustettavan oltava läsnä esim. siivouksen, ruuanlaiton yms. aikana. Asiat esim. ruoan laitto hoidetaan avustettavan ohjeiden mukaan, sillä avustaja toimii vain käsinä ja jalkoina.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu on avustajana cp:lle
Mut ihmetyttää moni asia.. Tää cp meinaan käyttää kaikki tunnit ja kaupungilta anomansa lisätunnit (usein lisätuntejakin) siihen, että juopottelee. Käyvät lomamatkoilla, tapahtumissa, keikoilla ja kaikissa mahdollisissa jutuissa. useita kertoja kuussa jotain..!Mutta! Kaikissa pääasia on alkoholi. Aamusta iltaan avustaja juottaa alkoholia avustettavan pomonsa kurkusta alas. Selvää päivää avustettavalla ei KOSKAAN ole, kun avustaja käytössä.
Joo on oikeus elää niin, kuin eläis ilman vammaa. Tiedän. Mutta mietin oikeesti sitä rahamäärää, joka tohon syydetään. Sekä ongelmaa, jonka yhteiskunta maksaa tälle vammaiselle tukemalla tätä elämäntapaa.
Millä moraalilla, joku saa palkan kaataessaan toisen suuhun viinaa, mutta ei voi puuttua alkoholismiin, joka on jo tällä vakava sairaus.
Eikö raha-avustuksiin voi asettaa joitakin ehtoja, ettei suoraan edistetä ja auteta tuhoamaan itseään. Ei sitä muillekaan juopoille kustanneta matkoja ja kaikkea viihdykettä aivan loputtomasti.
Mietin niitä vammaisia, jotka taistelevat saadakseen edes välttämättömään raha-avustuksen. Sitten on yks jolla on oma juottaja ja kaikki mahdollinen, että pääsee nauttimaan änkyräkänneistä.Kuka avustaja pystyy tähän.ammattitaitoa ja - etiikkaa se ei ainakaan vaadi.
Mä olen vähän eri mieltä. Se on hänen elämä ja rahat, vaikka ne joltain valtiolta alun perin annetaankin. Saa tehdä niillä mitä haluaa, ja elämälläänkin. Jos sitä ei kestä, ei kannata alkaa hänen avustajaksi.
Mulle Riitti kirjoitti:
Jos ei ole kiirettä saada työtä, niin kannattaa tosiaan seurailla avustajien vapaita paikkoja rauhassa ja katsoa kuka hakee toistuvasti uusia avustajia. Avustettavissa on paljon hankalia ihmisiä ja työnantajamallin vuoksi suhde hankalaan avustettavaan voi olla todella haastava.
Itse siirryin muihin hommiin, mutta muistan esimerkiksi päiviä, kun minun olisi pitänyt toimia piristäjänä, ystävänä, terapeuttina, suunnitella ruokaostokset, kokata niistä herkkuruokaa ja samalla vielä pyörittää pienen vauvan hoito kaiken sivussa. Samaan aikaan avustettava istuu ja näprää kännykkäänsä koko päivän, valittaa vaan välillä kuinka ruoka ei ollut kovin hyvää. Lopulta kun kaiken jälkeen pääset hengähtämään ja istut alas, niin samantien avustettava käskyttää viemään oman likaisen räkäpaperinsa roskiin. Ettei vaan ehtisi istua ja levätä hetkeäkään...
No kateellinen en silti ole, heillä jää kokonainen elämä elämättä, kun istuvat kaikki päivät nenä kiinni oman kännykkänsä näytössä surkutellen omaa surkeuttaan.
Niin meinasit, että avustettavalle on avustaja myönnetty ”huvin vuoksi”, ja tila on vähän kuin omaa syytä? Mitä heidän sinun mielestäsi pitäisi tehdä? Ihmeparantua? Tuollaiseen viittaa viimeinen kappale tekstissäsi. Outo asenne sinulla, ehkä ihan hyvä että vaihdoit alaa:
Vierailija kirjoitti:
Avustaja, kun toimii avustettavan käsinä ja jalkoina, on avustettavan oltava läsnä esim. siivouksen, ruuanlaiton yms. aikana. Asiat esim. ruoan laitto hoidetaan avustettavan ohjeiden mukaan, sillä avustaja toimii vain käsinä ja jalkoina.
Näinhän se pitäisi olla, mutta harvoin taitaa olla, kun ollaan ennemminkin totuttu siihen, että avustaja ei avusta vaan toimii paremminkin palvelijana. Minulle yritettiin antaa jopa potkut siitä hyvästä kun "rasitin" vieressä tietokonneella pelaavaa avustettavaa sillä, että kysyin mitä mausteita hän ruokaansa haluaa..
