Varoitus, älkää ikinä ryhtykö henkilökohtaisen avustajan työhön
Siinä työssä saa todella olla sylkykuppina ja kaikkien haukuttavana. Kun avustettavalla menee elämä vituilleen, sinä olet siinä hyvin hollilla ja sinua voi syyttää kaikesta. Kiitosta on turha odottaa mistään.
Kommentit (690)
Avustaja tekee ne työt mitkä sovitaan yhdessä vammaispalvelun kanssa. Vammaispalvelussa katsotaan mihin apuun kyseinen vammainen on oikeutettu. Ei kuulu enää automaattisesti kaikki työt mitä vammainen keksii pyytää. Eli on hyvin mahdollista että siivouspalvelut kustantaa vammainen itse, tai ne tuotetaan muuta kautta kuin henkilökohtaisen avustajan tekemänä.
No, kohta ei saa enää avustajaa kotiin, kun soviteltua päivärahaa leikataan ja asumistukea.
Pääsevät laitoshoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Avustaja tekee ne työt mitkä sovitaan yhdessä vammaispalvelun kanssa. Vammaispalvelussa katsotaan mihin apuun kyseinen vammainen on oikeutettu. Ei kuulu enää automaattisesti kaikki työt mitä vammainen keksii pyytää. Eli on hyvin mahdollista että siivouspalvelut kustantaa vammainen itse, tai ne tuotetaan muuta kautta kuin henkilökohtaisen avustajan tekemänä.
Mitenhän käytännössä menee. Katselin aikoinaan yhden pariskunnan vlogeja. Mies sai avustajan, kotona oli kuitenkin omaishoitajavaimo. Avustajalle jätettiin esim.tiskit, mitä tämä "omaishoitaja" ei muka jaksanut hoitaa.
Jos mä joudun avustajaksi niin otan mukaan 2 pesuvatia ja laitan niihin vedet ja nostan ruokapöydän ääreen ja avustettava tiskaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Älkää hei puhuko mitään avustettavistanne netissä, heidät voidaan tunnistaa. Nettiin kirjoitettua ei saa koskaan pois se on ja pysyy. Eikö teillä ole mitään vaitiolovelvollisuutta?
Minäkin nyt suureen ääneen huudan vaitiolivelvollisuuden perään!!!!???? Aikoinaan olen joutunut allekirjoittamaan lupaukseni kyseiseen asiaan. Onko laki näin pahasti löystynyt ja mikä sen on aiheuttanut. Onko työntekijät laatineet omat lakinsa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on jonkun firman kautta avustajana (eli työsuhteessa siihen firmaan, joka välittää avustajia) ja tulee ongelmia avustettavan kanssa. Esim hän haukkuu ja ilkeilee tai vaatii tekemään töitä joita ei ole listattu sopimukseen (eikä usko kun itse sanoo ettei tee). Auttaako se firma? Tuleeko sieltä joku paikan päälle selvittämään tilanteen? Vai voiko suoraan vain vaihtaa avustettavaa?
Mihin sopimukseen? Eihän ole mitään sinun ja vammaisen välistä sopimusta, kun ei ole työnantajamallista kyse. Sopimuksen ovat tehneet kunta ja yritys.
Sinä teet ne työtehtävät, jotka vammainen antaa.
Sopimukseen yrityksen ja avustettavan välillä.
Sellaista ei avustajapalvelumallissa ole. Kunta tekee sopimuksen yrityksen kanssa. Vammainen ei ole sopimuk
Minulla on palveluseteli käytössä ja olen tehnyt sopimuksen avustamisesta yksityisen välittäjäyrityksen kanssa. Tietosi on väärää.
T.vammainen
En menisi, mutta toisaalta tuskin pääsisinkään. Onhan siinäkin kriteerit ja soveltuvuusarvioinnit.
Vierailija kirjoitti:
En menisi, mutta toisaalta tuskin pääsisinkään. Onhan siinäkin kriteerit ja soveltuvuusarvioinnit.
No ei kyllä ole🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
No, kohta ei saa enää avustajaa kotiin, kun soviteltua päivärahaa leikataan ja asumistukea.
Pääsevät laitoshoitoon.
Joo niin pääsevät 🙏
Juuri näin kolme vuotta jaksoin ja lähen muihin töihin.
Kyl vammaiset osa on kuule älykkäitä,osaavat juomia ja jos mukana vielä vammaisen äiti taustapiruna. Niin siinäpä olet. Itse olen juuri lopettamassa tässä työssä.
Entäs kun minulle ei ole vammaispalvelu edes kertonut mitään. Vain vammainen ja hänen huoltaja. Minulla ei ole edes kirjallista työsopimusta😄😄Eli periaatteessa voin lopettaa työn vaikka samantien.
Riippuu paljon asiakkaasta ja työnantajasta, kuinka mielekästä työ on. Vuoroja voidaan perua jopa tuntia ennen vuoron alkamista. Viimeinen niitti oli, kun minulle luvatut viikonloppuvuorot peruttiin ja syyksi mainittiin, että vuorot annettiin jollekin toiselle tekijälle. Siihen loppui tässä kyseisessä yrityksessä työskentely. Yritys alkaa kirjaimilla Aar. Välttäkää!
