Varoitus, älkää ikinä ryhtykö henkilökohtaisen avustajan työhön
Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useat todistajat kertoivat oikeudelle Seppäsen kostonhimosta ja väkivaltaisuudesta häntä vastaan asettuvia ihmisiä kohtaan.
Oliko hänellä henkilökohtainen avustaja vai miten tämä liittyy aiheeseen?
Siten, että se mitä kirjoittaja kertoi avustajana toimivan tuttavansa tekevän, on rikollista ja sairasta. Yhtä rikollista ja sairasta kuin mitä Seppänen teki. Seppänen tosin kävi kai vain tavisten kimppuun, ei vaikeavammaisten.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työaikalaki ja lakisääteisen työvuorolistan / varalla-olokorvausten noudattaminen muka yhtäkkiä ei koskisi tippakaan näitä "olen työnantajasi vaikka kunta maksaa palkan" tapauksia jotka voivat mielestään tulkita lakia suuripiirteisesti omaksi hyväkseen ellei avustaja älyä tarkistaa mitä laki sanoo?
Työnantajan tulee noudattaa lakia työntekijän kanssa. Vaikka kunta maksaa palkan.
Henkilökohtaiset avustajat,
Heti aivan ensimmäiseksi selvitätte avustajaa itselleen hakevalta:
- Kirjallinen osapuolten allekirjoitettu /päivätty työsopimus (tehtävä ennen ensimmäistäkään työvuoroa!) , jossa selkeä toimenkuva ja
-Työaikalaki ja läkisääteinen työvuorolista kunnossa
-Varalla-olo vaatimus ja varallaolon palkkaus
Mikäli noissa asioissa jotain epämääräsitä tai aletaan änkkäämään, niin unohtakaa koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työaikalaki ja lakisääteisen työvuorolistan / varalla-olokorvausten noudattaminen muka yhtäkkiä ei koskisi tippakaan näitä "olen työnantajasi vaikka kunta maksaa palkan" tapauksia jotka voivat mielestään tulkita lakia suuripiirteisesti omaksi hyväkseen ellei avustaja älyä tarkistaa mitä laki sanoo?
Työnantajan tulee noudattaa lakia työntekijän kanssa. Vaikka kunta maksaa palkan.
Henkilökohtaiset avustajat,
Heti aivan ensimmäiseksi selvitätte avustajaa itselleen hakevalta:
- Kirjallinen osapuolten allekirjoitettu /päivätty työsopimus (tehtävä ennen ensimmäistäkään työvuoroa!) , jossa selkeä toimenkuva ja
-Työaikalaki ja läkisääteinen työvuorolista kunnossa
-Varalla-olo vaatimus ja varallaolon palkkaus
Mikäli noissa asioissa jotain epämääräsitä tai aletaan änkkäämään, niin unohtakaa koko juttu.
!!
Monessa tapauksessa olisi myös kiva, jos jo työpaikkailmoituksessa kerrottaisiin vähän tarkemmin työtehtävistä. Voi ilmoittaa sellaisissa paikoissa, joissa voi olla anonyymi. Se säästäisi kaikkien osapuolien aikaa, kun vain ne, jotka tietävät selviytyvänsä kaikista tehtävistä hakisivat paikkaa.
Älkää hei puhuko mitään avustettavistanne netissä, heidät voidaan tunnistaa. Nettiin kirjoitettua ei saa koskaan pois se on ja pysyy. Eikö teillä ole mitään vaitiolovelvollisuutta?
Onkohan nämä palstalla kirjoittelijat vain trolleja taikka mielisairaita? Roolipelaavat muka avustajaa. Tämän palstan kirjoituksia ei kannata uskoa ollenkaan.
On varmasti vaitiolovelvollisuus monesta asiasta. Sitten on näitä tapauksia (huom! ei koske kaikkia työnantajia), joissa työnantaja ei halua noudattaa työnantajan laissa säädettyjä velvollisuuksia. Kun työntekijää kiusataan, ei ole enää kyse työnantajan henkilökohtaisista asioista. Avustaja on yleensä todella yksin tällaisten tilanteiden kanssa. Jos vammaispalvelut ja muut näitä töitä järjestävät jollakin tavalla auttaisivat avustajia hankalissa tilanteissa, näitäkään ketjuja ei varmasti olisi.