Vierailija kirjoitti:
Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta.[/qjuote]
Miksi ottaa pulttia jostain random avustettavasta, jolla nyt vain sattuu olemaan känkkäränkkäpäivä?
Mä oon toiminu hoitaja-opintojen aikana henkilökohtasena avustajana sekä myös ennen opintojani satunnaisesti.
Mul on ollu tosi erilaisia asiakkaita, ja se millanen asiakas on vaikuttaa tosi paljon siihen että millasena kokee työpäivän.
On ollu kivoja asiakkaita joiden kanssa ollut mukavaa esim. kehitysvammaisen tytön harrastuksissa avustajana (tosi mukavaa :)).
Sit on ollu sellasia keikkoja, missä on pyydetty esim. vaimolta salaa ulkomaille mukaan lähtöä, on lääpitty ja pyydetty yhessä saunomaan, odotettu flirttiä, sit on yks nainen joka alko väittää että minä/joku muu muutamasta avustajajasta varastettiin häneltä jotain kuppeja ja jouduin tästä asiasta selittämään esimiehille jotka soitteli mullekin jne jne (en ollut varastanu, ja syytösten kohteeks joutuminen ei ollu mukavaa sen takia ku oon nii rehellinen muutenki ja ne kipot makso vissii 1 e kpl. :D)
Sit on ollu sellasia tosi sairaita vanhempia ihmisiä, jotka huutaa ja räyhää
Sit on ollu mukavia, joskin tosi sairaita yksilöitä, ja sellasia sairauksia mistä esimiehetkään ei tiedä ja sit saanu niissä miettiä ett onko esim tartuntavaaraa, ja suojautumistarvikkeita yms EI oo ollu, eikä niitä oo tarjottu jne, eli aika heitteille jätetty avustajat.
........ Ja joo, en tee enää kys. työtä, en tykkää olla ihmisten kotona, se on mulle ahdistavaa, lisäks en tykkää tommosesta suunnistamisesta ympäri kaupunkia, työvuorot usein tosi huonosti suunniteltuja työntekijän kannalta esim "aamulla klo 8-11 ja illalla klo 18-21." mulle vaan sanottiin että "joo, sähän voit vaikka hengailla siinä lähiostarilla sit ton väliajan eli 6 tuntia. :D
On helpompiiki paikkoi ja töitä, mis ei tarvii joutuu arvaamattomiin tilanteisiin!!! :)
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette siitä että avustajia välittävä firma saattaa soittaa (jos avustajalla on aamuvuoro), että voitko jäädä myös iltavuoroon koska toinen avustaja perui tai sairastui? Silloin on töissä esim. Klo 8-20. Eli saatetaan soittaa aamuvuoron aikana että voisitko muuten jäädä myös iltavuoroon. Äkillisestä vuorosta saa pienen korvauksen (vähän yli 10 e palkan päälle miinus verot).
No sehän on ihan hyvä että kysyvät. Jos sattuu olemaan tarvetta lisätienesteille ja ilta vapaa, niin suostuu. Jos ei syystä tai toisesta halua niin sitten kieltäytyy. Mikä tässä olisi ongelmana?
ja siis mies-avustettavat on aina tykänny musta enemmän ku nais-avustettavat, mut mies-avustettavilta oon myös suurimmalta osalta joutunu kohtaa iskuyrityksii jne, mut sit ne on myös kehunu enemmän ja ollu tsemppaavii, naiset taas usein ollu töykeitä :)!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oui kirjoitti:
Keikoilla/ baareissa humalaisten vammaisten avustaminen on varmasti oikein antoisaa.
Saakohan siihenkin käyttää henkilökohtaista avustajaa, usein ainakin vammaisia nähnyt baareissa ja miettinyt miten siellä pärjäävät.
Mun yksi tuttu on avustaja ja käy tuon avustettavan kanssa noin kerran viikossa baarissa. Siis se avustettava ottaa kuppia ja tuo avustaja selvinpäin. Toisaalta ymmärrän mutta toisaalta en ymmärrä et yhteiskunnan varoja haaskataan siihen et joku pääsee baariin. Toki se on sitten jostain muusta jutusta pois mutta ei siltä tunnu et on avustajalle välttämätön tarve jos tunnut käytetään baarissa olemiseen. Ei kai se mikään ihmisarvo ole?
Eli vammaisen pitäisi kärvistellä kotona? Kun se avustaja on sitä varten, että ihminen voi tehdä just niitä juttuja mitä tekisi, jos ei ole vammainen. Jos ihmisellä on käytössä tietyt avustajatunnit ja tykkää vaikka käydä festareilla, niin sitten menee festareille.