Niin sylkykuppi olen ja suvussani mustalammas. No tähän olen tottunut. Tunteet olen pistänyt ajat sitten sivuun.
Yhteiskunta ja omaiset kaataneet tämän pas ka duuni in työttömien niskaan. Eutan asia pitäisi laillistaa.
Olen kyllästynyt olemaan avustaja. Ja minulla on stressiä henkilökohtaisissa asioissa.
Rajat noille pitäisi vetää, eli kirjata sanasta sanaan, mikä kuuluu avustajan hommiin ja mikä ei. Joku vertasi avustettavia lapsiin, ja olen vähän samaa mieltä- ei sellainen voi vaatia muita tyyliin seisomaan päällään, vieläpä yhteiskunnan piikkiin.
Kotityöt, hoivan tarve jne. tulisi kartoittaa ja siltä pohjalta tehdä lista hyväksyttävistä hommista. Kaikkeen muuhun sitten voi itse kustantaa itse työntekijän.
Ja mitä tulee lemmikkeihin, jossei kykene esim. koiria ruokkimaan tai ulkoiluttamaan, silloin sietää niistä luopua kokonaan. Lemmikki on luksusta, eikä yhteiskunnan tule tuhlata vähäisiä resurssejaan siihen, että perheen ulkopuoliset ihmiset lenkittävät Mustia yhteiskunnan maksamina. Joku sisäkissa voi vielä olla ok, mutta sekin on vähän siinä ja siinä.
Menee liian pitkälle nuo vaatimukset. Esimerkiksi työssä oman auton käyttö. Ei pidä suostua, ei missään nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu on avustajana cp:lle
Mut ihmetyttää moni asia.. Tää cp meinaan käyttää kaikki tunnit ja kaupungilta anomansa lisätunnit (usein lisätuntejakin) siihen, että juopottelee. Käyvät lomamatkoilla, tapahtumissa, keikoilla ja kaikissa mahdollisissa jutuissa. useita kertoja kuussa jotain..!Mutta! Kaikissa pääasia on alkoholi. Aamusta iltaan avustaja juottaa alkoholia avustettavan pomonsa kurkusta alas. Selvää päivää avustettavalla ei KOSKAAN ole, kun avustaja käytössä.
Joo on oikeus elää niin, kuin eläis ilman vammaa. Tiedän. Mutta mietin oikeesti sitä rahamäärää, joka tohon syydetään. Sekä ongelmaa, jonka yhteiskunta maksaa tälle vammaiselle tukemalla tätä elämäntapaa.
Millä moraalilla, joku saa palkan kaataessaan toisen suuhun viinaa, mutta ei voi puuttua alkoholismiin, joka on jo tällä vakava sairaus.
Eikö raha-avustuksiin voi asettaa joitakin ehtoja, ettei suoraan edistetä ja auteta tuhoamaan itseään.
Tämä vaatii kyllä lisäselvennystä. Onko tuo viinan kaataminen siis kirjaimellisesti sitä? Käykö avustaja Alkosta viinat ja kaataa kuppiin ja ihan juottaa suuhun asti? Ja minkään muun elämän asian kanssa avustettava ei tarvitse apua?
Vai hiertääkö tässä esimerkissä enemmän nuo matkat, jotka kai avustettava itselleen maksaa itse? Maksaako avustajallekin? Vai maksaako yhteiskunta avustajan matkat? Ketjussa on mainittu ulkomaan matkoja, mikä taho ne maksaa?
Voiko avustettava olla töissä? Vai ovatko kaikki avustettavat sellaisia joilla ei vammansa vuoksi ole koulutusta eikä siksi työtäkään eli ovatko he työkyvyttömiä?
Jos avustettava ei ole työkykyinen eikä ole koskaan ollut töissä, eikö heidän tulonsa ole työkyvyttömyyseläke eli tässä tapauksessa takuueläke kun työssäolovuosia ei ole?
Vastaukset näihin kysymyksiin auttaisivat ynmärtämään, miten voi olla varaa ryypätä noin paljon kuin tuo kirjoitus antaa ymmärtää ja lisäksi matkailla niin paljon kuin tuo ja jotkut muut kirjoitukset antavat ymmärtää. Jos taas avustettava ryyppää takuuueläkkeensä eikä syö mitään, niin eipä siinä isompaa kulua tule kuin että hän käyttäisi ne järkevämmin. Noinhan moni muukin syrjäytynyt tekee. Kieltämättä kuulostaa tottumattoman korvaan erikoiselta, että avustaja tulee iltaisin viettämään avustettavan kanssa muutaman tunnin baarissa, mutta ei siitä isompaa kulua tule kuin kotona avustaessakaan.
Avustaja EI ole siivooja, eikä tee puolesta vaan avustaa avustettavaa. Siivoustöihin pitää hankkia siivooja, avustaja korkeintaan siistii jäljet ja pitää paikkoja järjestyksessä.