Voi olla todella hankalaa saada työsopimuksia ja työtodistuksia. Niin että varokaa todella, jos nämä ovat teille tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla todella hankalaa saada työsopimuksia ja työtodistuksia. Niin että varokaa todella, jos nämä ovat teille tärkeitä.
Toi on muuten totta. Moni joutuu hankaluuksiin ton takia.
Kyllä tämä ketju puoltaa paikkaansa. Tämän luettuaan tietää, millaista työ pahimmillaan on ja millaisia "helmiä" sillä kentällä odottaa..
Vierailija kirjoitti:
Jos avustettava on hankala persoona ja avustaja haluaa päättää työsuhteen - työtodistuksen saaminen voi olla joka tapauksessa vaikeaa ihan vain siitä avustettavan vittumaisuudesta johtuen. Yksi nettikeskustelu sinne tai tänne ei ole työntekijän vika.
Nää työpaikkailmoitukset... "osaat siivota, kokata, kädessäsi pysyy tarvittaessa lumikola rai ruohonleikkuri, osaat vahtia lapsia"... mitä hemmettiä??? Valtaosassa ilmoituksista vaadittiin em. asioita ja monissa toivottiin sairaanhoitajan tai fysioterapeutin taustaa... wtf???
Onkohan tämä nyt ihan sallittua?
Mitä noihin avustajan tehtäviin sitten ihan oikeasti kuuluu? Musta tämä keskustelu kuulostaa siltä että vaikka avustaja auttaa "arkiaskareissa, joihin avustettava ei itse pysty", ei avustajan tehtäviin silti palstan mukaan kuulu oikein mitään, koska kyllähän ne palvelut voi myös ostaa muualta. En siis oikeasti tiedä mitä tuohon työhön normaalisti kuuluu.
Eniten ihmetyttää tuo viikkosiivous. Mikä on sen normaalimpi arkiaskare? Ja tämän nyt kuvittelisi olevan niitä yleisimpiä asioita joita avustettava ei pysty itse tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Nää työpaikkailmoitukset... "osaat siivota, kokata, kädessäsi pysyy tarvittaessa lumikola rai ruohonleikkuri, osaat vahtia lapsia"... mitä hemmettiä??? Valtaosassa ilmoituksista vaadittiin em. asioita ja monissa toivottiin sairaanhoitajan tai fysioterapeutin taustaa... wtf???
Oikein vaadittiin arkielämän taitoja? Kamalaa..
Vierailija kirjoitti:
En osaa siivota enkä kokata. Minulla käy kotonakin siivooja ja kokki. Lumikola ei pysy kädessäni. En osaa käyttää ruohonleikkuria. En osaa vahtia lapsia. Minusta tulisi hyvä henkilökohtainen avustaja jollekin. Hienosti auttaisin päivittäisissä toimissa kuten vaate- ja ruokahuollossa sekä kodin siisteydestä huolehtimisessa. Minun avullani mahdollistettaisiin myös vammaisen osallistuminen lapsensa päivittäisiin toimiin.
Minulla ei ole sairaanhoitajan tai fysioterapeutin taustaa, joten toivetta tällaisesta taustasta en täytä. Olen taustaltani kirjastosihteeri. Mutta muuten olisin mainio avustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa siivota enkä kokata. Minulla käy kotonakin siivooja ja kokki. Lumikola ei pysy kädessäni. En osaa käyttää ruohonleikkuria. En osaa vahtia lapsia. Minusta tulisi hyvä henkilökohtainen avustaja jollekin. Hienosti auttaisin päivittäisissä toimissa kuten vaate- ja ruokahuollossa sekä kodin siisteydestä huolehtimisessa. Minun avullani mahdollistettaisiin myös vammaisen osallistuminen lapsensa päivittäisiin toimiin.