Aika fasistinen ja julma olisi yhteiskunta, joka sallisi vammaiselle vaan minimihuolenpidon neljän seinän sisällä.Se, että joutuu itse avustettavaksi voi tapahtua milloin tahansa. Riittää, kun liukastut pahasti pihalla.
Jos joutuu avustettavaksi, täytyy elää sen kanssa että EI voi tehdä kaikkea samaa kuin muut. Eihän köyhillekään makseta että ne pääsee ulkomaanmatkoille.
Jos tekee jotain avustajan kanssa, kyse ei kuitenkaan ole yhtään samasta asiasta kuin että tekisi itse. Tuollainen terveen larppaaminen on henkisesti tosi epätervettä. Jos ei itse pysty, täytyy oppia elämään sen kanssa että elämä on nykyään aika rajoittunutta ja onni ja ilo etsitään jostain muualta kuin keikoilta ja baarista ja monimutkaisista kampauksista.
Jos joutuu avustettavaksi, pitäisi ymmärtää olla nöyrä ja kiitollinen kaikesta saamastaan avusta, eikä ottaa mitään tuollaista "minulla on oikeus" -asennetta.
Laki on tässä kohtaa aivan väärässä. Avustajan ei tule mahdollistaa kaikkea sitä, mitä avustettava tekisi jos itse pystyisi. Avustajan pitäisi mahdollistaa peruseläminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oui kirjoitti:
Keikoilla/ baareissa humalaisten vammaisten avustaminen on varmasti oikein antoisaa.
Saakohan siihenkin käyttää henkilökohtaista avustajaa, usein ainakin vammaisia nähnyt baareissa ja miettinyt miten siellä pärjäävät.
Mun yksi tuttu on avustaja ja käy tuon avustettavan kanssa noin kerran viikossa baarissa. Siis se avustettava ottaa kuppia ja tuo avustaja selvinpäin. Toisaalta ymmärrän mutta toisaalta en ymmärrä et yhteiskunnan varoja haaskataan siihen et joku pääsee baariin. Toki se on sitten jostain muusta jutusta pois mutta ei siltä tunnu et on avustajalle välttämätön tarve jos tunnut käytetään baarissa olemiseen. Ei kai se mikään ihmisarvo ole?
En minäkään moista ymmärrä, mutta yhtälailla moni ns. tervekin baarissa käy. Tärkeää on, että vammainenkin saa päättää itse.
Miksi täytyy teeskennellä itsemääräämisoikeutta, kun sitä ei tosiasiassa ole? Jos ei pysty tekemään itse, eikä edes maksamaan avustajaansa itse, miksi pitäisi saada päättääkään? Varsinkin jos avustettava ei edes töissä käy, sehän on yhteiskunnan silmissä täysin lapsen tasolla, eikä lapsetkaan mitään päätä. Se että on iällisesti aikuinen, ei tarkoita, että olisi de facto aikuinen. Kun ei ole aikuisen vastuuta eikä kykyä huolehtia itsestään, kuten aikuisten kuuluisi.
Minulla on kokemusta nyt seitsemästä avustettavasta. Heistä 4 on ollut mukavia peruskohteliaita ihmisiä, jotka ymmärtävät kyseessä olevan työsuhde. He myös ovat pitäneet kiinni suunnitelluista työvuoroista tai jos eivät niin palkka on silti tullut sovituilta tunneilta ymmärrettävästä. Yhden kanssa olimme niin joustavia että pystyimme puolin jos toisin sopimaan vapaita tai muuttamaan aikoja keskustelemalla asiallisesti ja aina toista arvostaen. Työtehtävät olivat heidän kanssaan sovittu hyvin ennakkoon ja niissä pysyttiin. Jos jotain erikoisempaa pyydettiin arjesta poikkeamaan esim. minua yksin ulkoiluttamaan koiraa ilman häntä (oli vaikka erittäin kivulias päivä hänellä) tai leikkaamaan pihanurmi niin sen näki että hän arvosti minua, kiitti kovasti. Tunsin että tein jotain tärkeää, joten pienet poikkeamat työsopimuksessa ei haitannut. Minua ei koskaan solvattu vaan palaute ja pyynnöt oli asiallista...kuin oltaisiin samanarvoisia.