Minulla ei ole sairaanhoitajan tai fysioterapeutin taustaa, joten toivetta tällaisesta taustasta en täytä. Olen taustaltani kirjastosihteeri. Mutta muuten olisin mainio avustaja.
Ha ha :-) No minusta on kyllä ihan hyvä, että näissä ilmoituksissa jo kerrotaan, mitä kaikkea vaaditaan, joten vain ne, jotka oikeasti haluavat ja osaavat tehdä kaikkea tuota, hakevat paikkaa. Minulla ei esimerkiksi ole mitään vaikka tavallista imurointia vastaan, enkä valita siitä vaikka en sitä rakastaisikaan. Kaikissa töissä on yleensä joku asia, joka ei ole se oma lempityötehtävä. Mutta olen nähnyt sellaisiakin ilmoituksia, joissa kuvaillaan, että "siivous- ja muut kotityöt sujuvat sinulta kuin vettä vaan ja rakastat niitä". Sellaiset paikat jätän suosiolla haettavaksi niille, jotka oikeasti rakastavat kotitöitä.
Sitten on joitain asioita, jotka kannattaisi kertoa, ihan avustettavan oman terveyden kannalta. Esimerkiksi jos odotetaan, että avustaja hallitsee sairauskohtauksen sattuessa toimimisen. Tämä odotus täytyisi ehdottomasti laittaa jo työpaikkailmoitukseen, niin hakijat voisivat miettiä rauhassa, onko heillä valmiuksia hakea kyseistä työtä. Tai sitten pitäisi laittaa ihan yleiseksi vaatimukseksi, että avustajalla olisi oltava hoitoalan - edes hoiva-avustajan koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.
Entäs se palkka? Vai teetkö harrasteena tai ajanvietteenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs se palkka? Vai teetkö harrasteena tai ajanvietteenä?
Jos oikeasti laskettaisiin se vuodatuksen määrä, joka avustajan päälle vyörytetään, palkka voisi kyllä tulla lähemmäksi jonkin terapeutin palkkaa.
Kuulostaa mukavalta kesätyöltä. Tuli mukava perintö niin ei ole pakko kesätöitä rahan takia tehdä. Sisko teki tätä nuorempana ja sain kuulla kuinka oli pyydetty runkkaamaan, haukuttu huoraksi ja kaikennäköistä muuta. Luulin että oli kyseessä yksittäistapaus mutta oli shokeraavaa lukea tätä ketjua.
Eli kesällä tapakouluttajaksi näille oman elämänsä sankareille. Mol:in sivuilta vaan katsomaan pisimpään olleet ja vittumaisimman kuuloiset tapaukset ja hakeen paikkaa. Sitten kun alkaa kohtuuttomat vaatimukset ja kyykytys niin täältä tulee takaisin.
Katsotaan miten teidän lellittyjen pikkutyrannien pää kestää kun joku kertoo teille miten asiat on eikä todellakaan tee mitä te sairaissa katkeroituneissa mielissänne keksitte! Ja valittakaa vaikka poliisille minä en teitä runkkaa ja nauhoitan varmasti jokaisen käynnin. Laitan nauhat sossuun niin katsotaan saatteko uuden avustajan vai laitospaikan.
Hyvää kesää mukaville avustettaville ja avustajille!
Mielestäni vammaispalvelun sosiaalityöntekijän/kunnan vastuu ja velvollisuus on valvoa että työnanatjan ominaisuudessa toimiva avustettava noudattaa työaikalakia.
Ala on muuttunut jollain tasolla villiksilänneksi, jonka työpaikkailmoituksissa on kummasti yleistynyt omituinen "joustettava" työajoissa.
Mitä tämä "joustavuus työajoissa" käytännössä tarkoittaa, se tulee ilman muuta selvittää.
Mielivaltaisesti työaikoja ei yksinkertaisesti voi lainpuitteissa määrätä tai vaihdella.
Mikäli avustaja vaatii jatkuvaa varalla oloa, varalla olo on ilman muuta korvattava asianmukaisesti, kuten kuuluu.