Mutta nämä loput avustettavat. Heidän kanssaan nämä samat työtehtävät tuntuvat erilaisilta koska tunnet ettet kelpaa, aina on jotain mitä pitäisi tehdä enemmän ja paremmin. Saatetasn olettaa että kun nyt tykkäät koirista niin etkö omalla ajallasi veisi lenkille? Minusta aloite tuollaisiin omalla ajalla juttuihin pitäisi tulla avustajalta. Muuten se on alentavaa. Myös se on osoitus siitä että on piika eikä avustaja kun avustettavalla on perhettä, mutta teet kaikki kodin kotityöt. Pitäisi hinkata myös ovenkarmit ja jalkalistat kun he eivät jaksa tehdä sitä vuosikymmeniin itse. Myös tällainen on tuttua että kun avustaja saadaan niin voidaankin tehdä suursiivous, kaikki kaapit vihdoin järjestykseen, ikkunat pestään, niityt viikatteella alas ja ulkorakennus maalataan.
Näen avustamisen paljon sellaisena, että vapaa-ajan avustamiseen myönnetyt tunnit käytetään harrasteisiin niin että siinä avustaja auttaa avustettavaa harrastamaan. Siinä ollaan yhdessä esim. Lenkkeily yhdessä, koiran yhdessä ulkoiluttaminen ja hoitaminen, ruoan teko ja leipominen yhdeddä, teatterit, uinti, kuntosali, hiusten laitto ja kauneus. Tämä lista on yhtä värikäs kuin on avustettavakin. Mutta kaikkea vain sillä ehdolla että avustettava on mukana ja maininta työsopimuksessa. Harrsstus ei voi olla pihanhoito, mutta avustaja tekee kaiken itse avustamatta.
Toinen mihin avustustunteja myönnetään on kotona arjen mahdollistamiseen kuten kotityöt, ruoanlaitto, hygienia. Tämä on usein vaikeammin vammaisilla ja niillä jotka eivät asu palvelutaloissa. Nämä ovat elämän kannalta välttämättömiä asioita ja siihen ei voi kuulua hammasharjalla lattiarakojen jynssäys tai kyykytys niin että avustettava käskyttää vaikkapa poimimaan roskia lattialta mitkä on tahalleen siihen heittänyt(on kokemusta) eikä myöskään elämälle turhanpäiväisiä asioita kuten että haluanpa kuunnella laulua...laulappa nyt jotain jne.
Kaikkea sitäkin on tullut koettua ja omat rajat olen avustajana löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin kokeilla avustajan työtä. Se sopisi opintoihini ja elämäntilanteeseeni hyvin. Mutta miten sitten tietää, onko avustettava ns. hankala vai mukava? Ovatko nuoremmat avustettavat yleensä asiallisempia?
Mulla on kokemusta kuudesta avustettavasta. Pari niistä ahdisteli seksuaalisesti,olivat keski ikäisiä miehiä,invalideja. Sitten oli yksi nainen,tosi ihana tapaus. Sitten kaksi nuorta miestä,toinen äreämpi, toinen ihana. Sitten oli Parkinson ihminen,äreä kuin piru...
Minä en vaan anna pilata elämääni. Hoidan ne mitä pystyn ja suljen korvani ja mieleni turhalta ininältä. Piste. Ja jos minun ulkonäköä tms haukutaan niin mietin,että millä lihaksilla v...n vammainen minua haukkuu,kun ei ole itsekään mikään viehättävä eikä omaisensakaan.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisen avustajan halutaan tekevän...(suoraan ilmoituksista)
.....työt ovat kotitöitä, kuten siivousta ja asiointia, .Ajokortti ja oman auton käyttömahdollisuus ovat avustajalle välttämättömiä.
työnä'"muu asiointi"sekä ulkoilu ja kodin siistimistyöt yms.
erilaiset kodinhoitotyöt esim. siivous, silitys, pihatyöt, "asiointi", kaupassa käynnit,
,koirien hoito---Esimerkiksi Siivooja/Kodinhoitaja hoitaa kodinhoidolliset siivoustyöt ammattitaidolla ---ei kai henkilökohtaista avustajaa palkata tätä varten.
Siivooja/kodinhoitaja toimii itsenäisesti kotipalveluasiakkaiden kotisiivoojana ihan asiallisella palkalla , miksi siis nämä(kin) tehtävät nakitetaan henkilökohtaisille avustajille? <
Siivoatko itse kotonasi koskaan? Avustaja tekee ne kaikki työt mitkä avustettava tekisi itse jos pystyisi. Eli siivoaisi. Itse siivoan omaa kotiani päivittäin imuroimalla koska lemmikeitä mutta kaikki varmaan vähintään kerran viikossa siivoaa lemmikitönkin.
Aikamoista hyväksikäyttöä.